Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@20:47:04 GMT

آبشارهای ویکتوریا دیگر زیبایی سابق را ندارد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۵۶۳۱

آبشار ویکتوریا که ۱۰۸ متر ارتفاع دارد، عریض‌ترین آبشار جهان شناخته می‌شود و نامش در فهرست عجایب هفتگانه‌ی طبیعی انتخاب شده توسط CNN نیز وجود دارد.

در ادامه با حقایقی جالب درباره‌ی این شگفتی طبیعت آشنا می‌شویم.آبشار ویکتوریا بر اثر حرکت تنداب‌های رود زامبزی (Zambezi) تشکیل شده است که بیشتر آن در زیمبابوه و بخش‌هایی از آن در زامبیا جریان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آبشار نیز به هر دو کشور تعلق دارد. جالب است بدانید که این آبشار تنها چیزی نیست که این دو کشور تقسیم کرده‌اند. پارک ملی آبشار ویکتوریا نیز بین دو کشور مشترک است.

 قطرات آب و افشانه‌های این آبشار باعث شده‌اند که جنگل‌های بارانی رود زامبزی تنها جایی باشند که ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته در آن باران می‌بارد.

آبشار ویکتوریا یکی از معدود مناطقی در دنیا است که در آن می‌توانید پدیده‌ی ماه‌کمان را مشاهده کنید. شاید برایتان سوال شده که ماه‌کمان چیست؟پدیده‌ی ماه‌کمان نتیجه‌ی انعکاس نور ماه در آب است. درست مثل رنگین‌کمان که در نور آفتاب تشکیل می‌شود. شب‌ها می‌توانید پدیده‌ی ماه‌کمان را مشاهده کنید که به زیبایی بر فراز آبشار ویکتوریا تشکیل شده است.
در طول فصل‌هایی از سال، سطح آب به اندازه‌ای پایین می‌رود که در کنار جزیره‌ی لیوینگستون و لبه‌ی آبشار، استخری کم‌عمق مشهور به آبگیر یا استخر شیطان ایجاد می‌کند. در حالت عادی اگر کسی وارد این استخر شود، جریان آب منجر به سقوط او از لبه‌ی آبشار خواهد شد، اما زمانی که سطح آب پایین می‌رود، یک حاشیه‌ی طبیعی در لب این استخر ایجاد می‌شود که شناگران را از سقوط از آبشار حفظ می‌کند.

رود زامبزی پس از رودهای نیل، کنگو و نیجر، چهارمین رود بزرگ آفریقا است.

با وجود این‌که بیشتر بخش‌های رود زامبزی در زامبیا و زیمبابوه جریان دارد اما در واقع از ۶ کشور می‌گذرد. علاوه بر زامبیا و زیمبابوه، این رود از کشورهای آنگولا، نامیبیا، بوتسوانا و موزامبیک نیز عبور می‌کند.

 آبشار ویکتوریا در واقع رود زامبزی را به دو بخش تقسیم می‌کند و در میان فاصله‌ی این رود از منبع آن تا اقیانوس، واقع شده است.آبشار ویکتوریا یکی از عظیم‌ترین آبشارهای دنیا است. این آبشار، ۱۷۰۰ متر عرض دارد و ارتفاع آن بین ۸۰ تا ۹۲ متر متغیر است.اولین فرد اروپایی که موفق به دیدن این آبشار شد، دیوید لیوینگستون، کاشف اسکاتلندی بود. او برای مشاهده‌ی عظمت و شکوه این آبشار دیدنی بر فراز جزیره‌ای که بعدها جزیره‌ی لیوینگستون نامیده شد ایستاده بود. این جزیره در لبه‌ی آبشار واقع شده است.
متخصصان تخمین می‌زنند که در آبشار ویکتوریا در هر دقیقه تقریبا ۶۰۰ میلیون لیترمکعب آب به زمین می‌رسد.
توده‌ی غبار و ابرهای تشکیل شده بالای آبشار از ۵۰ کیلومتر دورتر نیز قابل مشاهده است. مه غلیظی که بر بالای این آبشار تشکیل می‌شود گاهی تا ۴۰۰ متر ارتفاع دارد و حتی در برخی مواقع این ارتفاع دو برابر نیز می‌شود.
 در این منطقه در شعاع ۱۰ کیلومتر می‌توانید ۵ حیوان بزرگ آفریقا یعنی شیر آفریقایی، فیل آفریقایی، گاومیش آفریقایی، پلنگ آفریقایی و کرگدن را ببینید. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۵۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، آبشار بیشه از گنجینه‌های طبیعت لرستان است که در بخش پاپی، شهر سپیددشت و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی دورود واقع شده است.

ارتفاع آبشار بیشه ۵۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر است. در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پُرآب متعددی دیده می‌شوند که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند. به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه می‌توان آن را یک منطقه گردشگری مناسب دانست.

در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پُرآب متعددی دیده می‌شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند. این آبشار به علت همجواری با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه یکی از مناطق زیبای گردشگری به شمار می‌آید.

در شرق آبشار تپه‌های کلاه کوه و روستای چشمه پریان و در شمال آبشار، کوه ازگن دیده می‌شود.

آبشار بیشه شهرستان دورود، چهل و هشتمین اثر ملی است که در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نواختن چمرونه در سوگ نوجوان غرق شده در آبشار بیشه
  • جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد
  • تیم ریکرو کشورمان فردا راهی چین می‌شود
  • آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط
  • کشف جسد پسر ۳۲ ساله در یاسوج
  • رژه یگان‌های پهپادی ارتش شامل پهپاد‌های کمان ۱۲، کرار، مهاجر و صادق در مراسم روز ارتش تهران+ فیلم
  • پونه زار آبشاری سرچشمه گرفته از دل زاگرس
  • بازدید غفور کارگری از تمرینات تیم ملی پاراتیراندازی با کمان
  • بازدید رییس کمیته ملی پارالمپیک از تمرینات پاراکمانداران
  • پهپاد کمان ۱۲ و کمان ۲۲ به نمایش درآمد