Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@01:56:30 GMT

مصوبه نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۶۹۴۰

مصوبه نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیئت وزیران در جلسه ۳ آذر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و به استناد قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، نظام رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد.

مطابق این تصویب‌نامه، رتبه‌بندی به مفهوم فرآیند تعیین رتبه‌های پنج‌گانه معلمان براساس سنجش نظام‌مند صلاحیت‌ها و عملکرد آنان اطلاق می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز،   مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

بر اساس نظام رتبه‌بندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای انجام می شود. شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام براساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی ها و مهارت های آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مسئله محور) بر اساس آزمون های الکترونیکی می شود.

مشمولان در صورت کسب صلاحیت‌ها و داشتن شرایط مربوط، می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویب‌نامه برخوردار شوند.

هم‌چنین، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ نموده یا می نمایند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه کسب می کنند مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنان نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل (۱۰۰) و (۵۰) امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار می شوند.

افزون بر این، به منظور نظارت بر حسن اجرای این تصویب‌نامه و شناخت مزایا، موانع و مشکلات مربوط، کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور تشکیل می شود تا ظرف یک سال، بررسی ها و اقدامات لازم را انجام دهد و راهکارهای پیشنهادی را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از طریق وزارت آموزش و پرورش به هیئت وزیران ارائه نماید.

گفتنی است، این تصویب‌نامه از تاریخ ۱ مهر ۱۳۹۸ لازم الاجرا است.

کد خبر 4792411 جواد بخشی الموتی

منبع: مهر

کلیدواژه: خبرگزاری مهر وزارت آموزش و پرورش قانون برنامه پنج ساله ششم اسحاق جهانگیری مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وزارت کشور حسن روحانی ایران سید عباس عراقچی سید اسماعیل موسوی شورای نگهبان فرمانداری تهران یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری اصلاح طلبان هیئت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۶۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳

فرهادی؛ معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهمترین اتفاق سال ۱۴۰۲ به سرانجام رسیدن رتبه‌بندی معلمان بود، اظهار کرد: ۵۷۲ هزار معلم به رتبه خود معترض بودند که تمام اعتراضات بررسی شد و به سرانجام رسید.
میزان حقوق معلمان بعد از افزایش در فروردین ۱۴۰۳

وی افزود: ۸۵۰ هزار نفر از معلمان رتبه‌بندی شدند و از این به بعد رتبه‌بندی معلمان جدیدالاستخدام انجام می‌شود، نو معلمانی که در سال ۱۴۰۳ وارد آموزش و پرورش می‌شوند، مشمول رتبه‌بندی هستند و باید منابع مالی آن پیش‌بینی شود، رتبه‌بندی یک نظام پیوسته است و معلمان در صورت کسب شرایط هر ۴ سال ارتقای رتبه دارند.

صفر شدن مطالبات آموزش و پرورش محقق نشد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه «مهمترین خبری که تمایل داشتید در سال ۱۴۰۲ اعلام کنید، اما محقق نشد، چه بود؟» گفت: صفر شدن مطالبات آموزش و پرورش که محقق نشد هم‌اکنون میزان مطالبات از ۴۳ هزار میلیارد تومان به ۶ هزار میلیارد کاهش یافته است و اگر ۶ هزار میلیارد تومان دریافت می‌کردیم، رقم مطالبات صفر می‌شد.

فرهادی درباره استخدام معلم در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: ۳۰ هزار دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، فارغ‌التحصیل شده و وارد مدارس شدند همچنین مجوز استخدام ۵۱ هزار نفر را دریافت کردیم که ۴۴ هزار نفر جذب شدند و ظرفیت باقی مانده به دلیل خالی ماندن سهمیه‌ها و سایر مسائل بود.

ورود ۱۰۰ هزار معلم جدید به مدارس از مهر

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۷۲ هزار معلم جدید از طریق آزمون استخدامی، جذب می‌شوند و ۳۲ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و رجایی وارد مدارس می‌شوند؛ بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار معلم جدید خواهیم داشت همچنین امسال، ۱۹ هزار مربی پرورشی، تربیت‌بدنی و مربی سلامت استخدام می‌شوند که از اول مهر کار خود را در مدارس آغاز خواهند کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: سال ۱۴۰۳، ۷۳ هزار معلم بازنشسته می‌شوند که تلاش می‌کنیم در صورت رضایت آنها، استمرار خدمت داشته باشند.

فرهادی درباره کمبود معلم در سال ۱۴۰۳ گفت: جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ از ۳۰ هزار نفر به سه هزار نفر در سال کاهش یافت و این وضعیت باعث کمبود معلم شد که هم‌اکنون از طریق آزمون استخدامی به دنبال جبران آن هستیم.

تلاش برای پرداخت حق‌التدریس معلمان هر دو ماه

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: دوسوم کمبود معلم از طریق ساعات حق‌التدریس یا اضافه کار معلمان جبران می‌شود، در تلاش هستیم حق‌التدریس معلمان با کمک سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و خزانه هر دو ماه پرداخت شود، سال گذشته به دلیل تأخیر در پرداخت حق‌التدریس شرمنده معلمان شدیم.

فرهادی بیان کرد: اگر می‌خواهیم معلمان شاغل و بازنشسته برای اضافه کار انگیزه لازم داشته باشند باید حق‌التدریس‌ها به موقع پرداخت شود و مبلغ پرداختی آن افزایش یابد. طرحی را با همراهی سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم که از مهر ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد و براساس آن حق‌الزحمه ساعات اضافه تدریس معلمان دو برابر خواهد شد.

چرا ۷۰ نوبت شیر در مدارس توزیع نشد؟

وی درباره توزیع شیر مدارس عنوان کرد: سال گذشته دستور توزیع شیر صادر شد و در بودجه سال ۱۴۰۲ اعتبار مالی لازم پیش‌بینی نشده بود، اما با تدابیر اتخاذ شده و همراهی معاون اول رئیس جمهور، توزیع شیر در مدارس آغاز شد و تا پایان اسفند ۴۰۲ به طور میانگین ۲۴ مورد توزیع شیر در مدارس داشتیم و بهار ۱۴۰۳ هم ۱۵ نوبت دیگر توزیع شیر خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا توزیع شیر به ۷۰ نوبت نرسید؟ مطرح کرد: شرکت‌های تولیدکننده برای شیر مدارس خط تولید آماده نداشتند و مشکل اعتباری وجود نداشت بلکه ظرفیت تولید محدود بود به همین دلیل حدود ۴۰ نوبت شیر در مدارس توزیع شد و این کار از مناطق محروم آغاز شد و مدارس تهران دیرتر از همه مناطق کشور، شیر دریافت کردند.

tags # فرهنگیان ، معلم سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان هزینه شد
  • ایجاد و احیای ۳۱ هزار شغل در یزد
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • احیای ۳۱ هزار شغل در یزد
  • حمایت ۳.۵میلیاردی دانشگاه امیرکبیر از صنعتی سازی پایان نامه
  • حمایت ۳.۵ میلیاردی دانشگاه امیرکبیر از پایان‌نامه‌های صنعتی
  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه
  • حضور ۶۸ گروه آموزشی دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی کیواس ۲۰۲۴
  • این دانشگاه ایرانی در جمع ۱۰ دانشگاه برتر خاورمیانه
  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه قرار گرفت