Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@11:07:34 GMT

با کودک بی‌حوصله چطور رفتار کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۳۳۹۱

با کودک بی‌حوصله چطور رفتار کنیم؟

 اما باز هم کودک این جمله را تکرار می‌کند. چنین شرایطی سوال «با فرزند بی‌حوصله‌ام چه کنم؟» را برای بسیاری از پدر و مادر‌ها به وجود می‌آورد.
شاید بد نباشد به جای عبارت کودک بی‌حوصله بگوییم کودکی که حوصله‌اش سر رفته است. این تغییر به ظاهر کوچک، اما مهم است. زمانی که می‌گوییم کودک بی‌حوصله، صفت ناخوشایندی را به او نسبت می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گویا مشکلی متوجه کودک است. اما کودکی که حوصله‌اش سر رفته یک کودک عادی است و باید علت بی‌حوصله‌گی‌اش را در رفتار اطرافیان و محیط پیرامونش جست‌وجو کنیم. در این‌جا به چند عامل که ممکن است سبب بی‌حوصلگی کودک شوند اشاره می‌کنیم:
خستگی و گرسنگی
گاهی علت اصلی بهانه‌گیری و کم‌حوصله بودن کودکان شرایط جسمی‌شان است، ولی چون نمی‌توانند به خوبی تشخیص دهند که چه چیزی آزارشان می‌دهد آن را با بی‌حوصلگی نشان می‌دهند. رفع نیاز‌های جسمی او به سادگی می‌تواند حال کودک را خوب کند و او را برای برگشتن به بازی و فعالیت‌های روزمره‌اش آماده کند.

نیاز به دیده شدن و توجه
به توجه، همراهی و نگاه محبت‌آمیز مادر و پدرشان نیاز دارند. فقدان توجه می‌تواند احساس ناامنی در کودک به وجود آورد و اعتماد به نفس او را پایین بیاورد. بهانه‌گیری و ابراز بی حوصلگی یکی از کار‌هایی است که کودکان برای جلب توجه والدین به آن دست می‌زنند.
نیاز به حرف زدن
همه‌ی انسان‌ها در هر سنی احتیاج دارند با دیگران ارتباط برقرار کنند و نیازها، دلخواست‌ها، تجربه‌ها و موضوع‌هایی که برای‌شان اهمیت دارد را بیان کنند. این نیاز در کودکان هم وجود دارد. از زمانی که کودک شروع به حرف زدن می‌کند می‌توان با او به گفتگو نشست. اکر کودک نتواند به پدر و مادرش بگوید که از انجام چه کار‌هایی لذت می‌برد، چه جور بازی‌هایی را دوست دارد و چه زمان‌هایی دلش می‌خواد در کنار آن‌ها باشد، نمی‌تواند به خود و پدر و مادرش کمک کند تا راهی برای از بین بردن بی‌حوصلگی بیابند.
نیاز به کسب تجربه‌های نو
بعضی کودکان اتاقی مملو از اسباب‌بازی‌های رنگارنگ و متنوع دارند، اما باز هم حوصله‌شان سر می‌رود. تکراری شدن اسباب بازی‌ها یکی از دلایل بی‌میلی کودک برای بازی با آن‌هاست. دلیل دیگر می‌تواند نامناسب بودن اسباب‌بازی‌ها یا اصرار والدین برای استفاده از آن‌ها به شیوه‌های محدود و خاص باشد. محیط مناسب برای رشد کودک محیطی است که امکان تجربه کردن و طرح پرسش را برای کودک به وجود بیاورد. ایجاد چنین محیطی به اسباب‌بازی‌های زیاد نیاز ندارد. کافی است نیاز کشف و تجربه را در کودک به رسمیت بشماریم و با او همراه شویم تا هر وسیله‌ی ساده و دم دستی‌ای به ابزاری برای بازی و سرگرمی تبدیل شود.
بیشتر بخوانید: در بازی با کودک این ۱۰ اشتباه را انجام ندهید


