Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@10:23:04 GMT

برداشت های بی رویه و افت آبخوان های اشتهارد

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۸۱۲۵

برداشت های بی رویه و افت آبخوان های اشتهارد

 دکتر غلامرضا  احمدی  روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اشتهارد که با حضور مسوولان استانی و این شهرستان برگزار شد، افزود: این درحالی است که میانگین بارندگی جهان ۷۴۰ میلی متر و  ایران ۲۴۱ میلی‌متر بوده اما شهرستان اشتهارد به مراتب کمتر از میانگین کشور بارش دارد یعنی خشکی ذات اقلیم این شهرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: با توجه به برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی ، تعادل دشت اشتهارد به هم خورده و طی ۲۱ سال گذشته به طور متوسط سالانه ۷۳ سانتی متر تراز سطح آب زیرزمینی دشت اشتهارد افت داشته است.

افزایش شوری آب های اشتهارد 

سعید  نقدی مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای البرز در این نشست گفت :  از ۲۶ میلیون مترمکعب آب که سالانه از آبخوان دشت اشتهارد تخلیه می شود، ۷۳،۵۸ درصد در بخش کشاورزی, ۱.۵۱ درصد شرب و بهداشت، ۵.۱۸ درصد صنعت، ۱۲.۵۴ درصد در بخش دام و طیور، ۵.۶۹ درصد خدمات و مابقی به مصارف فضای سبز می رسد.

وی ادامه داد:  مطالعات علمی نشان می دهد که با توجه به برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی در دشت اشتهارد«ای سی » یا هدایت الکتریکی آب هر ساله بیشتر شده به طوری که بعضی از نقاط این شهرستان «ای سی » آب به بالای ۱۲ هزار میکروموس رسیده  یعنی میزان شوری آب اشتهارد افزایش یافته و غیرقابل استفاده در کشاورزی، شرب و صنعت  است.

صیانت و تعادل بخشی چرخه آب در البرز

 بیوک رحیمی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای البرز نیز گفت : وظیفه شرکت آب منطقه‌ای البرز حفاظت و صیانت از قطره قطره آب استان است زیرا ما معتقدیم که نجات آب، نجات زندگی است.

وی  بیان داشت: اکنون بر نامه ها و سیاست‌های کلان وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای البرز بر اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی، برخورد قاطع با متخلفان در بخش آب های سطحی و زیرزمینی ، تخریب  بناهای غیر مجاز رودخانه ها و آزاد سازی  بستر و حریم مسیل ها، رودخانه‌ها و منابع آب  معطوف شده است.

فعال سازی طرح انتقال پساب ماهدشت به اشتهارد

ایرج رحمانی مدیر دفتر طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای البرز نیز در خصوص پیشرفت پروژه انتقال پساب از ماهدشت به اشتهارد گفت:  با توجه به برنامه زمانبندی شده می بایست این پروژه در سال های گذشته به بهره برداری می رسید اما به دلایلی از جمله تاخیر در واگذاری زمین از سوی وزارت جهاد کشاورزی تا سال ۱۳۹۵ پروژه انتقال پساب ماهدشت - اشتهارد دچار رکود کاری شد.

وی ادامه داد: از سال 95 تاکنون با فعال سازی دوباره پروژه بخش قابل توجهی از آن انجام شده و اینک  پیشرفت واقعی آن به ۵۰.۷ درصد رسیده است .

شهرستان ۳۵ هزار نفری اشتهارد واقع در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی کرج مرکز استان البرز دارای حدود پنج هزار هکتار زمین کشاورزی و بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی است .

این شهرستان به علت پایین بودن بارش ها و اراضی بیابانی از مناطق خشک و کویری استان البرز محسوب می شود.

برچسب‌ها فرمانداری اشتهارد آب و فاضلاب استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آب و فاضلاب استان البرز آب و فاضلاب استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۸۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،  مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: برداشت محصول خاکشیر در این شهرستان همه ساله با پایان فروردین و در نخستین روزهای اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

سعید خسروجردی افزود :نزدیک به ۳۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان داورزن، زیر کشت گونه دارویی خاکشیر است که با توجه به میانگین عملکرد ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار، انتظار می رود حدود ۳۵۰ تن محصول از این سطح برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: کار کشت خاکشیر از اوایل آبان‌ماه آغاز می‌شود و با گذشت ۶ ماه، از دهه دوم فروردین‌ به مرحله برداشت می‌رسد.

خسروجردی گیاه دارویی خاکشیر را دارای خواص التیام دهندگی زخم و جراحات، ادرارآوری، تب‌بُری، رفع التهابات کلیه، سرخک و مخملک، رفع گرفتگی صدا، کهیر و التهابات پوستی ذکر کرد.

 

شهرستان داورزن در غرب استان خراسان رضوی، مهد تولید گیاهان دارویی است و در چند سال اخیر همواره با تولید ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن خاکشیر، رتبه نخست استان را داشته است.

فلفل، شیربادیون، مرزه، شوید، خاکشیر، کنجد، زیره سبز، آویشن، رازیانه، گل گاوزبان، نعنای فلفلی، گل محمدی، شیرین بیان و خار شتر عمده ترین گیاهان دارویی است که در شهرستان داورزن کشت و تولید می شود.

حدود چهار هزار بهره بردار در بخش های کشاورزی، باغداری و دامپروری داورزن فعالیت دارند.

این شهرستان دارای ۲۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شامل ۱۷ هزار هکتار کشتزار و سه هزار هکتار باغ است.

شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن با ۲ بخش، چهار دهستان و ۲ شهر در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف حدود ۷ هزار چاه کشاورزی در مازندران
  • آماده‌سازی بزرگ‌ترین پروژه نهصت ملی مسکن در اشتهارد
  • خطر نابودی گیاهان دارویی و خوراکی با برداشت بی رویه
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • برداشت بی رویه گیاهان کوهی از طبیعت
  • آغاز برداشت ازگیل از باغ‌های خفر
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت