Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح محدودیت ترافیکی که از چند سال پیش به شکل زوج و فرد در هسته مرکزی شهر مشهد اجرا می‌شود، همچنان مورد گلایه و انتقاد زائران و مجاوران قرار دارد.

مهدی کاهانی مقدم/

طرح محدودیت ترافیکی که از چند سال پیش به شکل زوج و فرد در هسته مرکزی شهر مشهد اجرا می‌شود، همچنان مورد گلایه و انتقاد زائران و مجاوران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی که این قبیل محدودیت‌ها با هدف حل مشکلات ترافیکی و مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از آن، در شهرهای بزرگ اعمال می‌شود؛ اجرای این طرح در مشهد، به دلیل ایجاد محدودیت تردد در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر، نه تنها به اهداف کلی دست نیافته که گلایه‌ و انتقادهای زیادی را در پی داشته است.

همه ساله در تعطیلات و مناسبت‌های مذهبی و به ویژه در فصل تابستان که ایام پیک حضور میلیونی زائران در مشهدالرضا نیز هست، بحران آمد و شد در اطراف حرم مطهر رضوی بیشتر به چشم می‌خورد و سردرگمی مسافران تازه از راه رسیده، کاهش استقبال آن‌ها از اقامت در هتل‌ها و مهمانپذیرهای محدوده اجرای طرح، کاهش ماندگاری مسافران و همچنین مشکلات فراوان برای مجاوران و کسبه را شاهد هستیم.

منطق حکم می‌کند مدیران شهری پیش از اجرای طرح‌های اینچنینی باید مطالعات کارشناسی گسترده‌ای انجام داده و تمامی تبعات آن را شناسایی و نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند؛ اما به نظر می‌رسد طرح محدودیت ترافیکی اطراف حرم مطهر با وجود چند سالی که از اجرای آن می‌گذرد، همچنان مثل زمان آغاز اجرا، طرحی خام و ناپخته و مشکل‌ساز باقی مانده است و در این طرح نه تنها کار کارشناسی صورت نگرفته که مسئولان برای فرار از مشکلاتی که متوجه وظایف و مأموریت‌های آن‌هاست، ساده‌ترین راه را انتخاب کرده‌اند؛ بدون توجه به سختی‌هایی که به زائران، کسبه و شهروندان تحمیل شده است.

در نتیجه اجرای این طرح، بسیاری از زائرانی که ساعت‌ها برای رسیدن به مشهد مقدس رانندگی کرده‌اند، پس از رسیدن به مقصد، با ممانعت پلیس از ورودشان به محدوده طرح و رفتن به هتلی که رزرو کرده‌اند، مواجه و در خیابان‌ها سرگردان شده و نمی‌دانند چه باید بکنند.

در اینکه اجرای این طرح بسیاری از مشکلات ترافیکی اطراف حرم مطهر را برطرف کرده، شکی نیست، اما باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که زائران و مسافران سختی‌های فراوانی را به خاطر آن متحمل می‌شوند، به حدی که کمتر رغبت می‌کنند سال‌های بعد به مشهد سفر کرده و یا مدت زیادی را در این شهر بمانند.

در همین حال برخی کسبه و شهروندان ساکن در هسته مرکزی مشهد نیز از اجرای این طرح، بدون اختصاص یافتن سهمیه تردد برای اهالی، گلایه‌مند هستند؛ چراکه‌ هیچ تسهیلاتی برای تردد خودروهای آن‌ها در نظر گرفته نشده و استفاده روزانه از ناوگان حمل و نقل عمومی هم برایشان گران تمام شده و یا با کاستی‌ها و مشکلات نفس‌گیر همراه است. ضمن آنکه ظرفیت اندک پارکینگ‌های رینگ بیرونی محدوده اجرای طرح به ویژه در ایام پیک مسافر به هیچ وجه پاسخگو نیست.

این درحالی است که مالکان هتل‌ها و واحدهای اقامتی مشهد نیز با توجه به کاهش ماندگاری زائران به خاطر اجرای طرح محدودیت ترافیکی متضرر شده‌اند و بخش قابل توجهی از ظرفیت تخت‌های آن‌ها حتی در ایام اوج حضور زائران و مسافران، خالی است.

هرچند مدیران شهری در این مدت همواره بر این سخن پافشاری کرده‌اند که «چاره‌ای جز اجرای این طرح نداریم؛ چراکه با وجود گنجایش محدود خیابان‌های شهر، به دلیل افزایش بیش از حد خودرو در مشهد که در ایام حضور زائران، چند برابر شده و در این ایام، تمام راه‌های منتهی به حرم مطهر قفل می‌شود» اما آنچه مسلم است اینکه، یکی از الزام‌های اساسی اعمال محدودیت ترافیکی، وجود پارکینگ کافی و مناسب برای توقف خودروها در ورودی‌های محدوده طرح و توسعه حمل و نقل عمومی است، درحالی که در هیچ یک از ورودی‌های طرح، پارکینگ درست و حسابی وجود ندارد؛ حمل و نقل عمومی نتوانسته نیاز مسافران را در این محدوده برآورده سازد و اجرای این طرح هزینه‌های فراوانی را علاوه بر زائران، به سکنه و کسبه محل تحمیل کرده است.

با این اوصاف وظیفه اصلی مدیران و برنامه‌ریزان شهری است که برای ادامه اجرای این طرح با مطالعات دقیق و کارشناسی و بهره‌گیری از تجارب سالیان گذشته، مشکلات و کاستی‌های این طرح را برطرف سازند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: زائران امام رضا ع محدودیت ترافیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۳۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد: محدودیت‌های ترافیکی از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت تا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جاده‌های مازندران اجرا می‌شود.


محدودیت‌های ترافیکی اعلام شده:

۱. موتورسیکلت:
تردد موتور سیکلت از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ الی ساعت ۶ صبح روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ از محور‌های کرج - چالوس، هراز، فیروزکوه، محور تهران - سمنان – مشهد و بالعکس ممنوع می‌باشد.
* تبصره: تردد موتور سیکلت‌های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت‌های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع خواهد بود.

۲. سواری:
الف) محور کندوان:
- محدودیت تردد انواع وسایل نقلیه در محور مذکور از ساعت ۱۴:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ به شرح ذیل اعلام می‌گردد:
۱) از ساعت ۱۴ آزادراه تهران - شمال اعمال محدودیت تردد برای خودرور‌های به مقصد چالوس انجام می‌شود.
۲) از ساعت ۱۵ ابتدای پل زنگوله (انت‌های دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) انسداد بصورت کامل.
۳) از ساعت ۱۷ از مرزن آباد به سمت تهران یک طرفه اجرا می‌گردد. (شمال به جنوب)
۴) از ساعت ۲۴ طرح اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می‌گردد.
۵) تردد از مسیر جاده قدیم تا محدوده پل زنگوله برای ساکنین و افراد محلی آزاد می‌باشد.

* تبصره: تردد از مسیر جاده قدیم کرج – چالوس تا محدوده پل زنگوله برای ساکنین و افراد محلی آزاد بوده، ولی تردد خودرو‌هایی که قصد عزیمت به چالوس در روز‌های اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند از ساعت ۱۲ از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع می‌باشد.

ب) محور هراز:
۱- در صورت افزایش حجم ترافیک و صلاحدید مامورین پلیس راه محدودیت یک طرفه مقطعی روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ به صورت رفت و برگشت از محدوده پلور تا پلیس راه لاریجان و بلعکس انجام خواهد شد.

۳. نقلیه سنگین (به استثناء حاملین موادسوختی ویافاسدشدنی):
۱- محور کندوان: تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور کرج – چالوس و بالعکس کماکان ممنوع می‌باشد.
۲- محور هراز:
الف) تردد کلیه تریلر‌ها از محور هراز کماکان ممنوع می‌باشد.
ب) تردد کلیه کامیون‌ها وکامیونت‌ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۲ الی ۲۴ روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ و همچنین از ساعت ۶ الی ۲۴ روز‌های پنجشنبه و جمعه مورخ‌های ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ و ۰۷ از محور هراز ممنوع می‌باشد.

دیگر خبرها

  • اعمال محدودیت های ترافیکی در راه های مازندران
  • جزئیات طرح جدید ترافیک تهران | طرح جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود
  • حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک تهران | طرح جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود
  • محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته به سمت مازندران
  • زوج و فرد از طرح ترافیک پایتخت حذف شد
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران
  • زمان اجرای تغییرات در طرح ترافیک تهران
  • ورود نخستین گروه عمره گزاران ایرانی به مدینه
  • نخستین پرواز زائران عمره خراسانی از فرودگاه مشهد
  • نخستین پرواز زائران عمره از فرودگاه مشهد انجام شد