Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرحیم نوروزیان روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو و آغاز بکار خبرگزاری و پایگاه خبری تحلیلی اختر شرق وابسته به مرکز علمی کاربردی خبرنگاران مشهد افزود: اینکه صدا و سیما خبر و عکس وقایع را با تحلیل خود همراه کرده و برداشت خود را به خورد مردم می‌دهد، توهین به شعور مردم و اقدام غیر حرفه‌ای است که هیچ کاربردی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خبر آنطور که اتفاق افتاده است باید نقل شود و تحلیل چیز دیگری است. 

معاون سابق استانداری خراسان رضوی گفت: روز ۱۶ آذر که در آن سه دانشجو از سر آگاهی در راه استکبارستیزی جان خود را فدا کردند در این سال‌ها به دلایلی به فراموشی سپرده شده به نحوی که بسیاری از دانشجویان کنونی دانشجویان شهید قندچی، شریعت رضوی و بزرگ نیا را نمی‌شناسند.

وی افزود: ما تا رسانه آزاد نداشته باشیم تصور جامعه آزاد محال است، وجه تمایز انسان با حیوان و حتی فرشتگان، آگاهی، دانستن همراه با آزادی است و در روز قیامت نیز خدواند از انسان بازخواست می‌کند که با وجود عقل، چشم و گوش چرا منحرف شدیم.

نوروزیان ادامه داد: رسالت مهم رسانه آگاهی بخشی است اما اگر رسانه در بند باشد و نتواند خودش را آزاد کند چگونه می‌تواند برای آزاد سازی جامعه اطلاع رسانی کند؟ اکنون برای نشر یک مطلب در رسانه‌ها از طرق مختلف هزار گونه محال اندیشی لحاظ می‌شود.

وی گفت: ما در قانون دسترسی آزاد عموم مردم به اطلاعات را داریم اما اجرا نمی‌شود و با آن کج‌دار و مریز رفتار می‌شود، این بخشی است که رسانه‌ها باید به جد دنبال آن باشند و آن را مطالبه کنند.

وی افزود: محرمانه سازی جریان شفاف اطلاعات خلاف قانون است،  رسانه‌ها باید مطالبه گر باشند و در قانون اساسی به "محو هرگونه استبداد و خود کامگی" تاکید شده است. این رسالت در کشورهای غربی بر دوش احزاب است و در ایران چون احزاب فعال نداریم بار رسالتی احزاب نیز بر دوش رسانه‌هاست.

نوروزیان ادامه داد: تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی ملت در حد قانون از دیگر رسالت رسانه‌هاست، در قانون اساسی بر مشارکت عامه مردم بر سرنوشت کشور تاکید شده اما محقق شدن آن بسته به این است که رسانه آزاد داشته باشیم، قانون اساسی بر دسترسی آزاد عامه مردم به اطلاعات تاکید دارد هر چه به سوی اتاق‌های شیشه‌ای و شفاف سازی پیش برویم رضایت و اعتماد مردم بیشتر جلب می‌شود.

فرماندار اسبق مشهد افزود: رسانه آزاد در جامعه آزاد رشد می‌کند، گرچه مشروطه خواهی در ایران بیش از ۱۰۰ سال عمر دارد اما در پیاده سازی آن مواردی لحاظ شده که دیگر با دموکراسی واقعی همخوانی ندارد، یکی از شاخصه‌های دموکراسی آزادی اقلیت هاست و ما دیدیم بعد از انتخاب یک زرتشتی به عضویت شورای شهر یزد چه مسایلی بروز کرد.

وی ادامه داد: به رغم شعار آزادی نقد و گفت و گو، در کدام دانشگاه دانشجویان می‌توانند نقد واقعی داشته باشند و با خطر اخراج ، تکفیر و توبیخ مواجه نشوند؟ جابجایی آسان قدرت یکی دیگر از ارکان دموکراسی است آیا در کشور ما به سهولت امکانپذیر است؟  

وی گفت: رای یک حق اجتماعی است و نباید رای تفسیر به حق و باطل شده یا دینی و ضد دینی تعریف شود ، همه این موارد از مصادیق واقعی دموکراسی است و گرنه همه حکومت ها مدعی رعایت دموکراسی و حقوق بشر هستند.

نوروزیان افزود: گرفتاری همه کشورها ناشی از چگونگی تفسیر دموکراسی است. اگر آزادی و دموکراسی در کشور نباشد پول هم نمی‌توند خوشبختی ، رفاه و توسعه بیاورد بلکه گرفتاری و بدبختی می‌آورد،  نوک پیکان این مسوولت خطیر هم رسانه‌ها هستند.

