Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@03:49:20 GMT

زمین‌خواری، اشتهایی که باید کور شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۱۳۷۸

زمین‌خواری، اشتهایی که باید کور شود

تصرف غیر قانونی اراضی ملی و طبیعی مسئله تازه‌ای نیست، اما گسترش این پدیده و نبود ساز و کاری برای مقابله قاطع با مجرمان زمین‌خوار آسیب‌های زیادی به دنبال دارد که ایراد آسیب به منابع طبیعی، ذخایر ملی و ناهنجاری اقتصادی را به دنبال دارد.

به گزارش ایمنا، زمین‌خواری یا تصرف عدوانی اراضی اشخاص که در ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی و موادی از قانون آیین دادرسی مدنی به آن اشاره شده عبارت است از استیلا یا وضع یَد بر اراضی اشخاص به طریق عدوان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه قوانین مربوط به تصرف عدوانی نیازمند بازبینی و تنقیح مجدد است، اما قوانین مربوط به تغییر کاربری اراضی در قالبی منسجم‌تر وضع شده است، ولی نظر به اهمیت و دامنه شمول مضرات ناشی از آن لازم است مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای آن وضع شود.

این جرم ممکن است در مناطق مختلف کشور اتفاق بیفتد. گلشهر از توابع شهرستان گلپایگان، شهری در مرکز کشور است که از سالیان گذشته با این مشکل دست به گریبان بوده و زمین‌خواران به انحاء مختلف اقدام به تصرف اراضی ملی و دولتی و ساخت و ساز در آن‌ها کرده‌اند.

تشدید نظارت‌ها با تفویض اختیار به مسئولان شهرستانی

علی محمدی، کارشناس شهرسازی و عمران شهری می‌گوید: گاهی توسط دولت یا ادارات برای احداث مراکزی مانند مرغداری یا دامداری دو هکتار زمین واگذاری‌ شده، اما به دلیل نبود نظارت مقدار بسیار بیشتری زمین به صورت غیرقانونی تملک شده است.

وی تمرکز گرایی و تفویض نشدن بعضی اختیارات به مسئولان شهرستانی را از علل تشدید تخلفات می‌داند و می‌گوید: تفویض اختیار به فرمانداران و شهرداران امکان بهترین برای جلوگیری از تخلفات را فراهم می‌آورد.

کارشناس شهرسازی و عمران شهری تأکید می‌کند: در حال حاضر یک کارشناس از خارج شهرستان و در حالی که با مشکلات و شرایط محل آشنا نیست در مورد مجوزها و اجرای طرح‌ها نظر می‌دهد که گاه بر میزان مشکلات می‌افزاید.

افزایش تخلفات ساختمانی در اراضی ممنوعه

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که علیرضا اشراقی، رئیس نظام مهندسی و کنترل ساختمان گلپایگان با اشاره به رعایت نشدن اصول ساخت و ساز در احداث ابنیه واقع در اراضی غیر مجاز، می‌گوید: این ساختمان‌ها پس از مدتی به افراد دیگر فروخته می‌شود، این در حالی است که مهم‌ترین سرمایه بسیاری از افراد ساختمان مسکونی آنان است که حقوق مالکانه بر آن مترتب است.

وی خاطرنشان می‌کند: نقشه طرح‌های جامع و تفصیلی توسط مهندسان مشاور در استان تهیه و سپس ابلاغ می‌شود که شایسته است قبل از ابلاغ طرح، جزئیات آن توسط کارشناسان شهرسازی شهرداری و نظام مهندسی مورد بررسی میدانی قرار گرفته و سپس ابلاغ شود، زیرا قطعا کارشناسان بومی آگاهی و اشرافیت بیشتری نسبت به مسائل شهرخود دارند.

رئیس نظام مهندسی و کنترل ساختمان گلپایگان تصریح می‌کند: چشم انداز طرح جامع ۱۰ تا ۲۰ ساله بوده و باید رفاه و آسایش شهری در کنار توسعه کارآمد و اجرایی دیده شود، در حال حاضر طرح ابلاغ شده دارای ایراداتی است که نیازمند اصلاح و بازبینی مجدد است.

تضییع حقوق بیت‌المال

حجت‌الاسلام کیومرث امیرخانی، دادستان عمومی و انقلاب گلپایگان می‌گوید: اراضی کشاورزی از سوی برخی افراد سودجود مورد تعرض، تصرف و دستبرد قرار می‌گیرد، این در حالی است که حفظ محدوده شهر از وظایف شهرداری است و این دستگاه باید از ساخت و سازها باید جلوگیری کند.

وی می‌افزاید: تملک غیر قانونی اراضی موجب نارضایتی‌هایی شده است، حتی در زمین‌هایی که حفظ و نظارت بر آن‌ها جزو وظایف سازمان جهاد کشاورزی است نیز ساخت و سازهایی نیز شده است که بازرسی استان باید برای کنترل آن وارد عمل شود.

دادستان گلپایگان تصریح می‌کند: در طرح‌های جامع و تفضیلی، شهر به سمت زمین‌های کشاورزی سوق داده شد و حقوق بیت‌المال و عامه مردم ضایع شده است.

