Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@07:26:05 GMT

هرآنچه درباره تیک باید بدانید

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۰۱۹۵

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: تمام تیک‌ها در افراد به صورت حرکات غیر ارادی و صدا‌های ناگهانی، سریع و تکرار شونده دیده می‌شوند. ناطقان: الهام پورمولایی کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی درباره عارضه تیک در کودکان گفت: به زبان ساده تمام تیک‌ها در افراد به صورت حرکات و صدا‌های ناگهانی، سریع و تکرار شونده دیده می‌شوند که با درگیری یکی از عضلات همراه خواهند شد و خارج از کنترل ارادی افراد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی با اشاره به انواع تیک‌ها در کودکان اظهار کرد: تیک‌ها معمولا به مشخصه‌های ساده، پیچیده و حرکتی- کلامی (صوتی) تقسیم می‌شوند که تیک‌های دسته آخر به معنای تیک طوره هستند. بیشترین میزان شیوع این دسته تیک‌ها در سنین ۱۱ سالگی در کودکان رخ می‌دهد و درصورت مزمن شدن ممکن است تا سنین میانسالی هم در افراد دیده شود.

پورمولایی افزود: پریدن پلک یا تیک چشم ها، خارش بینی، شانه انداختن، حرکت ابرو و چانه که در صورت افراد نمایان است از شایع‌ترین انواع تیک هاست، ولی تیک‌های ساده کلامی به معنای صاف کردن گلو، عطسه، سرفه و خروپف دیده می‌شوند.
درمان بیماری تیک تا چه مدتی طول خواهد کشید؟

این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی درباره درمان تیک‌ها گفت: مدت زمان درمان تیک‌های معمولی و ساده در کودکان تا ۶ ماه بیشتر زمان نمی‌برد، اما مدت زمان بهبود تیک‌های مزمن بیشتر از ۶ تا ۱۲ ماه طول خواهد کشید.

منشا بیماری تیک در کودکان چیست؟

او افزود: طبق آمار‌های انجام شده ۷۵ درصد درمان تیک‌های کودکان بیشتر از ۶ ماه طول نمی‌کشد و درصورتی که درمان تیک بیشتر از ۱۲ ماه بهبود نیافت در این هنگام باید با روش‌های رفتار درمانی و ریلکسیشن در جهت کاهش تیک کودکان بکوشیم.

بیشتر بخوانید: دلایل «اختلال تیک» در کودکان + راه‌های درمان

پورمولایی با اشاره به عوامل تشدید کننده تیک در کودکان اظهار کرد: استرس موثر‌ترین عامل افزایش تیک در کودکان است و والدین خانواده باید به علت غیر ارادی بودن این بیماری در فرزند خود به آن بی توجه باشند چرا که در این صورت با واکنش نشان دادن و مسخره کردن منجر به ترسیدن و افزایش اضطراب در افراد مبتلا به بیماری تیک خواهند شد.

او افزود: مصرف نکردن مواد غذایی و خوراکی حاوی کافئین مانند: شکلات، قهوه و فست فود کمک شایانی به کاهش بیماری تیک در کودکان خواهد کرد.
مردان بیشتر به تیک مبتلا خواهند شد یا زنان؟

این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی تصریح کرد: مردان نسبت به بانوان ۳ برابر بیشتر به بیماری تیک مبتلا می‌شوند و شروع بیماری تیک در کودکان قبل از سنین ۱۸ سالگی است که بیشترین دامنه شروع تیک در آن‌ها طبق انتشار آمار روانپزشکی آمریکا از سن ۷ تا ۱۱ سالگی آغاز می‌شود و ممکن است ۵ تا ۲۴ درصد افراد کم سن به بیماری تیک مبتلا شوند.

او افزود: در صورتی که تیک در کودکان بیشتر از ۸ ماه طول کشید والدین می‌توانند با مراجعه کودک خود به روانپزشک از زجر کشیدن خود و فرزندانشان جلوگیری کنند.

پورمولایی گفت: اگر تیک در کودکان به صورت مزمن افزایش پیدا کند باید با تجویز دارو و رفتار درمانی توسط روانشناسان و والدین بهبود پیدا کند چرا که بیشترین اختلالات تیک از طریق والدین به دلیل نفوذ استرس و اضطراب در فرزندان خود و حساسیت زیاد انجام می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: تیک ، کودکان ، اختلال

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تیک کودکان اختلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۰۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقیقش کن!

  به این معنا که این شانس را به فرد می‌دهد که از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و برای سال‌های طولانی، به دور از عوارض ناشی از آن، زندگی آرام و سالمی داشته باشد اما در غیر این صورت، دردسرهایی جدی برای فرد مبتلا به همراه خواهد داشت.شاید بهتر است همین ابتدای ماجرا، این تصور اشتباه را که خون تیره یا حتی خون ظاهرا غلیظ، نشان‌دهنده غلظت خون فرد است، کنار بگذاریم؛ آن‌وقت است که بهتر می‌توانیم به مبانی علمی‌تری که بیماری پلی‌سیتمی را همان غلظت خون می‌گویند، اعتماد کنیم؛ نوعی بیماری که وقتی مقدار هموگلوبین خون از میزان نرمال بیشتر می‌شود، می‌توانیم بگوییم که فرد غلظت خون دارد. در واقع زمانی که درصد گلبول‌های قرمز خون بیشتر از حالت نرمال باشد، فرد به غلظت خون بالا مبتلا شده است؛ اتفاقی که باعث می‌شود کیفیت کار گلبول‌های قرمز کاهش پیدا کند و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و اندام‌های بدن به‌درستی انجام نشود.
   
خطری جدی در پس ظاهری آرام
شاید بهتر است به غلظت خون هم مانند فشار خون و دیابت نگاه کرد؛ چراکه خودش به‌تنهایی شاید چندان خطرناک به نظر نیاید اما زمینه‌ساز بیماری‌ها و مشکلاتی در بدن می‌شود که فرد را به دردسرهایی جدی می‌اندازد. مثلا این‌که افزایش غلظت خون در بدن می‌تواند باعث کُندشدن حرکت خون درقلب ورگ‌ها شود وخب چنین اتفاقی ممکن است خدای نکرده به سکته مغزی ختم شود. آمبولی ریوی و بزرگ‌شدن کبد و طحال هم از دیگر عوارضی است که غلظت خون می‌تواند به‌دنبال داشته باشد. برای همین است که اتفاقا بر خلاف ظاهر آرام وبی‌حاشیه غلظت خون، می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی شود که جبران‌شان، سخت، دشوار و زمان‌بر است؛ نوعی بیماری که آرام‌آرام و با گذشت زمان رشد می‌کند و در قریب به اتفاق موارد، خودش را در سنین۴۰سالگی به بعد نشان می‌دهد.
   
دچار غلظت نشوید
پیشگیری از ابتلا به غلظت خون، در دو گروه دسته‌بندی می‌شود؛ دسته اول عواملی هستند که دراختیار انسان است و با رعایت آنها می‌تواند از غلیظ‌شدن خون جلوگیری کند ودسته دوم،عواملی ناخودآگاه هستند که به‌دلیل شرایط زندگی، ژنتیکی، ارثی و...می‌توانند فرد را به غلظت خون برسانند؛ پس چه بهتر که از علت‌هایی مانند کشیدن سیگار، پرخوری و کم‌تحرکی و ازهمه مهم‌تر، تحمل استرس‌ و فشارهای ذهنی  و روانی دوری کرد.این راهم درنظر داشته باشید که افرادی که در ارتفاعات و مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند، به‌دلیل کمبود اکسیژن در چنین مناطقی، بیشتر از دیگران، ممکن است به بیماری غلظت خون مبتلا شوند. آن وقت است که برای غلظت خونی که در اثر تعریق شدید، کیست‌های متعدد کلیه، بیماری‌های زمینه‌ای، مسمومیت با مونوکسید کربن، مشکلات خونی و... ایجاد می‌شود، باید به فکر چاره‌ای درمانی و پزشکی بود. 
   
درمان را جدی بگیر!
درمان‌های غلظت خون در سه گروه درمان‌های دارویی، پرتودرمانی و نهایتا درمان‌های خانگی که برای بسیاری از ما آشنا هستند، تقسیم‌بندی می‌شوند. این‌طور که معلوم است، پزشک برای کاهش غلظت خون، داروهای رقیق‌کننده خون را به شما پیشنهاد می‌دهد که این داروها را باید دقیقا طبق دستورالعمل و تجویز پزشک متخصص مصرف کنید. در برخی موارد، پرتودرمانی و البته در بسیاری از موارد، مصرف مواد رقیق‌کننده خون مانند آب انار، چای سبز و...توصیه می‌شوند.در این میان، فراموش نکنید بیمارانی که به نشانه‌های غلظت خون‌شان آگاه هستند،باید درصورت بروزعلائم، پیش ازهرگونه خوددرمانی، خودشان را به پزشک متخصص برسانند؛ چراکه درمان غلظت خون اگر به‌موقع صورت نگیرد، می‌تواند مشکلاتی جدی‌تر ازهروقت دیگری را به همراه داشته باشد. 

من غلظت خون دارم؟ 
«اگر ضعف وبی‌حالی و خستگی مداوم دارید،سردرد وسرگیجه به سراغ‌تان می‌آید، گاهی دچار تاری دید می‌شوید، بعد از حمام‌رفتن دچار خارش پوستی می‌شویدوتنگی نفسی بیش ازحالت معمول دارید،به غلیظ‌بودن خون‌تان شک کنید.»این رادکترآرش انوشیروانی، فوق تخصص خون می‌گوید که معتقد است اینها فقط برخی از نشانه‌های احتمالی غلظت خون هستند اما برای تشخیص قطعی غلظت خون، شرح حال و معاینه، همراه با درخواست آزمایش‌‌های کامل لازم است: «اگر میزان هموگلوبین در بانوان بیشتر از ۱۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر ودرآقایان بیشتر از۱۸میلی‌گرم دردسی‌لیترباشد و همچنین به تناسب آن میزان هماتوکریت افزایش پیدا کند، احتمال غلیظ‌بودن خون فرد وجود دارد.» 

دیگر خبرها

  • تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان چهارم اردیبهشت
  • کم‌خطر اما پردردسر!
  • بارش‌های رگباری در لرستان
  • بارشهای رگباری در لرستان
  • کودکتان را در گرداب بازی‌های رایانه‌ای رها نکنید
  • در سفر با کودکان این باید و نبایدها را رعایت کنید | صلح با همسفران کوچک
  • هرآنچه درباره پنجره دوجداره آلومینیوم ترمال بریک باید بدانید
  • عوامل بروز یبوست در نوزادان چیست چگونه درمان می‌شود؟
  • رقیقش کن!