انسان با شناخت غذای روح و جسم در مسیر معنویت قرار میگیرد
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۴۱۸۸
کانون خبرنگاران نبأ ــ آیتالله سیدرحیم توکل با بیان اینکه دلهای خود را برای جذب برکات الهی آماده کنیم، گفت: بدن و روح دو سنخ است و غذای روح با غذای بدن متفاوت است، اگر غذای بدن را به بدن و غذای روح را به روح دهیم، در مسیر معنویت قرار میگیریم. به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیتالله سیدرحیم توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، امروز، 17 آذرماه در جلسه درس اخلاق جامعةالزهرا(س) که با حضور اساتید و طلاب مراکز و مدارس علمیه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: انبیای الهی برای ارتقای رشد معنوی انسانها مبعوث شدند تا به ما صفای باطن عنایت کنند، باطن انسانها طیب، طاهر و نورانی شود و باب برکات را بر دل انسانها باز کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد اخلاق حوزه با اشاره به جلسه گذشته، به واژههای «يُزَکِّيهِمْ»، «يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ» و «الْحِکْمَةَ» در آیه شریفه «وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ؛ و آنها را تزکیه میکند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت میآموزد» اشاره کرد و گفت: اگر در این آیه، واو را ترتب بگیریم، انبیای الهی برای تزکیه نفس، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت آمدند که این روال، روال منطقی است.
آیتالله توکل با بیان اینکه بالاترین مانع جان ما صفات رذیله است، تصریح کرد: انبیای الهی ما را از صفات رذیله منزه، طیب و طاهر میکنند و وقتی این مهم انجام میشود، در کنار آن بسترسازی میکنند، به ما انجام واجبات و ترک محرمات را میگویند تا به واسطه تقوای الهی به ما باطنی نورانی عنایت کنند.
وی با اشاره به اینکه در روایات، حکمت را به نورالمعرفه تعبیر کردند، ادامه داد: وقتی باطن نورانی شود و موانع از باطن رفع شد، باطنهای ما برای جذب انوار معرفت آماده میشود.
استاد اخلاق حوزه بیان کرد: هرچه صفای باطن بیشتر شود و باطن انسان مطهرتر شود، مقدار نور بیشتری بر باطن انسان میتابد، هر چه تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت بیشتر شود، برکات بیشتری بر باطن وارد میشود و ظهور برکات به مقدار جذب نورانیت است، هرچه جذب در باطن بالاتر رود، ظهور آن از این باطن عظیمتر و عالیتر خواهد بود.
دلهای خود را برای جذب برکات الهی آماده کنیم
آیتالله توکل تأکید کرد: ما باید دلهای خود را آماده کنیم تا بتواند برکات بیشتری را جذب کند و این برکات ظهور و بروز داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه انسان دارای بدن و روح است، یادآور شد: بین بدن و روح نسبتهایی برقرار است؛ بدن ما مرکب و روح ما راکب است و هر حرکت و سکونی که بر بدن حاکم است، به تدبیر روح انجام میشود.
استاد اخلاق حوزه افزود: بدن ما از عالم خلق و روح ما از عالم امر است، عالم خلق همین عالم دنیوی است و بدن ما هم متعلق به این دنیا است و از غذای این دنیا ارتزاق میکند، اما روح ما از این دنیا نیست، بلکه از عالم امر است که ما اطلاع چندانی از این عالم نداریم.
آیتالله توکل با اشاره به آیه ۸۵ سوره مبارکه اسراء، اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه میفرماید «وَ يَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً؛ و از تو درباره روح سؤال میکنند، بگو روح از فرمان پروردگار من است و جز اندکی از دانش، به شما داده نشده است»؛ این آیه تا دامنه قیامت هست، هر چه بار علمی پیدا کنیم نمیتوانیم درباره روح اطلاعات زیادی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: خداوند تبارک و تعالی با خلقت روح بر خود آفرین فرمود، چنانچه در آیه ۱۴ سوره مؤمنون میخوانیم «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ».
انسان با شناخت غذای روح و جسم در مسیر معنویت قرار میگیرد
استاد اخلاق حوزه یادآور شد: از ابتدای خلقت انسان تا ظهور امام زمان(عج) آنچه از علوم برای مردم باز میشود، دو باب علم است، پس از ظهور آن حضرت، ۲۵ باب علم به دست حضرت بر مردم باز میشود، آنچه علوم به دست امام زمان(عج) و دیگر اهل بیت(ع) بر مردم باز میشود، باز هم علم ما در برابر آنچه خداوند میفرماید، اندک است.
آیتالله توکل بیان کرد: امام علی(ع) در حدیثی میفرمایند «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را میشناسد»، ما از خداوند شناختهایی داریم و از نفس هم شناختهایی داریم، کنه رب و نفس بر مردم قابل اکتشاف نیست.
وی در ادامه گفت: بدن و روح ما به غذا نیازمند است، غذای بدن و روح ما باید متناسب با ماهیت بدن و روح ما باشد، اگر ما غذای بدن را به بدن و غذای روح را هم به روح بدهیم، در مسیر معنویت قرار گرفتیم اما آنچنان بر ما مشکل شده که ماهیت روح و بدن را فراموش کردیم.
هر چه روح از بندها آزادتر شد، قویتر میشود و به اوج میرسد
استاد اخلاق حوزه اظهار کرد: نعمتهای عالم قابل شمارش نیست، خداوند متعال نیازهای بدن انسان را برشمرده است، پس چگونه ممکن است که نیاز روح را که راکب است، بیان نکرده باشد. روح ثابت است و با تغییر و مرگ بدن تغییر نمیکند و نابود نمیشود، دارای بقا است، پس نیازهای آن هم مشخص است.
آیتالله توکل بیان کرد: انسان میخواهد به جایی برسد که عزیز عالم شود، میخواهد حجابها کنار رود و در مسیر الهی قرار گیرد، اگر انسان میخواهد به این جایگاه برسد، باید مسیر را بشناسد و با همت و تلاش در این مسیر حرکت کند، اما در این مسیر برخی مسائل اسرار است و بهصورت کد در اختیار مردم قرار گرفته تا افراد خاص به آن دسترسی داشته باشند.
وی تصریح کرد: گاهی بین روح و بدن آنچنان تعلق ایجاد میشود که تصور میکنیم غذای مرکب، غذای راکب هم هست و وقتی بین راکب و مرکب تفاوتی قائل نمیشویم، در غذای این دو هم اشتباه میکنیم، حال آنکه غذای روح با بدن فرق دارد.
استاد اخلاق حوزه توضیح داد: اگر شما در هنگام سحر و افطاری صوت قرآن بگذاریم، موقع افطار لذت بیشتری خواهید برد، زیرا از صبح تا غروب به بدن عطش دادهاید، شهوات در تنگنا قرار گرفته و روح آزادتر و قویتر میشود.
آیتالله توکل ادامه داد: ما قاعدهای داریم که لذت روح، الم جسم است و لذت جسم، الم روح است، یعنی آنچه جسم را لذت میدهد، روح را کسل میکند و آنچه روح را قوی میکند، بدن را به الم میآورد.
وی تصریح کرد: هر چه روح از بندها آزادتر شد، قویتر میشود و پرواز میکند و به اوج میرسد؛ بنابراین بدن و روح دو سنخ است و غذای روح غیر بدن است، اگر غذای بدن را به بدن و غذای روح را به روح دهیم، در مسیر معنویت قرار گرفتهایم.
مریم بشیری انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: درس اخلاق جامعة الزهرا غذای روح و جسم معنویت ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۴۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قیمت پژو پارس امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
قیمت پژو پارس، امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، در مدلهای «سال LX-TU ۵-ELX-سال دوگانه سوز-اتوماتیک» اعلام شد.
منبع: انتخاب
tags # پژو پارس سایر اخبار غذای ویژه انسانهای اولیه چه بود و چه مزهای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتالها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسانهای اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسانهای نخستین چگونه صحبت میکردند؟