Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@15:45:55 GMT

آغوش کردستان گرم هنرهای نمایشی

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۷۷۴۷

آغوش کردستان گرم هنرهای نمایشی

بارش باران در خیابان فیض‌آباد که مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان در آن واقع شده میزبان برگزاری هجدهمین دوره جشنواره استانی هنرهای نمایشی بود تا بار دیگر کانون ساربان کشتی فرهنگ و هنر این مرز وبوم باشد.

تیک تاک ساعت است و هیجان حاضران برای رسیدن عقربه ساعت شمار به عدد ۹ تا زنگ آغاز این جشنواره در سالن مرکزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج به صدا درآید و درخت تلاش چند ماهه پنج گروهی که به مرحله استانی این جشنواره راه یافتند به بار بنشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرشد اولین زنگ زورخانه را به صدا در می آورد و مهشید افراسیابی، یگانه مرادپور، ادیسا کریمی و مهیلا اسماعیلی را به سرپرستی و کارگردانی هاجر صفابخش از گروه مجتمع فرهنگی هنری سنندج به گود نمایش برای بازگو کردن درد دل مزرعه آفتابگردان فرا می‌خواند.

به قصد کسب تجربه ماه، خورشید و ستاره شدند تا اینکه طی یک اتفاق به مزرعه آفتابگردانی رسیدند که بر اثر جنگ سوخته بود و زردی رخسارش خبر از سر درون می‌داد.

مرشد که در اینجا همان خانم مجری مهربان برنامه است نوای استراحت کوتاه سر می دهد و با لحن شیرین و دلنشینش تماشاگران را مهمان بوستان و گلستان می کند تا نکند خدای نکرده بچه‌های این مرز و بوم امروز را بدون یاد حافظ، مولانا و سعدی سپری کنند.

۲ خواهرند با نام سنور و سنا اعتصامی که با سرپرستی طاهره اصفهانی از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ سنندج زنگ دوم مرشد به افتخار ورودشان به گود نمایش به صدا در می‌آید تا سری به قلب شکسته مترسک بزنند.

سار پرنده خوش صدا و زیبا روی که کسی انتظار دل شکستن از او ندارد با خوردن تنش به تن این زمانه، قلب مترسک را که سال‌ها پناهگاه امن او بوده می‌شکند و برای خوشبختی بیشتر به دسته سارهای در حال کوچ می پیوندد و بدون خداحافظی از مترسک بار سفر می بندد.

گوش‌هایم تیز شنیدن صدای دختر چهارده یا پانزده ساله پشت سرم بود که داشت به دوستش می‌گفت سار بهترین تصمیم را گرفت به قول مادربزرگم غاز با غاز باز با باز هرگز نپرد غاز با باز، که ناگهان هشت فرشته زیبا روی کلاس اولی را روی سن نمایش برای اجرای بازی که مجری ترتیب داده بود تا حاضران بادی به کله بزنند، دیدم.

کله‌ها که از هوا خوردن سیر شدند مرشد گود را به گروه سوم از مرکز فرهنگی هنری دهگلان سپرد تا بلکه این موش پیر دل نگران دخترش را شوهر دهد.

مامان موشه که آیدا امیری حسینی باشد از همان لحظه ورود به گود نمایش شروع کرد به خواندن آواز دختری دارم شاه نداره تا بلکه مبینا خالدی یا همان موش دختر را شوهری بیابد اما تعریف و تمجیدهایش دستش را نه به خورشید نه به ابر نه به باد و نه به دیوار بند نکرد تا اینکه فهمید بهترین شوهر برای دخترش همان پسر سر به راه (مهسا صیدی) موش همسایه است.

مرشد نواختن زنگش را به بیجاری‌ها سپرد به این امید که شاید او را با خودشان به قله گاف ببرند اما غافل از اینکه علیرضا فرجوند، محمد جواد برزگر، ابوالفضل سالاروندیان، محمدرضا راستگو و امیر حسین بسطامی به همراه سید یاسر هاشم زاده سرپرستشان نقش‌های دیگری در سر دارند.

حاجی ثروتمند این نمایش که نقش اول داستان را برعهده داشت نه تنها مجری را به قله گاف نرساند بلکه خساست و تنگ نظریش همه اهالی شهر را دچار بلا و گرفتاری کرد و به ما یاد داد انسان خسیس هیچ بهره و لذتی از داشته هایش نخواهد برد.

مرشد این بار گول نخورد و زنگ را برای حضور قروه‌ای‌ها در گود رقابت خودش به صدا درآورد تا غزل خداحافظی هجدهمین دوره جشنواره استانی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان را قروه‌ای‌ها خوانده باشند.

آیناز دره‌وزمی و سیده مریم اجاق روباه‌های زیرک و ساده این نمایش بودند که با زبان حیوانات گریزی به مسائل اجتماعی جامعه زدند و پارمیس عسگری میمون خوش باور این داستان را به جرم دزدی در چنگال قانون رها کردند.

تنور داغ رقابت سرد شد و ضربان قلب پنج رقیب در انتظار اختتامیه که قرار است ۲ ساعت دیگر در همین سالن برگزار شود و سه گروه راه یافته به مرحله کشوری معرفی شوند تند و تندتر می‌شود.

مراسم اختتامیه است و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای پر دادن نفس‌های حبس شده در سینه‌های گروه‌ها روی سن نمایش رفت و گفت: در این جشنواره  ۱۸ گروه با هم به رقابت پرداختند و پنج گروه به مرحله استانی را یافتند و در نهایت گروه های نمایشی بیجار، دهگلان و مرکز شماره ۲ سنندج نیز با رای داوران به مرحله کشوری راه یافتند.

سهیلا شیخی اظهار داشت: در دوره های گذشته این جشنواره توانست به بسیاری از اهداف خود دست یابد که این امر نشان از ثاتیرگذار بودن فعالیت‌های کانون در جامعه دارد.

وی افزود: جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در هجدهمین گام از مسیر حرکت خود با تغییراتی گسترده روبرو شده و به جشنواره هنرهای نمایشی کانون تغییر نام داده است، فراخوان خود را مرداد ۱۳۹۸ منتشر کرده بود.

بر اساس فراخوان و شیوه‌نامه اصلی برگزاری جشنواره هنرهای نمایش کانون که از سوی معاونت فرهنگی کانون منتشر شده است این رویداد هنری با شعار نمایش، تمرین زندگی، ساختن آینده در سه بخش نمایش زنده عروسکی، کتاب‌خانه‌ای یا نمایش خلاق و بازی‌های خلاق و نمایش‌نامه‌نویسی برگزار شد.

بر همین اساس در این دوره از جشنواره سه گروه شامل اعضا ۱۲ تا ۱۸ سال و اعضا ارشد کانون ۱۸ تا ۲۴ سال هم‌چنین مربیان و کارشناسان کانون به عنوان عوامل موثر در تولید نمایش شرکت داده ‌شدند.

برچسب‌ها کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کردستان جشنواره تئاتر نمایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کردستان جشنواره تئاتر نمایش کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کردستان جشنواره تئاتر نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره نیایش درختان در خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان استان گفت: جشنواره نیایش درختان با موضوعات نامه‌ای به خدا، نیایش پدیده‌های طبیعی و نگاه بچه‌ها به فصل بهار از دید خداشناسی برگزارشد.

اکبری افزود: این جشنواره در دو محور عکاسی ادبی برگزار شد.

وی گفت:در این جشنواره ۲۱۰ اثر داوری شد که ۷۰ اثر ادبی و مابقی عکاسی بود.

اکبری گفت: ۱۴ اثر برگزیده بخش ادبی و ۱۶ اثر در بخش عکاسی برگزیده شد.

در این جشنواره گرو‌های سنی ۸تا ۱۸ سال و اعضای کانون پرورش فکری شرکت کردند که اختتامیه امروز برگزار شد.

دیگر خبرها

  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • تمدید ثبت‌نام اینترنتی کارگاه‌های برخط ملی و استانی فصل بهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • تمدید ثبت‌نام اینترنتی کارگاه‌های برخط ملی و استانی فصل بهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 
  • نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی
  • داوری ۲۱۰ اثر در جشنواره نیایش درختان
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • برگزاری جشنواره نیایش درختان در خراسان جنوبی
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد
  • برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی خانواده در کانون پرورش فکری کرمانشاه
  • نمایش های برتر کرمان راهی مرحله کشوری شدند