Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ دولت آمریکا که پیشتر انصارالله یمن را «شریک راهبردی» ایران برای هدف قرار دادن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خوانده بود، در یک تغییر موضع آشکار گفته است که انصارالله سیاستی مستقل از ایران دنبال می‌کند.

در حالی که از ابتدای حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی تلاش کرده‌اند «انصارالله» یمن را نیرویی تحت فرمان ایران به تصویر بکشند، «برایان هوک» رئیس کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا اخیرا تغییر موضعی آشکار داشته و گفته است که انصارالله سیاستی مستقل از ایران دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته پایگاه «المانیتور»، هوک هفته گذشته در جمع گروهی از خبرنگاران آمریکایی به پیشنهاد انصارالله برای برقراری آتش‌بس در یمن اشاره کرده و با نسبت دادن حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به ایران، گفته است که انصارالله سیاسی مستقل از ایران دنبال می‌کند. 

او گفته است: «باید به یاد بیاوریم که حوثی‌ها توقف حملات موشکی و هوایی را به عربستان سعودی پیشنهاد دادند، آن هم تنها چند روز بعد از آنکه ایرانی‌ها روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) تأسیسات نفتی عربستان سعودی را هدف قرار دادند.»

وی می‌افزاید: «طرح کاهش تنش حوثی‌ها، که سعودی‌ها دارند به آن پاسخ می‌دهند، به روشنی نشان می‌دهد که آنچه ایرانی‌ها می‌گویند، نه حرف حوثی‌هاست و نه در راستای منافع مردم یمن است. ایران تلاش می‌کند جنگ داخلی یمن را طولانی کند تا بتواند قدرت خود را [به آن منطقه] ساطع کند. ایران باید از خواست مردم خود پیروی کرده و به مداخله در یمن پایان دهد.»

این اظهارات هوک در تمجید از طرح آتش‌بس پیشنهادی انصارالله یمن در تضادی آشکار با یادداشت چند ماه پیش وی در روزنامه «وال استریت ژورنال» قرار دارد. او در آن یادداشت انصارالله را نیروی نیابتی ایران خوانده و گفته بود که میان تهران و انصارالله «ائتلافی راهبردی» برقرار است. 

او در آن یادداشت نوشته بود: «ائتلاف راهبردی ایران با حوثی‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد هر زمان که خواستند با موشک و پهپاد، کشورهای خلیج [فارس] را هدف قرار داده و گروه‌های مسلح جدایی‌طلب در استان‌های عربستان سعودی را تحریک، سازماندهی و فرماندهی کنند.»

به نوشته المانیتور اظهارات اخیر هوک با ارزیابی‌های پیشین داخلی در اداره امور خاور نزدیک وزارت خارجه آمریکا که معتقد است انصارالله اهداف خود را دنبال کرده و تابع دستورات تهران نیست، همسوتر شده است.

این پایگاه همچنین به نقل از «جرالد فیرستین» سفیر سابق آمریکا در یمن نوشته است که این تغییر موضع می‌تواند نشانه پیشرفت در مذاکرات عربستان سعودی و انصارالله یمن باشد. 

المانیتور در این رابطه به نقل از دیپلمات‌های سابق و کارشناسان نوشته است که در حال حاضر پرونده یمن به «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع و برادر ولی‌عهد سعودی سپرده شده و اکنون در مذاکرات ریاض و انصارالله پیشرفت‌هایی به دست آمده است. این پایگاه الویت کنونی ریاض در مذاکرات را پایان دادن به حضور نظامی در یمن پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ آمریکا عنوان کرده و نوشته است که سفر اخیر خالد به سلمان به عمان هم در چارچوب همین گفت‌وگوها صورت گرفته است.

آمریکا و ریاض در حالی در سال‌های گذشته تلاش کرده بودند حملات تلافی‌جویانه یمنی‌ها را به ایران نسبت دهند که جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها ادعای واشنگتن و مقام‌های سعودی در مورد اینکه انصارالله از ایران دستور می‌گیرد را تکذیب کرده است. 

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 عربستان سعودی جنگ یمن انصارالله یمن برایان هوک قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۹۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سعودی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در کفتگوی تلفنی با امیر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در خصوص آخرین تحولات منطقه گفتگو کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرعبداللهیان در این تماس توضیحاتی در خصوص تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک ایران در دو هفته گذشته برای پیگیری حقوقی و بین‌المللی اقدام متخلفانه رژیم صهیونیستی و بی‌عملی شورای امنیت در نتیجه مخالفت آمریکا و دو‌ کشور اروپایی با محکومیت این رژیم ارایه نمود. 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اقدام نیروهای مسلح کشورمان در‌ پاسخ به تعرض رژیم صهونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع مطابق ماده 51 منشور ملل متحد توصیف کرد. 

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در این گفتگو ضمن تشکر از توضیحات ارائه شده، بر نیاز منطقه به ثبات و امنیت و گسترش همکاری های منطقه و بین المللی بین دو کشور تاکید نمود.

طرفین همچنین بر استمرار رایزنی ها بین دو کشور تاکید کردند.

واکنش عربستان به پاسخ موشکی پهپادی ایران به اسرائیلشکاف میان سران اشغالگران پس از پاسخ موشکی پهپادی ایرانکمک 10 کشور به اسرائیل در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • شوک به سعودی‌ها؛ ستاره النصر به دنبال ترک عربستان
  • گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سعودی
  • شوک به سعودی‌ها؛‌ ستاره النصر به دنبال ترک عربستان
  • چرایی یک رویکرد
  • عربستان سعودی همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرد
  • واکنش عربستان به پاسخ موشکی پهپادی ایران به اسرائیل