Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه آلمان از روسیه خواست برای پایان دادن به مناقشه با کشور همسایه، اوکراین، گام‌های بیشتری بردارد. هایکو ماس اقدامات رئیس جمهوری اوکراین برای حل این مناقشه را شجاعانه خواند.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های گذشته مسکو و کی‌یف برای حل بحران شرق اوکراین انعطاف زیادی از خود نشان داده‌اند و انتظار می‌رود در دیدار میان سران دو کشور این روند مثبت ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز یک‌شنبه، هشتم دسامبر و در آستانه این دیدار خواستار تحرک بیشتر روسیه و برداشتن گام‌های عملی در این مسیر شد.

او در گفت‌وگو با نشریه "بیلد ام زونتاگ" تاکید کرد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، برای حل مناقشه در مناطق شرقی، به رغم خطرات سیاسی داخلی و عوارض جانبی، اقدامات شجاعانه‌ای کرده است.

ماس می‌گوید اقدام دولت اوکراین برای آزادی زندانیان و آغاز عقب نشینی نیروهای ارتش از مناطق شرقی موجب تحرک جدیدی برای حل مناقشه شده و اکنون مسکو باید نشان دهد که دست یافتن به توافق‌های جدید ممکن است.

به گزارش دویچه‌وله، جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین بر بخش بزرگی از دو منطقه دونسک و لوهانسک تسلط دارند و از سال ۲۰۱۴ اعلام استقلال کرده‌اند.

قرار است امروز دوشنبه مذاکراتی در پاریس برای حل بحران شرق اوکراین انجام شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و همتای اوکراینی او در این مذاکرات شرکت می‌کنند.

آلمان و فرانسه در نقش میانجی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به عنوان میانجیگر در مذاکرات روز دوشنبه در پاریس حضور خواهند داشت.

وزیر خارجه آلمان می‌گوید برلین با همکاری فرانسه باید تلاش کند که مذاکرات روز دوشنبه نقطه پایانی بر خونریزی تقریبا روزانه در خاک اروپا باشد.

در سال ۲۰۱۵ با میانجیگری اتحادیه اروپا برنامه‌ صلحی برای خاتمه دادن به بحران شرق اوکراین تدوین شد که مهم‌ترین محورهای آن از آن زمان تاکنون همچنان مورد مناقشه است.

اعلام آتش‌بس، عقب نشینی سلاح‌های سنگین از مناطق جنگی در شرق، برگزاری انتخابات محلی و اعلام خودمختاری برای مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان از مهم‌ترین مسائلی است که در مورد آن توافق صورت نگرفته و قرار است در نشست پاریس درباره آنها مذاکره شود.

مذاکره بر سر وضعیت مناطق اشغالی در شرق اوکراین در داخل این کشور مخالفان زیادی دارد. روز یک‌شنبه حدود دو هزار نفر در کی‌یف تجمع و علیه هر گونه سازش تظاهرات کردند.

این تظاهرات به دعوت سه فراکسیون پارلمانی اپوزیسیون که پشتیبان پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری پیشین اوکراین هستند برگزار شد.

انتخابات محلی در سرتاسر اوکراین

ولودیمیر زلنسکی قصد دارد اکتبر سال آینده و همزمان با انتخابات محلی سراسری در اوکراین در مناطق مورد مناقشه در شرق نیز انتخابات را برگزار کند.

او روز شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که رای‌گیری سال آینده در همه شهرهای اوکراین و مطابق با قوانین این کشور انجام خواهد شد.

کی‌یف در عین حال خواهان تسلط مجدد بر مرز مشترک میان اوکراین و روسیه در مناطق شرقی و پیش از برگزاری انتخابات محلی در دو منطقه دونسک و لوهانسک شده است.

ارتش اوکراین و جدایی طلبان از اواخر ماه ژوئن امسال در چند مرحله نیروهای خود را از برخی شهرک‌ها حدود یک کیلومتر عقب کشیده‌اند.

در میانه ماه نوامبر روسیه چند کشتی توقیف شده اوکراین را پس از حدود یک سال آزاد کرد. به رغم این نشانه‌های مثبت، برخی ناظران نسبت به دست یافتن به یک توافق نهایی در نشست پاریس و خاتمه یافتن مناقشه در شرق اوکراین چندان خوش‌بین نیستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اوكراين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۲۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد

دولت فرانسه با متهم کردن روسیه به انتشار اخبار جعلی و نادرست، از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌های بیشتری علیه مسکو اعمال کند.

به گزارش اسپوتنیک، فرانسه از اتحادیه اروپا درخواست کرد تحریم‌های جدیدی را برای هدف قرار دادن اطلاعات نادرست روسیه و مداخله در انتخابات در سراسر جهان اعمال کند.

بلومبرگ روز چهارشنبه با استناد به یک پیش نویس پیشنهادی، گزارش داد که فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته تحریم های جدیدی علیه روسیه به دلیل ادعاهای دخالت در انتخابات اعمال کند.

در پیش نویس نقل شده توسط بلومبرگ آمده است که این محدودیت‌ها افراد و نهادهای مرتبط با روسیه را که گفته می شود در اقداماتی برای تضعیف دموکراسی، ثبات و حاکمیت قانون از طریق انواع ابزارهای ترکیبی دخیل هستند، هدف قرار می‌دهد.

در گزارش ارائه شده توسط فرانسه ادعا شده است که روسیه با انتشار اخبار جعلی با هدف افزایش اختلاف بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا فعالیت‌های بی‌ثبات کننده انجام می‌دهد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه افزود: مقامات اتحادیه اروپا نگران افزایش حجم اطلاعات جعلی در رسانه‌های اجتماعی در آستانه انتخابات ماه ژوئن هستند.

رسانه های خبری گفتند که پیشنهاد فرانسه از حمایت کشورهای استونی، لتونی، لیتوانی، هلند و لهستان برخوردار است.

ماه گذشته، مقامات جمهوری چک تعدادی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا را متهم کردند که از یک رسانه‌ طرفدار روسیه برای انتشار دیدگاه این کشور در مورد وضعیت بین‌المللی، رشوه دریافت کرده‌اند.

روسیه بارها اتهامات غرب در مورد دخالت روسیه در امور داخلی سایر کشورها را رد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • ۸ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند
  • ۳ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «ورونژ» روسیه سرنگون شدند
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • اوکراین: روسیه به مناطق غیرقابل پیش بینی حمله خواهد کرد
  • فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین
  • کلید ۹۵ میلیارد دلاری برای دو جنگ؟