Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان اخیر عادل الجبیر مبنی بر نقش‌آفرینی انصارالله در معادلات سیاسی آینده یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از حدود یک سال پیش پرونده یمن دچار فراز و فرودهای فراوان در حوزه سیاسی و میدانی شده است و با توجه به دست برتر انصارالله و ارتش ملی یمن و کمک قاطع مردم این کشور، در ماه‌های اخیر مشاهده شد که دستاوردهای بسیار زیادی در محور امنیتی و سیاسی به نفع انصارالله یمن رقم خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری بر این عقیده بودند که اقدام‌های انصارالله با یک منحنی مشخص به سیر نزولی دچار خواهد شد اما عملیات‌های پهپادی و همچنین عملیات نصرُ من‌الله به خوبی نشان داد که این تحلیل‌ها تا حد زیادی غلط از آب درآمده‌اند؛ چراکه انصارالله یمن نه تنها روی زمین بلکه در آسمان هم دست برتر نظامی را به نفع خود جهت‌دهی کرد که نشان از توانایی‌های این جریان در معادلات نظامی یمن دارد.

وی ادامه داد: در این میان بسیاری از جریان‌ها و دولت‌های منطقه‌ای از قبل به دنبال مذاکره میان انصارالله و عربستان بودند و براساس اسناد موجود، مشخص شد که چهار دور مذاکره میان این جریان و سعودی‌ها به صورت ویدئوکنفرانس انجام شده است. داده‌هایی که از سوی ریاض منتشر شد نشان داد انصارالله توانایی بالایی در محور دیپلماتیک و سیاسی پیدا کرده است و در همین راستا می‌بینیم که «عادل الجبیر» چند روز پیش نسبت به کنشگری سیاسی انصارالله رسماً اذعان می‌کند. وزیر مشاور سعودی در امور خارجه علناً اعلام کرده که انصارالله یمن در تحولات سیاسی این کشور نقش بسزایی دارد و همین موضوع نشان می‌دهد که ریاض تا حدودی به قدرت و نفوذ انصارالله در مسائل سیاسی و همچنین توان چانه‌زنی دیپلماتیک آن اعتراف کرده است. در این میان مجموع تحولاتی که از یک سال گذشته در یمن اتفاق افتاده بود باعث شد راهبرد سعودی‌ها تغییر کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه عربستان دو راهبرد کلی را در قبال یمن در دستور کار قرار داده است، گفت: عربستان پس از مشاهده این وضعیت و جمع و تفریق هزینه‌ و فایده‌های خود در یمن به این نتیجه رسید که نخست باید راهبرد اعمال فشار بر مردم یمن را در دستور کار قرار دهد و پس از آن در مرحله دوم، استراتژی مذاکره با انصارالله را شتاب بیشتری بخشید که همه این مولفه‌ها نشان می‌دهد سعودی‌ها به دنبال گفت‌وگو هستند. این مدل از عقب‌نشینی عربستان به خوبی نشان می‌دهد که آنها به دنبال مذاکره هستند. از سوی دیگر مشخص شده که در حوزه سیاسی با بن‌بست روبه‌رو شده‌اند و به دنبال راه گریز از وضعیت فعلی هستند. اینکه وزیر خارجه پیشین عربستان علناً اعلام می‌کند که باید وارد مذاکره با انصارالله و یمنی‌ها شویم، تنها نشانه‌ای از عقب‌نشینی آنها نیست بلکه سعودی‌ها به این درک رسیده‌اند که ادامه مناقشه در یمن می‌تواند برای آنها هزینه‌های گزاف از حیث اقتصادی، بین‌المللی و همچنین نظامی و امنیتی داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: خارج شدن امارات از جنوب یمن نباید به معنای عقب‌نشینی این کشور از کسب غنائمِ یمن قلمداد شود یا کنار کشیدن ابوظبی به مفهوم خارج شدن کامل از خاک این کشور ارزیابی شود، بلکه این وضعیت به دلیل چندگانگی تصمیم‌سازی در یمن این اتفاق افتاده است. باید توجه داشته باشیم که آمریکایی‌ها وارد پرونده سیاسی یمن شده‌اند و از این جهت امارات در حال تمرکز استراتژیک است. با این وجود، یمن از انصارالله گرفته تا دولت مستقر در صنعا همه آماده گفت‌وگو هستند و از این جهت باب مذاکره کاملاً باز است. اظهارات مقام‌های عربستان هم نشان می‌دهد که اصل گفت‌وگوها پذیرفته شده است اما آینده آن به قبول شروط انصارالله و آتش‌بس سراسری در یمن بستگی دارد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عربستان سعودی یمن انصارالله عادل الجبیر امارات متحد عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۸۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اراضی اشغالی

به گزارش خبرآنلاین آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواستند از حریم هوایی ۲ کشور برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده توسط جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند، اما عربستان و امارات چنین فرصتی را به آنها ندادند.

در عین حال مقامات عرب خاطرنشان کردند ۲ کشور عربی با ایالات متحده و اسرائیل تنها به تبادل اطلاعات پرداختند که به ادعای این منابع در دفع حملات ایران نقش داشته‌ است.

وال استریت ژورنال همچنین اشاره می‌کند ریاض و ابوظبی سعی کرده‌اند در مورد درگیری شدید در خاورمیانه بی‌طرف بمانند.

به نقل از ایسنا این گزارش در حالی منتشر شده که منابع آگاه در گفت‌وگو با «العربیه» هر گونه مشارکت عربستان در رهگیری حملات موشکی و پهپادی ایران به فلسطین اشغالی را تکذیب کردند.

منابع مطلع شامگاه دوشنبه به العربیه گفتند هیچ وبگاه رسمی عربستان اظهاراتی مبنی بر مشارکت این کشور در رهگیری حملات اخیر ایران منتشر نکرده است.

پیش‌تر برخی منابع خبری رژیم صهیونیستی با انتشار اخباری و منسوب کردن آن به یک پایگاه خبری رسمی سعودی مدعی شدند عربستان در ائتلاف دفاعی اخیری که برای مقابله با حملات ایران شکل گرفته، ایفای نقش داشته است.

ایران شامگاه شنبه با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به سوی فلسطین اشغالی به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری تهران در دمشق پاسخ داد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896240

دیگر خبرها

  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • آخرین جزییات از پرواز‌های دبی پس از بارش
  • پرواز‌های دبی از سرگرفته شد
  • پروازهای دبی از سرگرفته شد
  • العین، الهلال عربستان را تحقیر کرد
  • برد بزرگ العین مقابل الهلال برای پایان رکورد جهانی
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اراضی اشغالی
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اسرائیل