Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@10:00:52 GMT

شماره‌‌‌ ۲۴۲ ماهنامه‌‌‌ نمایش روی پیشخوان

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۳۰۴۴

شماره‌‌‌ ۲۴۲ ماهنامه‌‌‌ نمایش روی پیشخوان

شماره‌‌‌ ۲۴۲ «ماهنامه‌‌‌ نمایش» با نگاه ویژه‌ به نمایشنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویسی منتشر شد. ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، جدیدترین شماره‌‌ «ماهنامه‌‌‌ نمایش»، ویژه‌‌‌ آبان‌ماه 1398 با نگاه ویژه‌ به نمایشنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویسی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار تئاتر|2 نمایش کمدی در راه تماشاخانه سنگلج

در همین رابطه در بخش ترجمه، مقالات «مواد لازم برای نمایشنامه‌نویس شدن» از نینا موریسن، «نمایشنامه‌نویسان باید مزایا و منافع آموزش دادن را بدانند» از فین کندی، «نمایشنامه‌نویس، خلاقیت و جامعه: بازگشایی «برای بازگشت از عدم» اثری از سونی اودودو» از کینگ آکان نائما ایو و «اهمیتِ ناکامی: چرا نمایشنامه‌نویس باید با عدم استقبال مواجه شود» از استیو واترز ترجمه و منتشر شده است.

مقاله‌های «نوشتن» از غلامحسین دولت‌آبادی، «نمایش دینی مشهد در یک مکث/ نمایش‌های دینی چهار دهه از دیدگاه نمایشنامه‌نویس» از سعید تشکری، «روایت فراموش‌شدگان» از رضا گشتاسب، «کهن‌جامه خویش» از علی رضایی و «چرا نان نمایشنامه هنوز سر سفره‌ ما نیامده است؟!» از لیلی عاج نیز در همین راستا تألیف شده است.

گفت‌وگو با دیرده کیناهان با نام «نمایشنامه‌نویس شدن شبیه چه چیزی است؟» و مصاحبه با ابوتراب خسروی تحت عنوان «نوشتن حق هر کسی است که بخواهد بنویسد» گفت‌وگوهای این بخش است.

نقد نمایش‌های «رگ»، «مغازه‌ خودکشی»، «کریملوژی»، «لانچر پنج»، «مرغ دریایی من» و «حال همه‌ ما خوب است» در بخش نقد تئاتر قابل خواندنند. «معزالدیوان فکری، هنرمند مؤثر در ایجاد تئاتر مدرن ایران»، یادداشتی از پیمان شیخی است که آن را در این قسمت می‌توان خواند.

بخش دوم مصاحبه‌ نصرالله قادری با حمیدرضا نعیمی با عنوان «گپ‌وگفتی میان دو فنجان چای» گفت‌وگوی ویژه‌ای است که در شماره‌ آتی، آخرین بخش آن منتشر خواهد شد. سرمقاله‌ «تئاتر و ایستادن روی میدان مین!» از دیگر بخش‌های شماره‌ 242 «ماهنامه نمایش» است.

نکوداشت این شماره به احمد کامیابی‌مسک اختصاص دارد که شامل مروری بر فعالیت‌های او در زمینه‌ تئاتر و یادداشت‌هایی از مصطفی مختاباد و ناصر حبیبیان و مصاحبه‌ای با او تحت عنوان «در جست‌وجوی دوست» می‌شود.

شماره‌ 242 «ماهنامه‌ نمایش» ویژه آبان‌ماه 1398 به مدیر مسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات اداره‌کل هنرهای نمایشی در 136 صفحه و با بهای 10 ‌هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه تئا‌تر چاپ و توزیع شده است.

بخش‌هایی از این شماره‌ «ماهنامه‌ نمایش» در وب‌سایت http://magazin.theater.ir قرار دارد.

انتهای پیام/

R1369/P/S4,34/CT12 واژه های کاربردی مرتبط اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است

 عبدالباسط بلوچ زهی  بیان کرد: هنرهای نمایشی یکی از گروه‌های هنر است و نمایش خلاق را هم شامل می‌شود، افراد در این رشته هنری با استفاده از فیزیک بدن خود نقش‌آفرینی می‌کنند، نقش‌آفرینی در این شاخه هنری نه‌تنها به‌وسیله فیزیک بدن شخص امکان‌پذیر است بلکه بسته به نوع نمایش، هنرمندان می‌توانند از امکانات و ابزار دیگری جهت هنرنمایی استفاده کنند.

وی افزود: هنرهای نمایشی به‌خودی‌خود شامل زیرمجموعه‌های گسترده‌ای مثل نمایش خیابانی، تعزیه و پرفورمنس، بازیگری، نمایش عروسکی، داستان‌گویی، نمایش سیرک و... است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: استقبال مردم از نمایش‌ها هم در مرکز استان و هم در شهرستان‌ها مطلوب است، در سال جاری جشنواره نمایش خیابانی در سراوان و نمایش صحنه‌ای در ایرانشهر با استقبال بی‌سابقه مردم مواجه شد.

وی اظهار کرد: استقبال کودکان از نمایش‌های عروسکی اظهار کرد: در شهرستان خاش گروه نمایش عروسکی فعالی داریم که مرتب در مدارس برای کودکان اجرا دارند و همچنین در سال ۱۴۰۲ آموزش تخصصی برای گروه توسط استاد جدیکار انجام شد.

عبدالباسط بلوپ زاده تشریح کرد: برای روز هنرهای نمایشی در صورت تأمین اعتبار برنامه‌های متنوعی مثل نمایش‌ها و تجلیل از فعالان هنرهای نمایشی یا هنرمندان فقید و... پیش‌بینی‌شده است.

وی اذعان کرد: مخاطب‌پسند بودن نمایش‌ها چون هنرنمایش ارتباط مستقیم و بی‌واسطه‌ای با مخاطب دارد تأثیرش از دیگرگونه‌های هنری بیشتر است و رسالت هنر ایجاد تحول در افکار و در دنیای پیرامون است و هنرهای نمایشی در این عرصه موفق بوده است.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد زاهدان افزود: نمایش خیابانی باتوجه‌به اینکه مخاطب ناگهان با آن مواجه می‌شود از نمایش صحنه بیشتر است؛ زیرا در تئاتر مخاطب آگاهانه برای تماشای نمایش به صحنه می‌رود؛ اما در نمایش خیابانی مواجه ناگهانی اتفاق می‌افتد به همین دلیل تأثیر تئاترهای خیابان موضوعی غیرقابل‌انکار و مؤثر است.

وی تصریح کرد: برای تولید اثرات نمایشی مشکلاتی همچون، کمبود اعتبار، نبود زیرساخت، هزینه‌بربودن تولید نمایش باتوجه‌به هزینه بالای دکور و لباس بر سر راه است که تدابیری برای این موضوع اندیشیده نشده است و برای بهترشدن وضعیت تئاتر آموزش‌های تخصصی مستمر و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب باتوجه‌به اینکه تئاتر از دهه چهل و پنجاه در استان شکل‌گرفته است می‌تواند تئاتر ما را تقویت کند.

بلوچ زاده خاطرنشان کرد: هنر زمانی می‌تواند به رسالتش عمل کند که سفارشی نباشد آسیب هنر سفارشی بودن آن است هر موقع هنر به سمت‌وسوی مناسبتی و سفارشی رفت مرگ آن آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • نوشتن «بیژن و منیژه» ۳ سال طول کشید/ چاهی برای تولد دوباره
  • روز جهانی تئاتر + تاریخچه و شعار
  • اجرای نمایشنامه‌ای از حسین کیانی
  • شماره 46 ماهنامه چرتکه اقتصاد
  • پسر کارگردانی نمایشنامه پدرش را بر عهده گرفت
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • استقبال مخاطبان از «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»