Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هم اکنون بخش عمده‌ای از آب مورد نیاز مناطق عشایری کشور از طریق تانکر تامین می‌شود که ضمن دشوار شدن زندگی مردم سختی‌های حمل آب و هزینه‌های هنگفتی برای تامین ماشین آلات و حقوق نیروهای انسانی را بر دولت تحمیل می‌کند.

هر چند از پارسال تاکنون بارش‌های خوبی در کشور ثبت شده و شاید کمتر نیاز به ایجاد زیرساخت‌های آب پایدار احساس شود اما سال‌های پیاپی خشکسالی و کاهش شدید آب چشمه، چاه‌ها و قنات‌ها نشان داد که برای حفظ سنتی‌ترین شیوه زندگی ایرانی یعنی عشایر باید آب پایدار این مناطق تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان و مردان مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل دامپروری و فعالیت در زمینه صنایع دستی زندگی پرمشغله ای دارند در سال‌های خشکسالی برای تامین ضروری ترین نیاز زندگی خود به شدت در تنگنا قرار داشتند.

اینک اهالی پرتلاش مناطق عشایری از دولتمردان انتظار دارند تا اساسی ترین عنصر مورد نیاز زندگی بشر را بدون سختی در اختیار داشته باشند.

براساس آخرین سرشماری، عشایر کوچنده کشور در تیر ۱۳۸۷ خورشیدی، یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۳۹۸ نفر جمعیت است.

بررسی آمار موجود نشان می دهد که کشور با  ۲۱۲ هزار و ۷۷۲ خانوار عشایری در قالب ۱۰۴ ایل، ۵۵۲ طایفه مستقل و ۱۹ هزار و ۸۴۰ رده کوچک ایلی گنجینهای برای رونق تولید و حفظ اصالت ایرانی دارد.

 در زمان حاضر عشایر با در اختیار داشتن بیش از ۲۴ میلیون واحد دامی و ۳۸ درصد مراتع کشور توانسته اند، افزون بر ۲۰ درصد گوشت قرمز، پنج درصد محصولات کشاورزی و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید کنند که همین امر نشان می دهد این گروه نقش بارزی در تولیدات دامی و لبنی کشور ایفا می کنند.

مسئولان سازمان امور عشایر کشور می گویند: هم‌اکنون بیش از نیمی از جمعیت عشایری کشور از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند.  

رئیس سازمان امور عشایر که هفته گذشته برای کلنگزنی تامین آب پایدار به گچساران سفر کرده بود گفت:براساس برنامه‌ریزی انجام شده در دولت دوازدهم ۱۵هزار خانوار عشایری در سراسر کشور از نعمت آب سالم پایدار بهره مند می‌شوند.

کرمعلی قندالی عنوان کرد کرد:برای تحقق این امر ۴۵۰طرح در مناطق عشایری سراسر کشور شروع شده که این طرح‌ها هم اکنون ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی بیان کرد: این طرح ها از محل  صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می‌شود.

قندالی ابراز داشت:۲هزار و ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار برای تامین آشامیدنی عشایر در این طرح ها پیش بینی شده است.

قندالی با اشاره به  اینکه خشکسالی‌های سال های متوالی آسیب‌های زیادی به زندگی عشایر زده ابراز امیدواری کرد برنامه ریزی برای تامین آب پایدار عشایری بتواند منجر به رونق زندگی در این مناطق کشور شود.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان‌های گچساران و باشت گفت: به دلیل نبودن آب چشمه در برخی مناطق، خشکیده شدن برخی چشمه‌ها در زمان بروز خشکسالی و سخت گذر بودن برخی مناطق دیگر این شهرستان ها ایجاد زیرساخت های آب پایدار آشامیدنی ضروری است.

صادق فاتحی افزود: هم‌اکنون تمام مناطق عشایری شهرستان‌های گچساران و باشت با تانکر آبرسانی یا از آب چشمه‌ها استفاده می کنند.

وی بیان کرد:بیش از ۶۰۰ منبع  ۲۴ متر مکعبی در مناطق عشایری این شهرستان ها برای ذخیره آب در این مناطق ایجاد شده است.

فاتحی تصریح کرد: هشت تا دوازده دستگاه تانکر ملکی و استیجاری کار انتقال آب به مناطق عشایری گچساران و باشت را بر عهده دارند.

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: تامین آب پایدار برای مناطق شرق، غرب و جنوب مناطق عشایری این شهرستان ها در حال انجام عملیات اجرایی یا مطالعه است.  

غلامرضا تاجگردون افزود:عملیات اجرایی طرح تامین آب پایدار مناطق عشایر شرق گچساران  با ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات امور عشایر و بودجه ملی هم اکنون در حال اجراست.

وی تاکید کرد: از این میزان اعتبار ۵۰میلیارد ریال از محل اعتبارات امور عشایر و۵۰میلیارد ریال دیگر از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار شده است.

تاجگردون عنوان کرد: با بهرهبرداری از فاز نخست پروژه آبرسانی به هشت منطقه عشایر نشین گچساران از جمله قلک کوچک و بزرگ، گچ تراب علی و امامزاده جعفر ۳۹۲ خانوار خانوار از آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد.

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: برای تامین آب آشامیدنی هر نفر در مناطق عشایری در این طرح ۷۰ میلیون ریال اعتبار هزینه می شود.

تاجگردون اظهار داشت:انجام ۵۰کیلومتر خط انتقال آب، یک حلقه چاه و  سه مخزن آب از بخش های مختلف این طرح است.

وی همچنین از در دست مطالعه بودن تامین آب آشامیدنی مناطق شرق و جنوب گچساران نیز خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت های آب کشاورزی برای رونق تولید و افزایش درآمد کشاورزان گفت: هم اکنون آب مورد نیاز حدود ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان ها در حال بهره برداری است.

تاجگردون از برنامه ریزی برای تامین آب ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی مناطق عشایری این شهرستان ها خبر داد.

غلامرضا تاجگردون افزود: آب مورد نیاز اجرای این طرح از طریق سد چمشیر تخصیص یافته و اعتبار مورد نیاز هشت هزار هکتار زمین کشاورزی مناطق عشایری گچساران و باشت پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: ایجاد زیرساخت های کشاورزی یکی از نیازهای عشایر برای افزایش درآمد و رونق تولید در این مناطق است.  

رئیس اداره امور عشایر گچساران و باشت گفت: سرانه دام هر خانوار عشایر این شهرستان ۲۵۰ راس است که بالاتر از میانگین کشور است.

صادق فاتحی اظهار داشت: براساس آمار موجود، هم اکنون سرانه دام هر خانوار عشایری در کشور کمتر از ۲۰۰ راس است.

عشایر گچساران ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند.

وی بیان کرد: گچساران یکهزار و ۳۰۰ خانوار عشایری با ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.

فاتحی تصریح کرد: تپه ماهوری بودن یکی از ویژگی های منحصر به فرد طبیعت گچساران است که امکان پرورش دام بیشتر را در این شهرستان فراهم کرده است.

فاتحی ادامه داد : تنوع اقوام متشکل از ترک و لر از دیگر ویژگی های عشایر این خطه است که به دلیل وجود خرده فرهنگ ها، جاذبه های مردم شناسی آن را در کنار تولید و خودکفایی افزایش داده است.

وی گفت: بالا بودن تعداد دام عشایر نقش مهمی در افزایش سطح درآمد این قشر تولید کننده دارد.

وی افزود: گچساران دارای ۶۸ نقطه عشایری است.

دریلا، آبگندی و کلاغ نشین از جمله مناطق عشایری گچساران است.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران و باشت سالانه محل استقرار و سکونت حدود ۲ هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.

این قشر مولد سالانه ۲هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز، ۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک های قشقایی و دره شوری هستند.

مناطق ییلاقی عشایر گچساران سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

کد خبر 468636 برچسب‌ها آب بحران استان کهکیلویه عشایر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: عشایر آب بحران استان کهکیلویه عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۴۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز

بنابر آمار سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز مورد نیاز است که در سنوات گذشته ۱۰۰ هزارتن گوشت بواسطه تامین نیاز صنعت وارد می شد، اما بواسطه شرایط خشکسالی و کشتار دام های مولد در سال گذشته، مسئولان وزارت جهاد با اتخاذ سیاست های تولید قراردادی و واردات دام‌پایه پروار بدنبال افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز هستند. براین اساس طرح تولید قردادی دام از زمستان سال گذشته در بین جامعه عشایر کلید خورد.

 دولت از اجرای طرح تولید قراردادی گوشت دام عشایر دو هدف  تامین گوشت مورد نیاز کشور و حمایت از جامعه تولید کننده عشایری را دنبال می کند که طبق اعلام مسئولان جامعه عشایر، دام ها از اواخر خرداد روانه بازار می شود و مرحله بعد از اواخر تیرماه باید آغاز شود که با استمرار این طرح طی ۵ سال امکان تامین ۵۰ درصد کسری نیاز کشور از طریق واردات وجود دارد.

چندی پیش مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی گفت: ده ها سال است که سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن گوشت قرمز از طریق واردات تامین می شود، اما اعتقاد ما برآن است که در داخل کشور ژن هایی وجود دارد که اگر کارهای پرورشی انجام دهیم، امکان خودکفایی در دام سبک و سنگین وجود دارد.

