Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله شاهچراغی در سن ۲۱ سالگی، با وجود مشقت‌های فراوان برای ادامه تحصیل، راهی دیار قم و مجاورت حرم حضرت معصومه(ع) شد و آن طور که خود تعریف می‌کند یک شبه دانش‌آموز مدرسه فیضیه شد.

سید محمد شاهچراغی فرزند مرحوم سید حسن، بیستم خردادماه سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در روستای حسن آباد شهرستان دامغان پا به عرصه حیات گذاشت و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در روستای فرات، در سن ۱۵ سالگی و به پیشنهاد برادر بزرگ خویش، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید طاهر شاهچراغی، راهی حوزه علمیه دامغان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سن ۲۱ سالگی برای ادامه تحصیل در رشته فقه راهی قم شد و  پس از ۱۷ سال اقامت و تحصیل در قم، به دلیل شرایط سخت زندگی، از قم به نائین مهاجرت کرد تا به کار تبلیغ دین در محمدیه نائین بپردازد، اما پس از یک سال حضور در این دیار، در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی، با توجه به رفاقت و آشنایی با حضرات آیات مرحوم محمدتقی نصیری و مرحوم محمد علی عالمی به شهر سمنان آمد و به اقامت نماز جماعت در مسجد عابدینیه و تدریس در مدرسه علمیه صادقیه سمنان مشغول شد.

آیت‌الله سید محمد شاهچراغی از  روحانیان آگاه و شجاع  شهر سمنان در زمان انقلاب بود، به طوری که به دلیل مداومت در امر مبارزه در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی ممنوع المنبر و از خدمات فرهنگی و تبلیغی وی جلوگیری شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، آیت الله شاهچراغی در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی به عنوان اولین امام جمعه استان در شهر مهدیشهر به ایراد خطبه اقدام کرد که این حضور ۲۲ سال ادامه یافت و در دی ماه سال ۱۳۸۰ به حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان انتخاب شد. او هم چنین در دو دوره متوالی چهارم و پنجم به عنوان نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شده است.

آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان از چهره‌های محبوب مردم استان سمنان است که خبرنگاران ایرنا این بار میهمان این روحانی مردمی شدند.

ایرنا: از خاطرات اوایل طلبگی خود بفرمایید؟

آیت‌الله شاهچراغی: در سن ۱۵ سالگی به پیشنهاد برادر بزرگم مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید طاهر شاهچراغی، راهی حوزه علمیه دامغان شدم و علوم دینی را زیر نظر اساتید این مدرسه فرا گرفتم  و در این مسیر ضمن بهره گیری از راهنمایی‌های برادر گران‌قدرم ، بخشی از ادبیات را در محضر علمایی همچون مرحوم شیخ محمد رضا خدایی از شاگردان میرزا مهدی اصفهانی(ره) و مرحوم شیخ غلام حسین خیری فراگرفتم.

ایرنا: به یاد دارید چگونه وارد مدرسه فیضیه قم شدید؟

آیت‌الله شاهچراغی: در آن زمان بیشتر طلبه‌ها برای ادامه تحصیل به مشهد مقدس عزیمت می‌کردند ولی علاقه‌مند بودم به قم بروم. برای عزیمت به قم نزد استادم مرحوم حاج آقای خیری رفتم و خواستم استخاره‌ای بگیرد، پرسید آیا قصد ازدواج داری؟ گفتم خیر؛ برای رفتن به قم استخاره کرده‌ام. ایشان، به من گفت اگر می خواهی به قم بروی تا کفش و کلاهت را عوض کنی، همین جا بمان؛ اما اگر می خواهی درس بخوانی، جای خوبی است.

سپس نزد مرحوم میرزا آقا ترابی مؤسس حوزه علمیه دامغان رفتم و موضوع را با ایشان نیز در میان گذاشتم و عرض کردم مدت ۲ ماه است که شهریه حوزه را دریافت نکرده ام، آقای ترابی با همان هیبت و ابهت خاصی که داشتند، به من نگاهی کرد و گفت به امید چه کسی به قم می روی؟ گفتم خدا. وقتی جوابم را شنید گفت من فردا به حجره شما خواهم آمد. فردای آن روز و در حالی که به اتفاق دو برادرم در حجره نشسته بودیم، ایشان داخل آمد و دستش را داخل جیب کرد و علاوه بر ۶۰ تومانی که بابت دو ماه شهریه به من تعلق می گرفت، ۱۰۰ تومان هم اضافه داد و در نامه ای که بدون درخواست بنده، خطاب به مرحوم آقای میرزا علی اصغر اشعری از دوستان شان در قم نوشت: آن احسانی که می خواهی به من کنی، به ایشان کن و برایش حجره ای در مدرسه بگیر که پول اجاره پرداختن ندارد.
 

ایرنا: گویا مشکلاتی در بدو ورود به قم داشتید. از ورود به این شهر بگویید؟

آیت‌الله شاهچراغی:  شب را در مسافرخانه نیکنام گذراندم؛ اما اول صبح، شروع کردم به پرس و جو در صحن بزرگ حرم و محل درس مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) و در مورد نشانی حاج آقای اشعری، تا این که بعد از پرس و جوی فراوان یکی از طلاب، منزل آقای اشعری را نشان  داد و توانستم خدمت ایشان برسم؛ آقای اشعری هم قول مساعدت داد.

 شب قبل، زمانی که به حرم مطهر حضرت معصومه (س) وارد شدم، در قسمت بالا سر، گریه کردم و سه چیز را از حضرت طلب کردم: اول این که حجره ای در مدرسه برایم فراهم شود؛ دوم، استاد خوبی نصیبم گردد و سوم این که هم‌درس و هم‌بحثی مناسبی قسمتم شود.

با عنایت خداوند وارد مدرسه فیضیه شدم که در طول تاریخ این مدرسه جذب طلبه به این سرعت رخ نداده که این اتفاق نشان از توجه حضرت معصومه(س) است.

ایرنا: در کدام حجره مدرسه فیضیه ساکن شدید؟

آیت‌الله شاهچراغی: حجره ۳۸ تحتانی ساکن شدم که با آیت‌الله محمد مومن عضو فقید شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری هم‌حجره بودم.
 

ایرنا: از حضرت معصومه(س) همبحث و استاد خوب خواسته بودید؟

آیت‌الله شاهچراغی: بله با عنایت خداوند شیخ سید محمد ستوده مُدرسم شد و شیخ حسین شهرستانی سبزواری نیز، هم مباحثه‌ای من بود که  ۱۵سال هم درس بودیم.


ایرنا: از هم دوره‌ای های شما چه کسانی بودند؟

آیت‌الله شاهچراغی: آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله جعفر سبحانی، آیت‌الله یوسف صانعی

ایرنا: چند فرزند دارید؟

آیت‌الله شاهچراغی: پنج پسر، ۲ دختر

ایرنا: به واسطه مسئولیت‌هایی که داشتید فرزندانتان سفارشی در جایی مشغول به کار شدند؟
آیت‌الله شاهچراغی: سیدجعفر و سیدروح‌الله طلبه هستند و عاشقانه به روحانیت کشیده شدند. سیدمحمدتقی فرمانده سپاه است که در زمان جنگ برای حضور در جبهه ۲ سال سنش را زیاد کرده بود تا او را قبول کنند. یکی از پسرانم از کارافتاده است و دیگری با نماز و روزه استیجاری زندگی می‌کند، هیچکدام شغل سفارشی ندارند.

ایرنا: از ازدواجتان بگویید؟

آیت‌الله شاهچراغی: ازدواج ما خانوادگی بود و من و همسرم فامیل بودیم. (می‌خندد و می گوید:) وصلت با خویش معامله با غیر.

ایرنا: خانواده از شما راضی هستند؟

آیت‌الله شاهچراغی: همسرم زمانی که خانه هستم در نماز به من اقتدا می کند و پشت سرم نماز می‌خواند. وقتی پشت سر همسرش نماز می‌خواند پس مرا قبول دارد.

ایرنا: برای همسرتان طلا هدیه می‌خرید؟

آیت‌الله شاهچراغی: هیچ زینت طلا در گوش، دست و گردن او ندیدم و ایشان به طلا میلی ندارد.

ایرنا: چقدر حقوق می‌گیرید؟

آیت‌الله شاهچراغی: ۲۲ سال بنیاد شهید خدمت کردم ۱۰ سال به اجبار برایم بیمه رد کردند و ۱۰ سال مجانی کار کردم، نماز جمعه هم نمی‌دانم، فکر کنم ۲۰۰ هزار تومان می دهند و هیچ‌گاه از وجوهات برای زندگی شخصی استفاده نکردم.

ایرنا: از چه زمانی امام جمعه شدید؟

آیت‌الله شاهچراغی: سال ۱۳۵۱ بعد از اتمام تحصیل با درخواست آیت‌الله عالمی و آیت الله نصیری به سمنان آمدم و ۲۲ سال امام جمعه مهدیشهر بودم و سال ۱۳۸۰ به فرموده مقام معظم رهبری نماینده ولی فقیه در استان سمنان شدم و از همان روز در دفترم همه روزه به روی مردم باز است و با عشق پذیرای مردم هستم و مردم هم ارادت دارند.

ایرنا: در مورد برخی اختلاف‌هایی که بین مناطقی از استان وجود دارد مردم توقع دارند موضع قاطع تری داشته باشید.

آیت‌الله شاهچراغی: سفارش من به ائمه جمعه این است که  مردم را نسبت به انقلاب راضی نگه دارند، وحدت استان حفظ شود و تفرقه نباشد.

ایرنا: سفارش شما به جوانان چیست؟

آیت‌الله شاهچراغی: عامل ولایت باشند. سربلندی و عزت‌مندی کشور فقط از راه رهبری است.

ایرنا: سالی چندبار مقام معظم رهبری را می‌بینید؟

آیت‌الله شاهچراغی: هر ۶ ماه یکبار در مجلس خبرگان دور هم جمع می‌شویم و روز سوم با ایشان ملاقات داریم.

جشن و برنامه‌ای باشد مقام معظم رهبری دعوت کنند شاید سالی یکبار بیشتر ایشان را ببینم ولی بیشتر از راه دور و  تلویزیون معظم له را می بینیم.

ایرنا: نظر شما درباره طولانی بودن خطبه‌ها چیست؟

آیت‌الله شاهچراغی: نماز جمعه نباید نمازگزاران را خسته کند، مقام معظم رهبری هم تاکید دارند  خطبه طولانی نباشد، ۲ تا یک ربع کافی است، مردم را مشتاق نگه می‌دارد.



ایرنا: اولین نماز جمعه را کجا خواندید؟

آیت‌الله شاهچراغی: اولین نماز جمعه در استان سمنان را در شهرستان مهدیشهر خواندم و اکنون ۴۰ سال است که نماز جمعه می‌خوانم و جز امامت نماز جمعه و مسجد عابدینیه جای دیگری نرفتم.

ایرنا: آیا اجازه سخنرانی به خانم‌ها پیش از خطبه می‌دهید؟

آیت‌الله شاهچراغی:  در ۴۰ سالی که خطبه نماز جمعه می‌خوانم صحبت زنان پیش از خطبه رسم نبوده و چیز تازه‌ای است، ولی اشکالی ندارد صحبت کنند و حضور زن ایرادی ندارد.

ایرنا: نظر شما درباره کنسرت چیست؟

آیت‌الله شاهچراغی: با اختلاط در کنسرت مخالفم، کنسرت تک جنسیتی باشد. فیلم‌هایی که از کنسرت ها بیرون می آید نگران کننده است و معتقدم وزارت ارشاد مانند طاووس زیباست، ولی پای زشت این طاووس کنسرت است.

ایرنا: نظر شما درباره جوانگرایی ائمه جمعه چیست؟

آیت‌الله شاهچراغی: مقام معظم رهبری تعارف ندارند، اگر نظرشان نباشد می‌گویند، اما اگر آقا اشاره کنند استعفا بنویسید، می نویسم، ولی هنوز چیزی به من نگفتند. هر فردی نتوانست نماز بخواند باید کنار برود مانند برخی ائمه جمعه در شهرهای مهم کشور که کنار رفتند.


ایرنا: نظر شما درباره دانشجویان چیست؟ حضور پرتعداد آن ها در شهرهای استان مانند سمنان را مایه پیشرفت می دانید؟

آیت‌الله شاهچراغی: دانشجویان خوب هستند، باید حجاب را رعایت کنند، والدین بالای سر این بچه‌ها نیستند و ممکن است مشکلی پیش بیاید، ولی اگر دانشگاه بومی سازی شود بهتر است. 
دانشگاه فرزانگان دانشگاه تک جنسیتی در سمنان است، دانشگاه تک جنسیتی در کل کشور در سه شهر تهران، بجنورد و سمنان وجود دارد و باید حفظ شود.

ایرنا: خرید منزل را خودتان انجام می‌دهید؟

آیت‌الله شاهچراغی: وقتی امام جمعه مهدیشهر بودم خودم خرید می کردم، الان محافظان که از برادران سپاه هستند کار خرید را برایمان انجام می‌دهند.

ایرنا: پزشک خصوصی دارید؟

آیت‌الله شاهچراغی: پزشک خصوصی ندارم، ولی پزشک معتمدی دارم که بعضا می‌آید فشارخونم را اندازه گیری می‌کند و می‌گوید خوب است و می‌رود.

ایرنا: توصیه شما برای رسانه‌ها چیست؟

آیت‌الله شاهچراغی: رسانه‌های استان سمنان  قابل تقدیرند، اما همیشه مد نظر رسانه باشد که خبری که  منتشر می‌کنند تنش زا نباشد و خبر مفید باشد و رنگ دینی و اسلامی داشته باشد.

ایرنا: نظر شما درباره چند همسری چیست؟

آیت‌الله شاهچراغی: مقام معظم رهبری مخالف صیغه و چندهمسری ائمه جمعه هستند و خط قرمز ایشان است و حتی بعضی را به همین دلیل برداشتند. (با اشاره به فرموده رهبری ادامه داد) خدا یکی، محبت یکی، یار یکی.
چندهمسری موجب دعوا و درگیری در خانواده می‌شود و  بنیان خانواده تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برچسب‌ها سمنان فرهنگی امام جمعه سمنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان فرهنگی امام جمعه سمنان سمنان فرهنگی امام جمعه سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۸۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد

بنا بر اعلام ستاد برگزاری نمازجمعه، قبل از خطبه‌ها سردار سرتیپ پاسدار جواد استکی، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهداء (ع) نیروی زمینی سپاه در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد به مناسبت دوم اردیبهشت‌ماه سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنرانی می‌کند.


در این مراسم میز‌های خدمت دادگستری، مرکز منطقه ۶ و بازرسی کل استان اصفهان، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اداره کل ثبت احوال استان اصفهان، ویزیت تخصصی پزشکی رایگان، اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان، فرماندهی انتظامی استان اصفهان، اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان برپا می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • دیدار رییسی با آیت الله شاهچراغی در سمنان/ظرفیت‌های استان مطرح شد
  • دیدار رئیس‌ جمهور با آیت‌الله شاهچراغی ‌
  • حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری خطیب نماز جمعه این هفته تهران
  •  اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد
  • اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد
  • حجت‌الاسلام حاج علی اکبری خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • برپایی هفت میز خدمت در نماز جمعه این هفته تهران
  • دعوت آیت الله شاهچراغی از مردم برای استقبال از رئیس جمهور
  • روایتی از زندگی پربار آیت الله مروج،عالم برجسته اردبیلی