Web Analytics Made Easy - Statcounter

افسر سابق سیا گفته ترامپ ظاهرا به تازگی مسموم شده و شاید در این مورد با انگلیسی‌ها هم همدستی‌هایی داشته است. برای اینکه تمام نشانه‌ها همان نشانه‌های مسمومیت با پلوتونیوم هستند که برای ترور روس‌ها در لندن از آن استفاده می‌شد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مصطفی افضل زاده کارشناس رسانه با حضور در برنامه عصر که با اجرای نادر طالب زاده از شبکه افق پخش شد، گفت: ما در بیان روایت بحران‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد خیلی مشکل داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین گروه‌هایی مانند نایاک که خود را نماینده ایران معرفی می‌کنند شروع به بیان روایت خود از ایران می‌کنند و همان روایت‌ها پایه تحلیل‌هایی از ایران می‌شود.

نادر طالب زاده اظهار داشت: در اتفاقات اخیر تعداد زیادی شات گان از ترکیه وارد شده بود که به راحتی در زیر کت هم جا می‌شود. در حوادث اخیر شاهد حضور گروه‌های آموزش دیده بودیم که ترکیب نارضایتی مردم و این گروه‌های آماده و ناتوانی دولت با هم ترکیب شده و این اتفاقات را رقم زد.

افضل زاده تصریح کرد: مردم حق دارند نسبت به مسائل مختلف اعتراض داشته باشند، اما مسئله دیگر دخالت کشور‌های خارجی است. در سال ۲۰۰۶ که رایس وزیر خارجه آمریکا شد طرحی ارائه داد تا دفتری تحت عنوان دفتر امور ایرانیان در وزارت امور خارجه آمریکا تاسیس شود. این دفتر بودجه‌ای ۷۵ میلیون دلاری برای مقابله با ایران تصویب کرد که تا قبل از آن این بودجه ۵ میلیون دلار بود. وی آن موقع گفته بود که ایران بزرگترین تهدید آمریکا است. همزمان دفتری با نام مشابه در پنتاگون ایجاد شد تا آن‌ها بحث جنگ سخت را پیگیری کنند و وزارت خارجه جنگ نرم را پیگیری کند.
دفاتری را هم در کشور‌های همسایه مانند آذربایجان، آلمان و ترکیه و ... تاسیس کردند تا برای ایجاد یک ساختار که تا امروز هم این ساختار پابرجا است جذب نیرو بکنند تا هر وقت خواستند، ناامنی ایجاد کنند. در اسنادی که از وزارت خارجه آمریکا منتشر شده آمده است که این دفتر برای براندازی ایران ایجاد شده است. معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید ما می‌خواهیم به مخالفان در ایران کمک مالی بکنیم، اما پایگاهی نداریم برای همین این دفتر را ایجاد کردند.
آن‌ها ساختاری را ایجاد کردند که تا سال‌ها بتوانند بر این خط ارتباطی سوار شوند و هر تنشی خواستند را ایجاد کنند. آمدند تحت عنوان کنفرانس‌هایی در پوشش آرایشگران مرد یا زن و یا تبادل آشپز و دانشجو در لندن و ترکیه عده زیادی را جمع کرده و سعی کردند در بین این‌ها از کسانی که توانایی دارند به عنوان جاسوس استفاده کنند. یا آن‌ها را به عنوان کادر خودشان جذب کنند و برای آن‌ها شبکه‌هایی در داخل کشور ایجاد کنند و از طریق شبکه‌های اجتماعی بتوانند آن‌ها را مدیریت کنند.

طالب زاده با اشاره به اوضاع آمریکا و مشکلات ترامپ اظهار داشت: برای اولین بار است که یک دو قطبی در رسانه‌های آمریکا ایجاد شده و آن‌ها به دو دسته ضد ترامپ و طرفدار ترامپ تبدیل شده اند و ترامپ هم از این قضیه تحت عنوان کودتا یاد می‌کند.

در بخشی از این برنامه مصاحبه‌ای از سناتور ریچارد بلک از ویرجینیا پخش شد. وی در این مصاحبه درباره روند استیضاح ترامپ گفت: در مورد روند استیضاح مسئله این است که این فرایند دنبال کننده سیاست آمریکا است. ترامپ مسئولیت عادی سازی روابط با روسیه را طبق وعده‌ای که کرده بود بر عهده گرفت و حالا فشار‌های سنگینی بر ترامپ وارد شده تا قدری علیه روسیه تهاجمی‌تر باشد. بنابر این بزرگترین مشکل این است که این شرایط سیاست خارجی ما را دچار مشکل می‌کند و ما را بر آن می‌دارد که تا آنچه رئیس جمهور می‌خواهد که ما جنگ طلب‌تر باشیم، اما ترامپ با اطمینان از اصول رابطه با روسیه و حتی ایران تخطی کرده و در مخمصه افتاده است.

وی افزود: تصور من این است که ترامپ در حال لفاظی کردن است و گمان نمی‌کنم جنگ داخلی شدیدی در آمریکا اتفاق بیافتد. آنچه ترامپ درباره آن صحبت می‌کند این است که آمریکا بین مخالفان و موافقان ترامپ تقسیم شده است و معمولا این نوع تقسیم بندی خوب است. اما بجای حل و فصل آن از طریق انتخابات، دموکرات‌ها دنبال آن هستند که اینکار را از طریق استیضاح حل کنند. وقتی ترامپ از جنگ داخلی حرف می‌زند منظور او جنگیدن با اسب در خیابان‌ها نیست.

سناتور بلک درباره مواضعش در قبال سوریه گفت: من در سال ۲۰۱۱ درگیر این جریان شدم که ما به لیبی حمله کردیم و در این برهه بسیار کنجکاو شده بودم، چون آن زمان لیبی متحد آمریکا بود. در جریان بررسی‌ها متوجه شدم حمله به لیبی برای تسخیر سلاح آن‌ها و آغاز مراودات دریایی با ترکیه بوده است. آن‌ها قصد داشتند از مرز سوریه عبور کرده و از تروریست‌های القاعده و هر نوع تروریستی حمایت کنند. رسانه‌ها در سرتاسر جهان تصمیم گرفتند که روی من متمرکز شوند و من را تخریب کنند، چون من حتی جرات داشتم تا با بشار اسد ارتباط برقرار کنم؛ و این خیلی به آن‌ها آسیب می‌زد. من به اسد گفتم برای نجات مسیحیان متشکرم؛ و دوم اینکه من نمی‌توانم به شما توضیح دهم آمریکا که در برج‌های دو قلو ۳۰۰۰ نفر را از دست داد اکنون حامی القاعده شده است. وقتی این نامه منتشر شد تنها راهی که آن‌ها می‌توانستند به آن حمله کنند توضیح درباره مطالبی بود که من نوشته بودم و برای آن‌ها خیلی گران تمام شده بود.
من فکر نمی‌کنم ما باید از القاعده حمایت کنیم. ترامپ باعث شکست عظیمی شد و رسانه‌ها و تمام افرادی که مخالف جنگ در سوریه بودند قدرت گرفتند. اما تمرکز من این است که جنگ با ایران را تمام کنیم. من نمی‌خواهم شاهد جنگ با ایران باشم ما باید با ایران متحد شویم.

وی افزود: در طول جنگ در سوریه یکی از قدرت‌های اصلی که علیه داعش و القاعده می‌جنگد ایران بوده است. من مطمئن نیستم که اگر حمایت ایران نبود روسیه می‌توانست در برابر تروریست‌ها مقاومت کند. برخی رسانه‌ها می‌گویند ایران از القاعده حمایت می‌کند، اما سربازان ایرانی نهایت تلاش خودشان را برای جنگ با داعش و القاعده کرده اند بنابراین من ایران را به عنوان یک عامل ثبات در خاورمیانه می‌بینم.

سناتور بلک ادامه داد: جان بولتون سعی می‌کرد تا جنگ با ایران را تسریع کند و می‌دانم که پمپو پیرو همان راه است و تلاش می‌کند کاری مشابه انجام دهد. اما دلیل حضور ایران در سوریه این است که به دعوت دولت سوریه به ریاست بشار اسد به این کشور دعوت شده اند. من می‌خواهم مخالفت قاطع خودم را با هرگونه حرکت به سمت جنگ با ایران اعلام کنم و خواستار جنگ علیه ایران نیستم. الان تحریم‌ها سخت به ایران ضربه می‌زند، اما دشواری آن مانند ضرباتی نیست که کشور‌هایی مانند سوریه می‌خورند.
ما شرکت کشتیرانی ایران را محاصره کردیم و مانع از ورود دارو به ایران می‌شویم. ما از واردات مواد غذایی ممانعت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در کنگره تعداد معدودی مانند من فکر می‌کنند، اما بیشتر مردم بسیار می‌ترسند و وحشت دارند اگر صحبت کنند اتفاقی برایشان بیافتد و مورد انتقاد قرار می‌گیرند. من به این مصائب اهمیت نمی‌دهم و از صلح دفاع می‌کنم. من فکر می‌کردم حمله به عراق آنقدر احمقانه است که مرتکب آن نمی‌شویم، اما از اینکه آشکارا علیه این جنگ صحبت نکردم پشیمانم. ما میلیارد‌ها دلار هزینه کردیم و نمی‌توانیم شبکه برق عراق را درست کنیم؛ چینی‌ها گفتند در عرض ۶۰ روز می‌توانند آن را درست کنند. جای تاسف است که با همه پول‌های فاسدی که آنجا هزینه کردیم نتوانستیم شبکه برق عراق را درست کنیم. مطمئن هستم بسیاری از مسئولان عراقی و آمریکایی حساب‌های مالی زیادی را در سوئیس به حساب مالیات دهندگان عراق باز کرده اند.

سناتور بلک تصریح کرد: دموکرات‌ها می‌بینند که استیضاح در حال شکل گرفتن است. اینجا ما در مورد دولت آمریکا صحبت می‌کنیم و تنها سه درصد مردم آمریکا آن را تماشا می‌کنند. در آمریکا تلویزیون تنها دادرس است و دموکرات‌ها می‌دانند با مشکل موجه شده اند. مقداری از آن‌ها سعی در شکستن صفوف دارند و میخواهند بگویند ما با استیضاح ارتباطی نداریم، ولی نانسی پلوسی رای آن‌ها را زده است. فکر می‌کنم در این مرحله جمهوریخواهان برنده این نبرد هستند، چون می‌دانند اگر قبل از کریسمس این کار را تمام کنند مردم کاملا انگیزه خودشان را از دست خواهند داد.

افضل زاده پس از پخش این مصاحبه با اشاره به فضای موجود در خارج از کشور اظهار داشت: افراد زیادی در آمریکا منتقد هستند، اما صدایشان در نمی‌آید، چون می‌ترسند مشکلی برای آن‌ها پیش بیاید. در آمریکا مباحث خیلی کنترل شده است، چون هم در عمل اینگونه است هم به آن‌ها القا می‌کنند که ما خیلی حواسمان به شما است. برای همین یک خفقان خیلی جدی در آمریکا وجود دارد هم برای عموم مردم هم برای کسانیکه مسئولیتی دارند. در آمریکا اینطور نیست که یک شبه بتوانید به قدرت برسید. یک ساختاری در آمریکا وجود دارد که از لایه‌های مختلف باید رد بشوید. اینکه در ایران انتقاد می‌شود که شورای نگهبان وجود دارد در آمریکا این ساختار نظارتی صد پله بیشتر است و اگر کسی وارد سیاست می‌شود باید لایه‌های نظارتی را رد بکند و این دیگر کسی نیست که بتواند خارج از سیاست آمریکا حرفی بزند.

در ادامه برنامه عصر، مصاحبه دکتر دیمن از اساتید دانشگاه آمریکا پخش شد. وی اظهار داشت: من تصور می‌کنم بیشتر افرادی که چیزی از ایران می‌دانند متوجه هستند که این تحریم‌ها کاربردی نیست. در وهله اول آمریکا تصویر مخدوشی از ایران و اقتصاد ایران دارد در نتیجه تحریم‌ها مشکلاتی در ایران بوجود آمده است، اما ایران دارای اقتصاد داخلی بسیار قوی است. هرچند کالا‌های وارداتی نیز وجود دارد که شامل دارو و تجهیزات پیشرفته هستند، اما ایران توانسته است خود را در شرایط تحریم حفظ کند و مردم ایران قادر به فداکاری هستند. آن‌ها تصور می‌کنند تحریم‌های فعلی اقتصاد ایران را به نابودی می‌کشاند، اما ما می‌دانیم که این امر خلاف واقع است.
همکاران من که تحلیل اقتصاد ایران را انجام می‌دهند به شما می‌گویند که اقتصاد ایران از لحاظ داخلی آسیب نمی‌بیند، اما نیازمند فداکاری است. می‌دانیم که اخیرا قیمت بنزین به عنوان راهی برای ذخیره سرمایه افزایش یافته و به اعتقاد من ایران به راحتی می‌تواند از تحریم‌های اقتصادی رهایی یابد.

وی افزود: مردم آمریکا نسبت به این موضوع آگاهی ندارند و این مربوط به یکسال گذشته نیست. وزارت خزانه داری از زمان بوش در تقابل با سازمان دارایی‌های خارجی عمل می‌کند. نکته طنز آلود همان اداره دارایی خارجی است که قرار است با قاچاق مواد مخدر و پولشویی مقابله کند.
به اعتقاد من نیاز بود تا در ایران قیمت بنزین تنظیم شود، چون در مقیاس جهانی بسیار ارزان است، اما اگر دولت تدریجی این کار را می‌کرد موفق‌تر بود، چون زمانیکه دولت حرکات ناگهانی اقتصادی انجام می‌دهد مردم بسیار بد واکنش نشان می‌دهند بنابراین ما هنگامی که یک ضرورت اقتصادی داریم، آماده سازی مردم و یک چرخش تدریجی، سیاست بهتری است.

این استاد دانشگاه آمریکا درباره استیضاح ترامپ و احتمال جنگ داخلی در این کشور گفت: او چندمین بار است که این مطلب را گفته است. او رهبری بسیار غیر معمولی در ایالات متحده است. برخی او را به رهبر کلاهبرداری تشبیه می‌کنند که همیشه تهدید می‌کند. معمولا او تهدید‌های خودش را عملی نمی‌کند. ما با کسی مواجه هستیم که بسیار گنده گویی می‌کند و وقتی تحت فشار قرار می‌گیرد عقب نشینی می‌کند. من فکر می‌کنم او معتقد است که هوادار کافی دارد که از او دفاع می‌کنند، اما وقتی فشار‌ها به فریاد مبدل می‌شوند او عقب می‌نشیند. این حرف او یک تهدید تو خالی است.

افضل زاده پس از پخش این مصاحبه گفت: افراد زیادی مانند دیمن که ایران را به خوبی می‌شناختند را از وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی آمریکا بیرون کردند و جای آن‌ها را کسانی گرفتند که تندرو بودند و ایران را به خوبی نمی‌شناختند. این‌ها افرادی وابسته به اندیشکد‌های صهیونیستی هستند و نگاه غیر معقولی به ایران دارند و آن را دنبال می‌کنند.
سازمان سیا قبلا یک سازمان تحلیلی بوده است و امروز بیشتر کار‌های نظامی و تروریستی انجام می‌دهد. وقتی تحلیل درستی از یک کشور صورت نگیرد کار‌های اشتباه انجام می‌شود و این تصمیم اشتباه می‌تواند خطرناک باشد. این افراد معمولا تریبونی برای بیان سخنانشان در خود آمریکا ندارند. باید سراغ این افراد رفت تا ببینیم واقعیت درونی این کشور‌ها چیست.

در ادامه برنامه گفتگو رابرت استیل افسر سابق سیا پخش شد که وی اظهار داشت: من در ابتدا نیروی تفنگدار دریایی بودم بعد جاسوس سیا شدم و بعد از آن برای تشکیل اطلاعات، تفنگداران دریایی سیا را رها کردم و این زمانی است که من انقلاب اطلاعات منابع باز را شروع کردم.

وی ادامه داد: روند استیضاح ترامپ به امنیت آمریکا کمک می‌کند، چون موجب تخریب حزب دموکرات می‌شود و تضمین کننده پیروزی صلح آمیز ترامپ خواهد بود. من معتقدم استیضاح ترامپ تهدیدی را ایجاد نمی‌کند. او ظاهرا به تازگی مسموم شده و شاید در این مورد با انگلیسی‌ها هم همدستی‌هایی داشته است. برای اینکه تمام نشانه‌ها همان نشانه‌های مسمومیت با پلوتونیوم هستند که برای ترور روس‌ها در لندن از آن استفاده می‌شد.

ترامپ دوباره انتخاب می‌شود تنها تهدید احتمالی تولچی گابر و ثروت بلومبرگ است. برای بلومبرگ خریدن انتخابات امکان پذیر است و می‌تواند سه بر یک از ترامپ پیشی بگیرد. ترامپ حداقل ۱۴ کار مختلف از الان تا ۲۰۲۰ برای انجام دادن دارد.

استیل ادامه داد: حامیان ترامپ به سه دسته تقسیم می‌شوند. اولین دسته مردمان خوب آمریکا هستند که سخت کار می‌کنند و انسان‌های معتقدی هستند. دومین دسته جمهوریخواهانی هستند که به ترامپ معتقد نیستند، اما از او حمایت می‌کنند، چون این تنها راهی است که حزب فاسد جمهوری خواه می‌تواند پیروز شود. در نهایت دسته بزرگتری وجود دارد که شامل طرفدارن آزادی خواهی و استقلال طلبان و دیگر اقشار که آگاه به استبداد هر دو حزب هستند. هر دو حزب ۷۰ درصد مردم را از خودشان رانده اند و درحال پیشروی به سوی دولت مخفی هستند و آن‌ها می‌خواهند ترامپ هشتگ اصلاح انتخابات را با آغوش باز بپذیرد. ۷۰ درصد از رای دهندگان آمریکایی در روند امروز رای ندارند اگر ترامپ حاضر به پذیرفتن این هشتگ می‌شد بر تمامی این مشکلات فائق می‌آمد.

وی تصریح کرد: افرادی مثل من از دسترسی به رئیس جمهور منع می‌شوند و به او گفته می‌شود من دیوانه هستم. آن‌ها هر کاری ممکن باشد انجام می‌دهند تا ارتباط بین رئیس جمهور و مردمانی که تقویت کننده امیال مثبت رئیس جمهور هستند را بر هم بزنند و شورای امنیت ملی به این ترتیب دولت پنهان کاخ سفید را کنترل می‌کند. خبر خوب این است که در سراسر آمریکا گروه‌هایی هستند که می‌فهمند که این جریان وابسته به ترامپ نیست بلکه قدرتی مردمی است که به تازگی شکوفا شده است.
مواردی که ترامپ باید انجام دهد اصلاحات در انتخابات، دفاع از گفتار آزاد، دفاع از حق حمل سلاح و... است بنابراین رئیس جمهور ترامپ بهترین اتفاقی است که آمریکا می‌توانست تجربه کند، اما به اندازه کافی تلاش نمی‌کند.

افضل زاده پس از پخش این مصاحبه با بیان اینکه خیلی‌ها از وضعیتی که در آمریکا وجود دارد خسته شده اند گفت: آن‌ها برای همین از ترامپ حمایت می‌کنند. امکان درگیری مسلحانه در آمریکا وجود دارد، چون هرقدر ترامپ بیشتر تخریب شود، بیشتر تحریک می‌شود که از هوادارانش بخواهد به خیابان بیایند و تعیین کننده انتخابات باشند.
هیچ موقع آمریکا این قدر خارج از دست نبوده است. وقتی ترامپ انتخاب شد خیلی‌ها فکر نمی‌کردند ترامپ رای بیاورد و به این دلیل رای آورد که حرف‌های جذابی می‌زد. امروز در آمریکا کار از دست خارج شده و این دوره انتخابات در آمریکا می‌تواند بحرانی‌ترین انتخابات باشد.

وی با انتقاد از وضعیت رسانه‌های داخلی در بخش بین الملل گفت: ما در بخش خارجی رسانه تقریبا صفر هستیم. بخاطر اینکه هزینه دارد و ما متکی به ترجمه هستیم و همان خط خبری که رویترز برای ما تعیین می‌کنند را دنبال می‌کنیم و آن واقعیت‌هایی را که باید ببنیم نمی‌بینیم. تصور ما از آمریکا آن چیزی است که در فیلم‌های هالیوودی می‌بینیم به همین خاطر در حوزه خبر باید هزینه شود تا بتوانیم واقعیت‌های جهان را ارائه دهیم. البته در این حوزه پول هست، اما درست هزینه نمی‌شود و این بودجه‌ها حیف و میل می‌شود.

وی تصریح کرد: گاهی کسانی متولی رسانه هستند که تا الان یک مصاحبه نگرفته اند. کسی که سابقه کار خبری ندارد نمی‌تواند درک کند که یک خبرنگار چه می‌کشد. تا زمانیکه در کار خبر سرمایه گذاری نشود نمی‌توان انتظار داشت خارج از ایران حرف ما را خوب بشنوند. در داخل و خارج از کشور کسانی هستند که چشم امید آن‌ها به ایران است و همین اتفاقاتی که در ایران می‌افتد و ما به آن نمی‌پردازیم آن‌ها را نگران می‌کند.
در ایران اعتقاد چندانی به رسانه وجود ندارد. اگر ما همان قدر که به صنعت نظامی توجه داریم که خیلی خوب هم هست به رسانه توجه می‌کردیم و متوجه بودیم که در خارج از ایران به تریبون نیازمندیم وضع ما بهتر بود. اما تا به امروز در بحث رسانه سرمایه گذاری نشده است.

این کارشناس رسانه عنوان کرد: مردم ما حق دارند که بهترین اطلاعات را به روز داشته باشند. کار رسانه‌ای می‌تواند باعث نزدیکی ملت‌ها به هم شود و می‌تواند کار رسانه‌ای آمریکایی‌ها را خنثی کند. امروز رسانه‌های انقلابی هم گاهی فقط کار‌های سیاسی می‌کنند و کسی چندان به موضوع مستضعفین جهان نمی‌پردازد.
خیلی از افراد خارجی در اول انقلاب زحمت می‌کشیدند، اما امروز گله‌مند هستند و می‌گویند جمهوری اسلامی ما را فراموش کرده است و این موجب می‌شود ما در نسل‌های آینده دوستان کمتری در خارج داشته باشیم.
ما حتی آدم‌هایی مانند محمد علی کلی را از دست دادیم که نگاه خوبی هم به ایران داشت. این‌ها افراد مشهوری هستند که در سراسر دنیا طرفداران فراوانی دارند. ما این فرصت‌ها را از دست می‌دهیم و این هم به خاطر سوء مدیریت است.

وی تصریح کرد: همین شیخ زکزاکی که عمرش را برای حمایت از انقلاب گذاشت در رسانه‌های ما چه جایگاهی دارد. اگر آمریکایی‌ها جای ما بودند چقدر به او می‌پرداختند. یک زندانی سیاسی در ایران جزو اولین‌های رسانه‌ای آمریکا قرار می‌گیرد، اما ما انسان‌هایی را که برای تشیع اینقدر زحمت کشیدند را فراموش می‌کنیم.

افضل زاده تاکید کرد: خبرنگار آخرین مرحله نظارتی در هر کشور است. اگر یک مسئول کشوری گفت: من از سهمیه بندی بنزین خبر نداشتم آخرین مرحله خبرنگار است که به آن بپردازد. امروز این بحث در آمریکا وجود دارد که رسانه از رئیس جمهور قدرتمندتر است یا رئیس جمهور؛ اما در ایران رسانه این قدرت را ندارد که بتواند این شفافیت را ایجاد کند. برای همین اعتراضاتی که خارج از عرف شکل می‌گیرد و مردم خودشان کف خیابان می‌آیند، چون نماینده‌ای در رسانه‌ها ندارند. رسانه در کشور ما حرفه‌ای نیست. تکخال‌هایی هستند که در این بین خوب کار می‌کنند، اما رسانه ما حرفه‌ای نیست.
ما نه کادر سازی حرفه‌ای داریم و نه مدیریت رسانه حرفه‌ای داریم فقط کار می‌کنیم و جواب هم نمی‌دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نادر طالب زاده شبکه افق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۲۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت افکار عمومی داخلی و متحدان رژیم صهیونیستی با حمله به ایران

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از اجرای حمله مستقیم و بی‌سابقه جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی تحت عنوان عملیات «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، لفاظی‌های مقامات صهیونیست افزایش یافته و برخی از اعضای کابینه رژیم از پاسخ به ایران صحبت می‌کنند. این در حالی است که حامیان اصلی رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه تلویحا اعلام کرده‌اند که اسرائیل را در چنین اقدامی همراهی نخواهند کرد و همین امر احتمال اقدام مستقیم از سوی اسرائیل را کاهش می‌دهد. صباح زنگنه -سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی و تحلیلگر مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی احتمال پاسخ رژیم صهیونیستی پرداخت.

بیشتر بخوانید: رژیم صهیونیستی در برزخ «بقا به شرط بحران» و «ناتوانی در جنگ»

از نظر وی، مجموعه شرایط داخلی و خارجی برای رژیم صهیونیستی نشان دهنده این است که احتمال حمله مستقیم نظامی منتفی نیست اما بسیار پایین است، این تحلیلگر منطقه با بیان اینکه نیروهای نظامی و خلبانان اسرائیل توان اجرای عملیات علیه ایران را ندارند، گفت: باید به این نکته نیز توجه کرد که توان استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی رژیم بسیار کاهش یافته و از طرف دیگر حامیان و متحدان اسرائیل به آنها توصیه کرده‌اند که دست به چنین اقدامی نزنند.

زنگنه با اشاره به اینکه تنها چند وزیر افراطی کابینه رژیم صهیونیستی اصرار به حمله دارند، تصریح کرد: حمایت مردمی و افکار عمومی داخلی حامی چنین اقدامی نخواهد بود. وی افزود: هر گونه حمله به ایران مستلزم جلب حمایت و پشتیبانی کامل آمریکا -هم به لحاظ تامین مالی و هم به لحاظ تامین تسلیحاتی و مهمات- است و بعید است که چنین حمایت و پشتیبانی اکنون از سوی ایالات متحده آمریکا وجود داشته باشد. به گفته زنگنه، نکته مهم دیگر این است که نه خود رژیم و نه هیچ یک از متحدان آن قادر به پیش‌بینی و محاسبه پاسخ احتمالی ایران به چنین حمله‌ای نیستند.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به تاکید مسئولین و مقامات نظامی ایران مبنی بر حملات شدیدتر در صورت پاسخ اسرائیل، اظهار کرد: آثار حمله مجدد ایران به اسرائیل به هیچ وجه قابل محاسبه نیست و احتمالا مهاجرت گسترده ساکنان سرزمین‌های اشغالی را از داخل به خارج به دنبال خواهد داشت و این مسئله معادله را برای آنها پیچیده خواهد کرد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ اولیه خود مسائل انسانی را کاملا مراعات و از حمله به مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز جمعیتی اجتناب کرد اما اگر حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی به داخل سرزمین ایران رخ دهد، محاسبات جمهوری اسلامی تغییر خواهد کرد.

زنگنه در خصوص دیدگاه‌های افراطی نتانیاهو و برخی اعضای دیگر کابینه در خصوص پاسخ به ایران گفت: حمله به ایران به معنای جنگ طولانی مدت خواهد بود و رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که تاب آوری در یک جنگ فرامرزی با جنگ علیه مردم غزه و در محدوده جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی متفاوت است و محاسبات متفاوتی دارد؛ یعنی کنترل همه عناصر موثر در یک عملیات از اختیار رژیم صهیونیستی خارج خواهد بود و توان اسرائیل برای مدیریت یک جنگ طولانی محدود است.

از نظر سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی بررسی جنگ‌های پیشین رژیم صهیونیستی با دولت‌های عربی نشان می‌دهد که اسرائیل تا حد زیادی به نیروی هوایی خود متکی است و قدرت آنها محدود به محدوده اطراف سرزمین‌های اشغالی است که فاصله چندانی با آنها ندارد. اما تاکین سوخت جنگنده‌ها برای مسافت‌های دور کار آسانی نیست. وی افزود: حتی تامین سوخت جنگنده و جت‌ها برای آمریکا هم بسیار دشوار است زیرا در آمریکا تولید نمی‌شود و حتی خود این کشور متکی به پالایشگاه سایر کشورها از جمله روسیه است. لذا با توجه به قطع تجارت بین آمریکا و روسیه، تامین سوخت در حد زیاد برای آنها امر ساده‌ای نیست و رفت و برگشت یک جنگنده از فلسطین اشغالی تا محدوده جغرافیایی ایران بسیار سخت خواهد بود.

زنگنه با در نظر گرفتن ملاحظات ذکر شده، دست زدن به عملیات‌های خربکارانه و ترور را گزینه محتمل‌تری دانست و خاطر نشان کرد: این احتمال هم وجود دارد تا اسرائیل با فشار بر کشورهای غربی، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شود. وی در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت اردن در رهگیری پهپادهای ایرانی گفت: اگر اردن چنین اقدامی انجام داده باشد، جای تاسف دارد. زیرا خود اردن آسیب‌های زیادی از سوی رژیم صهیونیستی متحمل شده و حتی آب‌های اردن مورد مصادره رژیم قرار دارد. وی افزود: اکثر مردم اردن مخالف روابط دولت این کشور با رژیم صهیونیستی هستند و مشارکت این کشور با اسرائیل جای تعجب دارد.

انتهای پیام/

مجید فرخی کد خبر: 1227377 برچسب‌ها رژیم صهیونیستی غزه آمریکا

دیگر خبرها

  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • واکنش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به احتمال استیضاح «مراد صحرایی»
  • مخالفت افکار عمومی داخلی و متحدان رژیم صهیونیستی با حمله به ایران
  • ترامپ : بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • ترامپ: بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی بررسی می‌شود
  • ترامپ هم رئیس‌جمهور بود ایران به رژیم صهیونیستی حمله می‌کرد
  • نظام، تنش‌های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟
  • عقب نشینی غرب از حمایت رژیم صهیونیستی
  • نظام،تنش‌های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