نوروزی می گوید: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر لقاح نژاد دام های کشور با نژادهای پرتولید پیش بینی می شود که در سنوات آتی به خودکفایی در حوزه گوشت قرمز برسیم.

تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: تولید دام به نسبت سال های گذشته رشد گسترده ای داشته به طوریکه طبق گزارش سازمان آمار افزایش تولید شامل همه دام های موجود روستایی، عشایری و پرواری است که براین اساس باید برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد تا تولید دچار آسیب نشود.

به گفته او، تولید قراردادی دام از زمستان سال گذشته آغاز شد و بدین منظور پشتیبانی امور دام نهاده در اختیار تولیدکنندگان گذاشت که دام زیادی به وفور موجود است.

پوریان ادامه داد: هم اکنون دام زیادی آماده کشتار وجود دارد که باید بخشی از آن ذخیره سازی و بخش دیگر وارد بازار مصرف شود، اما بازار به خاطر بحث واردات و توزیع مناسب اشباع شده است که همین امر موجب شده تا گوشت زیادی روی دست تولیدکننده بماند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه تولید قراردادی دام عشایر از زمستان سال گذشته آغاز شد، افزود: سال گذشته تولید قراردادی در برنامه عشایر اجرا شد که دام آن از اواخر خرداد وارد بازار می شود که توسط پشتیبانی باید خریداری و کشتار شود. همچنین بخش زیادی دام توسط پرواربندها تولید که طی روزهای آتی به بازار عرضه می‌شود.

او با بیان اینکه امکان خودکفایی گوشت قرمز وجود دارد، گفت: اکنون به میزان کافی دام و گوشت در کشور موجود است و همواره دام های زیادی در دامداری داریم که جوابگوی نیاز کشور است و همواره با تولید قراردادی و حمایت از بخش تولید امکان رسیدن به خودکفایی وجود دارد.

تهاتر نهاده در ازای تولید دام سبک در ۴ قطب کشور 

در همین ارتباط حسین دماوندی نژاد گفت: برای تهاتر دام با نهاده برنامه‌ریزی صورت گرفته و چهار قطب در کشور را به منظور اجرای این برنامه شناسایی کرده‌ایم و کار در استان‌ها با دام سبک آغاز شده است.

معاونت امور دام هدف از تولید قراردادی و تهاتر دام با نهاده را تامین گوشت قرمز از منابع داخلی و کاهش هزینه تولید برای تولیدکنندگان عنوان کرد.

افزایش ۴۵ هزارتنی تولید گوشت قرمز از طریق تولید قراردادی 

در ادامه فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایر گفت: سال گذشته با حمایت دولت به رغم تمامی تنگناها و مشکلات، قرارداد ۱۲۲ هزارتن تامین نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز را با جامعه عشایر منعقد کردیم که تاکنون ۹۵ هزارتن نهاده در اختیار جامعه عشایر قرار گرفته است.

به گفته او، با توجه به انعقاد قرارداد تولید قراردادی ۵۰۰ هزار راس دام، از اواخر خرداد دام های تولیدی روانه بازار می شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایر ادامه داد: مرحله بعدی تولید قراردادی دام از اواخر تیرماه منعقد می‌شود که گوشت آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن عرضه می‌شود.

او گفت: امسال برای ۱.۵ میلیون راس تولید قراردادی دام با عشایر قرارداد منعقد می‌کنیم که براین اساس ۳۰ هزارتن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار از این‌ محل عرضه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایر با بیان اینکه سال گذشته ۱۹۵ هزارتن گوشت قرمز تولید شد، افزود: برآوردها حاکی از آن است که امسال حداقل ۴۵ هزارتن به میزان تولید سال قبل افزوده شود.

او با بیان اینکه ۴۰ درصد دام سبک در اختیار جامعه عشایر است، گفت: بنابر آمار مجموع تولید سالانه گوشت قرمز ۸۶۰ هزارتن است که ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزارتن آن از دام سبک و مابقی از دام سنگین است.

خرم گفت: براساس آمار سالانه با احتساب مصرف داخل ۱۰۰ هزارتن کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود که طی ۵ سال آینده از طریق تولید قراردادی ۵۰ درصد از کسری نیاز کشور از طریق جامعه عشایر تامین می‌شود.

بنابر اذعان مسئولان، سرانه مصرف گوشت قرمز به ۷ کیلو رسیده است که براین اساس با اعمال حمایت های لازم از بخش تولید امکان تامین نیاز کشور وجود دارد، کمااینکه در پی سیاست های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، جمعیت دام سبک و سنگین افزایش پیدا کرده به طوریکه با مازاد دام روبرو هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد