Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر با تاکید بر لزوم آشنایی بیشتر قشر دانشجو با روحانیان گفت: گاه دانشجوی موسیقی با این فرض که من آخوند با موسیقی مخالفم از همان ابتدا گارد می‌گیرد و حتی به خودش جرئت نمی‌دهد که بپرسد آیا این مسئله صحت دارد یا خیر؟ تصور می‌کنم عدم شناخت و باز هم تأکید می‌کنم عدم شناخت من روحانی از دانشجو و دانشجو از من روحانی نتیجه‌اش چنین چیزی می شود که شاهد آن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد دوست‌پرور در گفت‌و گو با ایسنا، درباره تحقق اهداف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر، تعامل دانشجویان و اساتید دانشگاه هنر با این دفتر و اینکه این نهاد آیا می‌تواند فصل مشترکی میان برنامه‌های خود با فضای حاکم دانشجویی در این دانشگاه برای استفاده از هنر برقرار کند توضیحاتی ارائه کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که دانشجوی دانشگاه هنر با توجه به واقعیات و فضای این دانشگاه، تا چه اندازه در تحولات کشور و تحقق اهداف عالی انقلاب اسلامی دخیل است؟، گفت: دانشگاه همواره نقش کلیدی در ارکان اجتماعی داشته و دارند و بسیاری از مدیران، مسئولان در سطح کلان این مملکت قشر تحصیلکرده دانشگاهی هستند که مصادر امور را در اختیار دارند. در ارتباط با دانشگاه هنر نیز ابتدا باید دید که کارهایی که در این دانشگاه و سایر مراکز آموزش عالی که متولی امور و رشته‌های هنری هستند انجام می‌شود از چه جنسی است.تصور می‌کنم که اگر این مسئله مورد بررسی قرار نگیرد و محتوای موجود در این دانشگاه و موارد مشابه تحلیل نشود، پاسخ چندان عالمانه نخواهد بود.

وی ادامه داد: از منظری دو وجهی می‌توان به این موضوع پرداخت، یکی اینکه آیا آنچه که در حال وقوع است و قرار است آن را در مسیر انقلاب قرار دهیم و با سنجه انقلاب و ارزش‌های آن بسنجیم را کانالیزه کرده‌ایم و توانسته‌ایم مجموعه‌ای از این مظاهر ارزشی را برشمرده و در راستای تحقق اهداف حاکمیتی اولویت‌بندی کنیم و دیگر آنکه چنین بیاندیشیم که هر اتفاق مثبتی که در حال وقوع است تقریباً در مسیری منتج به اهداف حاکمیت تعریف می‌شود و بر همین اساس با این دید باید بگویم که آری، دانشگاه هنر از این منظر، با ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی همراه است. هر چند که احتمال دارد شما در ماهیت وجودی این دانشگاه و فعالیت‌های صورت گرفته در آن بر نقطه‌ای انگشت بگذارید که چالش‌برانگیز باشد همچون موسیقی یا مجسمه‌سازی که دانشگاه هنر متولی آموزش آن است. اما آیا لزوماً موسیقی و مجسمه همردیف با اهداف حاکمیتی است یا در تضاد با آن؟! این دو مقوله شاید مخالفانی داشته باشد و اما وقتی برگردیم به نگاه‌های مترقی همچون نگاه امام راحل و در شرایط کنونی مقام معظم رهبری مشاهده می‌شود که تأکید ایشان بر اشتغال به موسیقی فاخر است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دوست‌پرور افزود: وقتی همه این مقولات در قالب یک بسته یا چیزی که من نام آن را سبد زندگی معنا کنم، است آن زمان است که شاهد خواهید بود عرصه هنر از جمله اجزای اصلی این سبد محسوب شده و در پیشرفت، طراوات و تعالی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

مگر یک روحانی هم می‌تواند چنین حرف و دیدگاهی داشته باشد؟

وی در پاسخ به این سئوال که آنچه که از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از منظر بیرونی متصور است اینکه این تشکل به دنبال تحقق منویات رهبری و اجرای فرهنگ اسلامی و انقلابی و شعائر دینی در دانشگاه‌ها باشد. مشخصاً در دانشگاه هنر و با توجه به فضای فکری و اندیشه جاری در آن آیا می‌توان دغدغه و اندیشه‌ای مشترک طراحی کرد که این قرابت بیش از پیش میان دانشجو و نهاد به چشم آید و مثلاً از تخصص دانشجویان و بازار هنری که آنها در اختیار دارند در راستای به ثمر رسیدن کارها و اهداف خود استفاده کرد تا این امر منجر به نزدیکی فضای ذهنی دانشجویان و نهاد شود؟، توضیح داد: تصور می‌کنم که ماها کمی از هم بیگانه شده‌ایم و مثل همسایگان آپارتمان‌نشینی شده ایم که از حال هم کاملا خبر نداریم. درصورتیکه به نظرم باید همچون محله‌ها و همسایه های قدیمی، باهم ارتباط داشته باشیم.

وی ادامه داد: عوامل زیادی دست به دست هم داده‌اند که این اتفاق بیفتد که باید مورد بررسی قرار گیرند. من بعضاً بر سر کلاس با بچه‌ها موضوعاتی را مطرح می‌کنم که آنها بیش از هر چیز تعجب می‌کنند که مگر یک روحانی هم می‌تواند چنین حرف و دیدگاهی داشته باشد! مگر اساساً طبقه روحانی به چیز دیگری غیر از اجرا شدن دستورات دین فکر هم می‌کنند؟

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه هنر عنوان کرد: آنها حتی در خانه نیز ما را اینگونه تصور می‌کنند که با همین لباس زندگی می‌کنیم، می‌خوریم و می‌خوابیم. اینکه چرا این بیگانگی به وجود آمده ریشه در خیلی مسائل دارد. بخشی از آن هم به این مسئله بازمی‌گردد که اساساً خود دانشجو قصد ندارد به شکل دیگری به من نگاه کند یا در مورد منش و رفتار من نوعی بیاندیشد.

وی ادامه داد: به طور مثال دانشجوی موسیقی با این فرض که من آخوند با موسیقی مخالفم از همان ابتدا گارد می‌گیرد و حتی به خودش جرئت نمی‌دهد که بپرسد آیا این مسئله صحت دارد یا خیر؟ تصور می‌کنم عدم شناخت و باز هم تأکید می‌کنم عدم شناخت من روحانی از دانشجو و دانشجو از من روحانی نتیجه‌اش چنین چیزی می شود که شاهد آن هستیم؛ در حالیکه به جرئت می‌توانم بگویم روحانی نزدیکترین فاصله را با هنر دارد و مقولات هنری نیز بسیار به اندیشه و تفکر طبقه روحانی نزدیکند. بارها گفته و می‌گویم، آنچه هنرمند انجام می‌دهد با آنچه روحانی به آن اشتغال دارد امری واحد هستند؛ چرا که هر دو از ابزاری ظریف، گفتاری لطیف و علاقه و عشق به همنوع با استفاده از تخصصشان، درصدد تعالی و تحول جامعه خود هستند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دوست‌پرور ادامه داد: تأکید می‌کنم ما برای نزدیکی و احساس اعتماد به هم باید با یکدیگر مجالست و همنشینی داشته باشیم. این موضوع خوشبختانه در مورد رابطه ما با اساتید و هیئت علمی دانشگاه هنر وجود دارد و ما با آنها قرابت و نزدیکی و مودت بیشتری داریم و دلیلش هم همین است که ما در دانشگاه به بهانه‌های گوناگون از جمله کاری، آموزشی و مدیریتی، ارتباط بیشتری داریم که این مورد باید در رابطه ما با دانشجویان نیز به انجام برسد. تمام تلاش ما در نهاد بر این است که دیوار حائل میان خود و دانشجویان را برداریم و با هم به گفت و گو، تفاهم و نزدیکی برسیم.

چرا همایش «روحانی در قاب سینما» ادامه نیافت؟

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره عدم تداوم برگزاری رویدادهای مشترک که هر دو طیف در آن دخیل باشند است از جمله برگزاری همایش«روحانی در قاب سینما» که از سوی این نهاد در دانشگاه هنر برگزار شد، اظهار کرد: من با برگزاری چنین برنامه‌ای در همان مقطع کاملاً موافق بودم، هرچند که به قول شما کاری فراتر از دفتر نهاد دانشگاه هنر بود؛ اما از آنجایی که در دانشگاه خود را مسئولی مداربسته می‌دانم و حوزه فعالیت خود و همکارانم را دانشگاه هنر تعریف کرده‌ام، ترجیحم این است که چنین رویدادی از سوی مجموعه‌های دیگری همچون وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و جنبه ملی و سراسری پیدا کند و به این واسطه اقدامی فراگیر را شاهد باشیم که همه دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های هنری نیز در آن دخیل باشند. در مجموع از برگزاری چنین رویدادهایی به شخصه استقبال کرده و آن را در ترمیم شکاف میان دانشگاه و روحانیت مؤثر و مثبت می‌دانم.

فرهنگسازی در زمینه ازدواج را کنار بگذارید

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دوست‌پرور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سئوال که یکی از رسالت‌های نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها ترویج و ترغیب جوانان دانشجو به امر ازدواج و به ویژه ازدواج ساده دانشجویی است. نهاد دانشگاه هنر در این زمینه چه اقداماتی را در راستای فرهنگسازی انجام داده است؟، توضیح داد: توصیه من به شما و سایر همکارانتان در حوزه مسائل اجتماعی این است که مدتی بحث مباحث فرهنگی و فرهنگسازی در زمینه ازدواج را کنار بگذارید به این مقوله بسیار مهم از دریچه موضوعات اجتماعی بپردازید.

وی ادامه داد: متأسفانه پُررنگ شدن مقولات فرهنگی در بُعد ازدواج ما را از فراهم‌آوری برخی زیرساخت‌ها و ملزوماتی که تا فراهم نشود امر مقدس ازدواج رخ نخواهد داد، غافل کرده است. وقتی در مورد فرهنگسازی ازدواج صحبت می‌کنیم و جوانان را ترغیب به این مهم می‌کنیم مانند این است که خواسته باشیم ساختمانی بسازیم در حالیکه از فوندانسیون و پی‌ریزی آن غفلت کرده‌ایم. اگر امر ازدواج طبقات یک ساختمان را تشکیل می‌دهد فراهم آوری زیرساخت‌های اجتماعی همچون داشتن یک مسکن، شغل خوب و درآمد کافی طبقه زیرین و پی آن ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه هنر افزود: اگر آمارهای طلاق در شرایط کنونی بالا رفته است لزوماً همه آن مربوط به مباحث فرهنگی نیست بلکه شرایط اجتماعی برای رفتن دو جوان زیر یک سقف و پیوند زناشویی فراهم نشده است و تا این شرایط مهیا نشود قطعاً جوان به محصول دیگر یعنی ازدواج فکر نمی‌کند و اگر هم مجبور به این امر شود، تبعاتی همچون اختلاف و طلاق را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: وقتی مقام معظم رهبری نگرانی خود را از کاهش میزان موالید مطرح می‌کنند و اینکه اگر کشور به این شکل پیش رود تبعات ناگواری از جمله پیری جامعه را به دنبال دارد، توقع می‌رود که دیگر دولتمردان دست از تبلیغات و فرهنگسازی صرف بردارند و به فکر فراهم‌آوری زیرساخت‌های اجتماعی باشند. این امر به ویژه در مورد دانشجویان هنر که ارتباطی تنگاتنگ با مقولات اجتماعی داشته و به کند و کاو ریشه‌ها و منشأ آنها برای خلق اثر هنری خود می‌پردازند، بیشتر نمود دارد و برای برطرف ساختن آن باید کاری بزرگ و جهادی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دوست‌پرور در ادامه متذکر شد: با این حال طبق آماری که اتفاقاً نهاد مقام معظم رهبری آن را احصاء کرده است ازدواج‌های دانشجویی یکی از محکم‌ترین بنیان‌های خانوادگی است که اگر درصد طلاق‌ها در اجتماع در شرایط کنونی و به ویژه در کلانشهرها از 25 درصد تجاوز کرده است اما در مورد ازدواج‌های دانشجویی این آمار به 9/5 درصد تقلیل یافته است و ما تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم که شرایط را برای امر ازدواج دانشجویی بیش از پیش تسهیل کنیم چرا که این مقوله ریسک کمتری دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها دانشگاه هنر موسیقی ازدواج دانشجويي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۴۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که تشکل‌های دانشجویی به محیط داخل دانشگاه کمک کنند که اسلامی و با نشاط باشد و در برگزاری برنامه‌های مختلف و تعامل با دانشجویان همکاری کنند.

زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که تشکل‌های دانشجویی محیط داخل دانشگاه را کمک کنند که اسلامی و با نشاط باشد و در برگزاری برنامه‌ها و تعامل با دانشجویان و جذب دانشجویان مختلف همکاری کنند.


وی افزود: همچنین تشکل‌های اسلامی تعامل و ارتباط خود را با سایر تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های اسلامی، کانون های علمی و فرهنگی همچنین کمک به پر کردن اوقات فراغت دانشجویان را داشته باشند.


وزیر علوم اضافه کرد: ۸۵ ساعت از اوقات فراغت دانشجویان در داخل دانشگاه می‌گذرد و باید برای این زمان برنامه داشته باشیم و همچنین بسیج دانشجویی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه و خوابگاه‌ها داشته باشد.


وی ادامه داد: رهبر انقلاب از بسیج دانشجویی انتظار دارد که اولین نقش خودش را در افزایش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی در داخل دانشگاه رقم بزند و تعامل چهره به چهره با دانشجویان داشته باشد؛ و محیط داخل دانشگاه را یک محیط زیبایی که فکر زیبای بسیج و بسیجی درآن باشد، داشته باشیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • مبالغ وام شهریه دانشجویان پیام نور اعلام شد/ آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنواره «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟+فیلم
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنواره «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنوراه «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟
  • همه درخواست‌های وام‌های دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ پرداخت شد
  • اعلام مبلغ وام‌های شهریه نیمسال دوم دانشگاه پیام نور/ ثبت‌نام آغاز شد
  • مبلغ وام شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور اعلام شد
  • ثبت‌نام وام شهریه دانشجویی آغاز شد