Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-25@05:56:21 GMT

پیامدهای کودک آزاری بر آینده جامعه ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۸۱۱۷

به گزارش خرداد، میلاد میرخسروی؛ زمانی که هیجانات جامعه فروکش میکند، فرصت مناسبی برای بررسی ابعاد مختلف اتفاقات است. هفته گذشته انتشار فیلم آزار یک کودک کار در شبکه های اجتماعی واکنش های متعدد کاربران این شبکه ها را در پی داشت. در این کلیپ شاهد اقدام شنیع و به دور از ارزش های انسانی افرادی با یک کودک کار بودیم که انتشار آن در فضای مجازی واکنش های کاربران را درپی داشت، این واکنش ها به حدی بود که خود نیاز به بررسی و ریشه یابی فوران خشم کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما به طور کلی واکنش های گسترده کاربران شبکه های اجتماعی و ابراز نگرانی از وقوع این اتفاق، امیدواری زیادی را نسبت به روشن سازی پیامدهای کودک آزاری در بین اقشار مختلف مردم ایجاد کرد، البته در این بین روانشناسان و جامعه شناسان باید بیش از پیش به تبیین آسیب های این حوزه بپردازند تا تبعات این قبیل اتفاقات برای مردم شفاف شود.بررسی های متعدد در این زمینه نشان دهنده این موضوع است که درصد بالایی از کودکان کار گرفتار پدیده کودک آزاری می شوند و آثار مخربی را در روان کودک برجای میگذارد، در نتیجه لزوم توجه به این پدیده و تبعات آن در بلند مدت، بسیار حیاتی است. در تحقیقاتی که توسط روانشناسان حوزه کودک و نوجوانان انجام شده، کودکانی که مورد آزار قرار میگیرند دارای یک خشم پنهانی، احساس حقارت به همراه افسردگی و حالاتی از ناامیدی هستند و بسیاری از این کودکان اعتماد به نفس پایینی دارند و بعضا دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی میشوند.نکته که در ارتباط با پدیده کودک آزاری کمتر مورد توجه قرار می گیرد، نمایان شدن پیامدهای آن در آینده است، بنابر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، بیش از دو سوم پیامدهای کودک آزاری در بزرگسالی کودک و به شکل انواع اختلالات روان شناختی نمایان میشود. لذا باید توجه داشت که این قشر از جامعه در آینده دچار اختلالات روانی متعددی به دلیل آزارها و سرکوب های مختلف خواهند شد.متاسفانه آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در ایران وجود ندارد و برخی آمارها تعداد این کودکان را زیر 1 میلیون نفر میدانند و برخی این تعداد را بین 3 تا 7 میلیون نفر تخمین زده اند، هر چند که ارائه آمار دقیق در این زمینه به دلیل مشکلات متعدد از جمله نبود اطلاعات ثبت هویتی  این کودکان، ممکن نیست اما تمامی نتایج موید این مسئله است که در سال های آینده چند میلیون نفر از افراد جامعه ما به دلیل تجربه آزار و اذیت در کودکی به اختلالات روانی متعدد دچار خواهند شد و هیچ برنامه ریزی مشخصی برای مقابله با این اتفاق وجود ندارد.به هر روی فرد خاطی و عوامل تهیه این فیلم توسط دادستانی شهرستان البرز بازداشت شدند که نشان دهنده توجه نظام قضایی کشور به مقوله کودک آزاری و اهمیت حمایت از حقوق کودکان است، اما سوای برخورد قانونی با این مجرمین باید در حوزه آسیب های آتی این پدیده نیز اقدامتی صورت گیرد تا سلامت روان جامعه برای نسل های آینده تهدید نشود. 
برچسب ها: کودک آزاری ، جامعه ، روانشناسی

منبع: خرداد

کلیدواژه: کودک آزاری جامعه روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۸۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی

بیش از ۱۱ هزار کودک فلسطینی در جریان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده یا مجروح شده اند. خبرنگار تسنیم در غزه به روایت قصه دو کودک فلسطینی که این روزها با خطر قطع عضو و مصائب و مشکلات ناشی از این دست و پنجه نرم می کنند، گفتگو کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، حملات کور رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ویژه مناطق مسکونی سبب شده تا بسیاری از زنان و کودکان ساکن غزه دچار قطع عضو شوند. «رکان» پسر 18 ساله فلسطینی نیز به رغم نجات یافتن از مرگ در جریان حملات موشکی رژیم صهیونیستی دو پای خود را بر اثر انفجار از دست داد.

 

.

 

 این نوجوان فلسطینی در تشریح جزئیات لحظه اصابت موشک های رژیم صهیونیستی به خبرنگار تسنیم در نوار غزه گفت: پهپاد اسرائیلی به ناگهان ما را هدف قرار داد، همه چیز پیش چشمانم قرمز شد، با آمدن نیروهای امداد رسان و مشاهده وضعیتم، همان اول متوجه شدم که پاهایم قطع شده اند. احساس کردم دیگر هیچ امیدی باقی نمانده است.

«ندا»، دختر نونهال فلسطینی نیز که دو ماه قبل در جریان حمله اسرائیل به اردوگاه المغازی غزه از ناحیه پا مجروح شده است، آرزو دارد تا پاهایش مثل روز اول سلامت خود را بازیابد.

او که هم اکنون با تلاش های کادر پزشکی بیمارستان شهدای الاقصی در تلاش است تا با بهبودی هر چه سریع تر پای خود خطر قطع عضو را از سر بگذراند به خبرنگار تسنیم گفت: وقتی از ناحیه پا مجروح شدم، درد بسیاری داشتم، دعا می کردم پاهایم به مانند روز اولش احیا شود؛ آرزو دارم راه بروم و پاهایم به روزهای اول خود بازگردد.

ایده‌های جالب مردم غزه در برابر توحش همه جانبه صهیونیستهانمایش جنایات صهیونیست‌ها پس از عقب‌نشینی از خان یونس

 

بیش از 11 هزار کودک در خلال تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده اند و تقریبا به همین میزان نیز زخمی شده اند. با این حال بیشتر صدمات وارده به کودکان عمدتا آسیب هایی دائمی است که در نهایت به نقض عضو منجر می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • پیامدهای عملیات «وعده صادق» در آینده مشخص خواهد شد
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند