Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه هنر ــ یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ارزیابی ساده از وضعیت سینما و تلویزیون حاکی از آن است که آموزش سواد‌ رسانه‌ای را ابتدا باید از مدیران فرهنگی آغاز کرد زیرا بسیاری از ژانرهای اثرگذار سینما را کاملاً رها کرده‌اند و به فراموشی سپرده‌اند.

سیروس همتی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا درباره سینمای کودک و شرایط حاکم بر آن اظهار کرد: من فعالیتم را در عرصه بازیگری با تئاتر کودک آغاز کردم، زیرا فعالیت در این زمینه شاید یکی از جدی‌ترین عرصه‌های بازیگری است و هنرمند می‌تواند با تکیه بر آن مسیرش را با پشتوانه محکمی بپیماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ساده‌تر می‌توان گفت فعالیت در حوزه کودک، برای هر هنرمندی یک الزام است تا هنرش از یک پشتوانه تکنیکی هم برخوردار شود.

وی افزود: متأسفانه مدت‌هاست از این حوزه دور شده‌ام زیرا مبانی فکری در هنر کودکان در حال زوال است و آثاری که برای آن‌ها تولید می‌شود دیگر ارزش هنری و آموزشی ندارد و با هر ملغمه‌ای سعی در خنداندن کودکان دارد، قطعاً با شادی می‌توان مباحث آموزشی را بهتر می‌توان به کودکان آموزش داد اما این موضوع دلیل بر آن نیست که آموزه‌هایمان را در نازل‌ترین شکل ارائه دهیم.    این بازیگر تئاتر گفت: «پیتر بورک» که از بزرگان هنر تئاتر است معتقد دارد، ویژگی تئاتر لذت بردن است، اما وی کیفیت و چگونگی لذت را هم مهم می‌داند. لذت می‌تواند هم شکل فاخر داشته باشد هم به نازل‌ترین شکل عرضه شود. تئاتر کودک نسبت به اوایل انقلاب به جای این‌که رشد داشته باشد، افول هم پیدا کرده است، در‌حالیکه انقلاب ایران بر پایه‌های فرهنگی استوار است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قبل از انقلاب تئاتر‌های گوناگونی را روی صحنه می‌برد که بسیاری از موضوعات آموزشی را به کودکان آموزش می‌داد و من هنوز بعد از سال‌ها تحت تأثیر آثاری هستم که در کودکی آن‌ها را دیده‌ام، مثلاً آثاری که استاد بهروز غریب‌پور در سال ۵۹ روی صحنه می‌برد برای بسیاری هم‌نسلان من خاطره‌انگیز است.  برای اولین گام باید ارتقا سواد رسانه‌ای را از مدیران فرهنگی آغاز کرد زیرا اگر هنرمندان در این زمینه مهارت‌های کافی را داشته باشند اما مدیران ناکارآمد روی کار باشند باز هم اتفاقی که منجر به یک اثر مفید شود رخ نخواهد داد
وی درباره جایگاه سواد رسانه‌ای در ارتقا تئاتر و سینمای کودک اظهار کرد: برای اولین گام باید ارتقا سواد رسانه‌ای را از مدیران فرهنگی آغاز کرد زیرا اگر هنرمندان در این زمینه مهارت‌های کافی را داشته باشند اما مدیران ناکارآمد روی کار باشند باز هم اتفاقی که منجر به یک اثر مفید شود رخ نخواهد داد و در حال حاضر هم بسیاری از مسئولان سینما و تئاتر بخصوص در امر کودک با مباحث مربوط به آن‌ها بیگانه‌اند. کم اطلاعی مدیران سبب شده تنها عده خاصی در حوزه کودک ورود کنند و فضایی برای افراد خبره وجود نداشته باشد و با این شرایط نمی‌توان انتظار بهبود داشت. 
بازیگر فیلم دفاع مقدسی «سیزده ۵۹» یادآور شد: سال‌ها پیش، فیلمی با نام «شیلنگ» بازی کردم که در حوزه سینمای کودک بود این اثر به دغدغه‌های دانش‌آموزان می‌پرداخت اما متأسفانه این فیلم از جشنواره فیلم رشد حذف شد اما وقتی درباره دلایل این اتفاق از مسئولان جشنواره پرس‌وجو کردم جواب‌های بی‌منطقی دریافت کردم. جالب است بدانید این فیلم توانست در جشنواره‌های مختلف خارجی جوایز گوناگون کسب کند. این امر دقیقاً یکی از مصادیق کم سوادی و کوته‌نگری مدیران است.  انحصارگرایی در سینمای کودک سبب شده که بزرگانی نظیر «وحید نیکخواه آزاد»، «امیر نادری» یا «کامبوزیا پرتوی» به ندرت در این زمینه فعالیت ‌کنند و همین کم کاری بزرگان سبب تنزل سینمای کودک شده است.  متأسفانه این مشکلات شاید برای افرادی که دغدغه‌مند هستند مهم باشند، اما مطمئنم این مسائل برای سیاست‌گذاران فرهنگی اهمیتی ندارد   این مدرس بازیگری تأکید کرد: انحصارگرایی در سینمای کودک سبب شده که بزرگانی نظیر «وحید نیکخواه آزاد»، «امیر نادری» یا «کامبوزیا پرتوی» به ندرت در این زمینه فعالیت ‌کنند و همین کم کاری بزرگان سبب تنزل سینمای کودک شده است.  متأسفانه این مشکلات شاید برای افرادی که دغدغه‌مند هستند مهم باشند، اما مطمئنم این مسائل برای سیاست‌گذاران فرهنگی اهمیتی ندارد. 

وی متذکر شد: اگر به کشورهای صاحب سینما دقت کنید درمی‌یابید که سینمای کودک برای آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، مثلاٌ تولیدات کودک در سینمای آمریکا همواره در صدر لیست پرفروش‌های دنیا قرار دارد و البته جریان‌سازی خوبی را هم در پی دارند. «هری‌‌ پاتر» نمونه خوبی از این آثار است که توانسته ذائقه و فرهنگ آمریکایی را برای همگان تبیین کند، این امر بیانگر آن است که سیاست‌گذاری مسنجمی در این زمینه در سینمای آمریکا وجود دارد و با همین مقایسه می‌توان دریافت که عملکرد ما درحدی نبوده است که حتی بتوانیم مخاطب داخلی را راضی کنیم.    همتی در پایان تأکید کرد: سواد رسانه‌ای و مخاطب‌شناسی ارتباط مستقیمی با اقتصاد رسانه و سینما هم دارد زیرا فیلمی که در بر مبنای اصولی ساخته شود پر فروش هم خواهد بود همانطور که عمده آثار هالیوودی منبع عظیم مالی برای صنعت سینمای آمریکا هستند و البته تماشای آثار جذاب سبب می‌شود سینما جزء اولویت‌های مخاطبان باشد. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: سیروس همتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۱۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان

۶۷ درصد از فروش کل سینمای ایران در فروردین ماه ۱۴۰۳ مربوط به ۴۰ سینمای اول کشور در این ماه بود و جمع کل فروش این سینما‌ها بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان اعلام شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ۶۷ درصد از فروش کل سینمای ایران در فروردین ماه ۱۴۰۳ مربوط به ۴۰ سینمای اول کشور در این ماه بود و جمع کل فروش این سینما‌ها بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان اعلام شد.

براساس این گزارش، پردیس سینمایی «کوروش» تهران با فروش بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۲۲ میلیون تومان، پردیس سینمایی «ایران‌مال» تهران با فروش بیش از ۸ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان، پردیس سینمایی «آزادی» تهران با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۴۴۳ میلیون تومان در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

دیگر خبرها

  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • خبر رسانه سپاه از موج برخورد با دلالان فوتبال
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
  • جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما