Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- خانواده‌های ایرانی اغلب سه یا چهار نفره هستند. خود مرکز آمار می‌گوید چنین خانواده‌ای در سال گذشته رقمی حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای خرید محصولات خوراکی هزینه کرده‌ که معادل ماهانه آن می‌شود رقمی حدود ۸۵۰ هزار تومان. در هشت ماه سپری شده از سال ۹۸ هزینه‌ها به طور میانگین ۲۷ درصد بالا رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس می‌توان نتیجه گرفت که امسال خانواده‌های چهار نفره برای محصولات خوراکی باید ماهی یک میلیون و ۱۰۵ هزار تومان هزینه کنند. در این گزارش تلاش می‌کنیم متوجه شویم این پول خرج چه‌چیز‌هایی می‌شود و یک خانواده چهار نفره با همان معیارهای مورد نظر مرکز آمار چطوری باید این پول را برای خرید برنج، نان، گوشت، لبنیات، روغن، میوه و سبزی، حبوبات، قند و شکر و چای هزینه کند.

برنج؛ ۱۲۱ هزار تومان
خانواده‌های چهار نفره باید رقمی حدود ۱۲۱ هزار تومان در ماه برای خرید برنج هزینه کنند. گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد میزان هزینه غلات خانواده‌های چهار نفره در سال ۹۷ رقمی حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان معادل ماهانه ۹۳ هزار تومان بوده و با احتساب تورم ۲۷ درصدی، حالا این رقم باید به حدود ۱۲۱ هزار تومان در ماه برسد که می‌شود حدود پنج کیلو برنج ایرانی یا ۱۲ کیلوگرم برنج خارجی

نان؛ ۷۷ هزار تومان
هزینه‌ای که خانواده‌های چهار نفره در سال ۹۷ برای خرید انواع نان خرج کرده بودند، رقمی حدود ۷۱۵ هزار تومان بود که میانگین ماهانه آن می‌شود ۶۰ هزار تومان. از سال ۹۷ تا حالا با توجه به نرخ تورم نقطه به نقطه، هزینه‌ها به طور میانگین ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده و می‌توان نتیجه گرفت در حال حاضر خانواده‌های چهار نفره عموما ۷۷ هزار تومان در ماه برای خرید انواع نان هزینه می‌کنند که تقریبا روزانه دو یا سه نان بربری است.

گوشت قرمز؛ ۱۲۲ هزار تومان
۱۲۲ هزار تومان، مبلغی است که یک خانواده چهار نفره برای خرید گوشت قرمز هزینه می‌کند. این مورد از بررسی گزارش‌های مرکز آمار به‌دست آمده که نشان می‌دهد این خانواده‌ها در سال ۹۷ به طور میانگین یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان برای خرید گوشت دام هزینه کرده بودند که با احتساب تورم ۲۷ درصدی این رقم احتمالا به یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسیده. با این حساب یک خانواده چهار نفره در ماه باید رقمی حدود ۱۲۲ هزار تومان برای خرید گوشت قرمز کنار بگذارد که معادل یک تا دو کیلوگرم گوشت در ماه است.

گوشت مرغ؛ ۷۴ هزار تومان
سهم مرغ از هزینه‌های خوراکی یک خانواده چهار نفره، رقمی حدود ۷۴ هزار تومان است. پارسال چنین خانواده‌ای حدود ۶۸۴ هزار تومان برای خرید مرغ هزینه کرده بودند که با وجود تورم ۲۷ درصد، این رقم امسال باید به حدود ۸۹۰ هزار تومان برسد و این یعنی اگر هر ماه حدود ۷۴ هزار تومان برای خرید مرغ هزینه کنیم، به نظر معقول می‌آید.

ماهی و میگو؛ ۲۷ هزار تومان
یک خانواده چهار نفره در سال ۹۷ به طور میانگین حدود ۲۵۱ هزار تومان برای خرید گوشت انواع حیوانات دریایی مثل میگو و ماهی هزینه کرده‌اند. با در نظر گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه ۲۷ درصدی، این رقم امسال باید به حدود ۳۲۷ هزار تومان برسد. این یعنی یک خانواده چهار نفره برای حفظ تعادل در هزینه‌هایش، باید ماهانه رقمی حدود ۲۷ هزار تومان را به خرید ماهی و میگو اختصاص دهد.

شیر و لبنیات؛ ۱۰۴ هزار تومان
گزارش‌های مرکز آمار از بودجه خانوار نشان می‌دهد این روز‌ها باید رقمی معادل ۱۰۴ هزار تومان در ماه برای خرید شیر و لبنیات کنار بگذاریم که ۳۵ هزار تومان شیر و ۶۹ هزار تومان آن لبنیات است. این گزارش می‌گوید خانواده‌های چهار نفره در سال ۹۷ میانگین ۳۲۶ هزار تومان برای خرید شیر هزینه کرده‌اند. حالا این رقم تحت تاثیر تورم ۲۷ درصدی قرار گرفته و احتمالا به ۴۲۴ هزار تومان رسیده است. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت امسال باید حدود ۳۵ هزار تومان در ماه برای خرید شیر بودجه در نظر بگیریم. از طرف دیگر پارسال هزینه لبنیات مثل ماست و پنیر از سبد خانواده‌های چهار نفره حدود ۶۳۵ هزار تومان بود که امسال با حساب تورم ۲۷ درصدی باید به ۸۲۵ هزار تومان رسیده باشد. با این حساب در چنین شرایطی بهتر است ماهانه رقمی حدود ۶۹ هزار تومان برای خرید لبنیات کنار بگذاریم.

تخم مرغ؛ ۲۳ هزار تومان
خانواده‌های چهار نفره در چنین روز‌هایی باید رقمی حدود ۲۳ هزار تومان در ماه برای خرید تخم مرغ هزینه کنند. گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد میزان هزینه تخم مرغ خانواده‌های چهار نفره در سال ۹۷ رقمی حدود ۲۱۴ هزار تومان معادل ماهانه ۱۸ هزار تومان بوده است. با توجه به اینکه از پارسال تا حالا هزینه‌ها متناسب با نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است، می‌توان نتیجه گرفت که امسال خانواده‌های چهار نفره باید رقمی حدود ۲۳ هزار تومان در ماه برای خرید تخم مرغ هزینه کنند.

روغن؛ ۳۳ هزار تومان
۳۳ هزار تومان، مبلغی است که یک خانواده چهار نفره برای خرید انواع روغن‌نباتی هزینه می‌کند. این مورد از بررسی گزارش‌های مرکز آمار به‌دست آمده که نشان می‌دهد این خانواده‌ها در سال ۹۷ به طور میانگین ۳۰۳ هزار تومان برای خرید روغن هزینه کرده بودند که با احتساب تورم ۲۷ درصدی این رقم احتمالا به ۳۹۴ هزار تومان رسیده است. با این حساب یک خانواده چهار نفره در ماه باید رقمی حدود ۳۳ هزار تومان برای خرید روغن نباتی کنار بگذارد.

انواع میوه؛ ۱۰۱ هزار تومان
هزینه‌ای که خانواده‌های چهار نفره در سال ۹۷ برای خرید انواع میوه خرج کرده بودند، رقمی حدود ۹۳۰ هزار تومان بود که میانگین ماهانه آن می‌شود ۸۱ هزار تومان. از سال ۹۷ تا حالا با توجه به نرخ تورم نقطه به نقطه، هزینه‌ها به طور میانگین ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده و می‌توان نتیجه گرفت در حال حاضر خانواده‌های چهار نفره عموما ۱۰۵ هزار تومان در ماه برای خرید میوه هزینه می‌کنند.

انواع سبزیجات؛ ۱۰۵ هزار تومان
خرید انواع سبزیجات در سال ۹۷ مبلغی حدود ۹۷۰ هزار تومان روی دست خانواده‌های چهار نفره خرج گذاشته است که معادل ماهانه آن می‌شود ۸۱ هزار تومان. هزینه‌هایمان در این مدتی که از سال ۹۷ گذشته ثابت نبوده و تحت تاثیر تورم، حدود ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است. با این حساب می‌توان گفت: این روز‌ها خانواده‌های چهار نفره احتمالا رقمی حدود ۱۰۵ هزار تومان در ماه برای خرید انواع سبزیجات اختصاص می‌دهند.

حبوبات؛ ۲۲ هزار تومان
یک خانواده چهار نفره در سال ۹۷ به طور میانگین حدود ۲۰۰ هزار تومان برای خرید انواع حبوبات، مثل عدس، نخود، لوبیا و... هزینه کرده‌اند. با در نظر گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه ۲۷ درصدی، این رقم امسال باید به حدود ۲۶۰ هزار تومان رسیده باشد. این یعنی یک خانواده چهار نفره برای حفظ تعادل در هزینه‌هایش، باید ماهانه رقمی حدود ۲۲ هزار تومان را به خرید حبوبات اختصاص دهد.

قند و شکر؛ ۱۶ هزار تومان
خانواده‌های چهار نفره در چنین روز‌هایی باید رقمی حدود ۱۶ هزار تومان در ماه برای خرید قند و شکر هزینه کنند. گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد میزان هزینه قند و شکر خانواده‌های چهار نفره در سال ۹۷ رقمی حدود ۱۵۱ هزار تومان معادل ماهانه ۱۳ هزار تومان بوده است. با توجه به اینکه از پارسال تا حالا هزینه‌ها متناسب با نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است، می‌توان نتیجه گرفت که امسال خانواده‌های چهار نفره باید رقمی حدود ۱۶ هزار تومان در ماه برای خرید قند و شکر هزینه کنند که تقریبا معادل سه تا چهار کیلوگرم قند یا شکر است.

چای و قهوه؛ ۲۵ هزار تومان
گزارش‌های مرکز آمار نوشیدنی‌های گرم را در یک گروه دسته‌بندی کرده و می‌گوید خانواده‌های چهار نفره در سال ۹۷ رقمی حدود ۲۳۵ هزار تومان برای خرید چای، قهوه و کاکائو هزینه کرده‌اند. با توجه به تورم نقطه به نقطه ۲۷ درصدی، احتمالا این هزینه حالا به ۳۰۶ هزار تومان رسیده باشد. این مورد نشان می‌دهد خانواده‌های چهار نفره برای حفظ تعادل در هزینه‌هایشان باید رقمی حدود ماهانه ۲۵ هزار تومان برای خرید چای کنار بگذارند که تقریبا معادل ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم چای خارجی است.

غذا‌های آماده؛ ۴۷ هزار تومان
خرید تنقلات و غذا‌های آماده در سال ۹۷ حدود ۴۳۲ هزار تومان برای خانواده‌های چهار نفره هزینه داشته است. این مورد نشان می‌دهد پارسال ماهانه حدود ۳۶ هزار تومان برای خرید غذای آماده هزینه می‌شد و حالا با توجه به تورم ۲۷ درصدی، احتمالا این رقم به ۵۶۲ هزار تومان در سال رسیده باشد که معادل ماهانه آن می‌شود حدود ۴۷ هزار تومان.

منبع: فرارو

کلیدواژه: راهنمای خرید بودجه خانواده خرید خوراکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۴۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرریز چهار سد طی دو ماه اخیر در کردستان

 محمدمعززاده مردوخی در خصوص وضعیت آب ذخیره پشت سد‌های استان، گفت: با توجه به دو جبهه اخیر بارندگی که از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شده بود، متوسط بارندگی استان در فروردین ماه سال‌جاری ۲۹ میلی‌متر بود که بیشترین میزان بارش در شهرستان بانه با حدود ۸۱ میلی‌متر و کمترین آن در بیجار و دیواندره به میزان ۱۱ میلی‌متر بود.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: این بارش‌ها منجر به افزایش ۲۹ درصدی رواناب و بالابردن حجم آب رودخانه‌ها شده است که البته این رقم نسبت به درازمدت ۱۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت: این بارندگی‌ها منجر به سرریز سد‌های عباس آباد بانه، چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سد آزاد شد و با توجه به جبهه بارشی پیش‌رو انتظار می‌رود سد‌های قشلاق سنندج و زیویه شهرستان کامیاران نیز بزودی سرریز کنند.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت نسبت به احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان نیز هشدار داد و اظهار کرد: نظر به حجم بارش‌های زیاد و احتمال جاری شدن سیل، اطلاع رسانی‌های لازم از طریق روابط عمومی این شرکت و ادارات منابع آب شهرستان‌های تابعه استان، مکرراً صورت گرفته و خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع سیل، گزارش نشده است.

وی ذخیره آب سد‌های استان را حدود ۶۵ درصد دانست و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سد‌های استان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و درصد پرشدگی سد‌های استان در مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • خبر مهم درباره حقوق ۱۴۰۳ کارکنان دولت/ سقف حقوق ماهانه کارمندان دولت مشخص شد
  • تامین هزینه‌های ساخت پارکینگ در منطقه ۶ تهران
  • چهار ماده غذایی ارزان و سالم مخصوص سفر
  • برای خرید بهترین گوشی میان‌رده بازار چقدر باید هزینه کرد؟
  • نجات خانواده چهار نفره از سیل در نطنز (فیلم)
  • آزادی ۴ نفر زندانی همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مراغه
  • آزادی ۴ زندانی جرائم غیرعمد در شهرستان مراغه
  • حجم ذخیره آب سدهای کردستان ۶۵ درصد است/ سرریز شدن چهار سد
  • دیدار از چهار هزار و ۷۰۰ مددجوی کمیته امداد توسط خیران قزوینی
  • سرریز چهار سد طی دو ماه اخیر در کردستان