کسب و کار حلال در جامعهای با مساعدت اجتماعی مطلوب شکل میگیرد
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۳۵۷۵
گروه اجتماعی ــ یک جامعه شناس حوزه مسائل اجتماعی در مشهد گفت: اگر جامعهای دارای مولفههای کارآمدی باشد، مساعدتهای اجتماعی مطلوبی در آن وجود داشته باشد، روابط خوبی در آن شکل بگیرد، جامعه براساس نظم باشد، کسب و کار حلال شکل میگیرد.
محمد گنجی، جامعه شناس حوزه مسائل اجتماعی در مشهد، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، در ارتباط با تاثیر کسبوکار حلال در جامعه اظهار کرد: هرچه مولفههای کار در کشور افزایش یابد و حجم آن گسترده تر شود، میتوان گفت که کسبوکارهای حلال با تاثیرات مثبت بیشتری همراه خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: این ساختار جامعه است که بایدها و نبایدها را تعیین میکندد، برای مثال قاچاق در اثر نبود کسبوکار ایجاد فساد میکند، اگرچه جامعه دینی به آن واکنش نشان میدهد.
گنجی با اشاره به اینکه حاکمیت باید فضای کسب و کار را فراهم کند، تا شاهد افراد بزهکار در جامعه نباشیم، عنوان کرد: وقتی حاکمیت نتواند برای متولیان خود این فضا را فراهم کند، خواسته یا ناخواسته فضایی جهت دسترسی به اقدامات ناصواب را فراهم میکند، باید گفت تجربه هویت دینی باعث میشود که کار معطوفتر باشد.
این جامعهشناس حوزه مسائل اجتماعی در مشهد در خصوص مقایسه نظریه جامعهشناسی قدیم و مدرن تصریح کرد: در گذشته در جامعه شناسی قدیم یا روستایی گفته میشد که به دنبال کسب و کاری بروید که حلال باشد، چرا که این کسب و کار با خود خیر و برکت به همراه میآورد. امروز در جامعهشناسی امروزی و جدید در شرایط صنعتی و آپارتماننشینی به این حرف اندکی به دید تمسخر دیده میشود و اعتقادی به آن وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در گذشته افراد بیشتر به دنبال شغل هایی میرفتند که روح و روانشان در آن شغل آرامتر باشد ،اما امروزه به دلیل شرایط اقتصادی افراد بیشتر به دنبال کارهایی هستندکه درآمد بیشتری داشته باشد و یا در دانشگاه دانشجویان به دنبال رشتههایی هستند که منابع پولی و پولسازی بیشتری را فراهم کند، به همین دلیل میتوان گفت که امروز افراد کمتر در قید و بند کسب و کار حلال هستند.
گنجی در همین خصوص اضافه کرد: البته این خصوصیت جامعه صنعتی است و تنها مختص جامعه ما نیست و در امروزه در تمام جهان این موضوعی فراگیر است که پول و اقتصادمحور کار و همه چیز میشود و طبعا همین موضوع باعث افزایش بیاخلاقی و تغییر خانوادهها و جوامع میشود و به تعبیر دکتر شریعتی بیگانگی و مسخ شدگی برانسانها مستولی میشود.
این جامعه شناس حوزه مسائل اجتماعی در مشهد در خصوص تاثیرات مسخشدگی انسانها خاطرنشان کرد: وقتی بیگانگی از روح، از کار، از خانواده و یا از محصولی که تولید میکنیم ایجاد شود، هم مساعدتهای اجتماعی کاهش مییابد و دغدغههای حلال و حرام از جامعه کم کم برچیده میشود. این موضوع به مرور باعث فروپاشی در جامعه دینی و سنتی ما میشود و روابط افراد بر اثر سود و فایده شکل میگیرد، به بیان جامعهشناسان در این شرایط جامعه به بحران و یا انقلاب جامعه رسیده است.
وی با اشاره به اینکه جامعه نقش موثری در کسب و کار حلال دارد، عنوان کرد: اگر جامعهای دارای مولفههای کارآمدی باشد، مساعدتهای اجتماعی مطلوبی در آن وجود داشته باشد، روابط خوبی در آن شکل بگیرد، جامعه براساس نظم باشد، کسب و کار حلال شکل میگیرد.
گنجی در خصوص تاثیر کسب و کار حلال در خانواده گفت: ازمنظر جامعهشناسی، این موضوع که اگر کسبوکاری بر اساس نظم و حلال باشد، باعث توازن خانواده میشود یا خیر وجود ندارد، اما به دلیل این که ما در مورد یک جامعه دینی صحبت میکنیم، قاعدتا اعتقادات نقش مهمیدر این جامعه دارد. بر طبق تربیت دینی ما، اگر فردی زندگی بر پایه کسب و کار حرامی داشته باشد، فرزندان ناسالمی نیز خواهد داشت، اما این اعتقاد در جامعهشناسی چه مدرن و چه پست مدرن وجود ندارد. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی کسب و کار حلال جامعه شناسی مسائل اجتماعی قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۳۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از شاخصهای هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اخلاق، مجموعه اصول و هنجارهای اعتقادی است که رفتار انسانها براساس این رفتارها قضاوت می شود.
محمد شاپوری (دکتری جامعهشناسی فرهنگی و مدرس دانشگاه) در مقالهای با عنوان «تقابل علم، اخلاق و اخلاق علمی» مینویسد؛ اخلاق مجموعهای ازارزشها و باورها؛ دستورالعملها؛ قواعد و قوانینی است که دستوراتی را برای نظمبخشی به جوامع و برای اطاعت فردی یا جمعی صادر میکند.
* تعریف انواع اخلاق
از نظر این پژوهشگر وقتی از اخلاق حرف میزنیم باید سه وجه را از یکدیگر تفکیک کنیم:
اخلاق مجموعهای ازارزشها و باورها؛ دستورالعملها؛ قواعد و قوانینی است که دستوراتی را برای نظمبخشی به جوامع و برای اطاعت فردی یا جمعی صادر میکند اخلاق اجتماعی اخلاق علمی اخلاق حرفهایوی می افزاید که اخلاق اجتماعی شامل معیارهای عام اخلاقی در قلمرو جامعه است که از آن به Moral تعبیر میشود. ولی اخلاق علمی، Ethics، ناظر به رفتارها و الزامات هنجاری در امر علمی است و اخلاق حرفهای معیارهای اخلاقی یک حرفه، صنف، شغل و نهاد و ... را شامل میشود.
* ویژگیها و شاخصهای هنجاری علم
به زعم این پژوهشگر میتوان از این منظر برای علم ویژگیهایی قائل شد که یک عالم باید آن معیارهای رفتاری مبتنی بر اخلاق را رعایت کند. این الزامات اخلاقی موجب رشد و گسترش علم میشود.
به عنوان مثال رابرت کیمرتن چنین شاخصهای هنجاری برای علم بر میشمرد:
اشتراکگرایی (یافتهها و اکتشافات علمی، ثروت یا حق فردی پژوهشگران نیست بلکه به جامعه تعلق دارد) عامگرایی (دانشمند وطن دارد، ولی علم بی وطن است) شک سازمانیافته (جزم اندیشی در علم جایی ندارد) اصالت (جعل، دستکاری، تقلب در علم ممنوع است) بی طرفی عاطفی (درعلم نباید جانبداری انجام گیرد) تواضع و فروتنی (احترام و قدردانی از میراث بشری، و اعتراف بر ضعفهای شخصی خود) به رسمیت شناختن عالم (باید شایستگیهای دیگران را به رسمیت بشناسد) شناخت یا معرفت یعنی فهمیدن، درک کردن یا دریافتن چیزی به صورت بیواسطه، یعنی شناخت از طریق خود شیء* ظهور اخلاق علمی
از نظر این پژوهشگر همواره در برابر رسواییهای اخلاقی در جوامع بشری و سازمانها و فضاهای کسب و کار راهکارهای اخلاقی مطرح بوده است که مرتبط با جایگاههای فلسفی و دینی بودهاند؛ اما بهرغم این راهکارها، هم چنان مشکلات اخلاقی و رسواییهای اخلاقی در مسیر تاریخ رو به تزاید بوده است.
او در ادامه مینویسد در زمانهای اخیر علاوه بر نسخههای اخلاقی حوزههای فلسفه و دین، اخلاق علمی نیز پا به منصه ظهور نهاده است. شناخت یا معرفت یعنی فهمیدن، ادراک کردن یا دریافتن چیزی به صورت بیواسطه، یعنی شناخت از طریق خود شیء. در این موقعیت شناخت، بیواسطه و به کمک تجربه و تقابل رخ داده است.
* انواع شناخت در حوزه علم
به زعم شاپوری این شناخت شامل انواعی است که در حوزه دانش میتوان بدان اشاره نمود: شناخت فلسفی؛ شناخت دینی؛ شناخت علمی؛ شناخت هنری؛ شناخت عامیانه آن چه این گونهها را از یکدیگر متمایز مینماید سطوح مطالعاتی پدیدههای مورد نظر و روش بررسی آنها است.
او در ادامه مینویسد علم، فلسفه و دین عمدتاً به موضوعهای اخلاقی پرداخته و راهکارهایی را در مورد مشکالت این حوزه مطرح میکنند. علم با اتکا بر تجربە تعمیمی، موضوعهای مربوطه را در سطح جزء و وابسته به زمان و مکان خاص و به طور ویژه با روشهای عینی، آزمونپذیر، خطاپذیر، محتمل و تکرار پذیر مورد بررسی قرار میدهد.
اصول اخلاقی اجتماعی وابسته به عوامل متعددی از جمله چگونگی تربیت، مذهب سنن و عقاید جامعهای است که در آن زندگی میکنیماین نویسنده معتقد است که فلسفه با اتکا بر تجربە تفریدی موضوعات مربوطه را در سطح کلی و عام فارغ از زمان و مکان خاص روشهای بیشتر عقلانی یا بعضاً شهودی یا تجربی تفریدی، مورد بررسی قرار میدهد.
و او مینویسد دین نیز با اتکا بر تجربە تفریدی، موضوعات مربوطه را در سطوح کلی و مطلق، فارغ از زمان و مکان خاص با اتکا بر شهود فردی، عقل و تجربه فردی بررسی مینماید.
بنابراین رویکرد علمی با ورود به دنیای اخلاق کسب وکار در سطوح سازمانی، به جای ورود به حیطه مفاهیم انتزاعی و مباحث فلسفی، میکوشد کارکنان را در فعالیتهای سازمانی و اخلاقیشان کمک نماید.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اصول اخلاقی اجتماعی وابسته به عوامل متعددی از جمله چگونگی تربیت، مذهب، سنن و عقاید جامعهای است که در آن زندگی میکنیم. این اصول در طول زندگی ساخته میشوند و مبنای فرهنگی، فلسفی و مذهبی دارند که با توجه به آن مبانی رفتار خوب یا بد مورد قضاوت قرار میگیرد که دارای منابع متعددی هستند از جمله: دوستان؛ خانواده؛ پیشینه قومی مذهب؛ مدرسه؛ رسانه: تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله، اینترنت؛ مربیان یا الگوهای فردی نقش.
انتهای پیام/