Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@20:20:59 GMT

انواع میلگرد و کاربرد آن ها

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۲۳۴۱

میلگرد یکی از سازه های فولادی با تنوع بالا می باشد که در پروژه های صنعتی و ساختمانی کاربرد فراوانی دارد. به علت تنوع بالای این محصول خریداران در هنگام خرید با سوالات زیادی مواجه خواهند شد از این رو در این مقاله سعی داریم شما را با انواع میلگرد و کاربرد و مشخصات هر یک آشنا سازیم تا خرید بهتر و مطمئن تری را تجربه نمایید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما عزیزان می توانید پس از انتخاب نوع محصول جهت اطلاع از قیمت میلگرد با کارشناسان مرکزآهن از طریق شماره تلفن 03135155 تماس حاصل فرمایید.

استاندارد و نحوه نامگذاری این محصول در کشورهای مختلف متفاوت می باشد حتی در کشور ایران نیز تنوع نوع میلگرد و کارخانجات تولیدی سبب ایجاد انواع استاندارد و نامگذاری ها گردیده است. برای مثال استاندارد میلگرد ذوب آهن اصفهان روسی بوده و حداکثر قطر آن 40 میلی متر می باشد و از لحاظ کیفیت نیز نسبت به سایر میلگردها بالاتر است از این رو قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان نسبت به سایر برندها متفاوت می باشد. به طور کلی آرماتورهای تولیدی در کشور ایران به 4 دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

میلگرد A1

این دسته میلگردها به نوع ساده معروف بوده و هیچ گونه آج یا برآمدگی بر روی آن ها وجود ندارد. از نظر سختی در رده میلگردهای نرم قرار داشته و دارای تنش جاری 2300 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی 3800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشند. میلگردهای A1 برای انجام عملیات جوشکاری و آهنگری بسیار مناسب است.

میلگرد A2

آرماتور A2 در دسته میلگردهای آجدار قرار داشته و جزو محصولات نیمه سخت می باشد و دارای مقاومتی بالاتر از آرماتور ساده هستند. تنش جاری این محصول 3000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع بوده و دارای تنش گسیختگی 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. میلگرد A2 دارای تغییر شکل پلاستیکی 19 درصد بوده و جوشکاری بر روی آن در صورت اجبار امکان پذیر است.

میلگرد A3

این دسته میلگردها دارای آج مارپیچ بوده و در رده محصولات نیمه سخت قرار می گیرد. تنش جاری آرماتور A3 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و دارای تنش گسیختگی 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. لازم به ذکر است که عملیات جوشکاری بر روی این دسته میلگردها مجاز نمی باشد.

میلگرد A4

میلگردهای A4 در رده محصولات سخت قرار داشته و دارای آج مرکب نسبت به محور طولی می باشند. استفاده از این محصول که اخیرا رواج زیادی یافته سبب کاهش وزن سازه می گردد.

تفاوت میلگردهای A2 و A3

گاهی در هنگام خرید ممکن است نیاز به دانستن تفاوت میان نوع A2 و A3 داشته باشید چرا که این دو محصول به وفور در بازار وجود داشته و دارای شکل ظاهری تقریبا مشابهی می باشند. لازم به ذکر است که شکل آج در میلگردهای A2 به صورت منفرد و موازی بوده ولی در میلگردهای A3 به صورت ضربدری می باشد. همچنین میلگردهای A3 تردتر و شکننده تر می باشند ولی نوع A2 انعطاف پذیری بیشتری دارند.

علاوه بر دسته بندی فوق، طبقه بندی دیگری نیز برای این محصول وجود داشته که در آن میلگردها به 6 دسته زیر تقسیم می شوند.

میلگرد کربن دار: این دسته از آرماتورها در ساختمان های اسکلت بتنی مورد استفاده قرار می گیرند و چنانچه در معرض رطوبت قرار گیرند دچار خوردگی می شوند.

میلگرد اروپا: در این محصول از منگنز و ترکیبات آن استفاده شده و نسبت به سایر میلگردها دارای قیمت کمتری می باشند. لازم به ذکر است میلگرد اروپا دارای کمترین مقاومت در برابر انحراف و خمیدگی می باشد.

میلگرد فولادی ضد زنگ: این محصول را می توان مناسب ترین آرماتور برای پروژه های فولادی دانست که از قیمت بالایی نیز برخوردار است. همچنین این محصول دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی می باشد.

میلگرد گالوانیزه: میلگردهای گالوانیزه دارای مقاومت، دوام و سختی بالایی در برابر خوردگی بوده و نسبت به سایر محصولات گران تر می باشد.

میلگرد با پوشش اپوکسی: این محصول از میلگرد کربن دار با پوشش اپوکسی تولید شده است و مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی از خود نشان می دهد. اما در صورتی که پوشش سطح میلگرد آسیب ببیند محصول دچار خوردگی شدیدی می شود.

میلگرد فایبرگلاس تقویت شده با پلیمر: این محصول به میلگرد شیشه ای تقویت شده با پلیمر نیز معروف بوده و از موادی شبیه کربن و فایبرگلاس تشکیل شده است. از لحاظ مقاومت میلگرد فایبرگلاس تقویت شده با پلیمر نسبت به سایر آرماتورها سختی بیشتری از خود نشان داده است.

در هنگام خرید میلگرد بایستی با توجه به کاربرد مورد نظر، محصول مناسب تر را انتخاب نمایید. علاوه بر کیفیت، قیمت آرماتور نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد لذا در هنگام خرید از قیمت کارخانجات مختلف اطلاع حاصل نمایید. شما عزیزان می توانید جهت اطلاعات بیشتر در خصوص سایر میلگردها با کارشناسان مرکزآهن تماس حاصل فرمایید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۲۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایپا چطور صدرنشین را زمین‌گیر کرد

به گزارش "ورزش‌سه"، سایپا در حساس‌ترین مسابقه لیگ دسته اول در ورزشگاه خانگی خود به مصاف خیبرخرم آباد رفت و در پایان موفق شد با تک گل انفرادی طاها طباطبایی که عضو تیم المپیک ایران هم بود و به نظر می‌رسد یکی از ستاره‌های آینده‌دار فوتبال ایران باشد، به برتری دست یافت.
مجتبی سرآسیایی که در حال پوست‌اندازی سایپا برای حضور در فصل پیش روی مسابقات لیگ دسته اول است، با دفاع فشرده تیمش را وارد زمین کرد و توانست نیمه اول را با همین شیوه با تساوی بدون گل به پایان برساند.

سایپا در نیمه اول هم چشم به ضدحملات برای باز کردن درواز خیبر بسته بود، اما استراتژی کادر فنی سایپا در نیمه دوم بود که جواب داد و آنها موفق شدند در دقیقه 54 در حالی که خیبر در سودای گلزنی بود روی یک ضدحمله سریع به گل اول مسابقه که البته تنها گل بازی تا سوت پایان بود دست پیدا کنند.
پس از این گل حملات خیبر پردامنه‌تر ادامه پیدا کرد و آنها در روزی که بازی به دلایل مختلف چندین مرتبه قطع شد و شاهد اعلام وقت اضافی زیادی بودیم، چند موقعیت خطرناک ایجاد کردند که با واکنش بهتر مدافعین و سنگربان سایپا و بی دقتی مهاجمین خودی این موقعیت‌ها از دست رفتند. 

نکته قابل توجه این بود که مجتبی سرآسیایی سرمربی سایپا هم در کنفرانس خبری لب به تمجید تیم خیبر گشود و آنها را تیمی خوب و منسجم عنوان کرد که به همین دلیل از دفاع فشرده مقابل آنها استفاده کرده و توانسته به هدف خود دست پیدا کند. 
خیبر اما با وجود شکست در بازی مهم برابر سایپا همچنان صدرنشین جدول لیگ دسته اول و فاصله 5 امتیازی با تیم دوم جدول رده بندی دارد که چادرملو است. سایپا هم با 41 امتیاز رتبه پنجم جدول رده بندی را در اختیار گرفته است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نبش گورهای دسته جمعی در خان‌یونس
  • صدور ۵۰ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی
  • تساوی نماینده فوتبال اردبیل در لیگ دسته ۲
  • تساوی نماینده فوتبال اردبیل در لیگ دسته ۲ فوتبال
  • مهم‌ترین کاربرد دکمه پشت آینه (فیلم)
  • صدور و تمدید ۹۹ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد در چهارمحال و بختیاری
  • تنها تیم VAR دار ایران در لیگ دسته سوم!
  • تنها تیم VARدار ایران در لیگ دسته سوم! (عکس)
  • ضعف ایران در کاربرد خودروهای برقی با وجود تولید محصولات با کیفیت و ارزان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • سایپا چطور صدرنشین را زمین‌گیر کرد