گروه هنر ــ یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ارزیابی ساده از وضعیت سینما و تلویزیون حاکی از آن است که آموزش سواد‌ رسانه‌ای را ابتدا باید از مدیران فرهنگی آغاز کرد زیرا بسیاری از ژانرهای اثرگذار سینما را کاملاً رها کرده‌اند و به فراموشی سپرده‌اند.

سیروس همتی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا درباره سینمای کودک و شرایط حاکم بر آن اظهار کرد: من فعالیتم را در عرصه بازیگری با تئاتر کودک آغاز کردم، زیرا فعالیت در این زمینه شاید یکی از جدی‌ترین عرصه‌های بازیگری است و هنرمند می‌تواند با تکیه بر آن مسیرش را با پشتوانه محکمی بپیماید.
ساده‌تر می‌توان گفت فعالیت در حوزه کودک، برای هر هنرمندی یک الزام است تا هنرش از یک پشتوانه تکنیکی هم برخوردار شود.

وی افزود: متأسفانه مدت‌هاست از این حوزه دور شده‌ام زیرا مبانی فکری در هنر کودکان در حال زوال است و آثاری که برای آن‌ها تولید می‌شود دیگر ارزش هنری و آموزشی ندارد و با هر ملغمه‌ای سعی در خنداندن کودکان دارد، قطعاً با شادی می‌توان مباحث آموزشی را بهتر می‌توان به کودکان آموزش داد اما این موضوع دلیل بر آن نیست که آموزه‌هایمان را در نازل‌ترین شکل ارائه دهیم.    این بازیگر تئاتر گفت: «پیتر بورک» که از بزرگان هنر تئاتر است معتقد دارد، ویژگی تئاتر لذت بردن است، اما وی کیفیت و چگونگی لذت را هم مهم می‌داند. لذت می‌تواند هم شکل فاخر داشته باشد هم به نازل‌ترین شکل عرضه شود. تئاتر کودک نسبت به اوایل انقلاب به جای این‌که رشد داشته باشد، افول هم پیدا کرده است، در‌حالیکه انقلاب ایران بر پایه‌های فرهنگی استوار است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قبل از انقلاب تئاتر‌های گوناگونی را روی صحنه می‌برد که بسیاری از موضوعات آموزشی را به کودکان آموزش می‌داد و من هنوز بعد از سال‌ها تحت تأثیر آثاری هستم که در کودکی آن‌ها را دیده‌ام، مثلاً آثاری که استاد بهروز غریب‌پور در سال ۵۹ روی صحنه می‌برد برای بسیاری هم‌نسلان من خاطره‌انگیز است.  برای اولین گام باید ارتقا سواد رسانه‌ای را از مدیران فرهنگی آغاز کرد زیرا اگر هنرمندان در این زمینه مهارت‌های کافی را داشته باشند اما مدیران ناکارآمد روی کار باشند باز هم اتفاقی که منجر به یک اثر مفید شود رخ نخواهد داد
وی درباره جایگاه سواد رسانه‌ای در ارتقا تئاتر و سینمای کودک اظهار کرد: برای اولین گام باید ارتقا سواد رسانه‌ای را از مدیران فرهنگی آغاز کرد زیرا اگر هنرمندان در این زمینه مهارت‌های کافی را داشته باشند اما مدیران ناکارآمد روی کار باشند باز هم اتفاقی که منجر به یک اثر مفید شود رخ نخواهد داد و در حال حاضر هم بسیاری از مسئولان سینما و تئاتر بخصوص در امر کودک با مباحث مربوط به آن‌ها بیگانه‌اند. کم اطلاعی مدیران سبب شده تنها عده خاصی در حوزه کودک ورود کنند و فضایی برای افراد خبره وجود نداشته باشد و با این شرایط نمی‌توان انتظار بهبود داشت. 
بازیگر فیلم دفاع مقدسی «سیزده ۵۹» یادآور شد: سال‌ها پیش، فیلمی با نام «شیلنگ» بازی کردم که در حوزه سینمای کودک بود این اثر به دغدغه‌های دانش‌آموزان می‌پرداخت اما متأسفانه این فیلم از جشنواره فیلم رشد حذف شد اما وقتی درباره دلایل این اتفاق از مسئولان جشنواره پرس‌وجو کردم جواب‌های بی‌منطقی دریافت کردم. جالب است بدانید این فیلم توانست در جشنواره‌های مختلف خارجی جوایز گوناگون کسب کند. این امر دقیقاً یکی از مصادیق کم سوادی و کوته‌نگری مدیران است.  انحصارگرایی در سینمای کودک سبب شده که بزرگانی نظیر «وحید نیکخواه آزاد»، «امیر نادری» یا «کامبوزیا پرتوی» به ندرت در این زمینه فعالیت ‌کنند و همین کم کاری بزرگان سبب تنزل سینمای کودک شده است.  متأسفانه این مشکلات شاید برای افرادی که دغدغه‌مند هستند مهم باشند، اما مطمئنم این مسائل برای سیاست‌گذاران فرهنگی اهمیتی ندارد   این مدرس بازیگری تأکید کرد: انحصارگرایی در سینمای کودک سبب شده که بزرگانی نظیر «وحید نیکخواه آزاد»، «امیر نادری» یا «کامبوزیا پرتوی» به ندرت در این زمینه فعالیت ‌کنند و همین کم کاری بزرگان سبب تنزل سینمای کودک شده است.  متأسفانه این مشکلات شاید برای افرادی که دغدغه‌مند هستند مهم باشند، اما مطمئنم این مسائل برای سیاست‌گذاران فرهنگی اهمیتی ندارد. 

وی متذکر شد: اگر به کشورهای صاحب سینما دقت کنید درمی‌یابید که سینمای کودک برای آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، مثلاٌ تولیدات کودک در سینمای آمریکا همواره در صدر لیست پرفروش‌های دنیا قرار دارد و البته جریان‌سازی خوبی را هم در پی دارند. «هری‌‌ پاتر» نمونه خوبی از این آثار است که توانسته ذائقه و فرهنگ آمریکایی را برای همگان تبیین کند، این امر بیانگر آن است که سیاست‌گذاری مسنجمی در این زمینه در سینمای آمریکا وجود دارد و با همین مقایسه می‌توان دریافت که عملکرد ما درحدی نبوده است که حتی بتوانیم مخاطب داخلی را راضی کنیم.    همتی در پایان تأکید کرد: سواد رسانه‌ای و مخاطب‌شناسی ارتباط مستقیمی با اقتصاد رسانه و سینما هم دارد زیرا فیلمی که در بر مبنای اصولی ساخته شود پر فروش هم خواهد بود همانطور که عمده آثار هالیوودی منبع عظیم مالی برای صنعت سینمای آمریکا هستند و البته تماشای آثار جذاب سبب می‌شود سینما جزء اولویت‌های مخاطبان باشد. انتهای پیام

منبع: ایکنا

مداح مشهور: انتقام سخت شامل داخل کشور هم بشود

عکس| کفش‌های وزیر ارتباطات چقدر قیمت دارد؟

واکنش‌ها به توییت غیرمتعارف کدخدایی علیه روحانی؛ از حالا نتیجه انتخابات مجلس روشن است؛ مبارکتان باشد

مداحان تفرقه‌افکن از کجا حمایت می‌شوند؟

ممنوع الکار شدن علی ضیا به خاطر کارشناس شبکه افق +فیلم

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۶۰۱۱۰۷۹ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

کلیدواژه: سیروس همتی

خبر بعدی:

افزایش ۷۳ درصدی مخاطبان موزه سینما در سال ۹۸

موزه سینما با افزایش ۷۳ درصدی تعداد بازدیدکنندگان در۹ ماهه اول سال۹۸ نسبت به ایام مشابه سال گذشته، سال پر مخاطبی را از نظر استقبال علاقمندان پشت سر گذاشت.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، میزان افزایش بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از تالارهای موزه سینمای ایران نسبت به ۹ ماهه اول سال نود و هفت، ۷۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین میزان فروش سالن‌های سینمای موزه نیز نسبت به همین مدت مشابه در سال گذشته با ۵۵ درصد افزایش فروش همراه است.

گفتنی است، تعداد رویدادهای مرتبط با سینما از جمله بزرگداشت پیشکسوتان، هفته‌های فیلم، همکاری در برگزاری برخی جشنواره‌های فیلم مربوط به تشکل ها و موسسات سینمایی، نشست‌های تخصصی، نمایش‌های ویژه ، رونمایی فیلم‌ها و حضور هیات‌های داخلی و خارجی و ... از تعداد ۲۸ مورد برنامه در سال ۹۷ به عدد ۷۱ برنامه در سال ۹۸رسیده است.

یادآور می شود، رویکرد موزه سینما در برنامه‌ها و فعالیت‌های سال‌جاری با هدف ارتقاء سطح کمی و کیفی و جذابیت بیشتر نمایشگاه های موزه و همچنین همکاری موثر و مشارکت در فعالیت‌های گروه‌های غیردولتی و مستقل به خصوص حمایت از فیلمسازان جوان بوده است و از طرفی ارتقاء سطح تجهیزات فنی، رفاهی، رفع نقایص عمرانی و تاسیساتی در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا به منظور شناخت تاریخ سینمای ایران و بهره برداری از امکانات موجود در مجموعه، ارتباط و دعوت از مدارس برای بازدید دانش آموزان و نمایش فیلم‌های روز و خاطره ساز کودک و برپایی کلاس درس سینما در نوبت صبح ایجاد شده است.   

کد خبر 406625

دیگر خبرها

  • رسانه ملی سواد انتخاباتی مردم را تقویت کند
  • آشنایی با مراحل رشد کودک برای پدر و مادرها راهگشاست
  • هیولانگاری از مادر به سبک فرانسوی/ ظهور روح صادق هدایت در تئاتر ایران
  • مروری بر سینمای انتقادی ابراهیم حاتمی کیا/ «خروج»، «آژانس شیشه‌ای» دهه ۹۰ می‌شود؟
  • سالن‌های سینما دیگر مرکز «فیلم دیدن» نیستند/معتاد شده‌ام به ورزش!
  • هویت ملی و دینی گمشده سینمای ایران/ عبور از سینمای سیاه نما به سمت سینمای ملی، ارزشی و امیدآفرین
  • «منطقه پرواز ممنوع» 6 میلیاردی شد/ تجربه موفق اکران در شهرهای فاقد سینما
  • هنرمندان و مسئولان تئاتر خانه‌تکانی فرهنگی کنند/ «کانون» عزیز من این روز‌ها عروسک فروشی شده است!
  • از «یتیمان مجازی» تا «کودک‌آزاران اینترنتی»
  • مهدی کلهر: جریانی از همان ابتدا قصد حذف انقلاب از سینما را داشت/ به فرمان امام خمینی فیلمبردار به جنگ فرستادم
  • افزایش مراکز یادگیری محلی سواد آموزی فارس به ۴۰ مرکز
  • اقتصاد خانوار با افزایش سواد مالی زنان تقویت می‌شود
  • 2 میلیون نفر بی‌سواد مطلق در كشور داریم
  • افزایش مراکز یادگیری محلی سواد آموزی فارس به ۴۰ مرکز در سال ۹۸
  • جشنواره هنرهای نمایشی کانون بستری برای بازاندیشی مقوله تئاتر کودک و نوجوان است
  • افزایش 73 درصدی بازدید از موزه سینما در ۹ ماه اول سال جاری
  • دستاوردهای نظام به افراد کم سواد بازگو می‌شود
  • تأثیر مهم سواد و افزایش آگاهی افراد در پیشگیری از وقوع جرم
  • سواد مالی دارای یک عقبه تاریخی در فرهنگ اسلامی ایرانی است