پس از شناختن نیاز‌ها و شرایطی که بی‌حوصلگی کودک را را تشدید می‌کنند، می‌توانیم به راه‌کاریی که وضعیت را تغییر می‌دهند و نیاز‌های کودک را رفع می‌کنند بپردازیم:
از کودک بپرسید دوست دارد چه کاری انجام دهد؟   توجه کردن اولین کاری است که در برخورد با کودکی که حوصله‌اش سر رفته است باید انجام داد. با همدلی و صبر از بپرسید «دوست داری چه‌طور کاری انجام دهی؟» و «من چه کمکی می‌توانم به تو بکنم؟» این‌گونه از نیاز واقعی کودک آگاه می‌شویم و پیشنهاد‌های ناکارآمد را برایش فهرست نمی‌کنیم.
کودک را در کار‌های خانه مشارکت دهید و مسئولیت‌های ساده به او بسپارید
کودکان از این‌که در کنار مادر یا پدرشان کاری را انجام دهند لذت می‌برند. این کار علاوه بر سرگرم‌کردن، امکان تجربه کردن و کسب مهارت‌های گوناگون را به وجود می‌آورد. اگر در حال آشپزی هستید، با توجه یه سن کودک، کار‌هایی مثل پاک کردن حبوبات، خرد کردن بعضی مواد غذایی و ... را به او بسپارید. یا در گردگیری خانه از او کمک بگیرید. هنگام انجام کار‌های دشوارتر مثل تعمیر وسائل خانه، دوخت و دوز، سرویس کردن کولر و ... هم می‌توانید از کودک بخواهید کنار شما باشد و درباره‌ی انجام آن کار به او توضیح دهید و با هم گفتگو کنید و احساس مشارکت را به او منتقل کنید.
در زمان‌های معین فعالیت‌های مشترک مادر/پدر و فرزندی داشته باشید
کودکان نباید برای سرگرم شدن به حضور همیشگی مادر و پدرشان وابسته باشند و باید کم‌کم بیاموزند که به تنهایی هم سرگرم شوند. اما بدون شک نیاز دارند تا زمان‌های خوشی را در کنار والدینشان بگذرانند. این‌که در این زمان‌های مشترک چه رخ دهد به ویژگی‌های کودک و نیازهایش بستگی دارد. در این‌جا چند پیشنهاد کلی و عام را مطرح می‌کنیم:
خاطره‌گویی
کودکان از شنیدن خاطرات کودکی پدر و مادرشان و کودکی خودشان لذت می‌برند. حتا اگر بعضی از آن‌ها را بار‌ها و بار‌ها شنیده باشند. دلیل لذت‌بخش بودن شنیدن خاطره‌ای آشنا، قابل پیش‌بینی بودن ماجرا و تداعی یک لحظه‌ی خوش است.
کتاب‌خوانی و قصه‌گویی
خواندن کتاب یا تعریف کردن قصه برای کودک، علاوه برای این زمان کودک را در کنار والدین به خوبی پر می‌کند، امکان گفتگو، بازی، نمایش و سایر فعالیت‌های پس از خواندن را نیز فراهم می‌کند. همچنین کودک می‌آموزد که مطالعه کاری لذت‌بخش برای گذران وقت در زمان تنهایی است.
تماشای فیلم و کارتون در کنار هم
این که کودکی که حوصله‌اش سر رفته را پای تلویزون بنشانید تا دیگر بهانه نگیرد، دربیش‌تر مواقع نتیجه نمی‌دهد و چه بسا کودک را بیش‌تر کسل کند. اما تماشای کارتون و فیلم مناسب در کنار فرزند و در زمان‌های محدود می‌تواند سرگرم‌کننده و آرامش بخش و آموزنده باشد. تماشای مشترک کارتون هم مانند کتاب‌خواندن فرصت خوبی برای گفتگو با فرزند در آینده ایجاد خواهد کرد.

بازی‌های خانوادگی
زمان‌های مشخصی در هفته را به بازی‌های خانوادگی اختصاص دهید. بازی‌های فکری و رومیزی ابزار خوبی برای این کار هستند. تعیین زمان قبلی برای چنین فعالیت‌هایی ضمن این‌که کودک را متوجه توجه پدر و مادر به نیاز‌ها و خواسته‌هایش می‌کند، به شیوه‌ای غیر مستقیم اهمیت برنامه‌ریزی را به او یادآور می‌شود و می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا مسئولیت‌های دیگرش را به موقع و با نظم بیش‌تری انجام دهد.
گوش دادن به موسیقی مناسب کودک
همراه کودک‌تان به موسیقی‌های مناسب برای کودکان گوش دهید و همراه آن بخوانید. اگر خود یا فرزندتان سازی می‌نوازید می‌توانید موسیقی گوش دادن را با نوازندگی همراه کنید (فراموش نکیند هدف در کنار هم بودن و لذت بردن است نه ارتقای کیفیت نوازندگی) اگر سازی نمی‌زنید می‌توانید از وسائل منزل برای ساختن ساز‌های ساده و تولید صدا و ریتم استفاده کنید.
در یک نقطه در خانه نمانید.
گاهی اوقات اگر مکان انجام یک فعالیت تکراری را عوض کنیم، کودک به شوق می‌آید و دوباره به انجام آن فعالیت می‌پردازد. برای مثال اگر همیشه در اتاقش نقاشی می‌کشد و حالا حوصله‌اش سر رفته است، به او پیشنهاد دهید مداد رنگی‌هایش را به آشپزخانه یا هال بیاورد و نقاشی بکشد.       منبع:نی نی سایت

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تربیت کودک کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۳۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانیال اسماعیلی‌فر بازی با سپاهان را از دست داد

بعد از دفاعیات دانیال اسماعیلی‌فر نزد کمیته انضباطی در خصوص صحنه جنجالی خوشحالی بعد از گل، این کمیته حکم نهایی خود را علیه ستاره پرسپولیس اعلام کرد.

کمیته انضباطی با اشاره به اینکه به‌زعم آنها رفتار دانیال مشابه امید نورافکن بوده و به دلیل اینکه چنین برخوردی از نظر کمیته انضباطی مصداق رفتار توهین‌آمیز است، دانیال به یک جلسه محرومیت محکوم شده است.

نکته مهم اینکه محکومیت ستاره پرسپولیس در لیگ برتر اعمال خواهد شد تا او بازی حساس با سپاهان در لیگ برتر را از دست بدهد. از آن طرف کمیته انضباطی این رای را از حیث محرومیت قطعی اعلام کرده تا پرسپولیس شانس استیناف در پرونده را هم نداشته باشد. اسماعیلی‌فر همچنین به ۴۰ میلیون جریمه نقدی در این پرونده محکوم شده که در این مورد استیناف خواهی قابل انجام است.

مشروح حکم ستاره پرسپولیس را بخوانید:

در خصوص گزارش واصله علیه دانیال اسماعیلی‌فر بازیکن تیم پرسپولیس تهران مبنی بر ارتکاب رفتار توهین‌آمیز در حین مسابقه دو تیم صنعت نفت آبادان و پرسپولیس تهران در تاریخ ۳۰/۱/۱۴۰۳ در ورزشگاه تختی تصمیم‌گیری می‌شود.

با توجه به مجموع اوراق و محتویات پرونده و با عنایت به تصاویر موجود از اقدام موضوع گزارش و اظهارات نامبرده در جلسه کمیته انضباطی و نظر به اینکه از سوی این کمیته به موجب دادنامه شماره ۱۴۴۱ مورخ ۷/۹/۱۴۰۲ بابت اقدام مشابه صورت گرفته توسط امید نورافکن بازیکن تیم سپاهان اصفهان به موجب شکایت مطروحه از سوی باشگاه پرسپولیس این فعل از مصادیق رفتار توهین‌آمیز محسوب گردیده است.

در نتیجه تخلف انتسابی به دانیال اسماعیلی‌فر نیز محرز و مسلم تشخیص و مستند به مواد ۷۱ و ۱۱۲ (بند ۵) مقررات انضباطی و با لحاظ ماده ۹۴ این مقررات به یک جلسه محرومیت از همراهی تیم خود در مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور و نیز پرداخت مبلغ ۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جریمه نقدی محکم می‌شود.

باشگاه پرسپولیس تهران نیز به‌لحاظ تحقق مسئولیت تضامنی مستند به ماده ۵۰ مقررات موصوف به پرداخت مبلغ ۶۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جریمه نقدی محکوم می‌گردد.

رأی صادره از حیث محرومیت قطعی و قابل اجرا بوده و نسبت به سایر موارد غیر قابل اجرا و قابل اعتراض نزد کمیته استیناف ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ می‌باشد.

منبع: ورزش سه

tags # پرسپولیس سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • جهش توسعه در لرستان آغاز شده و نیاز به پیگیری دارد
  • نجات کودک بازیگوش از مرگ حتمی در بالابر
  • خدمات ترجمه فوری در دارالترجمه رسمی
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • زمان صاعقه چگونه رفتار کنیم؟
  • دانیال اسماعیلی‌فر بازی با سپاهان را از دست داد
  • غرق شدن کودک تسوجی در استخر
  • سپاه با مدیریت جهادی و اخلاص ماندگار شد
  • کودکتان را در گرداب بازی‌های رایانه‌ای رها نکنید
  • روز روانشناس ۱۴۰۳ + تاریخ و تعریف رشته مشاوره و انواع Psychology