Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل آفریقا، با اشاره به تحولات اخیر در برخی از کشورهای این قاره و روند کنونی تحولات در لیبی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به پراکندگی جغرافیایی مردم در لیبی و همچنین منابع نفتی که در این کشور وجود دارد این منطقه محیط مساعدی برای ادامه جنگ نظامی و خلأ قدرت است.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه تحولات اخیر در برخی از کشورهای آفریقا بر اساس یک موج واحد نیست بلکه متاثر از یکدیگر هستند، گفت: در جریان بهار عربی شاهد تحولاتی در لیبی، مصر و تونس بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحولات بر الجزایر نیز تاثیر گذاشت ولی روند تاثیرگذاری این تحولات بر این کشور با موانعی روبرو بود چنانکه مردم نتوانستند خواسته‌های خود را محقق کنند. آنچه که در الجزایر در حال رخ دادن بود  یک تحول خواهی بومی و مردمی بود که چهره خود را نشان می‌داد ولی چون دولت الجزایر یک دولت امنیتی قوی بود و پیوندهایی با ارتجاع عربی و برخی از کشورهای غربی داشت ، توانست در برابر  امواج مخالفان مقاومت بیشتری بکند، گرچه به نظر می‌رسد در طی مدت اخیر مقاومت مخالفان در حال افزایش است.

وی همچنین به تحولات موجود در سودان و لیبی اشاره کرد و گفت: در این تحولات نیز شاهد نقش آفرینی کشورهایی چون امارات و عربستان هستیم. این کشورها به دنبال این هستند که حکومت لائیک در سودان ایجاد کنند و از ایجاد حکومت مذهبی در این منطقه جلوگیری کنند.

این کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه مردم سودان و لیبی مردمی علاقه‌مند به اسلام هستند و اگر موانع برطرف شود مردم این منطقه خواهان تحقق مردم سالاری دینی هستند، ادامه داد: اما برخی از کشورهای غربی از طریق کشورهای امارات و عربستان به دنبال این هستند که اجازه ندهند در کشوری چون سودان  و لیبی حکومت اسلامی ایجاد شود، بلکه مطلوب آنها تشکیل حکومتی سکولار با پشتوانه ارتش است.

وی همچنین به وضعیت تحولات در لیبی اشاره کرد و گفت: با توجه به درگیری‌های داخلی در لیبی فروشندگان سلاح تمایل دارند که جنگ در این منطقه ادامه پیدا کند. چرا که آنها از طریق فروش نفت لیبی درآمد حاصل از فروش سلاح‌هایشان را کسب می‌کنند.

قنادباشی  ادامه داد: در لیبی با توجه به روند تحولات پراکندگی جغرافیایی محیط مساعدی به وجود آمده که جنگ نظامی و داخلی ادامه پیدا کند و همچنان خلأ قدرت وجود داشته باشد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تحولات آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۱۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رئیس جمهورترکیه گفت که نباید به اسرائیل فرصت داد تا با فرافکنی، بر وحشی‌گری خود در نوار غزه سرپوش بگذارد.

رجب طیب اردوغان در نشست خبری مشترک با همتای تانزانیایی خود در آنکارا افزود: یکی از بزرگترین کشتارهای قرن گذشته، ۱۹۵ روز است که در غزه ادامه دارد و ما باید برای توقف این کشتارها تلاش بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: ما دیدیم که کشورهای غربی یک‌صدا به پاسخ ایران (به حمله اسرائیل در دمشق) اعتراض کردند و همین کشورها اکنون باید یک صدا به اسرائیل بگویند: بس کن.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین بر ضرورت دستیابی به آتش بس فوری و دائمی در غزه و برداشتن گام های فوری پس از آن برای اجرای راه حل دو دولتی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور تانزانیا هم گفت که این کشور از تلاش های ترکیه برای یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای درگیری های بین المللی حمایت می کند و خواستار آتش‌بس فوری در غزه است.

کد خبر 6082152

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق معادله جدیدی ایجاد کرد/ برای ثبات منطقه هیچ راه‌حلی جز توقف تجاوز به غزه وجود ندارد
  • کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • اشتباهات نتانیاهو کاتالیزور تحولات مهم
  • دریادار ایرانی: با همت مردم به راه خود ادامه می‌دهیم
  • پیام ابراهیم رئیسی به کشورهای منطقه/ عملیات وعده صادق اقدامی محدود بود نه فراگیر
  • ببینید | روایت رفیق دوست از درخواست موشکی ایران از سوریه و لیبی؛ نقش آیت‌الله هاشمی چه بود؟
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • تاکید بر اهمیت نقش مقاومت مردم لبنان در تحولات منطقه
  • مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد
  • تعمیرات و نگهداری سدها باید عملیاتی شود