Web Analytics Made Easy - Statcounter

میمه شهری تاریخی، به جا مانده از دوران قبل از اسلام است که آثار کهن بسیاری را از آن دوران در خود حفظ کرده و امروز در گوشه‌ای از استان پهناور اصفهان خودنمایی می‌کند. ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در شمالی‌ترین قسمت استان اصفهان، در فاصله 85 کیلومتری از مرکز اصفهان شهری پرجاذبه به نام میمه واقع شده است که از مهمترین  ویژگی‌های آن می‌توان به قرار گرفتن در مسیر جاده مرکزی ایران، جاده ارتباطی جنوب به شمال کشور اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهری که در تاریخ کشاورزی و جاذبه‌های مختلف گردشگری توانمندی خوبی دارد. شهری که با کوچه‌ها و خانه‌های قدیمی زینت شده است، خانه‌هایی که در دل خود گفته‌های شنیدنی بسیار دارند.

تاریخ این شهر به قبل از اسلام برمی‌گردد و زبان آن منتسب به زبان دری و پایه زبان فارسی که در دربار ساسانیان صحبت می‌شده است. پس انتظار زیادی نیست از اینکه جای‌جای این شهر بناهای مختلفی در دل خود بنا کرده باشد.  قنات مزد‌آباد و وزوان‌، مسجد جامع  منحصربه فرد‌، موزه مردم شناسی و تپه سرخ همگی علت این منحصر به فردی هستند و علتی برای درخشیدن این شهر شدند.

قنات مزد‌آباد میمه با عمری بیش از 2500 سال و طول 18 کیلومتر و دارای سطح زیرزمینی، یکی از قنات‌های منحصر به فرد کشور محسوب می‌شود که به ثبت یونسکو رسیده است. همچنین قنات وزوان که ابتدا و انتهای آن در شهر میمه قرار دارد‌. این قنات 1800 متر طول و 1700 حلقه چاه دارد. عمق آن از 3 متر تا به 110 متر می‌رسد‌. این قنات از نظر ساختمانی به سبک قنات‌های دوره صفوی حفاری شده است.

مسجد جامع میمه نیز یکی از معروفترین مساجد کشور به حساب می‌آید که به علت قدمت زیاد در طول تاریخ دچار تغییرات زیادی شده است. بنای اصلی این  مسجد جامع مربوط به دوران سلجوقی است و‌لی ساختمان فعلی در دوران زندیه و براساس نظر برخی از کارشناسان زمان صفویه ساخته شده است.

حمام "گرده" این شهر در کنار مسجد جامع با تغییر کاربری به موزه مردم شناسی تبدیل شده است که برای به نمایش درآوردن ادوات و وسایل سال‌های دور این منطقه و نحوه زندگی آنان در فضایی کاملاً تاثیرگذار چیدمان شده و یاد‌آور لحظات سادگی و سخت‌کوشی مردم این شهر است.

مدیر موزه مردم شناسی میمه در این خصوص اظهار داشت: موزه در یک حمام که قدمت آن به دوران صفوی برمی‌گردد واقع شده است که از سال 1391 افتتاح شده و تمام وسایل این موزه اهدا شده توسط مردم است.

نرگس آقاسی افزود: در این موزه بخش‌های مختلفی مانند مشاغل مختلف مردمی‌، نحوه استفاده از آسیاب دستی و پخت نان با تنورهای گلی‌، ظروف آشپز‌خانه و کوزه‌های آبخوری که برای نگهداری و سرد کردن آب در زمانی که یخچال وجود نداشته استفاده می‌شده، به نمایش گذاشته شده است.

وی بیان کرد: در قسمت دیگر موزه، نوع و سبک زندگی این منطقه معرفی شده است و انواع صنایع دستی، گلیم بافی، نمد‌مالی، چادر شب بافی، قالی بافی و گیوه بافی که از صنایع دستی مردم این منطقه است در معرض دید قرار گرفته است.

سفرنامه اصفهان| بوی خوش برنج لنجان و آثار تاریخی ارمغان چمگردان برای دیار نصف جهانسفرنامه اصفهان| شهری کوچک با جاذبه‌های گردشگری بسیار؛ قالی‌بافی هنر بانوان زیباشهر + تصاویر

مدیر موزه مردم شناسی میمه تصریح کرد: در این موزه حدود 1000 قطعه ظروف قدیمی با قدمت قاجاریه زندیه سلجوقیه و صفویه وجود دارد.

انتهای پیام/163/ ت

R41346/P/S6,51/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۰۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار ۹۴ میلیارد ریالی برای بهسازی و توسعه پایانه باقوشخانه

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان از بهسازی و توسعه پایانه باقوشخانه در خیابان لاله خبر داد و گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۴ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است.

محمد صیرفی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه پایانه باقوشخانه در منطقه ۱۰ یکی از مجموعه‌های استراتژیک حمل‌ونقلی است، اظهار کرد: این مجموعه سال‌ها پیش احداث شده است و هم‌اکنون نیاز به بهسازی و توسعه دارد که این هم در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به بهسازی و توسعه پایانه باقوشخانه در منطقه ۱۰ اصفهان افزود: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۴ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان تصریح کرد: حمل‌ونقل به منزله شریان‌های حیاتی کشورها و چشم‌انداز توسعه نمادی بنیادین شهری و بدیهی‌ترین نشانه‌های سطح توسعه در رویکرد توسعه شهری بسیار حائز اهمیت است و نقش پایانه‌های درون شهری در این امر بسیار مهم است.

صیرفی‌نژاد با اشاره به اینکه وجود پایانه در شهرها، از اصلی‌ترین نیازها و مطالبات مردم است، خاطر نشان کرد: پایانه‌ها به‌عنوان مفصل ارتباطی درون شهری در بهبود وضعیت ترافیک، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی شهرها و ایجاد امنیت، آرامش، هدایت و مدیریت سفرهای درون شهری نقشی سازنده و ارزنده‌ای ایفا می‌کند.

کد خبر 745542

دیگر خبرها

  • سیلاب به ۳۰ رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد
  • انتقاد از نرخ پایین کرایه های باربری در نسیم شهر اصفهان
  • طبیعتِ تماشایی بهارِ میمه
  • طبیعتِ تماشایی بهارِ میمه + فیلم
  • یک کشته و یک مصدوم بر اثر حادثه واژگونی نیسان در میمه
  • به آغاز دوران تازه‌ای از عزت رسیده‌ایم
  • اعتبار ۹۴ میلیارد ریالی برای بهسازی و توسعه پایانه باقوشخانه
  • تلاش مدیریت شهری اصفهان برای تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر
  • زیرساخت‌های شهری برای مهار تورم و جهش تولید باید تقویت شود
  • لزوم تقویت زیرساخت‌های شهری برای مهار تورم و جهش تولید