Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، علیمراد سرافرازی، مدیرکل آفات سازمان حفظ نباتات، امروز یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸ در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به اینکه بحث استفاده از آفت‌کش های شیمیایی و غیرشیمیایی برای کنترل عوامل خسارت‌زا از وظایف غیرقابل تفکیک مدیریت کشاورزی است، گفت: سیاست سازمان حفظ نباتات در رابطه با این نهاده‌ها بر استفاده از سموم به عنوان آخرین عامل در مدیریت خسارات بخش کشاورزی متمرکز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر این اساس، تلاش کردیم سموم پرخطر را از سبد سموم مورد استفاده کشاورزان حذف کرده و بر سموم کم خطر و متوسط خطر تأکید کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: استفاده از عوامل بیولوژیک به جای نهاده های شیمیایی به خصوص در گلخانه‌ها، مورد تأکید سازمان حفظ نباتات است.

سرافرازی همچنین حمایت از تولید داخل و رونق تولید را از اولویت های سازمان حفظ نباتات عنوان کرد که در هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی که از یک تا چهار بهمن‌ماه برگزار می‌شود، این مساله مدنظر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از دو برابر مصرف داخلی، در تولید سموم ظرفیت داریم، گفت: به تازگی تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی فعال در حوزه آفت‌کش ها، امضا کرده ایم.

سرافرازی اضافه کرد: به منظور حمایت از تولید داخلی، در پی حذف ۱۲ آفت کش و سم وارداتی بوده و به این منظور درصدد هستیم تا کیفیت سموم داخلی را بهبود بخشیم.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی های کیفی لازم را در این حوزه انجام خواهیم داد تا رضایت کشاورزان جلب شود، گفت: هر سمی که تأثیر منفی روی زنبور عسل داشته باشد، مورد تأیید و حمایت ما نیست.

مدیرکل آفات سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: کشاورزان دغدغه ای بابت تأمین سموم مورد نیاز خود نداشته باشند و با وجود تمام محدودیت ها و تحریم، با کمک تولیدکنندگان و واردکنندگان حدود ۵۴ تا ۵۵ هزار تُن سم وارد یا تولید شده است.

سرافرازی با اشاره به اینکه سامانه جامع مانیتوری سازمان حفظ نباتات، در حوزه نظارت بر کیفیت سموم فعال است، گفت: تمام سمومی که وارد کشور شده، تا زمان مصرف کنترل می شوند و به محض دریافت گزارش مبنی بر تقلب در این حوزه، پیگیری و برخورد شروع خواهد شد.

در ادامه این نشست، مسعود گیل آبادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با اشاره به اینکه واردات کودهای زیستی به کشور زیاد نیست، گفت: تولید این کودها نیز در داخل در حجم گسترده ای نیست؛ اما واحدهایی که این نوع کود را تولید می‌کنند، واحدهای خوبی هستند که اگر بستر لازم در داخل برای مصرف آنها فراهم شود، این واحدها به دنبال صادرات محصول تولیدی خود نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه ما معتقد هستیم به هیچ کودی نباید یارانه پرداخت شود، گفت: توان تولید بیش از ۹۵ درصد کود و سم موردنیاز کشور در داخل وجود دارد.

گیل آبادی اضافه کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات باعث شده که بخش بزرگی از مزیت های تولید کودهای کشاورزی اعم از شیمیایی، غیرشیمیایی و آلی بلااستفاده بماند که این امر، توان رقابت را از ما گرفته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: علیرغم تحریم کشتیرانی و مشکلات انتقال کود، توانستیم سموم مورد نیاز بخش کشاورزی را به اندازه کافی تأمین کنیم، اگر چه هزینه‌های تأمین مقداری افزایش یافته است.

کد خبر 4791948 زهرا مهدوی

منبع: مهر

کلیدواژه: سموم کشاورزی سازمان حفظ نباتات کشور وزارت جهاد کشاورزی بودجه 99 کل کشور قیمت دلار قیمت بنزین لایحه بودجه بنزین بانک مرکزی ایران کمک معیشتی خانوار اوپک مالیات وزارت جهاد کشاورزی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قیمت یورو نشست 177 اوپک طرح ملی مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۱۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی خیام نکویی شامگاه پنج شنبه در نشست شرکت‌های دانش بنیان به میزبانی پارک علم و فناوری استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد مواد غذایی کشور حاصل تلاش کشاورزان ایرانی است، ابراز داشت: برای تأمین ۲۰ درصد مابقی نیازمند به واردات برخی محصولات هستیم.

وی ضمن بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی ۱۴ تا ۱۶ میلیون دلار خروج ارز را به همراه دارد، افزود: در دولت سیزدهم به دنبال تأمین مواد غذایی در داخل کشور هستیم.

رئیس سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه در کنار تولید باید برای ارزآوری محصولات کشاورزی به فکر صادرات نیز بود، ابراز داشت: تأمین امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم است لذا رویکرد وزرات جهاد کشاورزی گسترش کشاورزی اقتصادی با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان است.

خیام نکویی ضمن بیان اینکه سال گذشته ۱۳۳ میلیون تن انواع محصول کشاورزی در کشور تولید شد، تصریح کرد: این میزان طی چهار دهه رشد قابل توجه داشته است اما می‌بایست برای مازاد تولید برنامه صادرات محور طرح‌ریزی کنیم.

وی افزود: شرکت‌های فناور و دانش بنیان در این طرح‌ریزی کشاورزی اقتصادی می‌توانند نقش مهم داشته باشند تا با تکیه بر همین توان بتوان به تأمین کامل امنیت غذایی در کشور دست یافت.

کد خبر 6082198

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • هواداران نگران نباشند؛ مالک جدید پرسپولیس از استقلال پولدارتر است
  • پلمب انبار سموم کشاورزی غیرمجاز در مرند
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • پلمپ انبار سموم کشاورزی غیرمجاز در مرند
  • مبارزه با انواع بیماری و آفت در سطح دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از مزارع کشور
  • پاکسازی ۱۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد
  • فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد مزرعه شده است