Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-19@06:05:19 GMT

خطر اصلاح نشدن محیط کسب و کار ایران

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۴۷۹۰

خطر اصلاح نشدن محیط کسب و کار ایران

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در یادداشتی اظهارداشت ورود به بازارهای خارجی در شرایط فعلی اقتصاد جهانی با پیچیدگی‌های خاصی همراه است.

به گزارش ایران اکونومیست -بحران اقتصادی حاکم بر اکثر بازارهای جهانی، رقابت شدید در حوزه کسب و کار، ریسک‌های موجود در برخی بازارهای در حال توسعه، محدودیت منابع مالی، تامین منابع اولیه، تغییر گسترده سلایق بازار‌ها، مدیریت هزینه‌ها و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بخشی از چالش‌های دنیای امروز کسب و کار بین المللی را تشکیل ‌می‌دهند. به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران، در این یادداشت آمده است صادرکنندگان ایرانی علاوه بر موارد فوق، با چالش‌های ناشی از تحریم نیز مواجهند و همچنین از طولانی بودن فرآیند‌ها در فضای کسب و کار داخل کشور و عدم شفافیت کامل اطلاعاتی در برخی حوزه‌ها رنج ‌می‌برند که بعضا در جلسات مختلف از این موارد تحت عنوان خود تحریمی یاد می‌شود.

در راستای رفع موانع داخلی و خارجی صادرات، استفاده از پارادایم‌های قدیمی چاره ساز نخواهد بود. مهمترین راهکار از منظر درون سازمانی، یادگیری و از منظره برون سازمانی ایجاد فضای کسب و کار پیش برنده است. بدین معنا که برای حفظ مزیت رقابتی در مقابله سریع با چالش‌های گوناگون امروز سازمان‌های یادگیرنده که بر یادگیری از طریق شاخص سازی، تجربه اندوزی و پیش‌بینی مکانیسم‌های مختلف به منظور مقابله با بحران‌های احتمالی تاکید مستمر دارند، بهترین نسخه موفقیت به شمار ‌میروند.

از جنبه عوامل بیرونی موثر بر تجارت، ایجاد فضای کسب و کار پیش‌برنده یکی از عوامل کلیدی موثر بر بهبود رتبه کشورها و در نتیجه ایجاد جذابیت برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت به حساب می‌آید. فضای کسب و کار پیش برنده محیطی است امن و آزاد که ایجاد آن برای کشورهایی که خواهان کاهش هزینه مبادله هستند الزامیست. بانک جهانی و بنیاد هریتیج شاخص‌های اصلی فضای کسب و کار پیش برنده را آزادی فعالیت اقتصادی و امنیت کسب و کار در ایجاد ساختار انگیزشی مناسب برای ارتقاء عملکرد اقتصادی ‌میدانند و شاخص‌هایی مانند اندازه دولت، قوانین دست و پاگیر و زائد و چسبندگی‌های بازار کار را عامل مهم در محدود کردن آزادی فعالیت‌های اقتصادی و کاهش عملکرد آن ‌‌میدانند.

فضای کسب و کار نامطمئن، بی ثبات و گذشته نگر یکی از مهمترین دلایل خروج بنگاه‌های صادرکننده کشورهای جهان سوم از بازارهای بین المللی است و این امر در موارد بسیاری، از جمله ناتوانی در ایفای تعهدات مربوط به قراردادها و ارائه کالاها و خدمات با کیفیت و با قیمت قابل رقابت با رقبا مشاهده شده است.

کارگروه ویژه کسب و کار بانک جهانی، سالانه شاخص‌های کمی و عینی در زمینه قوانین مربوط به آغاز یک کسب و کار و در مراحل دیگر تا تعطیلی آن برای قریب به ۱۹۰ کشور را تهیه ‌‌‌می‌کند. این شاخص‌های ده گانه شامل تعداد مراحل ثبت شرکت، اخذ مجوزها، میزان دشواری استخدام و اخراج نیروی کار، ثبت مالکیت، امکان اعتبارسنجی فعالان اقتصادی، حمایت از سرمایه‌گذاران (سهامداران) پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی و مراحل انحلال است.

بنیاد هریتیج نیز با رویکرد امنیت سرمایه‌گذاری، معیار آزادی اقتصادی را در دو بعد روابط خارجی و داخلی کشورها را در ۱۰ شاخص آزادی کسب و کار، مراحل اخذ مجوز‌ها، شاخص استخدام و اخراج نیروی کار، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، حمایت از سرمایه گذاران (سهامداران)، پرداخت مالیات تجارت فرامرزی، مراحل انحلال و الزام آور بودن قراردادها، دسته‌بندی ‌‌‌می‌کند.

بدیهی است هر قدر این مراحل مشکل‌تر، پیچیده تر و پرهزینه تر باشد، انگیزه افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام و گسترش فعالیت‌های اقتصادی در فضای کسب و کار کمتر خواهد بود.

به طور کلی یک فضای کسب و کار پیش‌برنده، به دنبال مدیریت زمان برای فعالان اقتصادی، ایجاد شفافیت کامل اطلاعاتی در همه حوزه‌های اقتصادی مرتبط با فعالان بخش خصوصی و بازار مشوق‌های مناسب سرمایه‌گذاری و نهایتاً پایه‌گذاری برای توسعه پایدار اقتصادی است. چهار مشخصه اصلی این فضا شامل تاکید بر توانمندسازی بنگاههای کوچک، ایجاد شفافیت کامل اطلاعاتی، مدیریت زمان و بهبود مستمر فضای کسب و کار تعریف شده است. قطعاً محیط کسب و کار نامناسب، هزینه‌های تولید را بالا می‌برد. زمانی که مقررات کسب و کار بنگاه‌ها پر هزینه و دردسر ساز باشد بنگاه‌ها به فعالیت در بخش غیررسمی، متمایل می‌شوند و از آنجا که امکان سرمایه‌گذاری بزرگ گسترش فعالیتهای بنگاه‌ها در بخش غیر رسمی میسر نیست. مقیاس این بنگاه‌ها کوچک می‌ماند و به شرایط صرفه‌های ناشی از مقیاس نمی رسد و هزینه‌های بالای کسب و کار موجب بالا رفتن بهای تمام شده محصولات و در نتیجه کاهش رقابت‌پذیری آنها می‌شود

انجام اصلاحات و بهبود فضای کسب و کار مستلزم برنامه ریزی پایدار و منسجم، توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی، ایجاد زیر ساخت‌های گسترده فیزیکی و نهادی، محیط با ثبات اقتصاد، توسعه بازارهای مالی، جذب سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم خارجی، ارتقاء مقررات بازار کار، ارتقای فناوری و سیستم‌های آموزش و یادگیری است و قطعاً سیاست‌گذاری اصلاح نهادی می‌تواند در پیشبرد و تسریع بهبود فضای کسب و کار موثر باشد.

نهایتاً در اقتصاد ایران و در شرایطی که یکی از الزامات کشور، توسعه صادرات است. راهبرد بهبود محیط کسب و کار برای گذار از اقتصاد دولتی به اقتصاد بازار اهمیت اساسی دارد. در سایه این راهبرد است که ‌‌‌می‌توان به رشد بخش خصوصی واقعی در کشور و توسعه اقتصادی امید بست. ضروری است به منظور رونق تولید و توسعه صادرات کشور، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای شاخص‌های آن، ثبات در قوانین و مقررات، کاهش نهاد‌های موازی با وظایف متداخل و حذف بروکراسی‌های زائد اداری در دستور کار نهادهای متولی قرار گیرد.

اشتراک گذاری: گزارش خطا 0 خواندنی ها و دیدنی های بیشتر دهگانه جذاب ترین خودروهای نمایشگاه لس آنجلس تصاویر دیدنی‌ از چهار گوشه جهان تصاویر: اثر هنری با کفش پاشنه بلند در اعتراض به زن کشی عکاسی از آرواره کوسه‌ها از فاصله نزدیک فرود در خطرناک‌ترین فرودگاه جهان تصاویر: دختران مکانیک در شهرزیبا تصاویر: پاییز هزار رنگ، زیبا‌ترین فصل خدا تصاویر: آتش سوزی در کالیفرنیا‎ ارسال نظر نام: ایمیل: * نظر: آخرین اخبار بودجه وزارت تعاون ۵۹۳ هزار میلیارد ریال تعیین شد درآمد صادرات فرآورده‌های نفتی دو برابر پیش‌بینی شد رشد ۵۰ تومانی بهای دلار بانک پاسارگاد برای دانش آموزان، سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت افتتاح می کند علیرضا بیرانوند: برانکو بهترین گزینه برای تیم ملی فوتبال است امتياز 100 درصدی بانك كشاورزی در 3 شاخص اختصاصی وزارت امور اقتصادی و دارايی صالحی امیری: جام‌جهانی کشتی در تهران برگزار می‌شود جزئیات بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت در سال ۹۹ همایش دی در مسیر تعالی برگزار شد افزایش یک میلیاردی بودجه توسعه‌ای فرش دستباف اعطای تسهیلات به زلزله زدگان آذربایجان شرقی در بانک ملت ٢٠٠ میلیون ریال جایزه برای دعوت به استفاده از اپلیکیشن «صاپ» «اشخاص حقوقی» در اقتصاد ایران چقدر مالیات می‌دهند؟ تکلیف جدید وزارت اقتصاد و دارایی در قانون بودجه ۹۹ ساخت پایانه صنایع پتروشیمی در امارات با هدف تسهیل تجارت تاثیر اعتصاب های فرانسه بر صنایع شیمیایی سلطانی‌فر: کوتاهی در حمایت از قهرمانان قابل پذیرش نیست شاهرودی: سرنوشت تیم امید در دستان باشگاه‌ها است اختصاص ۵۳ میلیارد برای المپیک ۲۰۲۰ و مسابقات جهانی ادامه رکورد شکنی های بورس پرطرفدارترین ها فراخوان برای شرکت در نمایشگاه ایران بیوکل پربیینده ترین ها پربحث ترین ها رونمایی از تهاتر کارت ثمین شهر/ تهاتر موجب رونق اقتصادی می شود تکمیل بودجه 99 در روزهای پایانی| وابستگی بودجه به نفت قطع می‌شود؟ وجه تضمین اضافی قرارداد آتی پوشال معمولی زعفران از فردا کاهش می‌یابد ايران رتبه دوم مصرف لوازم آرايشي در منطقه را دارد بازار خودرو آرامش گرفت/ افزایش قیمتی برای خودرو نداریم بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه آغاز بکار کرد قیمت هر کیلو مرغ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید قیمت خودروهای سایپا امروز ۹۸/۰۹/۱۳ ثبت نام اعزام نیروی کار به دانمارک، سوئد، فنلاند و نروژ مرغ در سراشیبی قیمت ارزآوری ۹۷ میلیون دلاری صادرات کیوی هفت‌تپه به چرخه کار و تولید بازگشت کاهش چهار درصدی تولیدات کشاورزی جهان در پی فرسایش خاک صدور 3 هزار و 500 پروانه بهره برداری صنعتی طی 7 ماهه مهمترین دلیل کاهش ارزش صادرات در ۸ ماه نخست سال چه بود؟ ۳۹ هزار کیلوگرم زعفران از کشاورزان خریداری شد تولید نفت اوپک در آستانه نشست ۱۷۷ کاهش یافت ثبت نام محصولات ايران خودرو صرفا از طريق سايت اينترنتي فروش معتبر است دامپینگ «بلک فرایدی» در بازار پوشاک ایران احتمال اجماع روسیه و اوپک بالاست صفحه نخست بازار سرمایه بانک و بیمه اقتصاد کلان صنعت ، راه و کشاورزی خودرو ، نفت و انرژی سیاسی و اجتماعی علمی و فناوری اطلاعات فرهنگی و هنری پزشکی و سلامت ورزشی فیلم و عکس صنایع و مشاغل تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ایران اکونومیست می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. طراحی و تولید "ایران سامانه"

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۴۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاجقه: جمهوری اسلامی پسماند رژیم صهیونیستی را مدیریت کرد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جمهوری اسلامی با تدبیر ویژه پسماند رژیم صهیونیستی را با عملیات وعده صادق مدیریت کرد.

به گزارش مشرق، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در دانشگاه شهرکرد، اظهار داشت: محیط زیست دنیا از ۱۴ می ۱۹۴۸ دچار یک مزبله متعفن به نام رژیم صهیونیستی شده است که برای اولین بار با عملیاتی از سوی ایران، یک سیلی تنبیهی خورد. این سیلی دل همه آزاده‌های جهان را شاد کرد.

وی با اشاره به اینکه لازم بود هدف نهایی موشک‌ها و دستاوردهای جوانان این سرزمین در یک میدان تست شود، عنوان کرد: با تعدی بی‌جایی که باعث شهادت فرزندان ملت ایران در کنسولگری دمشق، میدان تست موشک‌ها ایجاد شد، باید متنبه می‌شدند که شدند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به عزم جمهوری اسلامی برای پشیمان کردن رژیم صهیونیستی پس از حمله به کنسولگری ایران، عنوان کرد: وزرای خارجه و مسؤولان کشورهای مختلفی به ایران پیام دادند و به التماس افتادند که سرزمین‌های اشغالی را نزنید یا آرام بزنید.

سلاجقه با اشاره به تجلی و هماهنگی میان دیپلماسی و میدان، بیان داشت: قبل از حمله گفته شد که اگر از کشورهای دیگر حمله یا اتفاقی صورت گیرد، به عنوان زمین کشور متخاصم مورد هدف قرار می‌گیرد که این کشورها کنار کشیدند و ایران عملیات تنبیهی خود را انجام داد.

وی با اشاره به استفاده از تجهیزات مدرن دنیا در سپر دفاعی و گنبد آهنین، گفت: برخی گفتند که شما موشک می‌زنید اما این موشک‌های شما از سپر دفاعی عبور نخواهد کرد اما با اقتدار تمام عملیات انجام شد و موشک‌ها به آنجایی که باید اصابت کنند اصابت کردند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به رعایت اخلاق اسلامی و انسانی ایران در عملیاتی که انجام شد، ادامه داد: موشک‌ها به آنجایی که باید اصابت کنند اصابت کردند، ایران اخلاق را رعایت کرد و مردم را مورد هدف قرار نداد اما جمهوری اسلامی با تدبیر ویژه پسماند رژیم صهیونیستی را با عملیات وعده صادق مدیریت کرد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور همچنین با اشاره به برگزاری همایش ملی دانش سنتی محیط زیست، افزود: استان چهارمحال و بختیاری گل سر سبد دانش‌های بومی محیط زیست است که می‌تواند الگوی کشور در این مساله باشد.

وی گفت: من تاکید ویژه‌ای بر دانش بومی دارم زیرا اشاره آن در حقیقت بر بوم سازگان و نرم افزار طبیعت است که محیط زیست را به ما داده است

سلاجقه با اشاره به وجود دانش‌های غنی بومی در سطح استان چهارمحال و بختیاری، گفت: سیاه چادر عشایر دلیر که با طبیعت منطبق هستند و ییلاق و قشلاق می‌کنند، دانش بومی در حوزه هواشناسی، دانش بومی در حوزه گیاه شناسی و دانش بومی در حوزه محاسبات منابع طبیعی، از جمله دانش غنی این استان در زمینه بومی و سنتی است.

وی با اشاره به اینکه طبیعت به دلیل اینکه به دانش بومی توجه کافی نمی‌شود، دست‌خوش تغییرات نامطلوبی شده است، مطرح کرد: دانش سنتی و بومی انسان‌های گذشته در این سرزمین‌ها باعث حفظ طبیعت در کنار بهره‌وری مطلوبی می‌شد، اما صنعت و توسعه بدون استفاده از دانش بومی اتفاق افتاد که باعث توسعه ناپایدار شد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه دانش نوین و دانش سنتی، مکمل یکدیگر هستند، ادامه داد: این شکاف ایجادشده امروزی باید به وسیله دانش سنتی و بومی درست شود تا توسعه پایدار اتفاق افتد. استان چهارمحال و بختیاری یکی از جاهایی است که می‌تواند این اتفاق در آن بیفتد.

سلاجقه با اشاره به ضرورت احیای دانش سومی و سنتی، خاطرنشان و با اشاره به دبیرخانه دائمی همایش دانش سنتی در محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: فلسفه اینکه استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شد به دلیل دانش غنی بومی و سنتی این استان است.

وی با اشاره به شعار سال آن را حکم قطعی برای مدیران و مسؤولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و افزود: از نظر ما محیط زیست زیربنای اصلی اقتصاد و تولید است.

سلاجقه با اشاره به ایجاد بیش از ۲ هزار خانه محیط زیست در کشور آن را ظرفیتی مهم قاعده هرم برای توسعه فعالیت‌های کیفی در استان‌های و شهرهای مختلف کشور برشمرد و گفت: ما به توسعه پایدار اعتقاد جدی داریم اما اصول اساسی محیط زیست باید در تمامی ابعاد توسعه رعایت شود.

دیگر خبرها

  • وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود
  • اجرایی نشدن ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان
  • آخرین خبر‌ها از ساخت پایتخت ۷ | دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • آخرین خبرها از ساخت پایتخت ۷ | دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • گروه های ذینفع از سنگ اندازی برای مصوب نشدن لایحه اصلاح «قانون مالیات های مستقیم» دست بر نخواهند داشت
  • گروه های ذینفع از سنگ اندازی برای مصوب نشدن «لایحه اصلاح مالیات های مستقیم» دست بر نخواهند داشت
  • بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند
  • سلاجقه: جمهوری اسلامی پسماند رژیم صهیونیستی را مدیریت کرد
  • تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد
  • جمهوری اسلامی «پسماند رژیم صهیونیستی» را مدیریت کرد