Web Analytics Made Easy - Statcounter

دست‌اندازی‌ها و زیاده‌خواهی‌های امارات در یمن که خود را صاحب سهم در این کشور می‌داند، موجب شد که مقامات ارشد یمنی از رصد تحرکات ابوظبی همزمان با آمادگی برای حمله به بانک اهداف رژیم صهیونیستی خبر دهند.

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: هفته گذشته پس از افشای روابط میان صنعا و ریاض به‌وسیله منابع دیپلماتیک و علنی شدن ارتباط بی‌واسطه دو طرف بود که آشکار شد صنعا در ملاقات‌های متعدد اعلام کرده است تمایل دارد جنگ به‌طور کامل پایان یابد و به برقراری آتش‌بس تمایلی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر سعودی‌ها خواهان برقراری آتش‌بس طولانی‌مدت و جامع، ورود به مرحله انتقالی و در نهایت توقف جنگ هستند. (بیشتر بخوانید)

این افشاگری با واکنشی از سوی عربستان مواجه نشد تا گمانه‌زنی‌ها درباره صحت گفتگوها تقویت شود. جنبش انصار الله اکنون از موضع قدرت وارد مذاکره با عربستان شده است؛ چه اینکه پس از سرنگونی بالگرد آپاچی سعودی‌ها در منطقه مرزی «عسیر» و پهپاد جاسوسی آنها بر فراز استان حجه، ریاض متوجه قدرت روزافزون صنعا در مواجهه با ائتلاف عربی و تغییر قواعد درگیری شده است. برای دریافتن بخشی از این قدرت باید دانست که بالگرد آپاچی بهترین بالگرد تهاجمی در جهان و هزینه ساخت نوع پیشرفته آن حدود 20 میلیون دلار است و انصارالله توانست آن را با یک موشک که هزینه آن چند هزار دلار بیشتر نمی‌شود و در کارخانه‌های یمنی ساخته شده بود، ساقط کند.

اعضای جنبش انصارالله یمن

سقوط هواپیما و پهپاد عربستان باعث شده است تا این روزها حریم هوایی یمن همچون خاک این کشور به خط قرمز مقابل ورود عناصر بیگانه تبدیل شود؛ به‌ویژه پس از آنکه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان حامی اصلی جنبش انصارالله از رونمایی سلاح‌ها و سامانه‌های دفاعی و هجومی جدید و نیز پهپادهای بسیار پیشرفته خبر داد که می‌توانند رادار‌های پیشرفته زیردریایی‌ها را مختل و منهدم کنند. 

عربستان و امارات به دنبال اجرای پلان B در یمن

در بحبوحه مذاکرات یمنی-سعودی منابعی در صنعا فاش کردند طرف‌های مرتبط با عبد ربه منصور هادی، رئیس دولت مستعفی یمن قصد دارد نقشه خود را برای تقسیم یمن به چند اقلیم اجرایی کند، البته در این زمینه میان وی و طرف‌های خارجی بر سر تعداد اقلیم‌های یمن اختلاف نظر وجود دارد و ائتلاف سعودی-اماراتی با مداخله و اعمال فشار بر طرف‌های دولت مستعفی می‌کوشند منافع خود را محقق کنند.

عبد ربه منصورهادی، رئیس دولت مستعفی یمن

روزنامه العربی‌الجدید در گزارشی نوشت: استان‌های جنوب، شرق و غرب یمن که در کنترل حوثی‌ها (انصارالله) نیست، خواهان تغییر وضعیت اقلیم‌های یمن هستند و منافع خاص هر اقلیم در کنار مداخلات کشورهای منطقه مهم‌ترین عواملی است که به طرح ایده‌های جدید درباره نقشه اقلیم‌های یمن منجر شده است.

منصور هادی در فوریه 2014 (بهمن 1392) بر مبنای نتیجه گفتمان ملی، ساختار نهایی دولت فدرال یمن را این‌گونه تصویب کرد که از 6 اقلیم، دو اقلیم در جنوب و چهار اقلیم در شمال تشکیل شود.

تحولات یمن در سال‌های اخیر موجب بروز ایده تغییر نقشه اقلیم‌های یمن شده است که در مقدمه آن تحولات کودتا در عدن و حوادث و اختلافات میان طرف‌های قدرت (دولت مستعفی) از سویی و امارات و گروه‌های تحت حمایت آن از سوی دیگر است. علاوه بر این، مخالفانی نیز به‌دنبال مداخلات عربستان در استان‌های یمن ظهور یافتند. 

این در حالی است که امارات از یک جنبش حضرموتی حمایت می‌کند که از شخصیت‌های برجسته آن «علی سالم البیض»، رئیس‌جمهور اسبق یمن است که در ابوظبی اقامت دارد. امارات به‌تازگی تلاش کرده است تا البیض را به عرصه سیاسی یمن بازگرداند و همچنین «خالد بحاح»، معاون رئیس‌جمهور یمن و نخست‌وزیر اسبق را نیز آماده کند تا مهره برجسته وی در جنوب یمن باشد. تلاش‌های امارات فقط محدود به این نیست که بحاح را بار دیگر معاون رئیس یا نخست‌وزیر کند، بلکه می‌خواهد وی رئیس‌جمهور آتی یمن شود.

طبق محاسبات ابوظبی، اگر تعز و إب به‌طور کامل از کنترل انصارالله خارج شوند می‌تواند در آنجا نفوذ پیدا کنند، زیرا پایگاه دولت منصور هادی و طرف‌های آن است. آنها به این وسیله می‌توانند با کمک عربستان نفوذ خود را در یمن کامل کنند.

انتقاد فزاینده از توطئه امارات علیه یمن

افشای توطئه امارات علیه یمن از سویی و دست داشتن آنها در جنایت‌های گسترده علیه مردم این کشور باعث شد تا موجی از انتقادات و محکومیت‌ها علیه ابوظبی شکل بگیرد. هفته گذشته فعالان حقوق بشری مقابل سفارتخانه‌های امارات در پاریس، لندن، بروکسل و لاهه تجمع و با سردادن شعارهایی جنایت‌های امارات در یمن را محکوم و با یمنی‌ها ابراز همبستگی کردند.

تجمع مردم پاریس در اعتراض به جنایت‌های امارات علیه مردم یمن

همچنین «طارق سلام»، استاندار عدن به مناسبت بیرون راندن استعمارگران انگلیسی از یمن و روز استقلال این کشور در سخنانی گفت: باید ساکنان مناطق جنوبی (یمن) از تاریخ درس بگیرند و همانند اجدادشان که استعمارگران انگلیسی را بیرون راندند، اشغالگران عربستان و اماراتی را کشور اخراج کنند.

وی افزود: بیشتر ساکنان مناطق جنوبی در صنعا زندگی می‌کنند و بعد از اشغال استان‌هایشان به‌وسیله عربستان و امارات با دشواری‌های بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

«محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع یمن نیز گفت: تهدید یمن علیه امارات همچنان پابرجاست و ما از نزدیک همه توطئه‌های این کشور را زیر نظر داریم.

وی افزود: ما بانک اهداف نظامی دریایی و خشکی دشمن صهیونیستی را در اختیار داریم و اگر نظام تصمیم گرفت در حمله به این رژیم تردید نخواهیم کرد. صنایع نظامی یمن از لحاظ پیشرفت گوی سبقت را از کشورهایی که ده‌ها سال از ما در این زمینه جلوتر بوده‌اند، ربوده است.

وزیر دفاع یمن تصریح کرد: نیروهای مسلح همه اقدامات لازم را برای انجام حمله راهبردی گسترده که دشمن فلج شود، انجام داده‌ است.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: عربستان امارات بحران یمن جنبش انصارالله عبد ربه منصور هادی صنعا ابوظبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۳۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ عملیات جدید ارتش یمن علیه اهداف آمریکایی و انگلیسی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز (سه‌شنبه) از انجام چند عملیات جدید علیه اهداف آمریکایی و انگلیسی در خلیج عدن و دریای سرخ خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین در غزه و در پاسخ به تجاوزات به یمن، ۶ عملیات توسط پهپاد و موشک طی سه روز گذشته انجام دادیم.

یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی با انجام حملات به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل شود.

کارشناسان در این باره معتقدند که عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت.

علی‌رغم اصرار صنعا برای تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان محاصره و تجاوزات غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های آمریکا و انگلیس در نتیجه حماقت آنها با حمله به یمن، اما بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتی‌ها تاکید دارد و اظهارات مقامات آن گواه این نیت است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انصارالله یمن کمربند خود را برای نبرد طولانی با آمریکا بسته‌ است
  • روسیه برای دریافت پول فروش نفت به مشکل خورد
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن  و حزب الله لبنان
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن و حزب الله لبنان
  • ۶ عملیات جدید ارتش یمن علیه اهداف آمریکایی و انگلیسی
  • آمادگی ایران برای تقویت روابط با امارات
  • آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها با امارات
  • رهبر انصارالله یمن: از ایران و مقاومت قدردانی می‌کنیم
  • رهبر انصارالله یمن: از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم
  • الحوثی:آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل طراح تجاوز به یمن بودند