Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری گعده‌های علمی، رونق بازار کتاب و کتاب‌خوانی، خودکفایی در حوزه هنر و صادرات فعالیت‌های هنری به دیگر مساجد، ارائه خدمات قرض‌الحسنه و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از عوامل شهرت مسجد رضایی و حرکت آن در مسیر تراز اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حلقه های معرفتی دیرزمانی است که به ابتکار پایگاه های بسیج در بیشتر مساجد کشورمان برگزار می شود و به عنوان گعده هایی در موضوعات اعتقادی، فرهنگی، علمی و سیاسی به برنامه ثابت بسیاری از شامگاه های بسیج تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما شاید (دست کم طبق مشاهدات و بررسی های خبرنگار شبستان) هیچ مسجدی به اندازه مسجد «رضایی» (واقع در تهران، خیابان خاوران، خیابان شیرازی) به این حلقه ها نظم، انسجام و استمرار نبخشیده باشد و همین موضوع موجب شهرت این خانه خدا در میان مساجد ناحیه شهید محلاتی مرکز رسیدگی به امور مساجد شده است.

 

راهکاری برای تمرکز بیشتر مردم هنگام سخنرانی 

 

بدین ترتیب که هر شب در این مسجد سخنرانی مذهبی برپا است و بعد از آن حتما حلقه هایی از نمازگزاران در آن برپا می شود و همیشه یک سرحلقه که دانشجو یا طلبه است بر بحث ها و اظهارنظرهای حاضران نظارت دارد و در پایان کار، جمع بندی لازم از سوی سخنران مربوطه ارائه می گردد.

 

 

به گفته حجت الاسلام و المسلمین «محمد نیک بین»، امام جماعت مسجد رضایی، وی این الگو را از دوران معاونتش در حوزه علمیه مروی (واقع در تهران، خیابان 15 خرداد غربی، کوچه مروی) برای اهالی این خانه خدا به ارمغان آورده است.

 

البته دلیل شهرت و موفقیت مسجد رضایی در جنوب شرق تهران صرفا برگزاری این گعده ها نیست بلکه برگزاری جلسات تفسیر قرآن، همه روزه پس از اقامه نماز ظهر و عصر از دلایل دیگر این شهرت است. امام جماعت این مسجد چند سالی است تفسیر کلام الله مجید را از سوره مبارکه حمد آغاز کرده و یک به یک سوره ها را با همراهی مردم تفسیر می کند. نکته مهم این است که اگر اتفاقی در حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کشور روی دهد، مفسر این مسجد معمولا آیاتی از قرآن را که مرتبط با این رویدادها است، برای نمازگزاران شرح می دهد.

 

جلسات شرح صحیفه سجادیه نیز حدود ۱۰ سالی است که دوشنبه ها در مسجد رضایی برگزار می شود و اتفاقا یکی از موضوعات گعده های معرفتی در این مسجد، محتوای طرح شده در این جلسات است. در واقع تلاش شده با برگزاری این گعده ها میزان تمرکز و توجه نمازگزاران به سخنرانی ها بیشتر و بیشتر شود.

 

بازار کتاب و کتابخوانی اینجا رونق دارد

 

کتاب و کتاب خوانی جایگاهی مهم در مسجد رضایی دارد به طوری که چند نوبت در سال مسابقات کتابخوانی با محوریت بررسی سیره و سبک زندگی پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت (ع) و شهدای انقلاب اسلامی و مدافع حرم در این خانه خدا برگزار می شود که در این میان، مسابقه آموزه‌ های فاطمی، قدیمی ترین مورد است.

 

گروه  هنری پایگاه بسیج مسجد رضایی جزو واحدهای بسیار فعال در این مسجد است که در بسیاری از مناسبت ها به ویژه ایام فاطمیه و دهه ولایت و امامت نمایش هایی جذاب و آموزنده برگزار می کند. به گفته حجت الاسلام «نیک بین» فعالیت این گروه آنقدر با استقبال مردم روبرو شده که برخی از مساجد تهران از آن برای اجرای نمایش دعوت به عمل می آورند. به این صورت این مسجد ضمن خودکفایی در حوزه نمایشی در زمینه صادرات هنر نیز موفق بوده است.