وی ادامه داد: بدون آزادی توسعه و پیشرفت دموکراسی ممکن نیست ، آزادی رسانه با تلقی و نگاه ارزشی راه به جایی نمی برد بلکه باید به آن به عنوان یک روش نگاه کنیم و حکومت ها باید نگاه روش شناختی به آن داشته باشند، اگر ارزشی شد اصل‌ها به حاشیه می‌روند.

وی گفت: اکنون احزاب منتسب به اصولگرا و اصلاح طلب در کشور در باز کردن گره های درونی خود وا مانده اند، پریشانی و بی انسجامی در آنها مشهود است ، در معرفی نامزدهای خود مشکل دارند چه رسد به سایر برنامه‌ها، رسانه‌ها باید این موضوعات را نقد کنند.

نوروزیان افزود: مجلس مهمترین ارکان دموکراسی در دنیاست اما اکنون در چه وضعتی است اگر مجلس مقتدر بود حوادث اخیر رخ نمی داد، یک بی تدبیری موجب این حوادث و به دنبال آن موج سواری عده‌ای فرصت طلب شد.

وی ادامه داد: مجلس باید علت و اصل وقوع حوادث را بازخواست کند اما مجلس کنونی نمی‌تواند به عنوان یکی از ارکان دموکراسی ایفای نقش کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی نیز گفت: انتقاد از عملکرد شورای نگهبان و دیگر دستگاه‌ها بدون شنیدن دفاعیه های آنان اخلاقی نیست.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: در ایران اسلامی بهترین نوع دموکراسی حاکم است در غرب دموکراسی در قالب حزب ارائه می شود و مردم در تصمیم گیری‌ها مداخله ندارند در حالی که در ایران همه مردم با رای، امور مهم کشور را تعیین می‌کنند.

وی ادامه داد: البته من بسیاری از مشکلات را ناشی از ضعف در عملکرد مجلس می‌دانم ، شرایط مجلس به گونه‌ای نیست که مطالبات مردم به ارکان حکومت منتقل شود، در این زمینه نقش رسانه‌ها می‌تواند تعیین کننده باشد ، اگر رسانه‌ها نمایندگان را رصد نکنند آنها به کانال های قدرت و ثروت وصل می‌شوند و در عمل به تریبون آنها تبدیل می‌گردند.

وی گفت: چگونه است که برای باز کردن یک بقالی در یک پس کوچه انواع مجوزها لازم است و اما شرکتی مثل پدیده که ۱۵ سال فعالیت رسمی کرده و با ترفندهای مختلف پول مردم را خورده هیچ نظارتی بر آن نبوده و اکنون هم می‌گویند مردم مقصرند که در این بنگاه سرمایه‌گذاری کردند.

پژمانفر افزود: رسالت رسانه‌ها در شفاف سازی و بیان حقایق سنگین است، رسانه نباید فریب بخورد اما می‌بینیم برخی رسانه‌ها مردم را فریب می‌دهند.

وی ادامه داد: عملکرد برخی نمایندگان مجلس نیز با شعارشان متفاوت است، حتی برخی از همکاران وقتی می‌خواهند کلید رای را فشار دهند دست دیگر خود را مانع می‌کنند تا دیگران نفهمند چه رایی می‌دهند.

مرتضی کامل دبیر جبهه آرمانخواهان واقع بین و فعال رسانه نیز گفت: رسانه‌ها می‌توانند در انتخاب آگاهانه و ترویج این مفهوم در جامعه نقش داشته باشند، بسیاری از مردم در حال حاضر بین جایگاه قانونگذاری مجلس و یک دستگاه اجرایی فرقی نمی‌گذارند که باعث رواج وعده و عیدهای واهی از سوی داوطلبان می‌شود و از سوی دیگر اصحاب رسانه می‌توانند ملاک های یک نماینده خوب را برای مردم تشریح کنند، باید آگاهی بخشی کنیم و مطمئن باشیم که حتی اگر بتوانیم به یک رای هویت ببخشیم کار بزرگی کرده‌ایم .

در این مراسم خبرگزاری اختر شرق زیر مجموعه مرکز علمی کاربردی خبرنگاران خراسان رضوی فعالیت رسمی خود آغاز کرد.

برچسب‌ها مشهد خبرگزاری خراسان رضوی دانشگاه جامع علمی کاربردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد خبرگزاری خراسان رضوی دانشگاه جامع علمی کاربردی مشهد خبرگزاری خراسان رضوی دانشگاه جامع علمی کاربردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۴۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش جبلی به هزینه‌های میلیاردی صداوسیما برای سلبریتی‌ها

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: صدا و سیما با پرداخت‌های غیر معقول حامیان مالی به چهره‌ها موافق نیست، اما این رویه‌ای است که از دوره‌های قبل وجود داشته و به تدریج در حال اصلاح است.

پیمان جبلی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس سند تحول رسانه ملی امسال تنوع قابل توجهی در هر دو حوزه برنامه‌ها و میهمانان دعوت شده به برنامه‌ها داشتیم. همزمانی ماه مبارک رمضان و ایام نوروز هم به این تنوع کمک کرد و در کنار برنامه‌های رایج نمایشی و سرگرمی، برنامه‌های استعداد یابی شعر، مسابقات و پویش‌های جدید قرآنی، برنامه‌هایی با محوریت و حضور نخبگان ادبی و فرهنگی، برنامه‌های متمرکز بر تنوع اقوام ایرانی و ... تهیه و پخش شد.

وی به تنوع میهمانان برنامه‌های ویژه تحویل سال نو امسال و سایر برنامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این برنامه‌ها طیف متنوعی از شعرا، ادبا و فرهیختگان، نویسندگان، نخبگان علمی، قهرمانان ملی، خانواده‌های شهدا و گروه‌های سرود مردمی و نمایندگان اقوام مختلف ایرانی علاوه بر چهره‌های مردمی، هنری، رسانه‌ای و ورزشی حضور داشتند.

رئیس صدا وسیما در پاسخ به سوالی در باره ادعا‌های مربوط به مبالغ پرداختی به چهره‌ها گفت: تولید برنامه‌ها اعم از سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و ویژه برنامه‌های مناسبتی و ... عموما بر اساس قرارداد کلی و توافق با حامیان مالی و تهیه کننده‌ها انجام می‌شود. ریز قرارداد‌های حامیان و تهیه کننده‌ها با میهمانان یا کارشناسان یا بازیگران، الزاما با هماهنگی و اطلاع شبکه طرف قرارداد نیست و این امری رایج در تولید بر اساس قرارداد‌های موسوم به گلوبال است.

وی همچنین افزود: اگرچه صدا و سیما هم با پرداخت‌های غیر معقول حامیان مالی به چهره‌ها موافق نیست، اما این رویه‌ای است که از دوره‌های قبل وجود داشته و به تدریج در حال اصلاح است.

جبلی همچنین در پاسخ به سوالی در باره برنامه‌های رسانه ملی برای تحقق شعار سال گفت: به محض اعلام شعار سال جدید جلسات مفصلی در مرکز طرح و برنامه و شورای معاونان سازمان با هدف بررسی این موضوع و طراحی و برنامه ریزی محتوایی برای تحقق شعار سال برگزار و مقرر شد حداکثر تا هفته آینده مصادیق مشارکت مردمی در جهش تولید احصا شود و مطالبه و پیگیری اجرای اسناد بالا دستی و قوانین بر زمین مانده که در راستای تقویت مشارکت مردم و بخش خصوصی در تولید وضع شده در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان صداو سیما با اعلام اینکه طرح پیشنهادی اولیه به تفکیک راهبرد‌های شعار سال، برنامه‌ها و اهداف تهیه و در شورای معاونان سازمان به تصویب رسیده است، افزود: مقرر شد حداکثر تا هفته آینده طرح تفصیلی همراه با جدول زمان بندی و تعهدات برنامه سازی حوزه‌های مختلف اماده و ابلاغ شود.

وی همچنین تاکید کرد رسانه ملی خود نیز مخاطب جدی شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم است و در سال جدید برنامه ریزی عملیاتی برای تقویت دسترسی تولیدات مردمی به آنتن رسانه ملی با هدف جهش تولیدات صدا و سیما انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا

tags # صدا و سیما سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • واکنش جبلی به هزینه‌های میلیاردی صداوسیما برای سلبریتی‌ها
  • گفت وگوی جنجالی دو وزیر کابینه روحانی درباره تلویزیون/ عکس
  • امسال مخاطبان برنامه‌های نوروزی تلویزیون ۸ در صد افزایش یافت
  • امسال مخاطبان برنامه‌های نوروزی تلویزون ۸ در صد افزایش یافت
  • افزایش ۸ درصدی مخاطبان برنامه‌های نوروزی صدا و سیما
  • نحوه تولیدات رسانه ملی با مشارکت مردم بررسی می‌شود
  • تحلیل بادامچیان از علت رای نیاوردن باهنر و نوبخت
  • نوروز و رمضان ۱۴۰۳ با رسانه ملی
  • اخبار کوتاه رسانه در هفتم فروردین