Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط همانطور که از عنوان اش مشخص است «لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» است، قصد دارد قید و بندها را از سر راه افراد با نمرات برتر کنکور بردارد.

وی افزود: در این لایحه سهمیه های کنکوری و آزمون های کشور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است و سهمیه های مهمی چون بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب و بومی ناحیه ای به دلیل مشکلات متعددی که برای دانشگاه های کشور ایجاد کرده بود، در این لایحه حذف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز در این لایحه حذف شده اند. همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییرات جدی شده است و تنها بر اساس نیاز منطقه ای و مصوبه شورای گسترش دانشگاه ها اعمال می شود.

وی اضافه کرد: در سهمیه مناطق، سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلایلی از جمله توزیع آموزشی این مناطق و زیرساخت های آموزشی باقی مانده است اما آن نیز به صورت ۵۰ درصد به نسبت شرکت کنندگان اعمال می شود.

خدایی خاطرنشان کرد: سهمیه حوادث غیرمترقبه به دلیل زمان دار بودن و محدودیت مکانی بر قوت خود باقی است و در مورد المپیادی های جهانی سهمیه همچون گذشته است اما در مورد المپیادهای دانش‌آموزی داخل کشور دارندگان مدال طلا، نقره یا برنز، حداکثر به میزان ۵ درصد ظرفیت و به صورت مازاد، صرفاً در رشته‌های مرتبط که تعیین می‌ شود مورد استفاده است.

وی تغییر مهم دیگر در سهمیه ها را تغییر در سهمیه ایثارگری برشمرد و گفت: بر اساس آمار ۱.۸ درصد داوطلبان کنکور سراسری را ایثارگران تشکیل می دهند. بر اساس لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی سهمیه ایثارگری به صورت ۵ درصد مازاد از ۳۰ درصد قبلی تغییر پیدا کرده است چرا که معتقدیم هر امتیازی باید به صورت مازاد داده شود تا ظرفیت اصلی دستخوش تغییر نشود.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: ضمن اینکه حدنصاب ایثارگران در آزمون ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است.

وی اظهار داشت: معتقدیم این لایحه در صورت تصویب نهایی آموزش عالی کشور را متحول می کند و کل دانشگاه ها در حوزه وزارت علوم و وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها از این موضوع منتفع می شوند. ضمن اینکه بسیاری از افراد در آزمون های احساس می کردند که با توجه به نمره خود به حق واقعی شان نمی رسند و احساس ظلم می کردند.

خدایی تاکید: هدف اصلی این لایحه این است که هر آنچه ظرفیت یک آزمون است، پذیرش به صورت عادلانه و تنها ملاک آن یعنی نمره صورت گیرد و اگر قرار است امتیازی داده شود تنها به صورت مازاد بر ظرفیت باشد تا حق افرادی که با وضعیت علمی مناسب در آزمون ها شرکت می کنند ضایع نشود.

کد خبر 4791507

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان سنجش سهمیه ایثارگری اعضای هیات علمی مناطق محروم دانشگاه های ایران دانشگاه های علوم پزشکی کنکور سراسری دانشگاه ها دانشگاه آزاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری روز دانشجو آزمون دکتری تخصصی سازمان سنجش دانشجویان دانشگاه های ایران دانشگاه امیرکبیر دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت دانشگاه تهران حسین توکلی طلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۸۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختار مغز زنان در طول قاعدگی واقعا تغییر می‌کند

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، گروهی از پژوهشگران به سرپرستی الیزابت ریزور و ویکتوریا بابنکو، دانشمندان علوم اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا، ۳۰ زن را در طول دوره‌های قاعدگی ردیابی و تغییرات ساختاری را که در مغز با نوسانات نمایه‌های هورمونی اتفاق می‌افتد، با جزئیات ثبت کردند.

براساس نتایج این پژوهش که در سرور پیش‌چاپ bioRxiv منتشر شده و هنوز موردبررسی همتا قرار نگرفته؛ تغییرات ساختاری در مغز در طول قاعدگی ممکن است تنها محدود به مناطق مرتبط با چرخه قاعدگی نباشد.

پژوهشگران می‌گویند: این، اولین نتایجی است که تغییرات هم‌زمان مغز را در ریزساختار ماده سفید و ضخامت قشر مغز گزارش می‌کند که هم‌زمان با ریتم‌های هورمونی مبتنی بر چرخه قاعدگی روی می‌دهد. اثرات متقابل مغزی-هورمونی قوی ممکن است محدود به نواحی متراکم گیرنده محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد (محور HPG) نباشد.

زنان درمجموع حدود ۴۵۰ دوره قاعدگی را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند و هرچند نیمی از جمعیت جهان در نیمی از طول زندگی خود با این وضعیت زندگی می‌کنند، اما تاکنون تحقیقات کمی روی آن انجام شده است و کسی نیز دلیل آن را نمی‌داند.

اغلب تحقیقات در مورد تأثیر هورمونی روی مغز، بر روی ارتباطات مغزی در طول وظایف شناختی متمرکز شده است، نه خود ساختارهای واقعی. نوسانات چرخه‌ای در هورمون‌های محور HPG اثرات رفتاری، ساختاری و عملکردی قدرتمندی را از طریق اعمال بر روی سیستم عصبی مرکزی پستانداران اعمال می‌کند. بااین‌حال، اطلاعات کمی در مورد اینکه این نوسانات چگونه گره‌های ساختاری و بزرگراه‌های اطلاعاتی مغز انسان را تغییر می‌دهند، هویدا شده است.

ریزساختار ماده سفید (شبکه چربی فیبرهای عصبی که اطلاعات را بین مناطق ماده خاکستری منتقل می‌کند) با تغییرات هورمونی ازجمله بلوغ، استفاده از داروی خوراکی پیشگیری از بارداری، هورمون درمانی تأییدکننده جنسیت و استروژن درمانی پس از یائسگی تغییر می‌کند.

پژوهشگران برای پرداختن به شکاف درک ما از قاعدگی، از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه در طول سه مرحله قاعدگی شامل قاعدگی، تخمک‌گذاری و اواسط فاز لوتئال (سومین و آخرین مرحله از چرخه تخمدانی) اسکن MRI گرفتند. آن‌ها در زمان انجام هر یک از این اسکن‌ها سطح هورمون شرکت‌کنندگان را نیز اندازه‌گیری کردند.

نتایج نشان داد که با نوسان هورمون‌ها، حجم ماده خاکستری و سفید و حجم مایع مغزی نخاعی نیز تغییر می‌کند. به طور مشخص، درست قبل از تخمک‌گذاری، زمانی که هورمون‌های ۱۷β-estradiol و هورمون لوتئینیزه‌کننده افزایش می‌یابد و مغز شرکت‌کنندگان تغییرات ماده سفید را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده انتقال سریع‌تر اطلاعات است.

هورمون محرک فولیکول تخمدان که قبل از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و به تحریک فولیکول‌های تخمدان کمک می‌کند، با ماده خاکستری ضخیم‌تر همراه بود. پروژسترون که پس از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد، با افزایش بافت و کاهش حجم مایع مغزی نخاعی همراه بود.

معنا و اثر این موضوع روی مغز فرد نزد پژوهشگران ناشناخته است، اما این پژوهش زمینه‌ای را برای مطالعات آینده و شاید درک علل مشکلات غیرمعمول اما شدید سلامت روان مرتبط با قاعدگی فراهم می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند: اگرچه ما در حال حاضر پیامدهای عملکردی یا تغییرات ساختاری مغز را گزارش نمی‌کنیم، اما یافته‌های ما ممکن است پیامدهایی برای تغییرات هورمونی در رفتار و شناخت داشته باشد. بررسی روابط مغز و هورمون در سراسر شبکه‌ها برای درک عملکرد سیستم عصبی انسان به صورت روزانه، در طول دوره‌های انتقال هورمونی و به طور کلی در طول عمر انسان ضروری است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898020 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • کاهش 25 درصدی دستمزد اریک تن هاخ در صورت عدم کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • آخرین تغییرات کنکور؛ «نه» مردان به شغل معلمی
  • شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌ یابد؟
  • در صورت تعطیلی پنجشنبه‌ها نباید میزان دستمزد تغییر کند
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۳ ارديبهشت
  • کاهش تصدی‌ دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید
  • کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید
  • ساختار مغز زنان در طول قاعدگی واقعا تغییر می‌کند