Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران درباره تولید ایزوتوپ پایدار عنوان کرد: به لحاظ دانش فنی وضعیت ما به گونه‌ای است که اگر خودمان بخواهیم ادامه دهیم می‌توانیم، درحال حاضر برای صنعت هسته‌ای ما کار نشدنی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: قرار است در پروژه‌ای که چند سال دیگر تمام می‌شود، ۱۱ نوع ایزوتوپ تولید کنیم، ولی فراموش نکنید که دو سه کشور در دنیا بیشتر نیست که چنین توانایی را دارد.

معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: تلقی ما این است که روس‌ها به خاطر تمدید نشدن معافیت‌های آمریکا کنار نمی‌کشند و نیروگاه ۲ و ۳ بوشهر را در دست اقدام دارند. همچنین باید بگویم که می‌توانیم حتی بدون روس‌ها به لحاظ فنی در رابطه با تولید ایزوتوپ‌های پایدار کار را ادامه دهیم، البته به لحاظ سیاسی اگر روس‌ها کنار ما باشند، حتما بهتر است.

او خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک درباره همکاری با روس‌ها در این مورد یا انجام این پروژه بدون حضور روس‌ها به افکار عمومی توضیح خواهیم داد.

کمالوندی گفت: در روش‌های غیر سانتریفیوژی در حال ایجاد مرکزی در سایت فردو هستیم که تا چند ماه دیگر کار ساختمانی آن تمام می‌شود. پس از آن بدون استفاده از سانتریفیوژ، ایزوتوپ پایدار تولید خواهیم کرد.


او درباره توقف همکاری روسیه در پروژه تولید رادیوایزوتوپ پایدار در سایت فردو نیز اظهار کرد: حدود هفت، هشت روز پیش در رابطه با این موضوع با روس‌ها مذاکراتی داشتیم. به لحاظ فنی در جایی که ایزوتوپ پایدار تولید می‌کنیم، غنی سازی انجام می دهیم. از این رو وقتی تصمیم به انجام غنی سازی باشد، به طور طبیعی نمی‌توان همزمان تولید ایزوتوپ پایدار را داشته باشیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در مذاکرات ما چند روش جایگزین پیشنهاد و بحث شد تا این همکاری در سطوح فنی ادامه یابد.

کمالوندی با اشاره به آنچه در برجام در این زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو آمده است، گفت: در برجام آمده است که باید این کار در محل مورد پیش بینی انجام شود، البته گفته نشده کدام دو زنجیره. می‌تواند هر کدام از دو زنجیره از هشت زنجیره باشد. امابعد از بررسی مشاهده کردیم که ایزوله کردن هر کدام از دو زنجیره‌ مشکلاتی را ایجاد می‌کند، در عین حال مباحث در این مورد بین ما و روسیه ادامه دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایزوتوپ های پایدار بهروز کمالوندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۴۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندی رابرتسون و انجام چالش رتبه بندی 5 هافبک برتر اروپایی بدون دانستن نفرات بعدی / فیلم

اندی رابرتسون، مدافع چپ لیورپول در چالش بلایند رنکینگ انتخاب 5 هافبک اروپایی شرکت کرد.

دانلود (1.8MB)

دیگر خبرها

  • اندی رابرتسون و انجام چالش رتبه بندی 5 هافبک برتر اروپایی بدون دانستن نفرات بعدی / فیلم
  • امنیت و ایمنی پایدار برای مسافران در تیران وجود دارد
  • کیا سید؛ از طراحی تا ساخت در کارخانه اسلواکی (فیلم)
  • ادامه تمرینات پرفشار سپاهان بدون ملی‌پوشان
  • آماده شدن آیین نامه تولید بدون کارخانه
  • حماس: اسرائیل بدون توجه به مواضع جهانی جنگ را ادامه می‌دهد
  • مسکو: مذاکرات صلح اوکراین در سوئیس بدون مشارکت روسیه محکوم به شکست است
  • ایجاد درآمد پایدار با محصولات کم آب طلب، پربازده و اقتصادی
  • تلاش ها برای تامین آب پایدار جزیره قشم ادامه یابد
  • کامرون: بحران انسانی در غزه همچنان شدید است