Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پارک علم و فناوری یزد گفت: شاید باورکردنی نباشد در استان پهناوری چون یزد پارک علم و فناوری یزد که چشم و چراغ استان است از کمبود فضای فیزیکی به شدت رنج می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار یزدرسا، محمد مهدی لطفی رییس پارک علم و فناوری یزد صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه به مناسب هفته پژوهش و فناوری ضمن تبریک این هفته اظهار کرد: امیدورایم با این رویدادهایی که هرساله برگزار می شود بتوانیم حوزه اقتصاد دانش بنیان را هر چه بیشتر قدرتمند کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطفی با بیان اینکه هفته پژوهش و فناوری هر ساله با هدف ترویج، تحسین  و تعمیق پژوهش فناوری برگزار می شود افزود: جامعه امروز نیازمند تفهیم این موضوع است که جوانان و فارغ التحصیلان می توانند در حوزه اقتصاد دانش بنیاد دست به کارهای بزرگی بزنند و مطمئنا همه کارهای بزرگ فناورانه ای که از سال گذشته تاکنون انجام شده است نیازمند تحسین هستند.

*** نمایشگاه فن بازار یزد محلی بهم رسانی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری

رییس پارک علم و فناوری یزد با بیان اینکه هفته پژوهش و فناوری که مهمترین رویداد آن نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار می باشد محلی  به همرسانی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری است ابراز کرد: در این نمایشگاه نیازهای بخش های محتلف صنعتی، خصوصی و دستگاه های اجرایی در قالب برنامه های طراحی شده به پژهشگران و فناوران منعکس می شود تا فعالیت های فناورانه این پروشگران به سمت آن نیازها سوق داده شود.

وی ادامه داد: از این طریق محصول حاصل از پژوهش ها و فناوری وصل به نیاز صنعت و بازار شود و از ضمن ثروت آفرینی به اقتصاد استان کمک شود.

این مسئول با اشاره به برنامه ها و طرح هایی پیشروی پارک علم و فناوری یزد گفت: استان یزد از لحاظ ظرفیت و منابع انسانی، نسبت دانشجو به جمعیت، شاخص های صنعتی و معدنی توانمند بخش خصوصی، وضعیت سرانه شرکت های دانش بنیان جز رتبه های برتر کشور است و این می طلبد حوزه اقتصاد دانش بنیان استان در راس و اولویت های امایش استان قرار گیرد.

***مشکلات آب استان یزد از طریق اقتصاد دانش بنیان قابل حل است

لطفی عنوان کرد: در یک سال اخیر با حمایت های استاندار و مسئولین استانی این اتفاق به نحو خوبی افتاده است و بعد از مسئله آب که مسئله اصلی استان است حوزه اقتصاد دانش بنیان به عنوان اولویت دوم استان یزد در سند آمایش انتخاب شده است و معتقدیم همان مسئله کمبود آب از طریق حوزه اقتصاد دانش بنیان می توان به میزان زیادی مرتفع شود.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت یک دهه اخیر اما نتایج با چشم انداز حوزه اقتصاد دانش بنیان فاصله زیادی دارد تاکید کرد: صنایعی در استان یزد شکل گرفته که مسائل و مشکلات اجتماعی و زیست محیطی را برای توسعه استان ایجاد کرده اند هر چند شاید این صنایع از لحاظ اقتصادی توانستند برای استان دستاوردی داشته باشند اما در تعریف توسعه پایدار علاوه بر بعد اقتصادی دو بعد زیست محیطی و اجتماعی نیز بسیار حائز اهمین هستند  و کشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند که علاوه بر اهداف اقتصادی به ه اهداق اجتماعی و زیست محیطی نیز توجه کنند.

*** اقتصاد دانش بنیان؛ نسخه شفابخش مشکلات محیط زیستی و اجتماعی صنایع یزد

لطفی افزود: معتقدیم اگر در حوزه اقتصادی دانش بیان و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در کشور محکم و راسخ تر حمایت شود جوان های تحصیل کرده  ظرفیت تغییر شرایط کنونی را خواهند داشت.

رییس پارک علم و فناوری یزد اذعان کرد: تعطیل کردن صنایعی که در این سالها رشد کرده اند و پایه  اقتصاد استان را بنا گذاشته اند به صلاح هیچکس نیست و معتقدیم نسخنه اقتصاد دانش بنیان دارو بر درمان برخی مسائل بوجود آمده توسط این صنایع است.

وی گفت: اگر صنایه به فناوری ها و صنایع جدید سوق داده شوند مطمئنا  مسائل زیست محیط و اجتماعی  این صنایع بسیار کاهش پیدا می کند و با همین هدف در پارک علم و فناوری یزد اهدافی چون، همکاری در پروسه ارزش افزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی چرا که مخاطب اصلی پارک علم و فناوری دانشگاهیان هستند، کمک به توسعه پایدار منطقه ای که بطور خاص با مشارکت های جدی  در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری به توسعه پایدار منطقه کمک می شود و حمایت های شرکت های دانش بنیان که برنامه های برای حمایت از این شرکت ها در نظر گرفته شده است.

***زیرساخت و فضا مهم ترین چالش پارک علم و فناوری استان یزد

عالی ترین مسئول پارک علم و فناوری یزد با بیان اینکه زیرساخت و فضا مهم ترین چالش پارک علم و فناوری استان یزد تصریح کرد: شاید باورکردنی نباشد در استان پهناوری چون یزد پارک علم و فناوری یزد که چشم و چراغ استان است از کمبود فضای فیزیکی به شدت رنج می برد.

وی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان در سه مرحله مورد حمایت قرار می گیرند ابراز کرد: اول جنس کاری که در فضای مراکز نوآوری و شتاب دهی ، فضای کار اشتراکی و مراکز پیشرو اتفاق می افتد دارای طراحی و شرایط خاصی هستند که کمبود آن به شدت در یزد احساس می شود.

لطفی اظهار کرد: بخش دوم اخذ خروجی مرحله اول و تبدیل آن ها به شرکت هایی است که مراحل اولیه  رشد را طی کردند و موفق به دستیابی شرایط حداقلی شده اند مثلا در مراکز رشد نیاز است شرکت ها مشاوره های تخصصی و خدمات تخصصی دریافت کنند، حمایت های مالی شوند و با آموزش های خاص توانمندشان کنیم اما متاسفانه در همین مراکز با مشکل زیرساخت روبرو هستیم و هم اکنون فضای مشخص در مجموعه اقبال برای اینکه یک شرکت مرکز رشدی جدیدی مستقر شود وجود ندارد.

***انتظار 100 شرکت متقاضی پشت در پارک علم و فناوری!

وی با بیان اینکه بیش از 100 شرکت متقاضی استقرار در مرکز رشد در نوبت پذیرش و استقرار هستند ادامه داد: یکی از دلایلی که در ماه های اخیر نتوانستیم شرکت ها را مستقر کنیم همین موضوع کمبود زیرساخت و فضا بوده است.

این مسئول عنوان کرد: مرحله سوم شرکت های پارک علم و فناوری شرکت های هایی هستند که باید ارتقای اساسی داشته باشد بطور مثال شرکتی که در ابتدا حداکثر می تواند 15 نفر نیرو داشته باشد اگر هویت و مالکیت شرکتی داده شود و از طریق سرمایه گذاری خطرپذیر، سرمایه گذاری خوبی در آن شرکت ها انجام شود و اگر وصل به بازارهای و صنایع بزرگ شوند می تواند رشد نمایی داشته باشد و این شرکت ها به یکباره می توانند تا ظرفیت 100 نفر نیرو فارغ التحصیل دانشگاهی برسد.

وی با بیان اینکه هویت و مالکیت شرکتی موضوعی است که باید در طرح جامع  پارک علم و فناوری اتقاق بیافتد تصریح کرد: در طرح جامع پارک علم و فناوری یزد زمین 70 هکتاری که در مجاورت فضای نمایشگاهی یزد قرار گرفته است باید آماده شود و در اختیار شرکت ها قرار بگیرد که در حال حاضر بیش از 30 شرکت پارک علم و فناوری یزد که به طور کامل مراحل رشد خود را طی کرده اند خواهان استقرار در طرح جامع این پارک هستند.

*** زیرساخت های طرح جامع پارک علم و فناوری یزد با بودجه حداقلی امکان پذیر است

لطفی با عنوان اینکه زیرساخت های این مجموعه با بودجه حداقلی امکان پذیر است ابراز کرد: اگر این زیرساخت ها آماده شود و در اختیار شرکت ها قرار بگیرد خود همین شرکت ها کار ساخت و ساز این مکان را در دست می گیرند که در پیشرفت کارهای تولیدی و توسعه ای این شرکت ها بسیار راهگشا خواهد بود.

رییس پارک علم و فناوری یزد افزود: علیرغم حمایت های استاندار در طرح جامع پارک علم و فناوری بخش های دیگر استان با پارک علم و فناوری همراهی و همکاری نکرده اند و لازم است حوزه عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری در موضوعات زیرساختی طرح جامع دخیل هستند و نیازمند همکاری این دستگاه ها هستیم.

