Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل مجتمع سنگان با اشاره به دلایل دولتی ماندن این مجتمع صنعتی گفت: در اجرای طرح‌های توسعه‌ای 60 تا 70 درصد مجموعه‌های ماشین‌آلات، وارداتی هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی همتی در یک نشست خبری اظهار داشت: ظرفیت مجتمع سنگان تا پایان سال افزایش می‌یابد به طوری که 12.5 میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره و 10 میلیون تن به ظرفیت تولید گندله اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 7 هزار نفر در مجتمع سنگان مشغول به کارند، افزود: با  اجرای طرح های جدید 1100 نفر دیگر نیز در مجتمع سنگان مشغول به کار خواهند شد و در عین حال، افتتاح دو کارخانه طی سال جاری نیز تعداد نیروی شاغل در  این مجتمع را هزار نفر افزایش می‌دهد. به این ترتیب تا پایان سال بیش از 9 هزار نفر در مجتمع سنگان مشغول به کار خواهند بود.

همتی با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر فعلی ما 1.3 میلیارد تن است، گفت: سال گذشته 110 میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کردیم. 

وی با اشاره به استخراج و باطله‌برداری از ذخایر سنگ آهن سنگان گفت: این کار در دو گروه طی سال جاری صورت خواهد گرفت که اولین قرارداد در 20 آبان امسال منعقد شد و قرارداد دوم نیز طی دو روز آینده به امضا خواهد رسید. به طوری که طی 5 سال آینده بیش از 300 میلیون تن باطله‌برداری انجام شود و 130 میلیون تن تولید سنگ آهن نیز برای ارائه به مجموعه‌های فولادی منطقه صورت گیرد. 

* اجازه صادرات نداریم

وی همچنین با بیان اینکه مجتمع سنگان اجازه صادرات سنگ آهن ندارد، افزود: سنگ آهن تولیدی به شکل دانه‌بندی شده به مجتمع‌های فولادی داخلی ارائه می‌شود و یا با تبدیل به کنسانتره در مجتمع سنگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مدیرعامل مجتمع سنگان ادامه داد: اگر دولت اجازه دهد سنگ آهن تولیدی را به مجتمع‌های فولادی نیازمند در سطح کشور ارائه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا برای اجرای پروژه‌های جدید نیازمند واردات تجهیزات هستیم؟ نیز گفت: یک سری قطعات مورد نیاز در ساخت تجهیزات در داخل تولید می‌شوند اما همچنان در تامین برخی تجهیزات نیازمند واردات هستیم به طوری که 60 تا 70 درصد مجموعه‌های ماشین‌آلات وارداتی هستند.

وی ادامه داد: البته در زمینه داخلی سازی تجهیزات نیز اقداماتی انجام شده از جمله اینکه بخشی از باطله‌های سنگان با استفاده از تجهیزات داخلی پرعیارسازی خواهند شد.

* دلیل دولتی ماندن سنگان

همتی در پاسخ به سوال دیگر فارس در مورد خصوصی‌سازی مجتمع سنگان نیز گفت: در مجتمع‌های بزرگ فولادی باید یک دوره انتقال سرمایه شکل گیرد و در مجتمع سنگان نیز باید این اتفاق بیفتد. در حال حاضر سنگان بزرگترین ذخیره سنگ آهن کشور محسوب می‌شود که 10 سال است کار استخراج آن به شکل جدی صورت می‌گیرد. 

وی با اشاره به انعقاد قرارداد 5 ساله باطله‌برداری از این ذخایر گفت: برای خصوصی‌سازی باید سرمایه‌گذاران بتوانند در آنجا اجرای عملیات داشته باشند و در عین حال باید در مردم منطقه نیز آمادگی ذهنی ایجاد شود. 

مدیرعامل مجتمع سنگان تاکید کرد: دولت فعلاً به سمت باطله‌برداری از طریق بخش خصوصی پیش رفته است. 

وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته بحث واگذاری سنگان مطرح شده اما کار گره خورده بود و با وجود برگزاری سه مرتبه مناقصه، به نتیجه نرسید. 

همتی همچنین با بیان اینکه سنگان به عنوان عسلویه شرق شناخته می‌شود، گفت اتفاقات بزرگی در این منطقه می‌افتد و طی دو ماه آینده افتتاح دو کارخانه بزرگ را  توسط رئیس‌جمهور خواهیم داشت. 

وی در مورد احداث فرودگاه در این منطقه نیز گفت: رئیس سازمان توسعه معادن برای ایجاد فرودگاه به مردم قول داده بود اما این کار هزینه زیادی دارد و فعلا جزء اولویت‌های اول نیست. باید منتظر باشیم تا سرمایه‌گذاران آمادگی بیشتری برای این کار پیدا کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سنگان سنگ آهن علی همتی تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۲۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری از احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، فضل‌الله رحمتی در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری و کمیته هماهنگی اشتغال استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امسال در راستای تحقق شعار سال تأمین مواد اولیه و تسهیلات مورد نیاز تولید از اولویت‌های اجرایی صمت است.

وی با تأکید بر افزایش 12 درصدی تولید محصولات صنعتی مهم در مجموع گفت: چهارمحال و بختیاری در یک سال اخیر با تولید 134 هزار و 656 تن انواع محصولات فولادی شاهد رشد 6 درصدی این کالا و در زمینه لوازم خانگی 25 درصد رشد داشته است. این استان با تولید نزدیک به 10 میلیون مترمربع چادر مشکی 19 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صمت استان  چهارمحال و بختیاری همچنین با اشاره به رشد 10 درصدی تولید نخ پلی استر و 8 درصدی روغن نباتی گفت: رشد در حوزه صنعت بیانگر رونق تولید است. با افزایش 27 درصدی استخراج مواد معدنی، وصول حقوقی دولتی معادن هم 92 درصد رشد داشته است.

وی همچنین به تولد دوباره 16 واحد صنعتی و معدنی راکد در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: با احیا این واحدهای صنعتی 375 شغل ایجاد شده است. این طرح‌های احیاء شده در زمینه انواع پارچه پلی‌استر و پنبه، سیم و کابل مسی، ژنراتور، کنستانتره پروتئینی سویا، انواع کمد و قفسه فلزی، سوله و اسکلت، انواع شمش فولادی، ادوات کشاورزی، خمیر مایه، سنگ لاشه، تیرچه بلوک، بسته بندی خشکبار و خمیرمایه است.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • نیاز به ماشین‌آلات راهسازی برای بازگشایی راه‌های نیکشهر
  • بازگشایی محورهای مسدود شده بر اثر سیل در نقاط سیل زده کشور
  • ماشین آلات راهسازی سایر استان‌ها برای بازگشایی مسیرهای سیستان و بلوچستان بکارگیری شدند
  • اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال ۱۴۰۲ حدود۱۱۱ درصد افزایش یافت
  • ساخت شهرک صنفی کارگاهی در رزن
  • شهرک صنفی کارگاهی در رزن احداث می‌شود
  • احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری
  • انسداد ۳۲ محور شریانی و غیرشریانی به دلیل سیل اخیر
  • پلاک گذاری ۵۴۵ دستگاه تراکتور در محمودآباد
  • ۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل و گرگروها