 

 

مسجد رضایی جزو پایگاه های تکثیر و توزیع اعلامیه های امام خمینی (ره) در منطقه خاوران بوده است و اهالی آن جزو مبارزان علیه طاغوت و جان برکفان در دوره جنگ تحمیلی و دفاع از حریم ولایت و امامت بوده اند. طبق آمارها، حدود 80 نفر از نمازگزاران این مسجد در دوره های مختلف انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند و همه ساله در هفته دفاع مقدس، یادواره ای برای آنان با سخنرانی یکی از شخصیت های کشوری یا لشکری در این خانه برگزار می شود که امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش و الیاس نادران از جمله این سخنران بوده اند.

 

این مسجد در حوزه خدمات رسانی به آحاد مردم به ویژه نیازمندان نیز بسیار فعال است و صندوق قرض الحسنه «حضرت باقرالعلوم (ع)» توانسته خدمات مغتنمی را به نیازمندان و محرومان ارائه کند؛ اگرچه میزان وامی که پرداخت می کند، خیلی زیاد نیست ولی می تواند مرهمی بر زخم اقتصادی تعدادی از مردم منطقه مستضعف‌نشین خاوران باشد.

 

 

شورای فرهنگی مسجد رضایی چند سال پیش حکم به تاسیس واحدی برای آموزش مهارت های کارآفرینی داد تا به زنان سرپرست خانوار که در طول سال کمک های نقدی و غیرنقدی از این مسجد دریافت می کنند با کسب مهارت های لازم بتوانند از نظر اقتصادی خودکفا شوند. دوره های آموزشی این واحد معمولا صبح ها از ساعت 9 تا 11 صبح یا بعدازظهرها از ساعت 15 تا 17 برگزار می شود. این اقدام در راستای عمل به این ضرب المثل معروف است که «می خواهی کسی را فقط یک روز  سیر کنی، به او ماهی بده، و اگر قراره برای همیشه ماهی داشته باشد و زندگی به او ببخشی نه زنده بودن را، ماهی گیری را به او بیاموز.»

 

سخن پایانی اینکه، مسجد رضایی گام های بلندی برای جذب گروه های مختلف مردم از طریق میدان دادن به نوجوانان و جوانان و بانوان در طراحی و اجرای برنامه های خود برداشته است.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد وفات حضرت معصومه س مسجد مسجد کانون های مساجد استان بوشهر خبرگزاری شبستان دانشجو مسجد رضایی حلقه های معرفتی مسجد تراز اسلامی گروه نمایش صندوق قرض الحسنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۲۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی از سوی ریاست قوه قضائیه مبنی بر لزوم حضور قضات به ویژه دادستان‌ها در بطن جامعه، دادستان تهران به اتفاق جمعی از معاونان خود در شامگاه سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور در مسجد مفتخر در منطقه قیطریه، ضمن شرکت در نماز مغرب و عشا با نمازگزاران دیدار و به مشکلات و مسائل حقوقی و قضائی آنان رسیدگی کرد.

همچنین بر اساس برنامه‌ریزی مدون دادستانی تهران، به منظور تحت پوشش قرار دادن تمامی مساجد پایتخت، معاونان و سرپرستان هر ناحیه از دادسرای تهران مأموریت یافته‌اند در معیت تعدادی از قضات، به صورت ماهانه در مساجد واقع در نواحی دادسرای تحت مدیریت خود حضور یافته و نسبت به حل مشکلات و ارشاد قضائی شهروندان اقدام کنند.

گفتنی است دادستان تهران و معاونان وی، علاوه بر حضور ماهانه در مساجد، در برنامه هفتگی ملاقات مردمی دادسرای تهران، نیز ضمن دیدار چهره به چهره با مراجعان به مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی آنان رسیدگی و دستورات و ارشادات لازم را صادر می‌کنند.

کد خبر 6087186

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • هویت‌بخشی به گروه‌های سرود کانون‌های مساجد امری مهم است