Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدارس فرسوده بروجرد در وضعیت قرمز قرار دارد و خطر آوار شدن ساختمان بر سر دانش‌آموزان سبب شد تا دادستان دستور تخلیه یکی از مدارس را صادر کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک، وجود مدارس فرسوده و تخریبی یکی از مهم‌ترین مشکلات در مناطق محروم است؛ مدارسی که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از ۶۰ سال می‌رسد و استحکام لازم را برای حضور دانش‌آموزان ندارد اما به دلیل کمبود فضای آموزشی، دانش‌آموزان به‌ناچار در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر بارندگی و یا زلزله خطر تخریب مدارس بیشتر می‌شود و دانش‌آموزان و والدین آن‌ها دلهره و نگرانی وضعیت این مدارس رادارند که مبادا براثر تخریب این مدارس، حادثه تلخی رخ دهد.

مدارسی با قدمت نیم‌قرن

در شهرستان بروجرد نیز بیش از ۶۰ درصد مدارس فرسوده بوده و قدمت آن‌ها طولانی است تا جایی که عمر برخی از مدارس به بیش از نیم‌قرن می‌رسد اما همچنان دانش‌آموزان در این مدارس تحصیل می‌کنند.

 

   

توجه به‌سلامتی و ایمنی دانش‌آموزان در مدرسه موضوعی است که باید توسط متولیان و مسئولان مربوطه جدی گرفته شود و حضور دانش‌آموزان در این مدارس، سلامت آن‌ها را در هر حادثه‌ای تهدید می‌کند و ممکن است با کوچک‌ترین حادثه‌ای، اتفاقاتی جبران‌ناپذیر اتفاق بیفتد.

تحصیل زیر سقف‌های لرزان

مهم‌ترین امکانات برای تحصیل دانش‌آموزان، مدرسه مقاوم و مناسب، وسایل گرمایشی استاندارد و سایر تجهیزات است که بسیاری از مدارس مقاوم نبوده و دلهره دانش‌آموزان برای حضور در این مدارس غیر ایمن به کابوسی تبدیل‌شده است که پایانی ندارد.

علاوه بر همه این مشکلات، سیل فروردین‌ماه امسال حدود پنج میلیارد تومان به واحدهای آموزشی شهرستان بروجرد خسارت وارد کرده است.

طی سال‌های اخیر شاهد حضور بیشتر خیرین برای ساخت مدارس خصوصاً در مناطق محروم و روستاها هستیم به‌طوری‌که با توجه به کاهش اعتبارات و کافی نبودن اعتبارات برای نوسازی مدارس، اگر مساعدت و همکاری خیرین مدرسه‌ساز نبود بسیاری از مدارس نوسازی و بازسازی نمی‌شد.

کمبود فضای آموزشی

این در حالیست که با توجه به این ساخت‌وسازهای مدارس، اما همچنان کمبود فضای فیزیکی از مشکلات در حوزه آموزش است که اعتبارات چشمگیری را نیاز دارد تا به استانداردهای لازم برسد.

 

در طول چند سال اخیر که شهرک‌های زیادی در بروجرد ایجادشده است با کمبود مدرسه مواجه بوده و تعداد بسیار اندکی مدرسه در شهرک‌های بروجرد وجود دارد و دانش‌آموزان هرروز باید مسافت زیادی را برای تحصیل طی کنند.

نیمی از مدارس بروجرد فرسوده است

محمد مهر افزون رئیس آموزش‌وپرورش بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: بیش از نیمی از مدارس شهرستان بروجرد فرسوده بوده اما هنوز کد تخریب به آن‌ها داده نشده است و دانش‌آموزان در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: بسیاری از مدارس فرسوده بروجرد بین ۴۰ تا ۵۰ سال قدمت دارند اما یکی از مدارس بروجرد که قدمت آن به ۶۳ سال می‌رسد و فرسوده است، دادستانی با توجه به وضعیت این مدرسه ورود پیداکرده تا اقدام لازم برای مقاوم‌سازی و یا جابه‌جایی صورت گیرد.

رئیس آموزش‌وپرورش بروجرد عنوان کرد: مدرسه‌ای دیگر به‌صورت مشارکتی در نزدیکی این مدرسه احداث می‌شود؛ برخی از مدارس فرسوده وضعیت بدتری دارند اما به دلیل کمبود اعتبارات، نوسازی این مدارس انجام نمی‌شود.

وی از تخصیص بخشی از اعتبارات خسارت سیلاب خبر داد و گفت: سیلاب امسال بیش از پنج میلیارد تومان به واحدهای آموزشی بروجرد خسارت وارد کرد که تاکنون تنها ۹۵ میلیون تومان از اعتبارات تخصیص داده‌شده است.

وضعیت قرمز ۱۲ آموزشگاه

امیر صارمی رئیس اداره آموزش‌وپرورش اشترینان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: در اشترینان و روستاهای اطراف ۹۴ واحد آموزشی وجود دارد که از این تعداد ۱۲ واحد آموزشی وضعیت خطرناک دارند.

وی افزود: عمر برخی از مدارس به بیش از ۵۰ سال می‌رسد اما وضعیت ۱۲ مدرسه که در روستاها هستند خطرناک است و نیازمند نوسازی و مقاوم‌سازی است.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش اشترینان عنوان کرد: در حال حاضر سه پروژه مدرسه‌سازی در دست‌ساخت است که دو مدرسه سه کلاسه با ۹۰ درصد و یک مدرسه شش کلاسه با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد که بعد از تکمیل و تجهیز در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اعتبارات نوسازی مدارس گفت: سال گذشته حدود چهار میلیارد تومان اعتبار به اشترینان اختصاص یافت؛ در سیلاب امسال به دو مدرسه بروجرد خسارت وارد شد و تعدادی دیگر دچار آسیب شد که درمجموع برآورد خسارت‌ها ۱۹۰ میلیون تومان بوده که از این مبلغ تاکنون ۵۰ درصد تخصیص‌یافته است.

ورود دادستان به وضعیت وخیم یک مدرسه

مهدی محمدی دادستان بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: مدرسه فردوسی شهرستان بروجرد به دلیل قدمت زیاد و عمر بالای شش دهه، استحکام لازم را برای حضور دانش‌آموزان ندارد که در این راستا به موضوع ورود پیدا کردیم.

وی افزود: در همین راستا مکاتبه‌ای با آموزش‌وپرورش بروجرد انجام شد که با توجه به‌شدت آسیب در این مدرسه و تخریبی بودن آن، هر چه سریع‌تر مدرسه تخلیه و نسبت به مقاوم‌سازی و یا نوسازی اقدام شود.

دادستان بروجرد عنوان کرد: شدت آسیب در این مدرسه به حدی است که خطر بیخ گوش دانش‌آموزان است و با توجه به وضعیت وخیم این مدرسه، باید آموزش‌وپرورش هر چه سریع‌تر اقدام کند.

مهلت ۱۰ روزه برای تخلیه ساختمان

وی تصریح کرد:همچنین به قضیه یکی از مهدهای کودک بروجرد که یک ساختمان فرسوده و قدیمی دارد ورور پیداکرده‌ایم و ۱۰روز مهلت داده‌شده تا این ساختمان تخلیه شود.

محمدی گفت:باید قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد اقدامات پیشگیرانه را انجام داد و با توجه به اینکه در محیط‌های آموزشی تعداد زیادی دانش‌آموز حضور دارند ضروری است تا نسبت به وضعیت ساختمان و مقاوم کردن آن اقدام شود تا شاهد حادثه تلخی نباشیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تعدادی از مدارس بروجرد فرسوده است می‌طلبد مدارسی که وضعیت وخیم‌تر و اضطراری دارند در اولویت مقاوم‌سازی و نوسازی قرار گیرند تا در صورت حوادث مشکل جدی ایجاد نشود.

تعداد مدارس فرسوده در شهرستان بروجرد که وضعیت بغرنجی دارند کم نیست و باید علاج واقعه قبل از وقوع کرد، بنابراین لازم است تا حادثه تلخی رخ نداده اقدام به نوسازی و یا مقاوم‌سازی این مدارس کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۲۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه عکس در هوراند

سلیمان زاده از برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع پیشگیری از اعتیاد در مدارس پسرانه هوراند با مشارکت اداره آموزش و پرورش  خبر داد و گفت:این نمایشگاه  برای ۱۰۰۰ نفر از دانش آموزان دبیرستانی با هدف آگاه سازی دانش آموزان از مضرات و آسیب‌های سوء مصرف مواد در حال برگزاری است که با استقبال دانش آموزان دبیرستانی مواجه شده است.

وی افزود: این نمایشگاه از مدرسه شهید مطهری آغاز شده و در سایر مدارس پسرانه دبیرستانی نیز برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • برگزاری نمایشگاه عکس در هوراند
  • ۲۶ فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در قم ساخته شد