«دموکراسی» نگاهی شاعرانه به سیاست دارد
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۷۱۵۸
سازنده مستند «دموکراسی» گفت: این فیلم کوتاه بدون هرگونه نگاه جانبدارانه سعی کرده به سیاست، نگاه شاعرانه داشته باشد و اجازه بدهد طیف مختلف مخاطبان برداشتهای متفاوت داشته باشند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، تورج کلانتری با اثری مستند در قالب مستند کوتاه با عنوان «دموکراسی» در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی پیرامون اولین حضورش در جشنواره سینما حقیقت گفت: «دموکراسی» یک کار کوتاه ۳۹ دقیقه ای است که به صورت مستند به انتخابات سال ۹۶ پرداخته است. در این فیلم سعی شده تا بدون جانبداری از فرد خاصی به سه سوژه از کاندیداهای انتخابات شورای شهر که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در آن سال برگزار شد، پرداخته شود.
کلانتری در پاسخ به این سوال که چه دلیلی موجب انتخاب این سوژه شد، افزود: با توجه به اینکه دموکراسی در انتخابات با مفهوم امروزی (شرکت همه اقشار مردم در انتخابات و بحث فراگیر بودن صندوق های انتخاباتی) خیلی قدیمی نیست و طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته؛ از این رو بهترین راه مواجهه با این امر، مستندسازی است.
این کارگردان جوان خاطر نشان کرد: من در این مستند سعی کردهام بیننده را با زوایای مختلف دموکراسی در حیطه انتخابات، بیشتر آشنا کنم. این فیلم کوتاه بدون هرگونه نگاه جانبدارانه سعی کرده به سیاست، نگاه شاعرانه داشته باشد و اجازه بدهد طیف مختلف مخاطبان برداشتهای متفاوت داشته باشند و به اصطلاح الاستیک بودن فیلم حفظ شود.
کلانتری مقصود خود را از نگاه شاعرانه در سیاست چنین شرح داد: همان طور که یک شعر باید آنقدر خوب باشد که هرکس از دریچه نگاه خود و با ادبیات خود بتواند مفهوم آن را درک کند و همان طور که این شعر منحصر به طیف خاص یا فرد خاصی نیست، طرح سیاست در فیلم من نیز اینگونه است؛ در واقع سعی کردهام نگاه سیاسی مطلق به مساله انتخابات نداشته باشم و این قصه را بیواسطه و بدون طرفداری از جناحی خاص روایت کنم تا هرطیفی از جامعه با هر سواد و دانشی و در هر رتبه و جایگاهی استنباط خود را از آن داشته باشد. چراکه در نگاه سیاسی صرف، جهت کاملاً مشخص است و نمیتوان بدون توجه به آن جهتگیری، مقصود را رساند.
وی که به انتخاب سه کاندیدای شورای شهر که سوژه اصلی فیلم «دموکراسی» هستند، پرداخته است، اضافه کرد: اصرار بر روی فرد خاصی نداشتم؛ این کاندیداها باید جذابیتها و فاکتورهای خاص مد نظر را دارا بودند تا به اهداف اصلی مورد نظر نزدیک میشدم.
کلانتری از علت پرداختن به یک موضوع سیاسی چنین گفت: سیاست در کشور ما به گونهای است که هرفردی خواسته یا ناخواسته با آن درگیر است، حتی وقتی کسی ادعا میکند که من سیاسی نیستم و به سیاست کاری ندارم؛ در واقع همین، بزرگترین کنش سیاسی است. سیاست مثل راننده اتوبوسی است که هر کس با هر شغل و تحصیلات و جایگاهی در راهی که این راننده اتوبوس می برد، قرار گرفته و اگر این راننده از مسیر منحرف شود یا با مانعی برخورد کند، همه مسافران راجع به او و عملکرد او نظر میدهند و انتقاد میکنند.
کارگردان «دموکراسی» ادامه داد: در نتیجه ما در اتوبوس سیاست جاری هستیم و مادام که این اتوبوس در مسیر به مشکلی برنخورده، ماهم کاری به اتوبوس و رانندهاش نداریم؛ ولی وقتی اتفاقی رخ میدهد و مسالهای پیش میآید، سیاستمدارها ما را درگیر میکنند و همه ما چه علمی و چه غیرعلمی در مورد آن اتفاق صحبت میکنیم.
او پیرامون لوکیشن و محل فیلمبرداری که در منطقه رباط کریم است، توضیح داد: با توجه به اینکه این منطقه محل زندگی من است و شناخت خوبی داشتم. چالشها را میدانستم، با مردم مأنوستر بودم و به راحتی با آنها ارتباط میگرفتم؛ تصمیم به انتخاب این فضا به عنوان محل فیلمبرداری گرفتم.
کارگردان «دموکراسی» در پاسخ به این پرسش که در انتخاب و ساخت سوژه با مشکل خاصی مواجه شده و آیا به راحتی مجوز فیلمبرداری گرفته است یا نه، گفت: معمولا در ساخت مستندها مقاومتی حاکم است، به ویژه اینکه این مستند در مورد انتخابات شوراها و سیاسی باشد. در کل مواضع و موانعی بوده است ولی همه را رد کردیم.
کلانتری با بیان این مطلب، یادآور شد: یکی از مواردی که امکان داشت در تصویربرداری ما را دچار اشکال کند، خود مردم حاضر در انتخابات و حتی کاندیداها بودند؛ چراکه کاندیداها گاه خودسانسوری داشتند و نگاه مردم هم کنجکاو به تصویربردار و دوربین بود.
او تشریح کرد: ما برای حل این اشکال تدبیری اتخاذ کرده و به نوعی عادیسازی کردیم و آنقدر با دوربین آمد و شد داشتیم که دیگر برای مخاطب شناخته شدیم تا جایی که حضور دوربین برای مردم کاملاً طبیعی شد و تقریبا همه، گروه ما را شناخته بودند البته این عادیسازی زمانی بیش از حد معمول از ما وقت گرفت، ولی نتیجه مطلوبی به دست داد. حتی خود کاندیداها که نوعی پرستیژ و حفظ ظاهر داشتند، کمکم به حضور ما عادت کردند.
این مستندساز در بحث فنی فیلم، به تصویربرداری با یک دوربین اشاره و اضافه کرد: نماهای تک دوربینه بیشتر با موضوع کار همخوانی داشت و کل فیلم روی دست و با یک دوربین ضبط شده است تا در حرکت بودن سوژهها و راحت بودنشان حفظ شود و شکل روایتگری در مستند بهتر به نمایش درآید.
وی در جواب اینکه فیلم او تا چه میزان شانس موفقیت در جشنواره سینما حقیقت دارد، گفت: خود حضور در جشنواره برای فیلمسازها جذاب است و اینکه فیلمی بتواند موفقیتی کسب کند و جایزهای ببرد، جذاب تر. همه اینها بستگی به سطح آثار شرکتکننده دیگر و نگاه داوری دارد. «سینماحقیقت» محفل خوبی است که توانسته علاوه بر آثار فیلمسازان ایرانی، آثار فیلمهای خارجی را نیز پخش کند و در گسترش مخاطبان و ارتقای سلیقه آنها نقش مهمی داشته باشد.
منبع: خبرگزاری فارسمنبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: جشنواره سینما حقیقت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۷۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
توجه بر حقوق بشری شدن گفتمان جبهه اصلاحات که از سوی حزب اتحاد ملت نیز دنبال می شود در شرایطی است که آنان میز بر ضرورت توسعه ادبیات حقوق بشری و پیوند دادن آن با مسائل روز جامعه تاکید دارند.
سرویس سیاست مشرق- گروهک غیر قانونی نهضت آزادی پیشنهاد کرده است که اصلاح طلبان که شامل نحل های مختلفی هستند مطلوبترین گزینه برای رسیدن به برنامه های خود را متمرکز بر حقوق بشر و حقوق شهروندی نمایند.
این گروهک با اشاره به اینکه هر نظامی به غیر از نظام لیبرال دموکراسی نامطلوب است تصریح می کند که لیبرال دموکراسی دارای دو بخش دموکراسی انتخاباتی و آزادی های لیبرالی است، لذا می بایست اصلاح طلبان به سمت گزینه مطلوبتر حرکت کنند.
گروهک نهضت آزادی در ادامه با ارائه طرح «نافرمانی مدنی» تصریح کرده که پیگیری حقوق شهروندی مطالبه آسانتری است. هر چند برای دستیافتن به آن نیز پیشنیازهای بسیاری مطرح میشود اما چون قرار نیست مستقیم در ساختار قدرت تغییر ایجاد کند با هزینه کمتر و با سرعت بیشتری میتوان به آن دستیافت!
به باور گروهک نهضت آزادی، برای کسب حقوق شهروندی نه نیاز است صبر کنیم نه میتوانیم صبر کنیم بلکه باید اراده برای زیستن در سبک دلخواه را به یک مبارزه مستمر هر روزه از طریق نافرمانی مدنی تبدیل کرد
گفتنی است با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت:
۱ - گروهک نهضت آزادی با پرستش نظام لیبرال دموکراسی و بدون توجه به اندیشه مردمسالاری دینی علاوه بر اینکه نسبت دور خود را در برابر اندیشه های انقلاب اسلامی به نمایش می گذارد از سوی دیگر بر وجه اپوزیسیونی خود و نیز تلاش برای تشکیل یک جبهه در برابر نظام جمهوری اسلامی تصریح میکند.
۲- توجه بر حقوق بشری شدن گفتمان جبهه اصلاحات که از سوی حزب اتحاد ملت نیز دنبال می شود در شرایطی است که آنان میز بر ضرورت توسعه ادبیات حقوق بشری و پیوند دادن آن با مسائل روز جامعه تاکید دارند.
۳ - تصریح بر نافرمانی مدنی در حقیقت برنامه طیف برانداز برای تحریک و تهیج جامعه جنبشی بوده و از جانب دیگر جنس و عمق نگاه ابزاری و پروژه سیاسی رادیکال های اصلاحات را به برخی تحولات روزمره روشن می سازد!
تامل بر کنش های رادیکال همچنان بیانگر آن است که آنان برنامه ریزی برای بهره گیری از مسائل روزمره در دو سطح سطح زندگی و سبک زندگی را در دستورکار خود قرار داده اند.