Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: صنایع دستی و هنرهای سنتی هر منطقه بخشی از میراث فرهنگی آن نقطه بوده که از گذشتگان به یادگار مانده است. خراسان جنوبی با قدمت تاریخی خود دارای فرهنگی قدیمی بوده که در سطح جهانی می درخشد.

هنرمندان زیادی در گوشه گوشه از این استان کویری، تار و پودهای هنر های سنتی گذشتگان را بر هم می بافند تا قاب خاطره آیندگان، تصویری زیبا از صنایع دستی این خطه به ذهن بسپارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با وجود ریشه تاریخی صنایع دستی در فرهنگ مردمان شرق ایران زمین، رونق صنایع ماشینی و بازار کساد فروش صنایع دستی باعث شده تا شاهد مرگ تدریجی انگیزه هنرمندان در خراسان جنوبی باشیم. اگرچه بنا به گفته هنرمندان برگزاری نمایشگاه ها بستر مناسبی برای معرفی رشته های صنایع دستی به هنردوستان و ایجاد بازار فروش است که نگاه ویژه تری از سوی متولیان را می طلبد. 

نمایشگاهی به رنگ هنرهای دیرینه

چهارمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی هم از ۱۳ آذرماه کار خود را در استان آغاز و زمینه فروش محصولات صنعتگران را فراهم کرده است. در گزارش های میدانی مهر پیداست که مردم و غرفه داران از تنوع و کیفیت نمایشگاه رضایت ویژه ای داشته و خواستار استمرار اینگونه از برنامه ها هستند.

گذشته از این، برپایی چادرهای عشایری، برگزاری مراسم کف زنی و نوای دلنواز سازهای سنتی در نمایشگاه از جمله جاذبه هایی بوده که شهروندان را به تماشا فرا می خواند. 

اگرچه نمایشگاه زیبایی های زیادی را در لابه لای غرفه ها به نمایش گذاشته اما سختی مسیر رفت و آمد به نمایشگاه گلایه هایی را هم رقم زده است. نبود خط اتوبوس مشخص و تاکسی برای تماشای این زیبایی ها از نارضایتی هایی بود که می طلبد دیگر دستگاه ها برای رفع آن گام بردارند. 

تنوع و کیفیت

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به مکان قبلی برگزاری نمایشگاه ها در خیابان غفاری بیرجند بیان کرد: کمبود فضای نمایشگاهی و پارکینگ از مشکلات اصلی نمایشگاه بود که با مکان فعلی رفع شده است.

زینب فیاضی با بیان اینکه تنوع و کیفیت محصولات عرضه شده در نمایشگاه مطلوب است، افزود: نظم غرفه ها و تمیزی مکان از دیگر ویژگی های مطلوب در نمایشگاه است.

وی با اشاره به قیمت کالاهای عرضه شده اظهار کرد: قیمت برخی از صنایع دستی خاص خراسان جنوبی بالا بوده اما بسیاری از کالاها را می توان به قیمت مطلوب تهیه کرد.

فیاضی با اشاره به ضرورت برگزاری اینگونه از نمایشگاه ها بیان کرد: این برنامه ها باعث معرفی هنرمندان خراسان جنوبی به دیگر استان ها می شود که می طلبد استمرار داشته باشد.

بستری برای فروش هنر

یکی دیگر از افراد حاضر در نمایشگاه هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: گرم بودن فضای نمایشگاه، فضای باز داخل و پیش بینی پارکینگ برای خودروها باعث رضایت شهروندان است.

داوود شکرابی با بیان اینکه در نمایشگاه های قبلی که در خیابان غفاری برگزار می شد، کمبود مکان باعث برخورد افراد با یکدیگر می شد، افزود: در نمایشگاه فعلی فضای باز باعث می شود تا مردم به راحتی بتوانند از غرفه ها بازدید داشته باشند.

شکرابی با بیان اینکه از طریق این نمایشگاه با هنرهای دیرینه خراسان جنوبی و هنرمندان دیگر استان ها آشنا می شویم، گفت: همچنین این نمایشگاه ها بستری برای دسترسی آسان مردم به صنایع دستی و معرفی این محصولات می شود.

وی با ابراز رضایت از محصولات عرضه شده در نمایشگاه بیان کرد: جاذبه های نمایشگاه باعث شده که طی سه روز بازگشایی، هر روز از غرفه ها بازدید و خرید داشته باشم.

انتقاد از سختی راه

یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: هرساله نمایشگاه صنایع دستی برنامه ای متنوع در خراسان جنوبی بوده که خواستار استمرار آن طی سال هستیم.

جعفر عباسی با بیان اینکه نمایشگاه باعث ارتباط مردم با هنرمندان می شود، افزود: تماشای هنرهای کهن خراسان جنوبی در بستر نمایشگاه باعث آشنایی شهروندان با گذشته زیبای استان می شود.

وی با بیان اینکه از متولیان خواستاریم مسیر نمایشگاه مدیریت شود، افزود: تاریکی و کم عرض بودن مسیر باعث بروز حوادثی می شود که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه رفت و آمد به نمایشگاه بسیار دشوار است، اظهار کرد: با توجه به دور بودن این مکان از مرکز شهر باید سرویس هایی اعم از تاکسی و اتوبوس پیش بینی شود تا تمام شهروندان و دوستداران از نمایشگاه بتوانند دیدن کنند.

عباسی با بیان اینکه با توجه به استقبال بالای مردم از نمایشگاه، می طلبد در مناسبت های مختلف سالشاهد برگزاری آن باشیم، اظهار کرد: با توجه به مشاهده ها، استقبال و حضور مردم هر ساله نسبت به سال گذشته افزایش می یابد.

وی با اشاره به برپایی چادرهای عشایری در ورودی نمایشگاه بیان کرد: برپایی چادرها و طنین نوای سنتی در نمایشگاه روح انسان را با زندگی های بی آلایش عشایری پیوند می دهد. 

 پل اتصال مردم و هنرمندان

یکی از غرفه داران هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با ابراز رضایت از استقبال گسترده مردم از نمایشگاه بیان کرد: هر روز نسبت به روز گذشته استقبال مردم بیشتر می شود که این نشان دهنده رضایت شان است.

علی حسن نیا با بیان اینکه تاکنون در چند نمایشگاه صنایع دستی شرکت داشته ام، گفت: این نمایشگاه ها باعث فروش محصولات و استفاده از تجارب دیگران می شود.

وی بازار فروش را مشکل اصلی صنعتگران دانست و گفت: نمایشگاه های صنایع دستی باعث معرفی هنرمندان به دیگر استان ها و وصل شدن به بازارهای بزرگ می شود.

حسن نیا با بیان اینکه هرساله تنوع محصولات در نمایشگاه صنایع دستی بیشتر می شود، افزود: هنرمندان از طریق این نمایشگاه ها با ذائقه بازار آشنا شده و در این مسیر خلق هنر می کنند.

حضور ۲۴۰ غرفه در نمایشگاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه چهارمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی همزمان با ۱۳ آذر ماه در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند آغاز به کار کرده است، افزود: ۲۴۰ غرفه در این نمایشگاه حضور دارند که از این تعداد ۱۳۸ غرفه متعلق به صنعتگران و هنرمندان استانی است.

حسن رمضانی با بیان اینکه ۶۵ غرفه نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان به هنرمندان سایر استان ها اختصاص دارد، گفت: هنرمندان استان های اصفهان و یزد به صورت ورکشاپ در این نمایشگاه حضور دارند.

وی بیان کرد: این نمایشگاه تا ۱۸ آذر ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ برای بازدید علاقمندان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی بیرجند دایر است.

رمضانی با ابراز رضایت از حضور و استقبال مردم‌ از نمایشگاه گفت: طی سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد ریال فروش در این نمایشگاه داشته ایم که امیدورایم علی رغم مشکلات اقتصادی مردم امسال نیز شاهد افزایش فروش باشیم.

بدون شک برگزاری نمایشگاه های مختلف صنایع دستی باعث معرفی هرچه بیشتر هنرهای دیرینه خراسان جنوبی می شود و صنتعگران را با تجربه ای جدید روبه رو می کند.

کد خبر 4790391

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن رمضانی میراث فرهنگی خراسان جنوبی نمایشگاه صنایع دستی انتخابات مجلس شورای اسلامی بوشهر مجلس شورای اسلامی ایلام گرگان قزوین بسیج بیرجند شهرکرد خطبه های نماز جمعه تعطیلی مدارس ثبت نام کاندیداها ویروس آنفلوانزا بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۸۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: این اداره‌کل پس از دریافت محوز‌های لازم از سوی فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در نظر دارد، به منظور استفاده از توان و دانش نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۰ سرباز امریه را جذب کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: داشتن دفترچه اعزام، دارا بودن مدرک تحصیلی فقط کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های معماری، عمران، تاریخ، باستان‌شناسی، صنایع‌دستی، مرمت و احیای بنا‌های تاریخی، موزه‌داری، مدیریت جهانگردی، مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی، حقوق، جغرافیا و مترجمی زبان؛ نداشتن اضافه خدمت دفترچه‌ای و نداشتن کسر از خدمت بیش از سه ماه و بومی استان قم از شرایط جذب سربازان امریه در این اداره‌کل است.

وی خاطرنشان کرد: مشمولان وظیفه برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند در قم با شماره تلفن ۳۷۲۱۲۳۳۶ با پیش‌شماره ۰۲۵ و یا ۰۹۰۵۹۸۴۷۱۵۳ تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا
  • ورود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به کردستان
  • پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد