Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ضعف زیرساخت‌های فرهنگی منطقه گفت: طولانی شدن اجرای پروژه‌های فرهنگی در این استان باعث از بین رفتن و بی‌اثر شدن آنها می‌شود که لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی و سرعت عمل داشته باشیم. ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدصادق معتمدیان  شامگاه دیروز در نشست صمیمی با روسای دانشگاه‌‌ها و تشکل‌‌های دانشجویی استان اظهار داشت: از ابتدای ورود به خراسان جنوبی فعالیت‌های خود را با دانشگاه‌ها آغاز کردیم و از نخبگان استان نیز مشورت گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در نخستین جلسات نیز تیم آمایشی تشکیل شد تا اینکه کارهای زیادی کردند و سند بالادستی برای توسعه استان تنظیم شود و نخستین اقدام در استان تکمیل و تدوین سند آمایش استان بود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: معدن، آب و کشاورزی از مزیت‌های نسبی استان است و باید برنامه‌های توسعه‌ای استان با سند آمایش تطبیق دهیم و برنامه میان مدت در بحث توسعه منطبق با برنامه‌های آموزشی بوده است.

فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد

معتمدیان تصریح کرد: فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد و نباید دچار آزمون و خطا شویم؛ خراسان جنوبی با 20 سال خشکسالی مواجه بوده و دارای اقلیم خشک است. بنابراین نباید محصولات پر آب بر در استان کشت شود.

وی ادامه داد: امروز کشور با شرایط بسیاری سختی مواجه است و هر روز نیز محدودیت‌ها بیشتر می‌شود و بودجه‌ها تدوین شده نیز به صورت انقباضی است؛ سخت‌ترین و بی رحمانه‌ترین تحریم‌ها علیه ملت ایران شده و دشمنان نیز نقطه ضعف ایران را که در اتکا به فروش نفت است را شناسایی کردند.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در صادرات و واردات و تامین نیازهای استان توفیقاتی داشتیم و ریل‌گذاری برای توسعه استان انجام شده اما همچنان عقب افتادگی جدی در زیرساخت‌ها وجود دارد.

محرومیت زدایی استان نیاز به تلاش بیشتر است

معتمدیان اظهار کرد: طی چهل سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته اما این اقدامات در محرومیت زدایی استان کافی نبوده و مهم ترین موضوع نیز به عنوان مطالبه بحث اتصال ارتباطات استان‌های شرقی بوده است.

وی با بیان اینکه اتصال راه آهن چابهار به سرخس یک پروژه بزرگ بوده که در توسعه منطقه شرق موثر است گفت: بیش از یک هزار و 200 کیلومتر خط راه آهن در استان نیاز به تامین چند هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که در این شرایط دولت تامین اعتباری نمی‌تواند داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: طی سه ماه گذشته مبلغ 3 هزار و 800 میلیارد تومان برای ریل بیرجند به گناباد تصویب شد و بلافاصله نیز کنسرسیوم تشکیل شد که بیش از 70 درصد هزینه توسط صندوق توسعه ملی، 20 درصد توسط منابع کنسرسیوم و 10 درصد توسط دولت تامین می‌شود.

معتمدیان با بیان اینکه فاز اول احداث راه آهن استان نیز قطعه 16 بوده که در حال انجام است بیان کرد: برای فاینانس خارجی نیز 5 میلیارد دلار اعتبار اختصاص یافته و به عنوان یک مطالبه جدی به دولت معرفی شد و به مشارکت کنسرسیوم و روسیه نهایی می‌شود.

وی عنوان کرد: شاهد فعال شدن تمام قطعات دوبانده شدن جاده‌های بیرجند به قاین، نهبندان به سربیشه، سربیشه به درح و محور استراتژیک ماهیرود به فراه هستیم و تا پایان سال آینده نیز دو بانده شدن محور بیرجند به قاین به بهره برداری می‌رسد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: بیش از 500 میلیون مترمکعب روان آب از استان به سمت افغانستان خارج می‌شود که امکان مهار آن نیست. بنابراین سند سازگاری با شرایط کم آبی در استان تدوین شد و بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای استان بر مبنای این سند صورت می‌گیرد.

معتمدیان گفت: باید تغییر الگوی کشت در استان نهادینه شود و به سمت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کنیم. بنابراین طبق تفاهم نامه صورت گرفته تا پایان دولت دوازدهم تعداد یک هزار هکتار گلخانه در استان احداث می‌شود و در این طرح پیش بینی شده نیز 280 تن انواع محصولات گلخانه‌ای صادرات محور تولید می‌شود.

نهضت احداث و مکانیزه کردن سیستم‌‌های آبیاری در خراسان جنوبی

وی بیان کرد: برای قطره قطره آب در استان باید برنامه‌ریزی کرد و یکی از روش‌های آبیاری در استان نیز غرقابی است و نهضت دیگر در استان هم بحث احداث و مکانیزه کردن سیستم‌‌های آبیاری است و جز استان‌های آخر در این موضوع هستیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: امسال نیز 100 سازه آبخیزداری در استان کلنگ زنی شده که تا دهه فجر جاری به بهره برداری می‌رسد و در فاز دوم نیز 100 سازه آبخیزداری دیگر کلنگ زنی و افتتاح خواهد شد.

بیرجند|30 ایستگاه دیجیتال دهه فجر در خراسان جنوبی به بهره برداری می‌رسد3 برابر نیاز استان در خراسان جنوبی برق تولید می‌شودسرمایه‌گذاری 170 میلیارد تومانی در صنعت برق خراسان جنوبی

معتمدیان با بیان اینکه خراسان جنوبی کم درآمدترین استان و از نظر ارزش افزوده نیز در رتبه پایین قرار دارد گفت: این اجازه نمی‌دهیم که در خراسان جنوبی صیفی جات و برنج کشت شود و وزارت نیرو نیز موظف است آب مورد نیاز گلخانه‌ها را تامین کند.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته تا کمبود آب در استان جبران شود گفت: یکی از سیاست‌های در استان نیز نگاه به ظرفیت‌های استان بوده و خراسان جنوبی ظرفیت پرورش شتر دارد. بنابراین طرحی با همکاری بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شده تا پایان دولت دوازدهم خراسان جنوبی به عنوان استان هاب شتر مطرح شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه به دنبال افزایش دام و واردات دام هستیم گفت: تبدیل شدن استان به هاب شتر سبب افزایش اشتغال و درآمد در خراسان جنوبی می‌شود.

تدوین 73 طرح در زمینه‌های صنعتی، معدنی و تجارتی استان
معتمدیان یکی از ظرفیت‌های استان را معادن دانست و افزود: برخی مشکلات سبب شده سرمایه گذاری در حوزه معادن با سختی انجام شود؛ 73 طرح در زمینه‌های صنعتی، معدنی و تجارتی ارسال و تدوین شده و تلاش کردیم میزان سرمایه گذاری با حضور شرکت‌های دولتی افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: ایدرو سرمایه گذاری بزرگی در حوزه صنعت استان آغاز کرده و ایمیدرو هم در هفته‌های آینده برای بهبود و توسعه معادن منطقه برنامه‌هایی را ارایه خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی قطب چهارم تولید لاستیک در کشور است و بحث توسعه خط تولید کویرتایر و توجه به چرخه فولاد استان جز اولویت‌های ما است.

معتمدیان تصریح کرد: خراسان جنوبی جز استان‌‌های با نرخ پایین بیکاری است و یکی از مشکلات آن بحث کم درآمد بودن است؛ محصولات استراتژیک زعفران، زرشک و عناب در استان وجود دارد که بسیاری خام فروشی می‌شود و دلالان سود زیادی می‌کنند.

پرواز شب در فرودگاه بیرجند فعال می‌شود

وی گفت: فرودگاه بیرجند هم یکی از فرودگاه‌های مهم کشور محسوب می‌شود و یکی از مشکلات مناطق محروم کمبود جمعیت است که در یک سال گذشته با کمبود هواپیما روبرو بودیم اما با تمام محدودیت‌ها دو پرواز ایرلاین وارد استان کردیم و در تمام ایام هفته نیز پرواز در استان وجود دارد؛ با شرکت ایران ایرتور پیگیری‌های زیادی شده که یک پرواز در استان صورت بگیرد و در ادامه نیز به دنبال فعال شدن پروازهای منطقه‌ای و پرواز به زاهدان، چابهار، کرمان و افزایش پرواز مشهد مقدس هستیم و همچنین پرواز در شب نیز در دستور کار قرار گرفته که نوع هواپیمای 45 نفره هم مشخص شده تا توجیه اقتصادی داشته باشد و این پرواز در استان فعال خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مرزهای استان خراسان جنوبی به عنوان مطالبه ملی در نظر گرفته شده و استقرار زیرساخت‌ها در مرزها فراهم شده و از ظرفیت مرزها بهترین استفاده کنیم؛ با پرداخت سوخت مرزنشینان مهاجرت معکوس صورت گرفته است.

معتمدیان تصریح کرد: محیط دانشگاه‌ها باید امن باشد و این مورد تاکید ما است؛ به هیچ عنوان به دنبال فضای امنیتی نیستیم؛ چرا که دانشگاه‌ها قوانین و سازوکارهای خاص خود را دارند و دانشگاه‌ها باید برای خود تصمیم بگیرند؛ هیچ کار غیر قانونی را حمایت نمی‌کنیم و دانشگاه‌ها باید در خصوص مسائل خود تصمیم گیری کنند.

وی اظهار کرد: باید برنامه‌ها و ایده‌های دانشجویان عملیاتی شود؛ در دانشگاه‌های استان شورای هم اندیشی وهم افزایی فعال شود تا تبادل نظر صورت گیرد و به توسعه استان کمک کنند.

جشن پایان گازرسانی به استان در سال آینده

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به جشن پایان گازرسانی به استان در سال آینده افزود: در حال حاضر 67 درصد روستاهای استان از نعمت گاز برخوردار و تا پایان سال آینده نیز تمام روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت گاز برخوردار می‌شوند و در حال حاضر نیز تمام خانوارهای بالای 10 خانوار از برق برخوردار هستند.

معتمدیان ادامه داد: زیرساخت‌های فرهنگی خراسان جنوبی ضعیف است و بازدیدی از پروژه‌های نیمه تمام استان داشتیم که مجتمع‌های فرهنگی و هنری با طولانی شدن زمان ساخت از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بحث گردشگری استان غنی است گفت: برج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی در بیرجند به عنوان زیر ساخت فرهنگی ایجاد و احداث می‌شود.

انتهای پیام/ 256/ز

R41348/P/S6,56/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۹۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر کمبود زیرساخت‌های گردشگری در مازندران خواستار راه‌اندازی قطار محلی از رامسر به ساری، احداث اتوبان و آزادراه از رامسر به گلستان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی، امروز_سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در مراسم تکریم و معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران واقع در سالن همایش اتاق بازرگانی این استان با بیان اینکه اگر خدا پای کار بیاید، هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی کاری را بگیرد، اظهار کرد: رسیدگی به مشکلات مردم و گره‌گشایی کار مردم باعث یاری رساندن از طرف خدا می‌شود.

وی افزود: در صورت ضعیف شدن در این راه و توجه نکردن به مردم مطمئناً با یاری خداوند مواجهه نخواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در مازندران معارفه زودهنگام استاندار مازندران را تدبیری از سوی وزارت کشور دانست و گفت: امیدواریم استاندار سابق مازندران با حکم جدیدشان در ستاد مبارزه مفاسد اقتصادی گام جدیدی را در عرصه مقابله با حوزه اقتصادی و زمین‌خواری بردارند، همان‌گونه که مازندران نیاز به توجه در این زمینه دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران اظهار داشت: مازندران هم در بخش خدمات و هم در بخش‌های کشاورزی، مرکبات، صادرات، صنایع و مشکلات آن، گردشگری و دامداری خلاهایی دارد که نیاز به رفع آنها است.

محمدی‌لائینی با بیان اینکه مازندران هفتگی جمعیت آن دو برابر می‌شود و برای تردد و حمل‌ونقل با وجود این زیرساخت‌ها مناسب نیست، گفت: با وجود حجم مسافران با مشکل و کمبود آب، آرد و نان و زیرساخت‌های گردشگری و ترافیک مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: مازندران راه‌اندازی قطار محلی از رامسر به ساری، احداث اتوبان و آزادراه از رامسر به گلستان را کم دارد و با حضور استاندار جدید امیدواریم این خدمات با رشد تصاعدی شاهد باشیم.

امام جمعه مازندران با اشاره به اینکه در امر حوزه فرهنگی و عفاف و حجاب با وجود حمایت از نیروی انتظامی نیاز به مقابله با هنجارشکنان است، تصریح کرد: منابع طبیعی، آب و فاضلاب مشکلاتی در امر حقوقی دارند که نیاز به ورود جدی برای رفع آن است.

کد خبر 747194

دیگر خبرها

  • ورود استاندار تهران به برخی موازی کاری‌ها در پاکدشت
  • پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت "سالروز شکست آمریکا در طبس"
  • اختصاص ۳۵ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام
  • ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است
  • وزیر ضعیف را استاندار نکنید 
  • حمایت ۳ هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی
  • قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود
  • زیرساخت‌های اساسی در خراسان جنوبی باید تامین شود
  • فعالیت سامانه بارشی ضعیف در خوزستان
  • زیرساخت‌های استان کرمان برای پذیرش بیماران خارجی ضعیف است