Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@11:00:26 GMT

حراست از آثار فرهنگی و مفاخر ایران ضروری است

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۵۱۶۳

حراست از آثار فرهنگی و مفاخر ایران ضروری است

جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عصر امروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از دولت، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تأکید بر لزوم حراست و حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان هویت کشور، گفت: افکار عمومی و نخبگان کشور حساسیت ویژه‌ای نسبت به میراث فرهنگی و تمدنی و مفاخر کشور دارند و ضروری است که برنامه‌ریزی دقیقی برای حفاظت از این آثار و تمدن ایرانی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این اتفاق مهم قدردانی کرد و افزود: تشکیل این وزارتخانه فرصتی است تا با مدیریت منسجم‌تر و همه‌جانبه‌تر، شاهد تحول و بهبود در هر سه بخش مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشیم که تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر اقتصاد و تمدن کشور دارد.

جهانگیری به نقش اثرگذار گردشگری و صنایع‌دستی بر توسعه اقتصاد و اشتغال‌زایی کشور اشاره و تصریح کرد: تقویت این دو بخش می‌تواند نقش مهمی در تأمین ارز مورد نیاز کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی ایفا کند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به دغدغه افکار عمومی و برخی صاحب‌نظران حوزه میراث فرهنگی در خصوص نحوه مرمت مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان که مثل یک گوهر ارزشمند برای ایران و شهر اصفهان است، از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواست با تبیین و تشریح دقیق اقدامات انجام شده، دغدغه علاقه‌مندان و صاحب‌نظران نسبت به مرمت این مسجد تاریخی را مرتفع سازد و شخصاً بر این امر نظارت مستمر داشته باشد.

در این جلسه که وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گزارشی از اقدامات انجام شده برای جذب گردشگر به کشور ارائه کرد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، ایران به جایگاه دومین کشور دنیا در سرعت رشد جذب گردشگر دست یافته است.

مونسان همچنین با اشاره به اشتغال‌زایی فراوان بخش گردشگری با سرمایه‌گذاری اندک، تصریح کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در بخش گردشگری، علاوه بر ارزآوری به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز منجر شده است.

وی افزود: در بخش صنایع‌دستی نیز با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از کشور چین سبقت گرفته‌ایم و هم اکنون رتبه نخست شهرهای صنایع‌دستی جهانی را در اختیار داریم و در ثبت میراث جهانی نیز از رتبه ۱۱ به رتبه ۹ در بین کشورهای جهان ارتقاء پیدا کرده‌ایم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین گزارشی از روند سبک‌سازی سقف مسجد شیخ لطف‌الله و مرمت این مسجد ارائه کرد و گفت: با وجود اینکه تمام مراحل مرمت این مسجد به شکل اصولی و با رعایت ملاحظات انجام شده است، برای رفع دغدغه افکار عمومی و صاحب‌نظران، هیئتی برای بررسی دقیق‌تر و نظارت بر روند مرمت مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان اعزام خواهد شد.

در این جلسه موضوع تصویب فهرست ۲۱ مجموعه ملی جهت اداره و نگهداری به‌صورت هیئت امنایی در اجرای ماده ۵ قانون تشکیل میراث فرهنگی و گردشگری و ماده ۳ آئین‌نامه اجرایی ماده مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با کلیات آن موافقت شد.

برنامه جامع مدیریت بحران بازارهای تاریخی و تأمین تجهیزات و ساماندهی تأسیسات شهری و روستاهای ارزشمند، در برابر حوادث و مخاطرات بطئی و محیطی از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود که به تائید رسید.

در ادامه این جلسه همچنین پیشنهاد اصلاح عنوان و موادی از آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آن‌ها (مصوب ۱۳۹۴/۶/۴ هیئت دولت) مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و به تصویب رسید.

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور شورای عالی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۵۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کرم‌زاده» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان شد+ سوابق

عصر امروز آئین تکریم حمید رضا محققیان سرپرست پیشین و معارفه امیر کرم‌زاده مدیرکل جدید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان,، عصر امروز_یکشنبه دوم اردیبهشت_ در نشست شورای معاونان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و با حضور جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی، آئین تکریم حمید رضا محققیان سرپرست پیشین و امیر کرم زاده مدیرکل جدید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان برگزار شد.

در این نشست جواد واحدی پس از ارائه گزارشی از سوی سرپرست پیشین و مدیران اداره کل اظهار داشت: گزارشات واصله حاکی است که در طول ایام مختلف به ویژه ایام عید نوروز امسال، همکاران این اداره کل، با کمترین امکانات لکن خالصانه و با عشقی که به تاریخ و هویت این سرزمین دارند به میلیون‌ها نفر گردشگر از سراسر ایران و جهان خدمات رسانی کردند.

وی افزود: معتقدم اصفهان شناسنامه کشور در ۳ حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، لذا خوشحالم که امروز اعلام کنم در هر سه خوش درخشیده به گونه‌ای که در حوزه صنایع‌دستی این استان دو شهر جهانی دارد، همچنین در حوزه میراث فرهنگی در کنار هزاران اثر تاریخی ،۱۷ اثر جهانی دارد و در حوزه گردشگری نیز این استان همه ساله مقصد میلیون‌ها نفر گردشگر است.

واحدی عنوان کرد: معتقدم در حوزه صنایع دستی در بحث صادرات، در حوزه گردشگری در خصوص بهره‌گیری هرچه بهتر از تشکل‌های گردشگری و خدمات‌رسانی و همچنین در حوزه میراث می‌بایست در بحث جذب بودجه‌های مرمت بیش از گذشته کار کنیم.

معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی همچنین در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: آقای محققیان به عنوان یکی از همکاران پیشکسوت در طی ۹ ماه گذشته با صبر و بردباری و با اخلاق شایسته خود توانست به عنوان سرپرست، اداره کل استان را به خوبی اداره کند، لکن معتقد بودیم باید هرچه سریع‌تر با توجه به اهمیت استان اصفهان، مدیریت استان ساماندهی شود، لذا پس از بررسی‌های کمیته انتصابات و با نظر وزیر محترم، آقای امیر کرم‌پور را به‌عنوان فردی جوان، با تجربه و در عین کوشا و خلاق برای مدیریت اداره کل استان انتخاب و امروز و در نشست شورای معاونین اداره کل به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با حکم مهندس ضرغامی منصوب شده و از امروز رسماً فعالیت خود را در سمت جدید آغاز می‌نماید.

واحدی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های مدیرکل جدید رسیدگی به رفاهیات همکاران اداره کل است و سپس در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در انتظار رخدادهای جدید توسط مدیرکل جدید و همکاران ایشان در سراسر استان اصفهان هستیم.

به گزارش ایمنا، امیر کرم‌زاده پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان بود.

کد خبر 746723

دیگر خبرها

  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است/ حال مردم خوب است
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است
  • مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • «کرم‌زاده» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان شد+ سوابق
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد