Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@07:15:52 GMT

«صد سال تنهاییِ» حاج‌عبدالله والی در بشاگرد

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۴۲۳۸

«صد سال تنهاییِ» حاج‌عبدالله والی در بشاگرد

کارگردان مستند «صد سال تنهایی» که در جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، گفت: در این مستند به ۲۳ سال حضور و کار جهادی مرحوم حاج عبدالله والی در نطقه بشاگرد پرداخته‌ام.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، مهدی فارسی که امسال با مستند «صد سال تنهایی» در بخش مستند‌های بلند و همچنین جایزه شهید آوینی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره این مستند گفت: موضوع این مستند بخشی از زندگی مرحوم حاج عبدالله والی در سال‌هایی است که در منطقه محروم بشاگرد ( از شهرستان‌های استان هرمزگان) بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان ۲۳ سال در آن منطقه حضور داشته و از آنجا محرومیت‌زدایی کردند و در همان ماجراها و زمانی که درگیر ادامه کارهایشان بودند نیز از دنیا رفتند. ما در مستند «صد سال تنهایی» سعی کردیم تا حدی آن سال‌ها را به تصویر بکشیم.

این مستندساز در رابطه با علت حضور این اثر در بخش شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت نیز بیان کرد: فکر می‌کنم به دلیل مفهومی که در این مستند وجود داشت و به واقع به دلیل روحیه‌‌ای که مرحوم والی داشتند این اتفاق افتاده است. مرحوم والی توانست در مدت حضورش در آن منطقه از خودش پشتکار زیادی نشان دهد. ایشان در آن مدت تلاش کرد تا افراد زیادی با سلایق و افکار مختلف را در آن منطقه جمع کند و هر آنچه در توان دارد برای بشاگرد انجام دهد. اگر ایشان نبود شاید در آن منطقه اتفاقات دیگری رخ می‌داد.

 

 

فارسی در پاسخ به این سوال که مستندهای ژانر جنگ اساساً باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند، گفت: من در حوزه جنگ کار نکردم و تخصصی ندارم اما بخشی از مستندهای جنگی تاریخ است، اینکه بتوان تاریخ را درست بازنمایی کرد نکته مهمی است. البته آن چیزی که از جنگ برای ما نقل کردند و در سینما هم سعی شده منتقل شود، فقط صرف تاریخ نبوده و روحیه، منش و ویژگی‌های فردی که محرک افراد در آن زمان بودند نیز سهم زیادی در این میان داشته است، نکته‌ای که در این دوره و زمانه جای آن واقعاً خالی است. آن سبک زندگی و منش افراد آن دوران، مسائلی هستند که در روزمرگی‌های زندگی ما کمتر به چشم می‌آید.

وی با اشاره به بحث تکنیکال و فنی مستندهایی که در ژانر جنگ قرار می‌گیرند نیز تصریح کرد: با ابزاری که در حال حاضر دراختیار مستندسازان قرار می‌گیرند شاید چندان نتوان تقسیم بندی‌های این چنینی انجام داد اما امروزه امکانات و گزینه‌های زیادی وجود دارد. برای مثال بعضی فیلم‌ها هستند که در این چند ساله مطرح هم شده‌اند و به لحاظ فنی کارهای بسیار خوبی بودند اما در محتوا نمی‌توان آنها را مستند نامید. در واقع در حال حاضر با تکنولوژی‌هایی که در دسترس فیلمسازان است تعاریف با آن مفهوم کلاسیکش فاصله زیادی پیدا کرده‌اند. اما در کلیت، آن چیزی که به نام سینمای جنگی می‌شناسیم، بخشی از آن به تاریخ بر می‌گردد و هر چقدر که بتوان آن را بهتر و عمیق‌تر بازنمایی کرد به آن تعریف کلاسیک نزدیک‌تر است.

فارسی در پایان یادآور شد: ما در منطقه‌ای هستیم که دائماً اتفاقات عجیب و غریب در آن پیش می‌آید، با همین شرایط در عصر معاصر نیز مستند جنگی با ویژگی‌های خودش ساخته می‌شود و تاریخ خودش را دارد، چرا که همانطور که گفتم تاریخ می‌تواند یک بخشی از این ماجرا باشد.

 

 

به گزارش فارس، عبدالله والی در سال ۱۳۶۰ از سوی نماینده ولی فقیه و سرپرستی کمیته امداد امام خمینی(ره) جهت فقرزدایی به هرمزگان مأمور شد. او در این سفر با منطقه محروم بشاگرد از توابع شهرستان میناب آشنایی پیدا کرد و آن را گزارش کرد و سال بعد مأمور به حضور در منطقه و بهبهود وضعیت آن شد. او بیش از دو دهه در بشاگرد با اجرای طرح‌های گسترده عمرانی، مردم محروم این منطقه را از فقر مطلق رهانید و چهره قبلی این منطقه را به کلی دگرگون کرد.

عوامل تولید مستند «صد سال تنهایی» عبارتند از کارگردان: مهدی فارسی، مجری طرح: علی‌اصغر رضایی، تصویربردار: محمدعلی پوراسد، مدیر تولید: میکائیل احدزاده، پژوهش و آرشیو: انسیه جهانشاهلو، راویان گفتار متن: ناصر طهماسب و مهدی سلطانی، تهیه‌کننده، نویسنده متن و تدوینگر: محمدعلی فارسی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

نخستین نمایش این مستند ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۲۰ آذر در سالن ۱ پردیس چارسو است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مستند کارگردان فارسی عبدالله والی بشاگرد سینماحقیقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۴۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت هرمزگان پس از بارندگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه در بارندگی دو روز گذشته در استان پنج راه اصلی شهرستان‌های بشاگرد، جاسک، بندرلنگه و بندرخمیر با مشکل واجه شده بود گفت: در حال حاضر راه ارتباطی شهرستان بندرلنگه به بندرخمیر در پل کنخ و بشاگرد به جاسک در رودخانه شریفی یک به علت طغیان رودخانه همچنان بسته است.

شرفی افزود: راه ارتباطی ۷۰ روستا هم در شهرستان‌های میناب، جاسک، بشاگرد و بندرعباس همچنان بسته است که نیرو‌های راهداری در تلاش برای بازگشایی مسیر هستند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هم گفت: بر اثر بارندگی برق ۲۵۰ روستا در استان قطع شد که در حال حاضر برق ۲۴۰ روستا وصل شده است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۳۰ فروردین

کریمی افزود: ده روستای باقی مانده نیز با فروکش کردن آب رودخانه‌ها برقشان وصل می‌شود.

وی علت قطع برق در بارندگی دو روز گذشته را سوختن ترانس و افتادن پایه‌های کابل برق عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان نیز گفت: در این بارندگی آب آشامیدنی ۵ شهر و ۱۰۰ روستا در شهرستان‌های جاسک، سردشت بشاگرد، بستک، بندرعباس و درگهان قشم قطع شد.

حمزه پور افزود: ۱۵ تیم به سراسر استان اعزام شدند و در حال حاضر فقط دو چاه در روستای زرآباد جاسک به علت بالا آمدن سطح آب از مدار خارج است.

دیگر خبرها

  • وحید امیری، دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!
  • گل والی تماشایی مطلق‌زاده به گل گهر (گل گهر 2-2 استقلال خوزستان)
  • آخرین وضعیت هرمزگان پس از بارندگی
  • تاکید سران اردن و بحرین بر دور کردن منطقه از تنش نظامی
  • «در لباس سربازی» از شبکه امید
  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد
  • آیا دختر پادشاه اردن در رهگیری پهپادهای ایرانی به اسرائیل کمک کرد؟ | شاهزاده سلما کیست؟
  • فیلم «آنیتا، گمشده در اخبار» واجد شرایط حضور در رقابت اسکار شد
  • موشک به تنهایی بازدارنده نیست!
  • آیا دختر پادشاه اردن در تخریب پهپادهای ایرانی به اسرائیل کمک کرد؟ + تصاویر