امیرخانی می‌گوید: در بعضی از پلاک‌های ثبتی مانند "مزرعه طلایی"، اسناد مالکیت با یکدیگر تداخل پیدا کرده است و مردم از این جهت ناراضی هستند.

وی خاطرنشان می‌کند: حفظ اراضی محدوده شهر وظیفه شهرداری و اراضی کشاورزی وظیفه جهاد کشاورزی است، اما متاسفانه در این زمینه اقدامات زیادی نشده است؛ در حال حاضر اکنون اگر ساخت و سازهای غیر مجاز تخریب شود نارضایتی‌های اجتماعی برای شهر و نظام ایجاد می‌کند.

شهرداری قدرت مقابله بعضی تخلفات را ندارد

علی نیکبخت، شهردار گلشهر می‌گوید: ۶۰ درصد اراضی ملی در شهر گلشهر فاقد سند مالکیت و راهکاری برای اخذ سند انجام نشده است.

وی می‌افزاید: برخی افراد در حدود ۵۰ سال گذشته در اراضی ملی ساخت و ساز انجام دادند و اکنون در همان اماکن ساکن هستند، اما سند مالکیت در اختیار ندارند و از طرفی شهرداری قدرت مقابله یا تخریب این واحدهای مسکونی را ندارد.

شهردار گلشهر تأکید می‌کند: برای افزایش قدرت اجرایی شهرداری‌ها در جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و یا ملی لازم است که قوه قضائیه سامانه‌ای مانند سامانه صدور چک طراحی کند تا در صورت تخلف و تملک اراضی کشاورزی و یا ملی تمام تخلفات ثبت و دستگاه‌های خدمات‌رسان به آن‌ها خدمات ارایه ندهد، زیرا این امر مهم می‌تواند پرونده‌های ورودی‌ به دادگستری را کاهش و قدرت اجرایی شهرداری‌ها را افزایش دهد.

کد خبر 400070

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گلپایگان اراضی کشاورزی شهر سازی شهرهاي ايران شهروند حقوق شهروندی مشارکت شهروندان قانون شهرداری تغيير كاربري اراضي آزادسازی اراضی کلانشهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۱۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان

سید عماد شاهرخی،  در نشست طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان، گفت: ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته‌است.

او با بیان اینکه ۳۲۶ مهندس کشاورزی در بخش خصوصی و دولتی مجری طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان هستند، اضافه کرد: ۶۹ شبکۀ مراقبت با ۴۲۰ نیرو کار رصد و پایش بیماری‌ها را در سطح مزارع انجام می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ۲۴ درصد از اراضی کشاورزی این استان آبی و ۷۶ درصد اراضی دیم است، تأکید کرد: ۳۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سامانۀ دیمزار‌ها ثبت شده‌است.

شاهرخی بیان کرد: سطح زیر کشت گندم در امسال ۱۰۴ درصد، جو صددرصد، نخود ۷۳ درصد، عدس ۶۲ درصد، گیاهان علوفه‌ای صددرصد، دانه‌های روغنی ۱۰۶ درصد و گیاهان دارویی ۷۱ درصد تحقق پیدا کرده‌است.

او یادآور شد: ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان تحت‌پوشش بیمه است و حفظ ۳۰ درصدی بقایای گیاهی ۱۳۵ درصد تحقق یافته‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: کشت عمود بر جهت و شیب ۱۰۲ درصد، کشت مستقیم بدون شخم ۷۱ درصد، تبدیل آیش به کشت ۱۱۵ درصد، رعایت تراکم بهینه ۱۳۰ درصد و مصرف ۸۰ درصد اوره به پایه صددرصد در لرستان تحقق پیدا کرده است.

او شرح داد: بذور اصلاح‌شدۀ گندم ۹۳ درصد، جو ۵۵ درصد، نخود ۵۴ درصد، عدس ۸۰ درصد، دانه‌های روغنی ۴۵ درصد، گیاهان علوفه‌ای صددرصد و گیاهان دارویی صددرصد تحقق پیدا کرده است.

شاهرخی با اشاره به مبارزه با آفات و بیماری‌ها در طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان، خاطرنشان کرد: کنترل علف‌های هرز در سطح ۱۱۳ هزار هکتار گندم و ۵۴ هزار هکتار جو انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم در سطح ۴۰۰ هکتار از اراضی این استان، یادآور شد: مبارزه با آفات در سطح ۱۵ هزار هکتار در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها انجام شده است.

او با اشاره به اجرای دو پایگاه نوآوری در راستای ارتقای بهره‌وری و انتقال دانش نوین به مزارع کشاورزی لرستان، اضافه کرد: این دو پایگاه در راستای تراکم غلات و حبوبات در خرم‌آباد و کوهدشت مستقر است.

شاهرخی گفت: میزان مصرف کود‌های پتاسه ۳۰ درصد و فسفاته ۲۰ درصد در سال زراعی جدید افزایش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی
  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
  • تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی ممنوع است
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری