Web Analytics Made Easy - Statcounter

«توبیاس الوود» روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران را رویکردی «غیر سودمند» خواند که به تشدید ناپایداری در خاورمیانه دامن زده است.  

او تنش‌های بوجود آمده در توافق‌هسته‌ای ایران را به رفتار شخص دونالد ترامپ نسبت داد و یادآور شد، حتی کنگره نیز رویکرد متفاوتی نسبت به کاخ سفید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سیاستمدار انگلیسی افزود: با وجود آنکه آمریکا نزدیک‌ترین متحد این کشور است و در بسیاری از مسائل از جمله آنچه نفوذ ایران در منطقه خوانده می‌شود، عقیده است اما از همه سیاست‌های واشنگتن علیه تهران، به ویژه خروج از برجام و سیاست فشار حداکثری حمایت نمی‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته به صورت یکجانبه و غیرقانونی کشورش را از برجام خارج کرده و تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

ایران که همواره بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تأکید کرده است؛ یک‌سال پس از خروج آمریکا از این توافق، پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد اما پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتِ برجامی آنها بویژه بهره‌مندی‌ ایران از منافع اقتصادی این توافق، از اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون چهار گام‌ را با هدف کاهش تعهدات خود، طبق برجام آغاز کرد.

با وجود مخالفت اعضای برجام از گام‌های ایران، اما در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام که جمعه گذشته در وین برگزار شد، همه کشورها رفتار مخرب آمریکا را ریشه اصلی تنش‌های بوجود آمده در برجام اعلام کردند.
 


معاون پیشین وزیر دفاع انگلیس در ادامه‌، ادعای مشارکت انگلیس در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس را که مردادماه گذشته خبرساز شده بود رد کرد و گفت:‌ من با این ادعا موافق نیستم. ما درگیری‌های غیرسودمندی در تنگه هرمز داشتیم و دوران سختی را پشت سر گذاشتیم، اما از آن زمان عبور کردیم. ما تمایل داریم با ایران و مردم این کشور رابطه فعالی داشته باشیم؛ نباید تصور کنید هر کاری ترامپ انجام می‌دهد انگلیس از آن تبعیت می‌کند.

الوود خاطرنشان کرد، فارغ از هرگونه ادعا درباره نقش ایران در حمله به تاسیسات فنی آرامکو، تهران باید این حادثه را محکوم می‌کرد. باید درک کنیم که این رویدادها تا چه اندازه خطرناک است، چون تا بروز جنگ بزرگتر که به نفع هیچ‌کس نیست، فقط چند گام فاصله داریم.

او همچنین خروج آمریکا از سوریه و حمله ترکیه به شمال سوریه را به باد انتقاد گرفت و افزود: با کمال تاسف باید عرض کنم ما شاهد فرسایش نظم قوانین بین‌المللی هستیم و [...] لازم است جامعه جهانی با یکدیگر همکاری کنند.
2023

برچسب‌ها برجام دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا خلیج فارس انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا خلیج فارس انگلستان برجام دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا خلیج فارس انگلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۲۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع سابق انگلیس: ما اکنون درگیر مناقشه‌های خاورمیانه شده‌ایم

وزیر دفاع سابق انگلیس با اشاره به پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی و حضور کشورش برای مقابله با پهپادهای ایران، هشدار داد: لندن بپذیرد که اکنون در مناقشه‌های «خاورمیانه» درگیر شده است.

به گزارش ایسنا، توبیاس الوود، وزیر دفاع سابق و رئیس سابق کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس پس از عملیات گسترده ایران در پاسخ به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، هشدار داد که هیچکس کنترل کاملی بر تشدید درگیری نداشت، زیرا تعداد زیادی از کشورها درگیر آن بوده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به حضور هواپیماهای جنگی نیروی هوایی انگلیس در منطقه برای آنچه هدف قرار دادن موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی عنوان شده است، خاطر نشان کرد: بریتانیا باید بپذیرد که ما اکنون در مناقشه‌های منطقه خاورمیانه درگیر هستیم.

به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، وزارت دفاع انگلیس تأیید کرد که هواپیماهای جنگی این کشور در عراق و سوریه برای رهگیری هرگونه حمله هوایی در محدوده مأموریت‌های فعلی لندن در منطقه مستقر شده‌اند.

الوود همچنین گفت: بسیار واضح است که بریتانیا همراه با ایالات متحده در کنار اسرائیل برای کمک به دفاع از خود خواهد ایستاد، اما ما باید بدانیم که اکنون درگیر این موضوع نیز هستیم.

این مقام سابق انگلیس با ابراز نگرانی نسبت به اینکه تنش‌ها در منطقه رو به افزایش است، تاکید کرد هیچ قدرتی نمی‌تواند کنترل کند که سرانجام این، به کجا خواهد کشید. وی استفاده مستقیم ایران از خاک خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی را نگران‌کننده دانست و آن را مرحله‌ای جدید در درگیری‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

همچنین وزیر بهداشت انگلیس در گفت‌وگو با اسکای نیوز در پاسخ به سوالی درباره عملیات شامگاه شنبه ایران از تهران و تل‌آویو خواست تا تنش‌ها را کاهش دهند.

روابط عمومی کل سپاه بامداد امروز (یک‌شنبه) در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از حمله و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی هم شامگاه شنبه به نقل از مسئولان صهیونیست اعلام کرد ایران با شلیک ده‌ها پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی حمله خود را آغاز کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود با اشاره به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران تاکید کرد: هرگونه تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی از مبدأ هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است امشب یک نشست اضطراری برای بررسی اوضاع منطقه تشکیل دهد.

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هم پیشتر در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره پاسخ نظامی ایران در شامگاه شنبه گفت پاسخ ایران «شکست سنگین بازدارندگی آمریکا و اسرائیل» را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد
  • ببینید | تناقض عجیب در سخنان وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • وزیر خارجه انگلیس: وضعیت غزه "غیرقابل قبول" است
  • رسانه‌های اقلیـت علیه انسان -رسانه‌های اکثریـت!
  • وزیر دفاع سابق انگلیس: ما اکنون درگیر مناقشه‌های خاورمیانه شده‌ایم
  • آرام کردن اوضاع ملتهب خاورمیانه نیازمند روش‌های خلاقانه تر و ابتکارهای بیشتر قدرتهای جهانی است‌
  • آستین: اسرائیل بدون اطلاع واشینگتن اقدامی علیه ایران نکند
  • بیانیه وزارت دفاع انگلیس در واکنش به حمله پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل
  • ایران برای «اقدامات دفاعی بیشتر» تردید به خود راه نمی‌دهد
  • واکنش بریتانیا به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی / نخست‌وزیر انگلیس: از امنیت اسرائیل دفاع می‌کنیم