Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@13:49:17 GMT

مبارزه با قاچاق کالا نیازمند عزم همگانی است

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۲۱۴۷

مبارزه با قاچاق کالا نیازمند عزم همگانی است

منوچهر حبیبی روز یکشنبه در چهارمین جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، افزود: قاچاق کالا در واقع تولید را فلج می‌کند و با ایجاد شغل‌های کاذب جلوی اشتغالزایی واقعی و رونق اقتصادی را خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: هم اکنون با توجه به نوسانات نرخ ارز مسیر قاچاق از داخل به خارج برعکس شده است و بسیاری از سودجویان به دنبال انتقال کالاهای مشمول ارز یارانه ای به خارج از کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حبیبی افزود:اگر جلوی این روند در قاچاق کالا گرفته نشود با کمبود کالا در استان مواجه خواهیم شد و مشکلات زیادی برای مصرف کنندگان داخلی به وجود خواهد آمد.

این مسئول با تاکید بر جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به بازار، گفت:این نوع کالاها به دلیل نداشتن هویت و شناسنامه دارای کیفیت نیستند و مردم را سردرگم می‌کنند بنابراین باید با مبارزه همه جانبه با آنها تمام مسیرهای منجر به قاچاق از تولید تا حمل و نقل را مسدود کرد.

وی افزود: کالاهای قاچاق از نظر استاندارد دچار مشکل هستند و سلامت شهروندان را به ویژه در حوزه سلامت مورد تهدید قرار می‌دهند.

حبیبی با بیان اینکه انبارهای نگهدای کالا در استان باید رصد و کنترل شوند تا از احتکار و قاچاق کالا جلوگیری شود، افزود: بهترین کار در این زمینه، راه اندازی سامانه جامع انبارها است تا با شفاف سازی و رصد به موقع و با دقت انبارها، از سوء استفاده سودجویان در ایام پایانی سال جلوگیری شود.

وی با اشاره به موضوع ساماندهی وانت بارها، گفت:اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان متولی این کار است که باید تا پنجم دیماه برای ساماندهی وانت بارها و مدیریت سوخت در این زمینه اقدام کند.

دبیر کمیسیون هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان نیز در این جلسه گفت: تاکنون ۲۸ جلسه هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز در استان با ۱۶۴ مصوبه برگزار شده است که از این تعداد ۱۲۷ مصوبه اجرا و ۳۷ مصوبه در حال اجرا هستند.

ابوالفضل مرادی با اشاره به وضعیت انبارهای استان و وضعیت کالا در آنها گفت:هم اکنون قزوین رتبه ۱۱ کشور را در ثبت انبارها دارد و باید با ثبت دقیق‌تر و جامع‌تر تمامی انبارهای استان این رتبه را ارتقا داده و جلوی ذخیره سازی کالاها را در آنها گرفت.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 استاندارد راهداری و حمل و نقل جاده قاچاق مبارزه با قاچاق کالا و ارز نرخ ارز قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۲۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت بخش دوم شعار سال یعنی نقش مشارکت مردم در تحقق جهش تولید گفت: رشد تولید با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد و یکی از الزامات آن تسریع، گسترش و افزایش واگذاری بنگاه‌های دولتی به مردم یا نمایندگان آن‌ها است. - اخبار اقتصادی -

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیرامون اقدامات بانک مرکزی و دولت در جهت رشد تولید و تحقق شعار سال گفت: کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی از اقدامات مهم بانک مرکزی و دولت سیزدهم است؛ زیرا چنانچه همانند دولت گذشته روند رشد نقدینگی بیش از 40 درصدی استمرار پیدا می‌کرد در موضوع تورم شاهد شوک بزرگی بودیم؛ اما خوشبختانه با متوقف‌شدن این مسیر نادرست در دولت فعلی روند نزولی نرخ تورم آغاز شد.

مهرپور در خصوص دلیل اهمیت شاخص رشد نقدینگی و پایه پولی توضیح داد: این عامل‌ها بر تولید تأثیر مستقیم دارد و علاوه بر این موارد، میزان تورم تولیدکننده نیز عامل مؤثری بر فرایند کلی تولید محسوب می‌شود. به عبارتی، شاخص بهای تولیدکننده در اقتصاد نشان‌دهنده تورم موجود در سمت تولید یا عرضه کالا است.

وی ادامه داد: تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در اسفندماه سال 1402 به کمترین عدد چند سال اخیر یعنی حدود 24 درصد رسید، این در حالی است که تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در برخی از ماههای سال 1400 حتی به بیش از 100 درصد نیز رسیده بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده به بیش از 100 درصد علاوه بر از بین بردن میل و اشتیاق به تولید، تهدید جدی برای آن محسوب می‌شود. نتایج این مسئله را در کاهش عرضه و تولید کالا و همچنین تورم سال گذشته می‌توان دید.

مهرپور عنوان کرد: نتایج مثبت کاهش چشمگیر میزان تورم شاخص تولیدکننده را در سال‌های 1403 یا 1404 دیده می‌شود بنابراین کاهش بی‌سابقه شاخص بهای تولیدکننده یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در حوزه حمایت از تولید است.

وی دررابطه‌با دلیل اهمیت عامل بهای تولیدکننده توضیح داد: این شاخص تا حدود زیادی بر تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده یا قیمت‌ها و تورم تأثیر دارد. به عبارتی با کاهش تورم تولیدکننده بافاصله زمانی بر تورم کالای مصرفی و قیمت نهایی اثرگذار بوده و نرخ تورم مصرف‌کننده در آینده را پیش‌بینی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: علاوه بر کاهش نقدینگی و پایه پولی کاهش شاخص بهای مصرف‌کننده را نیز می‌توان به‌عنوان اقدام مهم بانک مرکزی در حوزه تحقق شعار سال و جهش تولید برشمارد.

چه راهکاری برای مشارکت مردم در تحقق رشد تولید وجود دارد؟

مهرپور با اشاره به بخش دوم شعار سال یعنی مشارکت مردم گفت: نقش مردم در تحقق شعار سال بسیار اهمیت داشته و جهش تولید با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد. یکی از الزامات مشارکت مردم تسریع در واگذاری بنگاه‌های دولتی به مردم یا نمایندگان آن‌ها است.

وی ادامه داد: مدیریت و مالکیت از دولت و نهادهای دولتی باید به مردم یا بخش غیردولتی واقعی داده شود به عبارتی تسریع، گسترش و افزایش واگذاری‌ها و تبدیل مردم به ذی‌نفعان در اقتصاد بسیار اهمیت دارد.

مهرپور با اشاره به اقدامات خوب برخی از نهادها و بانک‌های دولتی عنوان کرد: به طور نمونه بخش عمده‌ای از پتروشیمی شازند که از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی بود به سهام عدالت واگذار شد به عبارتی جمعیت 40-50 میلیون نفری صاحبان سهام عدالت از این واگذاری ذینفع شدند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به‌ضرورت حرکت به سمت مردمی‌سازی اقتصاد بیان کرد: در حوزه مشارکت مردم بهتر است تا با بازتعریف جایگاه تعاونی‌ها و بورس نقش آنها جدی گرفته شود و با تسریع در واگذاری‌ها مردم ذی‌نفع در اقتصاد شوند.

دلار تلگرامی، ارز قاچاق کالا را تأمین می‌کند

مهرپور با اشاره به اختلال قاچاق کالا در رشد تولید گفت: قاچاق کالا به کشور از دو منظر به اقتصاد آسیب می‌زند؛ ورود غیرقانونی کالا به کشور منجر به‌بهم خوردن تنظیم بازار شده و گاهی اوقات باعث بدون مشتری ماندن کالاهای داخلی شده و روند تولید را مختل می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر، قاچاق کالا با تأثیر بر بازار ارز غیررسمی به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. امروزه بخش قابل‌توجهی از تأمین مالی قاچاق توسط ارز‌های خارجی انجام می‌شود؛ به عبارتی ما به‌ازای ورود اجناس قاچاق از قبیل پوشاک، لوازم خودرو، کفش و غیره ارز از کشور خارج می‌شود و این ارزی است که از بازار غیررسمی یا دلار تلگرامی تأمین می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش قاچاق کالا منجر به فشار تقاضا به بازار غیررسمی ارز شده و قیمت آن را بالا می‌برد، گفت: باوجوداینکه افزایش قیمت ارز بر نحوه تأمین کالاهای وارداتی به کشور نقشی ندارد؛ اما نوسانات ارز غیررسمی علاوه بر تأثیر منفی بر بازار دارایی‌ها، فضای روانی جامعه و اقتصاد را نیز تخریب می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه قاچاق کالا یک پدیده اقتصادی است؛ اما سیاست‌گذار پولی به‌تنهایی نمی‌تواند در راستای مبارزه با قاچاق کالا قدم بردارد و نیاز است تا سیاست‌گذار مالی و حتی نهادهای غیراقتصادی برای مقابله با این معضل اقدام کنند؛ چراکه معضل قاچاق کالا از جهات گوناگون تولید و اقتصادی به کشور آسیب وارد می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماینرهای قاچاق در نیکشهر کشف شد
  • کشف میلیاردی ماینرهای قاچاق در نیکشهر
  • مبادلات طلا ساماندهی می‌شود
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • کشف گردو قاچاق در اتوبوس
  • کشف ۶۰ میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت
  • گندم مورد نیاز چهارمحال و بختیاری تا خردادماه تأمین است
  • کشف داروی قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد 
  • کشف کالای قاچاق در دهلران