Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@11:40:06 GMT

اهتمام سفارتخانه‌ها به دیپلماسی اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۳۴۲۳

اهتمام سفارتخانه‌ها به دیپلماسی اقتصادی

ایسنا/فارس نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس خواستار اهتمام جدی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در توجه به دیپلماسی اقتصادی شد.

دکتر محمدصادق حمیدیان در جلسه معارفه مدیر دفتر نمایندگی وزارت خارجه در فارس، ضمن قابل قدردانی دانستن اقدامات معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در دوره اخیر، گفت: انتظار است نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به دیپلماسی اقتصادی و تلاش برای تسهیل روابط تجاری توجه ویژه کرده و همراهی بیشتری با این بخش داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه  اقتصاد را به عنوان محور  اصلی پیشرفت قرار داده اند در حالی که در کشور ما سایه سنگین سیاست بر سایر امور سایه انداخته و بخش هایی مانند اقتصاد در اولویت های بعدی قرار دارد.

حمیدیان با بیان اینکه در مقاطع خاصی برخورد نمایندگی های وزارت امور خارجه در سایر کشورها با بازرگانان ما مناسب نبود، افزود: تحول در بخش اقتصادی وزارت امور خارجه نیازمند فراهم شدن شرایط حضور، باز کردن و گسترش ارتباطات مسئولان و تصمیم گیران این بخش با بازرگانان و تجار است که این مهم می تواند گره گشای فعالیت های موثری در این حوزه باشد.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی گفت: فراهم شدن زمینه جذب سرمایه گذار خارجی و تلاش در راستای حفظ سرمایه های داخلی نیاز به دیپلماسی، ارتباط ، برخورد مناسب و ارتقای زیرساخت ها برای گسترش مناسبات اقتصادی دارد.

وی با بیان مصداق‌هایی از مشکلات و ایرادها در تایید اسناد بین المللی بازرگانی، تقاضای بازنگری اصولی در مکانیزم تایید و تصدیق اسناد تجاری بویژه در سفارتخانه‌های مستقر در کشورهای هدف صادراتی را مطرح و تقاضا کرد که با توجه به شرایط خاص تحریم‌ بازنگری رویه های موجود در اولویت قرار گیرد.

پیرپیرانی مسئول نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در داخل کشور نیز گفت: در حال حاضر در هیئت ویژه نمایندگی‌های داخلی وزارت امور خارجه، 28 دفتر نمایندگی در استان‌ها و بنادر آزاد ایجاد شده و رسالت این دفاتر در استان ها فراتر از خدمات کنسولی است.

وی افزود: در تعریف جدید فعالیت های این دفاتر در استان ها برقراری ارتباط با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی یکی از نکات حائز اهمیت است که در این زمینه تلاش برای ارتقای مراودات تجاری، تسهیل فرایندهای کنسولی مورد نیاز بخش تجاری و سرمایه گذاری در دستور قرار دارد.

پیرپیرانی افزود: رویکرد فعلی وزارت امور خارجه توجه ویژه به حل مسایل  اقتصادی و همکاری با بخش خصوصی در مراودات بین المللی تجاری و استفاده از ظرفیت دفاتر داخلی برای کمک به توسعه اقتصادی استان ها مورد تاکید قرار گرفته است.

محمود رحیمی گرجی مشاور معاون مالی و اداری وزارت امور خارجه هم گفت: دفاتر نمایندگی های وزارت امور خارجه در استان ها می توانند با همکاری پارلمان بخش خصوصی خدمات و برنامه های متنوع و مناسبی در حوزه‌های  اقتصادی نظیر معرفی ظرفیت های اقتصادی و صادراتی استان ها به رایزن ها و  دیپلمات ها و برگزاری همایش های بین المللی مختلف برگزار کنند.

وی با برشمردن وظایف دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان ها اضافه کرد: از وظایف اولیه این دفاتر ارائه خدمت برای توسعه توانمندی های اقتصادی استان است؛ اینکه به عنوان بازوی بین الملل بتوانند برای شناساندن پتانسیل های صادراتی از طریق نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و سفرای خارجی مستقر در ایران، ایفای نقش کنند. 

رحیمی گرجی با اشاره به معرفی  رئیس جدید  نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس ادامه داد: نمایندگی وزارت امور خارجه در فارس اولین  دفتر استانی وزارت امور خارجه است که امیدواریم فعالیت های این دفتر راهگشای توسعه استان باشد.

به گزارش ایسنا، در این آیین عباس مهدی بیرق دار به عنوان رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس معرفی و از خدمات خلیلی و زارعی مدیران سابق این نمایندگی قدردانی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اتاق بازرگاني سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه استان فارس ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۳۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر امور خارجه وارد ترکمنستان شد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا و سیما؛ توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و ترانزیت و مبارزه با تروریسم از جمله محور‌های گفت و گو‌های آقای امیرعبداللهیان در ترکمنستان خواهد بود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وزیر امور خارجه در فضای مجازی نوشت: این سفر در امتداد سیاست خارجی فعال و دیپلماسی پویا و به منظور توسعه و تحکیم مناسبات ایران و ترکمنستان انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • احضار معاون سفیر آمریکا به وزارت خارجه هند
  • وزیر امور خارجه وارد ترکمنستان شد
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • امیرعبداللهیان: عازم ترکمنستان هستم
  • دیپلماسی ارزی فرزین بی سابقه بود
  • یادداشت هنیه در دفتر یابود وزارت خارجه ایران
  • سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد؛ تصویب قطعنامه آتش بس در غزه گامی مثبت اما ناکافی
  • استقبال عربستان، مصر و تشکیلات خودگردان از قطعنامه آتش‌بس در غزه
  • سخنگوی وزارت خارجه : غصب سرزمین‌های متعلق به فلسطینیان مکمل اقدامات وحشیانه رژیم صهیونسیتی است
  • روایت گاردین درباره موضع تند کامرون در قبال اسرائیل