Web Analytics Made Easy - Statcounter

«امیرعلی ابوالفتح» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درخصوص آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: در اردوگاه جموریخواهان تکلیف روشن است. هر چند تعدادی از جمهوریخواهان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مرحله مقدماتی شده‌اند اما نه این افراد شاخص هستند و نه بدنه حزب جمهوریخواه از ترامپ ناخرسند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، ترامپ همچنان نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۰ است.

وی با بیان اینکه وضعیت اردوگاه دموکرات‌ها به اندازه جمهوریخواهان مشخص و شفاف نیست، اظهار داشت: تا چند وقت پیش ارزیابی‌ها حاکی از آن بود که رقابت‌ اصلی در انتخابات ریاست جمهوری در اردوگاه دموکرات‌ها میان جو بایدن، برنی سندرز و الیزابت وارن باشد اما دو اتفاق در این مدت رخ داده که به ابهام‌ها برای تعیین فرد اصلی در اردوگاه دموکرات‌ها افزوده است.

بلومبرگ ثروتمندترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در طول تاریخ آمریکا است

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: یک مسئله آن است که پیت بوتیجیج نامزد ۳۷ ساله که شهردار «ساوت‌بند» در ایالت ایندیانا است، موقعیت خود را در نظرسنجی‌ها ارتقا داده و توانست در انتخابات کلیدی «آیوا» موفق عمل کند. این مسئله موجب شد تا این احتمال وجود داشته باشد که وی در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها شگفتی‌ساز باشد و به عنوان نامزد دموکرات‌ها به عرصه رقابت با ترامپ برود.

ابوالفتح با اشاره به نامزدی مایکل بلومبرگ تصریح کرد: اتفاق مهم دیگری که در این مدت رخ داده، اعلام نامزدی مایکل بلومبرگ شهردار پیشین نیویورک است که نهمین فرد ثروتمند در آمریکا با دارایی بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار محسوب می‌شود. اعلام نامزدی او موجب شده تا او ثروتمندترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در طول تاریخ آمریکا باشد.

وی با بیان اینکه حضور بلومبرگ ممکن است موجب تغییر روند انتخاب نامزد نهایی حزب دموکرات شود، خاطرنشان کرد: بلومبرگ فرد ثروتمندی است و پول و ثروت او می‌تواند موجب معرفی شدنش به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها در رقابت با ترامپ باشد و ما در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، شاهد رقابت دو میلیاردر با یکدیگر باشیم. با این وجود، حدود ۱۱ ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و ممکن است تحولاتی رخ دهد که صحنه رقابت‌ها را متفاوت از امروز کند.

ضدیت با نخبگان ادامه یابد، بوتیجیج شانس نامزد نهایی شدن دموکرات‌ها را دارد

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا پیت بوتیجیج می‌تواند به چهره شگفتی‌سازی در انتخابات تبدیل شود، ابراز داشت: اگر جامعه آمریکا ضدیت با نخبگان و سیاستمداران کهنه‌کار را همچنان ادامه بدهد همانند آنچه که موجب پیروزی دونالد ترامپ و شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ شد، بوتیجیج شانس معرفی شدن به عنوان نامزد حزب دموکرات را دارد.

ابوالفتح افزود: بوتیجیج چند نقطه ضعف دارد؛ نخست آنکه او کم سن و سال است و در سطح جامعه سرشناس نیست. با آنکه ترامپ در سال ۲۰۱۶ سیاستمدار نبود اما به خاطر ثروتش فرد شناخته شده‌ای بود. مردم آمریکا او را به عنوان یک کارآفرین می‌شناختند، املاک فراوانی داشت، برند ترامپ در تمامی ساختمان‌ها و املاک او خودنمایی می‌کرد و یک برنامه نمایشی تلویزیونی را اجرا می‌کرد که هفته‌ای ۲۵ میلیون تماشاگر داشت در حالی که بوتیجیج به این اندازه سرشناس نیست.

وی با بیان اینکه بوتیجیج فرد هم‌جنس‌گرا است، عنوان کرد: در جامعه سنتی آمریکا قابل قبول نیست که رئیس‌جمهور فرد هم‌جنس‌گرایی باشد و جریان‌های محافظه‌کار این مسئله را به هیچ وجه نمی‌پذیرند. با این حال، انتخابات اولیه درون حزبی محک خوبی برای سنجیدن بوتیجیج است که آیا او موفق می‌شود یا به خاطر نقاط ضعفش از گردونه رقابت‌ها حذف می‌شود.

ثروت بلومبرگ موجب استقلال رای وی می‌شود 

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا درباره اعلام نامزدی مایکل بلومبرگ یادآور شد: پول نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد. هزینه انتخابات زیاد است و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گرانقیمت‌ترین انتخابات در تمام دنیا است و همین مسئله موجب می‌شود افراد بدون وجود حامیان مالی ثروتمند موفق شوند ولی این مسئله به معنای آن هم نیست که هرکس پول کمی دارد، از گردونه رقابت‌ها حذف می‌شود یا هر کس پول زیادی دارد، پیروز انتخابات می‌شود.

ابوالفتح با اشاره به اینکه ارزیابی‌ها حاکی از شانس زیاد بلومبرگ به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات است، بیان کرد: بلومبرگ فرد ثروتمندی است و همین مسئله موجب استقلال رای او می‌شود. همین ویژگی را ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ داشت چراکه استقلال مالی وی موجب اتخاذ مواضعی شد که حامیانی را برایش به وجود آورد. بلومبرگ هم آنقدر پولدار است که حتی به یک دلار هم نیازمند نیست پس می‌تواند حرفی بزند که مردم دوست دارند.

وی اضافه کرد: البته ثروتمند بودن دافعه‌های زیادی هم دارد به ویژه آنکه حلقه سوسیال دموکرات‌ها و لیبرال‌های حزب دموکرات، طبقه کارگر، سندیکاها و... نگران هستند جامعه و دولت آمریکا بیش از پیش در اختیار طبقه ثروتمندان قرار بگیرد همانطور که برنی سندرز در واکنش به کاندیداتوری بلومبرگ گفت پولدارها آمده‌اند تا انتخابات را مصادره کنند.

سندرز با ابهام درباره سلامتی‌اش روبه‌رو است تا تعارضات ایدئولوژیک 

این پژوهشگر مسائل آمریکا با بیان اینکه ترامپ با وجود آنکه میلیاردر بود اما توانست صدای طبقه فردوست و حاشیه‌نشین‌ها باشد، گفت: اینکه بلومبرگ تا چه اندازه موفق می‌شود بستگی به شعارها و شخصیت کاریزمای او دارد و اینکه او خود را چگونه نشان می دهد؛ اینکه آیا خود را فردی کارآفرین نشان خواهد داد یا آنکه صدای وال‌استریتی‌ها و طبقه یک درصدی آمریکا است.

ابوالفتح درباره موقعیت برنی سندرز در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها هم اظهار داشت: سندرز بیش از آنکه با مشکل تعارضات ایدوئولوژیک روبه‌رو باشد با مشکل جسمی و ابهام درباره سلامتی‌اش روبه‌رو است. اگر سندرز رئیس‌جمهور شود، او پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود. او هم‌اکنون ۷۹ ساله است و اگر بخواهد رئیس‌جمهور شود، به فرض پیروزی در هر دو دور انتخابات، تا ۸۷ سالگی رئیس‌جمهور باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: می‌گویند سخت‌ترین شغل دنیا رئیس‌جمهور آمریکا بودن است که نیازمند قوای بدنی زیادی است در حالی که سندرز چندی پیش سکته قلبی کرد که نقطه ضعف اساسی برای او محسوب می‌شود.

ترامپ ترس سلطه سوسیالیسم بر اقتصاد آمریکا را نهادینه کرده است

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه در جامعه آمریکا تفکرات سوسیالیستی و چپ یا عدالت‌محور خیلی خریدار ندارد، تصریح کرد: سندرز تنها نامزدی است در فرم‌های انتخاباتی خود را نامزد سوسیال دموکرات معرفی کرده است. این در حالی است که هسته مرکزی حزب دموکرات تمایلی ندارد این حزب به سمت سوسیالیسم حرکت کند به ویژه آنکه ترامپ ترس و وحشت وسیعی از سلطه سوسیالیسم بر اقتصاد آمریکا طی یکی، دو سال اخیر نهادینه کرده است.

ابوالفتح با بیان اینکه ترامپ القا می‌کند اگر دموکرات‌ها رئیس‌جمهور شوند، شهروندان آمریکا حتی نمی‌توانند یک مک‌دونالد بخرند، خاطرنشان کرد: شعارهای سندرز حول محور مسائلی نظیر اعمال مالیات سنگین بر ثروتمندان و مجانی کردن دانشگاه‌ها برای دانشجویان است. این ترس موجب شده تا سران حزب دموکرات‌ ترس شکست در انتخابات را داشته باشند و با این نظر، قابل درک است که آنها تمایلی به نامزدی نهایی سندرز نداشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سران حزب دموکرات می‌توانند سندرز را از گردونه رقابت‌ها حذف کنند، ابراز داشت: اینکه آنها تا چه اندازه می‌توانند سندرز را حذف کنند، انتخابات ۲۰۱۶ نشان داد که سران جمهوریخواه در روی کار آمدن ترامپ و معرفی نهایی وی ناکام ماندند. همین مسئله موجب می‌شود تا این احتمال وجود داشته باشد که سران حزب دموکرات در فضای مطالبات عدالتخواهانه به معرفی شدن سندرز به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات تن دهند.

الیزابت وارن حرف‌های روشنفکرانه می‌زند 

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره احتمال معرفی شدن الیزابت وارن به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات هم بیان کرد: الیزابت وارن هم - البته نه به اندازه سندرز – شعارهای طرفداری از طبقه کارگر و فردوستان جامعه و مقابله با وال‌استریت را می‌دهد. مشکلی که وارن دارد این است که بیشتر مورد توجه نخبگان سیاسی است. او فردی سخنور، فرهیخته و استاد دانشگاه است. ارتباط او تا به امروز بیشتر با فرهیختگان و نخبگان بوده و حرف‌های روشنفکرانه می‌زند تا مردمی.

ابوالفتح ادامه داد: ترامپ مانند مردم عادی حرف می‌زند و به اندازه فهم عامه جامعه سخن می‌گوید و نه به اندازه روشنفکران و طبقات فرهیخته جامعه. این مسئله زمانی خود را نشان می‌دهد که انتخابات وارد سطح ملی می‌شود و از رقابت‌های درون حزبی فراتر می‌رود.

وی با بیان اینکه همین مشکل وارن را هیلاری کلینتون در رقابت‌های سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ داشت، یادآور شد: کلینتون به گونه‌ای سخن می‌گفت که بسیاری از مردم آمریکا معتقد بودند وی در برج عاج نشسته است. او عالی حرف می‌زد ولی برای عامه مردم قابل درک نبود. ممکن است این نقد هم به وارن وارد شود.

ماجرای اوکراین گیت چهره بایدن را به شدت تخریب کرد

کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه وارن زن است و هنوز مشخص نیست مردم آمریکا، رئیس‌جمهور زن را بپذیرند، عنوان کرد: قبلا میان یک زن سفیدپوست و یک مرد سیاه‌پوست، مردم به شدت متعصب و نژادپرست آمریکا یک مرد سیاه‌پوست را به هیلاری کلینتون سفیدپوست ترجیح دادند و در سال ۲۰۱۶ هم از میان یک زن و یک مرد متهم به زن‌ستیزی، مرد متهم به زن‌ستیزی را انتخاب کردند. هنوز مشخص نیست سقف رئیس‌جمهور نشدن یک زن در آمریکا چه زمانی شکسته می‌شود.

ابوالفتح درباره جایگاه جو بایدن در رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها هم گفت: وقتی جو بایدن وارد عرصه انتخابات شد، به نظر می‌رسید او بیشترین شانس را برای معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات دارد. او هشت سال معاون رئیس‌جمهوری بود که برای دموکرات‌ها دوره طلایی محسوب می‌شود. او سال‌ها سناتور بوده، ریاست کمیته سیاست خارجی و قضایی سنا را هم برعهده داشته است و یک کهنه سیاستمدار محسوب می‌شود اما ماجرای اوکراین گیت چهره بایدن را به شدت تخریب کرد.

وی افزود: فارغ از اقدام ترامپ در ماجرای اوکراین گیت، هانتر بایدن پسر جو بایدن، به شدت متهم به پولشویی و فساد مالی است و پدرش هم از این مسئله حمایت کرده که به نوعی سوء استفاده از قدرت محسوب می‌شود. همچنین گفته می‌شود هانتر بایدن روابط و مناسبات غیرشفافی با چینی‌ها داشته است.

نامزدی بلومبرگ می‌تواند بیشترین ضربه را به بایدن وارد کند

این پژوهشگر مسائل آمریکا افزود: این مسئله در میان شهروندان آمریکایی این سوال را ایجاد کرده که آیا جو بایدن از سلامت نفس و سلامت سیاسی و اقتصادی برخوردار است؟ البته بایدن همچنان از بالاترین رای در نظرسنجی‌ها برخوردار است چرا که شناخته‌شده‌ترین فرد در عرصه ملی است.

ابوالفتح با بیان اینکه محبوبیت بایدن پس از ماجرای اوکراین گیت مقداری افت داشته و شانس او نسبت به قبل کاهش یافته است، تصریح کرد: با این وجود نمی‌توان گفت اوکراین گیت موجب شکست بایدن می‌شود ولی نامزدی بلومبرگ می‌تواند بیشترین ضربه را به بایدن وارد کند چراکه پایگاه رای بایدن و بلومبرگ به شدت به یکدیگر نزدیک است.

وی درباره استیضاح ترامپ و تاثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم گفت: از آنجایی که استیضاح و برکناری دو مقوله جدا از یکدیگر محسوب می‌شوند، ترامپ در کنگره استیضاح خواهد شد – چون اکثریت مجلس نمایندگان با دموکرات‌ها است – اما به دلیل اینکه جمهوریخواهان اکثریت سنا را برعهده دارند، ترامپ برکنار نخواهد شد.

محافظه‌کاران دلخور از ترامپ از وی حمایت خواهند کرد 

کارشناس ارشد آمریکا با بیان اینکه برکناری ترامپ نیازمند دو سوم آرای سنا یعنی ۶۷ رای است، ابراز داشت: دموکرات‌ها ۴۷ رای دارند و باید ۲۰ سناتور دیگر به دموکرات‌ها بپیوندند که در فضای به شدت دوقطبی آمریکا بسیار دور ذهن است که ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه علیه رییس‌جمهور هم‌حزبی‌شان رای دادند همانطور که در مجلس نمایندگان هیچ نماینده جمهوریخواهی به استیضاح ترامپ رای نداد هرچند دو نماینده دموکرات به این طرح رای منفی دادند.

ابوالفتح با بیان اینکه دموکرات‌ها از عدم برکناری ترامپ مطلع هستند اما امیدوارند استیضاح ترامپ بر پایگاه رای وی تاثیر منفی بگذارد، عنوان کرد: جمهوریخواهان معتقدند بهبود وضعیت اقتصادی نقطه اتکای ترامپ است و می‌گویند برای مردم آمریکا بهبود فضای کسب و کار و ایجاد رونق اقتصادی مهم است. همچنین برخی روایت‌ها حاکی از این است که محافظه‌کاران دلخور از ترامپ احساس تکلیف کرده‌اند که از وی حمایت کنند چراکه برکناری وی کنار گذاشته شدن ارزش‌های محافظه‌کاری تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: این گمانه‌زنی‌ها وجود دارد و معلوم نیست استیضاح ترامپ موجب عدم ریزش آرای مردمی یا الکترال وی می‌شود یا خیر یا آنکه موجب می‌شود ترامپ رئیس‌جمهور یک دوره‌ای باشد.

برچسب‌ها انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ استیضاح ترامپ جو بایدن برنی سندرز الیزابت وارن پروندهٔ خبری آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ استیضاح ترامپ جو بایدن برنی سندرز الیزابت وارن انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ استیضاح ترامپ جو بایدن برنی سندرز الیزابت وارن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد

به گزارش خبرآنلاین، رسانه آمریکایی گزارش داد دیدار «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا با «خاویر میلی» رئیس‌جمهور آرژانتین، خشم کاخ سفید و «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده را به همراه داشته است.

میلی و ترامپ در حاشیه «کنفرانس کنش سیاسی محافظه‌کاران» در ماه فوریه با یکدیگر دیدار کردند و مسئولان تبلیغاتی ترامپ تصاویر این دیدار را در فضای مجازی منتشر کردند.

به گزارش ایسنا؛ خبرگزاری آکسیوس به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد ملاقات میلی و ترامپ از قبل برنامه‌ریزی نشده بود؛ بلکه پس از ورود رئیس‌جمهور آرژانتین به واشنگتن، مسئولان این کنفرانس به او اعلام کردند ترامپ قصد دارد قبل سخنرانی‌اش، با وی دیدار کند.

بر اساس این گزارش، مسئولان وزارت خارجه آمریکا از این دیدار که در سال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، متعجب شدند. همچنین آکسیوس گزارش داد سفیر آمریکا در آرژانتین بعدها درباره این دیدار در یک نشست خصوصی به وزیر خارجه آرژانتین گلایه و اظهار کرده است که کشورهای خارجی نباید در انتخابات آمریکا مداخله کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امسال در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار خواهد شد و از حزب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ و از حزب دموکرات جو بایدن رقبای اصلی این انتخابات محسوب می‌شوند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898431

دیگر خبرها

  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد