Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر تغییر سهمیه وانت‌بار‌ها در قیمت محصولات بازار به خصوص بازار میوه و تره بار، گفت: تعاملات و رایزنی‌های مناسبی بین وزارت صمت و وزارت نفت صورت گرفت که در نهایت به افزایش ۱۰۰ لیتری سهمیه وانت بار‌ها منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر صنعت در امور تجارت داخلی تصریح کرد: باید توجه داشته باشید که پیش از تعیین افزایش ۱۰۰ لیتر بنزین به سهمیه بندی این خودروها، تمامی وانت بار‌ها ۳۰۰ لیتر مقرر شده را دریافت کرده بودند، بنابراین هیچ توجیح و دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد مگر در حد قابل قبول و متناسب با  تغییر ۵۰۰ تومانی نرخ بنزین باشد.

قبادی با اشاره به اینکه تغییر قیمت کرایه حمل بر قیمت کالا تأثیر ناچیزی دارد، تصریح کرد: جا به جایی بین انبار و خود میدان بار‌ها توسط ماشین‌های سنگینی با مصرف سوخت گازوئیل انجام می‌شود که با توجه به ثبات نرخ گازوئیل تغییری در هزینه حمل و نقل با این وسایل نقلیه اجرا نخواهد شد، اما تغییر نرخ بنزین ممکن است بر هزینه حمل با وانت بار‌ها موثر باشد. توجه داشته باشید که بار حمل شده توسط وانت بار‌ها به خصوص در حوزه میوه و تره‌بار حدود ۵۰۰ کیلو تا یک تن وزن خواهد داشت و با تقسیم کردن میزان افزایش نرخ کرایه بر حجم بار مشخص خواهد شد که تأثیر آن بسیار ناچیز خواهد است.

بیشتر بخوانید: اثرگذاری نرخ بنزین در قیمت کالاها، کمتر از ۴ درصد است

او با اشاره به کاهش تأثیر تغییرات نرخ کرایه بر قیمت تمام شده محصولات با افزایش ۱۰۰ لیتری سهمیه وانت‌بارها، گفت: توجه داشته باشید که تأثیر نرخ کرایه را نمی‌توان به تمامی کالا نسبت داد بلکه کالا‌هایی مثل میوه، مرکبات و سایر اقلامی که نیاز به توزیع روزانه در سطح فروش دارند، تحت تأثیر تغییرات نرخ کرایه حمل و نقل قرار خواهند گرفت و در مورد سایر کالا‌ها افزایش قیمتی گزارش نشده است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت شرایط بازار را عادی دانست و گفت: مدعی هستیم که شرایط حاکم بر بازار شرایطی مشابه با روز‌های قبل از اعلام تغییر  قیمت بنزین است؛ حساسیت‌ها افزایش پیدا کرده و تغییرات جزئی در قیمت اقلام مختلف بیش از گذشته به چشم می‌آید.

قبادی تأکید کرد: حساسیت‌ها بین بازرسان اتحادیه‌ها و مدیران اتحادیه‌ها و اصناف هم افزایش پیدا کرده است و اگر اختلالی وجود داشته باشد، به سرعت نمود پیدا می‌کند؛ مردم می‌توانند در صورت مشاهده گران فروشی یا تغییر در قیمت و کیفیت محصولات این تخلفات را به سامانه ۱۲۴، بازرسین اتحادیه‌ها، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صمت استان‌ها اعلام کند تا به سرعت پیگیری شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سهمیه بندی سوخت افزایش قیمت بازار میوه و تره بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد

آلبرت بغزیان در گفتگو با جام‌ جم آنلاین، تغییرات نرخ دلار در کشور را سیاسی و بی ارتباط با متغیرهای اقتصادی توصیف کرد و یادآور شد: از لحاظ اقتصادی چیزی تغییر نکرده، ولی وقتی که امنیت اقتصادی به خطر می‌افتد و ارزش پول ملی یعنی واحد های ریال در دسترس افراد کم ارزش می‌شوند، نرخ ارز رو به صعودی شدن می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دلالها حتی در روزهای تعطیل هم نرخ ارز را تغییر می‌دهند، خاطرنشان کرد: روند رشد دلار با عملیات طوفان الاقصی شروع شد که دلار شد ۵۵هزار تومان، با ادامه جنگ غزه، رکورد ۶۰هزار تومان به ثبت رسید و وقتی که مستقیما کنسولگری ما هدف قرار گرفت، دلار شد ۶۵هرار تومان.

وی با بیان اینکه اگر این اخبار  را گوش ندهیم و یا توجه نکنیم اتفاقی در نرخ ارز هم نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: روشن است که بازی در بازار درهم رقم می‌خورد، درهم بالا می‌رود و ضربدر عدد ۳/۶ می‌شود و نرخ دلار به دست می‌آید.

این اقتصاددان اضافه کرد: شما هر وقت بازار دلار را نگاه کنید، شروع کننده رشد قیمت از بازار درهم است چون بازیگران تعیین نرخ دلار در امارات هستند.

بغزیان اظهار کرد: بانک مرکزی به‌خوبی به بازی درهمی دلار واقف است اما نمی‌دانم چرا اقدامی انجام نمی‌دهد. البته اینکه نرخ خودش در بازار را نگه می‌دارد، بابل تمجید است.

وی با اشاره پیشنهاد برخی کارشناسان برای کاهش فاصله دلار آزاد و دلار نیمایی یادآور شد: خیلی ها اصرار دارند حالا که اختلاف بین بازار آزاد و بازار رسمی زیاد شده، نرخ ارز در مرکز مبادله باید بالا رود  تا رانت کم شود اما نتیجه این روند، تجربه دوران ریاست قبلی بانک مرکزی است که بازار غیررسمی، بازار رسمی را دنبال خود می‌کشید و قیمت مدام بالا می‌رفت.

او در پاسخ به سوالی درباره گرانس در بازار، گفت: درست است که بانک مرکزی نرخ ارز را تغییری نداده، اما بهانه دست خیلی ها داده که بتوانند قیمت خودرو و یا لوازم خانگی را افزایش دهند و بعد این روند کشیده شود به لبنیات و سفره مردم.

این اقتصاددان، پیروزی ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای را شرط بازگشت ثبات به بازار ارز دانست و افزود: متاسفانه کل بازار آزاد بین پنج تا ۱۰درصد است که اکثرا دست قاچاقچی هاست و آنها هستند که ارز لازم دارند. بانک مرکزی اینها را می‌داند ولی بستن کانالهای امارات جرات می‌خواهد.

بغزیان در پایان یادآور شد: دلالها نرخ‌ها را به‌صورت حدسی و بر مبنای هیجانات بازار بالا می‌برند. اگر مردم از این نرخ استقبال کردند و حرید انجام شد، قیمت تثبیت می‌شود، در غیر اینصورت به تدریج قیمت اصلاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟!
  • کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • آرامش بازار ارز بعد از عملیات مقتدرانه «وعده صادق»
  • اضافه کردن کرایه تاکسی‌فعلا تخلف است ؛ متخلفان را معرفی کنید !
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • تأثیر مارکت کپ بیت کوین و اتریوم بر دینامیک‌های قیمت