Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@22:07:30 GMT

ارتباط بطری های یک بار مصرف با نازایی

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۹۴۱۲

ارتباط بطری های یک بار مصرف با نازایی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، تحقیقات دانشگاه ایالتی واشنگتن حاکی از آن است تاثیرات بطری های پلاستیکی مخرب تر از چیزی است که تا امروز تصور می شود. خوب می دانیم که 300 سال طول می کشد تا یک بطری پلاستیکی در طبیعت تجزیه شود اما گویا دردسرهای این بطری ها فقط منحصر به تجزیه نشدن آنها نیست.

بر اساس مطالعه جدیدی که انجام شده است انسان اگر در معرض مواد شیمیایی و بطری های غیرقابل تجزیه به مدت طولانی قرار بگیرد برخی از هورمون های بدنش تغییر می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از این تغییر هورمون ها منجر به سرطان و البته نازایی در افراد می شود، چه زن و چه مرد. BPA نام سم بسیار خطرناکی است که در بطری های پلاستیکی وجود دارد. این سم خطرناک منجر به سرطان و دیگر بیماری ها و نارسایی ها در بدن می شود. اکنون نیز تحقیقات جدید نشان داده است که استفاده مدوام از بطری های پلاستیکی ضریب نازایی در زنان و عقیم بودن در مردان را بالا می برد.

بیسفونل آ (به اصطلاح BPA) ماده ای شیمیایی است که ترکیبی آلی است و حاوی دو گروه فنول است. این ماده جزو ساختار چندین پلیمر و افزودنی پلیمری مهم است. بیسفنول که با تولید سالیانه ۲-۳ میلیون تن مونومری مهم در تولید پلی کربنات (PC)، برای اولین بار در سال ۱۸۹۱ شناخته شده است. این ماده از تغلیظ استون بدست می آید و این واکنش توسط اسید کاتالیز می شود.

بیش از ۵۰ سال است که محصولات حاوی بیسفنول و یا ساخته شده از آن به بازار راه پیدا کرده‌اند. در حال حاضر مصارف آن بی‌شمار است. در سنتز پلی‌استرها، پلی‌سولفونها و کتونهای پلی اتر از این ماده استفاده می شود و مونومری کلیدی در تولید پلاستیک پلی کربنات (PC) و رزین های اپوکسی است.

پلاستیک پلی کربنات (PC) در ساخت بسیاری از محصولات متداول مثل شیشه شیرهای کودکان و آب، وسایل ورزشی، ابزار پزشکی و دندانپزشکی، سیلنتها و… استفاده می‌شود.

این ماده با گیرنده های استروژن و هورمون تیروئید واکنش نشان می دهد و با ناباروری ، اوتیسم ، ADHD ، چاقی ، دیابت نوع 2 ، زایمان زودرس و شروع زودرس بلوغ در ارتباط است.

ترس از سلامتی باعث شده است تا BPA با Bisphenol S (جایگزین سالم تر) جایگزین شود ، اما شواهد نشان می دهد که BPS رشد نوزادان را در رحم مختل می کند.

قرار گرفتن در معرض BPA ، که در پوشش غذاهای کنسرو نیز یافت می شود، باعث ایجاد همان التهاب و تغییر باکتری های روده در موش ها می شود که در بیماران مبتلا به کولیت و کولر اولسراتیو اتفاق می افتد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از FDA و BPA را در بطری های کودک ممنوع اعلام کرده .

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: جام جم آنلاین سلامتی اخبار پزشکی دیلی میل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۹۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت به یک نوستالژی پاک و دوست دار محیط زیست | خرید از میادین تره بار با پاکت کاغذی انجام می شود

به گزارش همشهری آنلاین، کاهش استفاده از کیسه و ظروف پلاستیکی مصوبه شورای شهر تهران است و از این رو بنا به گفته‌های حلیا سادات حسینی امسال هم چون سال گذشته کمیته کاهش مصرف پلاستیک تشکیل و موضوعات مربوط به تداوم طرح «صندوق سبز» را پیگیری می کنیم. او در تشریح این طرح گفت: «در راستای اجرای این طرح مقرر شده تمام غرفه‌های عرضه کننده خشکبار در میادین میوه و تره بار به جای استفاده از پلاستیک، محصولات را در پاکت‌های کاغذی به مشتری‌ها عرضه کنند. در بخش سوپری میادین میوه و تره‌بار هم اجناس حداکثر در دو کیسه بزرگ به مشتریان تحویل داده می‌شود. در بخش مواد پروتئینی کیسه مجزایی عرضه نمی‌شود و پای صندوق مواد پروتئینی داخل یک کیسه تحویل مشتری داده می‌شود.»

به گفته حسینی طرح صندوق سبز تا پایان پاییز سال گذشته در فروشگاه‌های شهروند اجرایی شد اما مسئولان شهروند برای استمرار طرح موافقت نکردند. آن طور که مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران عنوان کرده: «بر اساس شیوه‌نامه اجرایی قانون کاهش کیسه‌های پلاستیکی مقرر شد کیسه پلاستیکی زیر ۲۵ میکرون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین عرضه نشود. فروشگاه «شهروند» این موضوع را رعایت کرد و استفاده از کیسه‌های بالای ۲۵ میکرون در این فروشگاه به محض ابلاغ در اواخر سال گذشته اجرایی شد و در میادین شهرداری تهران امسال اجرایی می‌شود.»

حسینی تاکید کرد که به‌طور قطع در کمیته کاهش مصرف پلاستیک نسبت به خودداری از از استفاده از ظروف یکبار مصرف در شهرداری تهران ورود خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم ابلاغیه‌ای از سوی معاونت مالی مبنی بر کاهش خرید مصرف ظروف یکبار مصرف داشته باشیم.

کد خبر 844255 برچسب‌ها شهردارى تهران سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران

دیگر خبرها

  • آشغال‌های دوست داشتنی
  • عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع شد
  • آشغالهای دوست داشتنی
  • عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع می‌شود
  • استفاده از کیسه‌های پلاستیکی محدود می شود
  • ممنوعیت عرضه رایگان کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک
  • توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در سراسر کشور ممنوع است
  • توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع است
  • به پلاستیک بگو نه!
  • بازگشت به یک نوستالژی پاک و دوست دار محیط زیست | خرید از میادین تره بار با پاکت کاغذی انجام می شود