وی جذب منابع مالی برای صندوق پژوهش و فناوری استان، بنیاد خیرین و حامیان علم و فناوری استان، توسعه پردیس های فناور در دانشگاه های استان، توسعه مراکز نوآوری و رشد دانش آموزان در مدارس استان، رشد برندسازی و بین المللی سازی شرکت های پارک را ازدیگر اولویت های پارک علم و فناوری یزد عنوان کرد.

لطفی با اشاره به آغاز ایجاد کارخانه نوآوری در یزد گفت: این کارخانه نوآوری درگیر دومشکل مباحث مالکیتی و موضوع بودجه است که باید این دو مشکل حل شود تا بتواند کار خود را بطور جدی آغاز کند.

این مسئول کمبود شرکت های تخصصی که بتوانند خدمات تخصصی را به شرکت های پارک ارائه دهند از مسائل پارک علم و فناوری یزد عنوان کرد و افزود: تقویت و ایجاد شرکت های تخصصی برای ارائه خدمات به شرکت های پارک از برنامه هایی که امیدواریم بتوانیم در ایجاد ان ها به عنوان کارگزار حوزه فناوری و نوآوری موفق باشیم.

وی ظرفیت های چون کارورزی و کارآموزی، فرصت کاری دانشجویان و فرصت مطالعاتی اساتید دردانشگاه ها را برای تقویت تحقیق و توسعه در شرکت های فناوری مهم دانست و اذعان کرد: برای تقویت هر چه بیشتر اقتصاد دانش بنیان در استان باید کل جامعه و اکوسیستم کشور با دانش فناورانه همراه شود و لازمه ان افزایش حجم رویدادها و فعالیت های متعدد در حوزه نوآوری و کارآفرینی در سطح شهر است.

*** فن بازار یزد این بار در جدیدترین مجتمع تجاری یزد

رییس پارک علم و فناوری یزد پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید را شعار امسال هفته پژوهش عنوان کرد و  گفت: هر روز این هفته نامی را به خود اختصاص داده که باید فعالیت ها متناسب با نام ان روز انجام شود که امیدواریم بتوان اهداف کلان را در حوزه پژوهش فناوری در این هفته دنبال کنیم.

لطفی تصریح کرد: هفته پژوهش و فناوری در یزد در قالب کمیته هایی سازماندهی شده است که دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است و پارک علم و فناوری دبیر کمیته نمایشگاه فن بازار و دستاوردهای پژوهش و فناوری است که این نمایشگاه از 19 آذر ماه تا 21 آذر ماه در مجتمع تجاری خلیج فارس برگزار می شود.

وی در پایان در خصوص محل برگزاری مراسم تاکید کرد: با توجه به تجریبات سال های اخیر، مجتمع تجاری خلیج فارس می تواند محل حضور گسترده تر مردم باشد و همین موضوه بهانه ای است تا مردم هرچه بیشتر از دستاوردهای پژوهش و فناوری در قالب نمایشگاه  بازدید کنند.

انتهای پیام/س*

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۲۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۸ درصدی واحد‌های صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، رئیس اداره آموزش پژوهش و فناوری صمت استان گفت: در یک سال اخیر ۹ واحد صنعتی به جمع شرکت‌های دانش بنیان‌های کشور اضافه شده‌اند. محمد حسن قنبری افزود: این واحد‌ها در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته؛ برق و الکترونیک؛ مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری شیمیایی؛ فناوری زیستی و صنایع غذایی هستند.
وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از ۱۱۰ امتیاز پیش بینی شده معاونت علمی؛ فناوری ریاست جمهوری بهره‌مند شوند.
قنبری گفت:شرکت‌های دانش‌بنیان مطابق با سطح فناوری محصول به سه گروه واحد‌های فناور؛ نوآور و نوپا تقسیم می‌شوند.

دیگر خبرها

  • بزرگترین مزیت جمهوری اسلامی وجود نیروی جوان و نخبه است
  • رشد ۲۸ درصدی واحد‌های صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • شرکت‌های دانش‌بنیان از اولویت‌های اساسی استان یزد است
  • اجرای بهینه‌تر قانون جهش تولید دانش‌بنیان در دستور کارمعاونت علمی
  • بررسی چالش‌های سد راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور
  • پیش‌نویس سند نقشه راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور بررسی شد
  • توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان از مصادیق مشارکت مستقیم مردم در اقتصاد است
  • آمارسازی؛ آفتی برای اقتصاد دانش‌بنیان‌ها
  • راه‌اندازی «مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتومی» در آینده نزدیک
  • دهقانی: مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوآنتومی راه‌اندازی می‌شود