Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@13:45:42 GMT

افزایش چشمگیر سطح زیر کشت نخود پاییزه در کشور

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۴۴۳۴

افزایش چشمگیر سطح زیر کشت نخود پاییزه در کشور

ایسنا/کرمانشاه رییس شورای ملی نخود ایران از افزایش چشمگیر و چند برابری سطح زیر کشت نخود پاییزه در کشور در سال زراعی جاری خبر داد.

ناصر مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش چشمگیر سطح زیر کشت نخود پاییزه در کشور در سال زراعی جاری، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال بین 100 تا 120 هزار هکتار از اراضی کشور به کشت نخود پاییزه اختصاص پیدا کند، هرچند احتمال کشت بیشتر این محصول هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گفته رئیس شورای ملی نخود ایران، سال گذشته حدود 40 هزار هکتار از اراضی سراسر کشور به کشت پاییزه و انتظاری نخود اختصاص پیدا کرده بود.

مرادی با بیان اینکه استان کرمانشاه از نظر سطح زیر کشت و تولید نخود در کشور رتبه نخست را دارد، پیش بینی کرد: امسال سطح زیر کشت نخود پاییزه در این استان به 60 تا 65 هزار هکتار برسد.

مرادی اضافه کرد: سال گذشته سطح زیر کشت نخود پاییزه و انتظاری استان کرمانشاه 20 هزار هکتار بود که پیش بینی می‌شود امسال این میزان سه برابر شود.

رئیس شورای ملی نخود ایران ادامه داد: امسال سطح زیر کشت نخود در دیگر استان‌ها به ویژه استان‌های غربی همچون کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و لرستان  که قطب‌های تولید نخود کشور هستند هم افزایش چشمگیر و چند برابری خواهد داشت، ضمن اینکه کشت نخود پاییزه در برنامه برخی از استانهای دیگری هم که تاکنون کشت نخود نداشته‌اند، مثل استان مرکزی قرار گرفته است.

مرادی با بیان اینکه سالانه بین 520 تا 550 هزار هکتار نخود بهاره و پاییزه در کشور کشت می‌شود، گفت: امسال احتمالا یک پنجم سطح زیر کشت نخود کشور به کشت پاییزه اختصاص پیدا می‌کند.

مرادی میزان تولیدات سالانه نخود کشور را در سنوات گذشته به طور میانگین حدود 270 هزار تن عنوان و برآورد کرد: امسال میزان تولید نخود کشور به بیش از 300 هزار تن برسد.

وی ادامه داد: نخود پاییزه در مقایسه با نخود بهاره دارای مزایایی همچون مقاومت به آفت برق‌زدگی بوده، ضمن اینکه متوسط عملکرد مزارع نخود پاییزه هم به مراتب بالاتر از کشت بهاره نخود است. علاوه بر اینها کشت نخود پاییزه کاملا مکانیزه است و همین موضوع کشاورزان را به سوی این کشت سوق می‌دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: هرچند نخود در مقایسه با دیگر محصولات کشاورزی قیمت پایین‌تری دارد، اما به دلیل اینکه محصول اصلی در تناوب با گندم است، لذا این کشت یکی از کشت‌های اصلی در تناوب با گندم به حساب می‌آید.
 
مرادی سپس با بیان اینکه بهترین زمان کشت نخود پاییزه، فاصله زمانی یک ماهه بین 15 آبان تا 15 آذر است، گفت: بعد از این زمان نخود به صورت انتظاری کاشته می‌شود که البته ممکن است کشت نخود انتظاری به اندازه کشت نخود پاییزه خوب و پرعملکرد نباشد.

مرادی در پایان بهترین زمان برای کشت پاییزه نخود را بعد از وقوع بارندگیهای موثر که به اصطلاح محلی به آن "پــَله" گفته می‌شود، عنوان کرد.
 
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی نخود كرمانشاه کشت پاییزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۴۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهاد زیویار: قدردان فداکاری‎های جانبازان هستیم

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: ما قدردان فداکارها و از خودگذشتگی‌های جانبازان هستیم.

فرهاد زیویار هشتم فروردین ماه در دیدار با حسن مرادی جانباز خبرنگار لرستانی، عنوان کرد: جانبازان برای دفاع از کشور و مردم جان خود را به خطر انداختند و همه‌ی ما قدردان آنها هستیم.

وی در خصوص ایثارگری حسن مرادی اظهار کرد: این خبرنگار جانباز برای ماموریت اطلاع رسانی خود در زمان جنگ تا ۲۰۰ کیلومتر به عمق خاک دشمن نفوذ کرد که مصداق بارز شهامت و رشادت ایشان است.

استاندار تصریح کرد: ماحصل این فداکاری‌ها این بود که این رزمنده‌ی دیروز به درجه‌ی رفیع جانبازی نائل شد و تا امروز با دردها و رنج‌های شیمیایی زمان جنگ درگیر است.

زیویار عنوان کرد: امروز به دیدار حسن مرادی آمدیم تا ضمن ابراز همدردی از ایثارهای ایشان قدردانی کنیم.

حسن مرادی اهل شهرستان خرم‌آباد و خبرنگار جانباز در جبهه‌های حق علیه باطل است که در اوان جوانی و با شروع جنگ تحمیلی علیه ملت ایران در جبهه حاضر و در عرصه‌ی اطلاع رسانی و خبرهای جنگ فعالیت کرد.

مرادی در بسیاری از عملیات های جنگ از جمله فتح المبین، کربلای ۵ و فاو حضور داشت. وی پس از بیش از ۵ سال حضور در جبهه بر اثر مواجهه با سلاح‌های شیمیایی به عنوان جانباز شیمیایی نائل شد.

حسن مرادی بیش از ۵۰۰۰ عکس و ۷۰۰۰ فیلم را از رشادت‌های رزمندگان در زمان جنگ برای بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تهیه کرد.

او از سال ۱۳۶۱ به عنوان سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در استان منصوب و همچنان در این سمت حضور دارد.

مرادی مدتی است که به دلیل مشکلات و دردهای شیمیایی زمان جنگ بستری است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرهاد زیویار: قدردان فداکاری‎های جانبازان هستیم
  • جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی
  • وقتی نخود آش اضافه بیاد؛ طراحی لباس با نخود توسط هوش مصنوعی!
  • وقتی نخود آش اضافه بیاد؛ طراحی لباس با نخود! (عکس)
  • استقبال چشمگیر قمی‌ها از فیلم‌های نوروزی در سینما «بازار شهر»  
  • استقبال چشمگیر قمی‌ها از فیلم‌های نوروزی در سینما «بازار شهر»
  • پتانسیل خودکفایی محصولات اساسی در کشور وجود دارد
  • یک ایرانی ناظر بازی عربستان و تاجیکستان
  • افزایش چشمگیر میانگین بارش استان در سامانه بارشی اخیر
  • قطعی برق در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد