Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه چاینا مورنینگ پست در مطلبی نوشت تعدادی از مقامات فعلی و پیشین چین هشدار داده اند که خطر "درگیری تصادفی" بین آمریکا و چین به دلیل بالا گرفتن تنش بین دو طرف افزایش یافته است.

آن‌ها با اشاره به اینکه تصور یک درگیری تمام عیار میان واشنگتن و پکن دشوار است، با این حال، هشدار دادند که مواضع استراتژیک، فناوری و ایدئولوژیک فعلی بین دو طرف به ناچار به روابط آسیب می‌رساند حتی اگر آن‌ها بتوانند به توافق تجاری دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها در حال چنین هشداری دادند که هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا، پیشتر در کنفرانسی که موسسه اطلاع رسانی بلومبرگ در پکن پایتخت چین برگزار کرده بود، گفت که «درگیری تجاری بین چین و آمریکا ممکن است به جنگ بین دو کشور تبدیل شود. چین و آمریکا باید امتیاز بدهند، زیرا درگیری بین دو طرف برای بشریت خطرناک خواهد بود.»

لی روگو، رئیس سابق بانک صادرات و واردات چین، امروز شنبه طی سخنرانی در مجمع اقتصادی سانیا در هاینان اعلام کرد سفر اخیر به سنگاپور به وی نشان داده که این نگرانی در سراسر منطقه مشترک است. وی گفت: یک جنگ داغ امکان پذیر است. همانطور که قبلاً کیسینجر هشدار داد، درگیری مسلحانه بین چین و آمریکا ممکن است، اگر بحران کنترل نشود. 

ژانگ بایجیا، معاون پیشین مرکز تحقیقات تاریخ حزب حاک چین معتقد است تصور یک جنگ تمام عیار بین آمریکا و چین دشوار است، اما محاسبه اشتباه مقاصد یکدیگر می‌تواند به یک درگیری ناخواسته منجر شود.

وی گفت: "احتمال جنگ‌های فناوری اطلاعات بین دو کشور مانند حملات سایبری در مقیاس بزرگ در حال افزایش است. ما باید نسبت به هر شکل جدید رویارویی هوشیار باشیم."

لی و ژانگ هر دو از خانواده‌های با نفوذ و دارای ریشه‌های عمیق در حزب کمونیست هستند. لی پسر لی ژوران از انقلابیون نسل اول است که در کنار مائو زدونگ جنگید. پدر ژانگ، ژانگ ونجین، معاون سابق وزیر امور خارجه و سفیر بود که در مذاکرات با کیسینجر شرکت کرد و منجر به عادی سازی روابط بین واشنگتن و پکن شد.

در ماه‌های اخیر، تعدادی از مقامات چینی و مشاوران دولتی در مورد مناقشه تجاری بین آمریکا و چین در جبهه‌های دیگر هشدار داده اند - به ویژه با توجه به چشم انداز نامشخص برای معامله تجاری. لو جیووی، وزیر بازرگانی چین ماه گذشته اعلام کرد که چین به دنبال "صادرات انقلاب یا شروع جنگ نیابتی" نبود، بلکه آماده دفاع از "محور‌های اصلی" خود در خصوص موضوعاتی همچون دریای چین جنوبی و تایوان است. لو گفت: مقابله همانند جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بعید است، اما به نظر می‌رسد واشنگتن چین را در طولانی مدت مهار کند.

روابط دو طرف هفته گذشته پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قانون حقوق بشر و دموکراسی در هنگ کنگ را به تصویب رساند، بیش از پیش وخیم شد و مجلس آمریکا لایحه‌ای را صادر کرد که به موجب آن مجازات‌هایی علیه مقامات مسئول نقض حقوق بشر در سین کیانگ صادر می‌شود.

روز شنبه، یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین، در گفتگوی تلفنی با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مخالفت خود را با این قانون اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی شین هوا، یانگ خواستار آن شد که آمریکا بلافاصله اشتباه خود را اصلاح کند و اعلام کرد هیچ کس نمی‌تواند انتظار داشته باشد که چین "میوه‌های تلخی که به منافعش آسیب می‌رساند را بخورد".

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چین آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان

رئیس ستاد مدیریت بحران و شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره احتمال وقوع سیل در این استان، بر لزوم آمادگی برای وقوع این پدیده در استان سمنان تأکید کرد. - اخبار استانها -

سمیه جباری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر احتمال وقوع بارش‌های قابل توجه از امروز تا پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه 1403، وقوع سیلاب در استان سمنان بیشتر محتمل است.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها، احتمال بارش باران، رگبار و رعدوبرق، تشدید بارش‌ها در غالب نقاط استان با شدت بیشتر در نواحی شمالی، بارش برف و احتمال کولاک در نواحی سردسیر و کوهستانی استان وجود دارد.

رئیس ستاد مدیریت بحران و شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به احتمال زیاد وقوع سیل در استان سمنان تأکید کرد: با توجه به فعالیت این سامانه بارشی و احتمال وقوع سیلاب، توصیه می‌شود دستگاه‌های خدمات‌رسان و مردم استان سمنان برای مواجهه با سیلاب آماده باشند.

جباری با تأکید بر لزوم خودداری از تردد و توقف در مسیرها و جاده‌های حاشیه و بستر رودخانه‌ها تصریح کرد: عدم حضور مسافرین و گردشگران در مناطق پست و بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مناطق ساحلی رودخانه‌ها در استان سمنان مورد تأکید جدی است.

وی با تأکید بر لزوم عدم عبور شهروندان و مسافران از سازه‌های تقاطعی و پل‌های رودخانه‌های سیلابی استان سمنان تصریح کرد: آمادگی حداکثری همه دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی و تجهیز گروه‌های عملیاتی و همچنین پاکسازی و بازگشایی کامل مجاری آبی، رودخانه‌ها و سازه‌های تقاطعی به‌ویژه در مراکز جمعیتی برای کاهش خسارات ناشی از سیل بسیار مؤثر خواهد بود.

رئیس ستاد مدیریت بحران و شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان، گفت: "تخلیه اماکن و مراکز جمعیتی در معرض و مسیر سیلاب" و "توقف هرگونه فعالیت در بستر و حاشیه رودخانه‌های مستعد سیلاب" از دیگر مورد تأکید رئیس ستاد مدیریت بحران و شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان برای مقابله با سیلاب احتمالی در این استان بود.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد
  • احتمال وقوع تندر و آذرخش در تهران
  • افزایش سرعت وزش باد در جنوب کشور
  • احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در رفسنجان
  • احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در رفسنجان
  • هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • هشدار زرد وقوع گرد و خاک در خوزستان
  • احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان