Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ باتوجه به تجربه دولت در کاهش چشمگیر فروش نفت درسال جاری، میزان درآمدهای نفتی سال آینده در حساب دخل و خرج دولت برابر با 48 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که صد هزار میلیارد تومان کمتر از رقم درآمدی در بودجه سال جاری است. اما نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام داشت که همین میزان از درآمدهای نفتی در سال آینده نیز صرف اعتبارات عمرانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه محمد حسینی عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: تجربیات سالیان گذشته نشان داده است که هر زمان درآمدهای دولت کاهش پیدا می کند و برای پرداخت اعتبارات هزینه ای دچار کسری می شود، دولت به سمت کاهش اعتبارات و یا تملک دارایی های سرمایه‌ای حرکت می کند.

وی در ادامه افزود: امیدوارم در سال آینده این اتفاق تکرار نشود اما رویه هر ساله این طور بوده است که دولت نهایتا از اعتبارات تملک کسر کرده و به اعتبارات هزینه ای اضافه نموده است. از این رو پیش بینی می شود که اگر دولت در سال آینده نیز دچار کسری بودجه مازاد بر احتمالات شود، یقینا بخش بزرگی از این 48 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی نیز به اعتبارات هزینه ای تخصیص خواهد یافت.

حسینی گفت: به رغم اینکه درآمد نفتی سال آینده عدد بزرگی نیست اما همین عدد به علاوه مبالغ حاصل از فروش اوراق اسناد خزانه و اوراق مشارکت نیز بعنوان اعتبارات تملیکی سال آینده در نظر گرفته شده اند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقداست: اگر کشش بازار برای فروش اوراق اسناد خزانه به میزان کافی نباشد و این میزان فروش نفت پیش‌بینی شده در بودجه محقق نشود، کسری بودجه اعتبارات تشدید خواهد شد. این درحالی است که پیش بینی می‌شود درآمدهای مالیاتی نیز به میزانی که دولت در بودجه 99 برای آن در نظر گرفته است، محقق نشود. در نتیجه در همین ابتدای امر برای تامین اعتبارات مورد نیاز برای تامین حقوق و دستمزد کارکنان دولت که بیش از 85 درصد از اعتبارات هزینه ای کشور را از آن خود می کند، نیاز به بهره‌گیری از درآمدهای نفتی است.

وی در پاسخ به این سوال که جانشین کاهش صدهزار میلیاردی درآمدهای نفتی چه منبعی خواهد بود، گفت: طبق بودجه ارائه شده، درآمدهای مالیاتی مهم‌ترین منبع جایگزین درآمدهای نفتی خواهد بود. همچنین بخش دیگری از فروش دارایی‌ها و همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی صادراتی تامین خواهد شد. اما به گفته حسینی چندان نمی توان به درآمدهای مالیاتی اتکا کرد چراکه همچنان دست اندازهای زیادی در بخش تولید هست که با وجود این موانع نمی توان از بخش تولید انتظار درآمدزایی و پرداخت مالیات داشته باشیم.

در نهایت حسینی تاکید کرد با وجود صادرات محدود حامل های انرژی و همچنین فرارها و معافیت های مالیاتی، کسری بودجه سال 99 تشدید خواهد شد، این درحالی است که بودجه سال آینده انقباضی تر از سال‌های گذشته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بودجه مجلس شورای اسلامی فروش نفت پول نفت بودجه 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۷۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز :

"محمد مخبر" معاون اول رئیس جمهور نرخ حق بیمه درمان کارمندان و کارگران را به وزارت‌خانه‌های بهداشت، رفاه، دفاع و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

بر این اساس نرخ حق بیمه درمان افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی مطابق قانون تأمین اجتماعی اخذ می‌شود.

همچنین نرخ حق بیمه خانواده‌های کارکنان کشوری و لشکری اعم از شاغل، بازنشسته، مستمری‌بگیر و وظیفه‌بگیر (شامل سرپرست خانوار، همسر و فرندان مشمول یارانه) و کارکنان دستگاه‌های دولتی، اجرایی، عمومی و استفاده‌کننده از بودجه عمومی و بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری ۷ درصد و به شرح زیر است:

۲ درصد از حقوق بیمه شده شاغل (سهم بیمه شونده) که برای بازنشستگان ۱.۷ درصد است

سهم دستگاه اجرایی، ۲ درصد

مابقی سهم دولت از محل اعتبارات مندرج در قانون بودجه

همچنین سهم حق بیمه درمان خانواده‌های کارکنان دستگاه‌های کشوری که از بودجه عمومی دولت استفاده نمی‌کنند (حقوق آن‌ها از خزانه دولت نیست)، ۲ درصدِ حقوق و سهم دستگاه اجرایی مربوطه ۵ درصد است

سهم حق بیمه بازنشستگان از سایر صندوق‌های بازنشستگی ۱.۷ درصد حقوق و سهم دستگاه اجرایی مربوطه ۵.۳ درصد است.

زوجین شاغل یا بازنشسته هر دو مشمول کسر حق بیمه درمان از حقوق می‌شوند

حق بیمه درمان سربازان وظیفه و خانواده درجه یک آن‌ها مطابق سرانه مصوب است که یک پنجم آن از حقوق سرباز کسر شده و مابقی را دولت تقبل می‌کند

حق بیمه روستاییان، عشایر و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر ۷ درصد است که ۱۰۰ درصد آن در بودجه سنواتی سازمان بیمه سلامت لحاظ می‌شود

حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک‌های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.

۱۰۰ درصد حق بیمه همه بیماران تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان که دارای بیماری‌های خاص و نادر باشند را دولت تأمین می‌کند؛ بیماری‌های مشمول این بند را شورای عالی بیمه سلامت تعیین و ابلاغ می‌کند.

نرخ حق بیمه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی معادل ۷ درصد حقوق قانون کار تعیین می‌شود که ۱۰۰ درصد آن را در بودجه سنواتی سازمان بیمه سلامت تأمین می‌شود

پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم داخل و پناهندگان مورد تأیید سازمان ملی مهاجرت (ذیل وزارت کشور) از محل منابع دولت تأمین می‌شود

تحصیل دانشجویان و طلاب خارجی نیز منوط به داشتن پوشش بیمه‌ای سلامت از سازمان‌های بیمه‌گر بوده و مراکز تحصیلی دارای طلبه یا دانشجوی خارجی باید وضعیت بیمه‌ای آن‌ها را هر ترم استعلام کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟
  • خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟
  • چرا حقوق و مالیات‌ها در کشور متناسب نیست؟
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان هزینه شد
  • آینده غرب آسیا به محور مقاومت بستگی دارد