Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی بر اساس نتایج تحقیق جدید محققان دانشگاه کاردیف انگلستان، افسردگی و اضطراب مادران در دوران بارداری بر رفتار فرزند پسر، بیش از فرزند دختر تاثیر دارد.

ساینس اعلام کرد، از هر چهار زن باردار یک نفر افسرگی و اضطراب دوران بارداری را تجربه می‌کنند و این تجربه خطر مشکلات رفتاری و عاطفی فرزندان به خصوص پسران را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیق بر روی مادران با نشانه‌های افسردگی تاکید داشته و سپس از این شاخص برای تشخیص مشکلات رفتاری کودک آنان در سن یک‌سالگی استفاده کرده است.

محققان تاخیرهای زبان و شواهدی از مشکلات عاطفی در نوزادان پسر را مشاهده کردند.

نتیجه شگفت‌انگیز تحقیق این بود که مادر به مشکلات رفتاری پسر خود توجه نکرده و فقط در مورد مشکلات فرزند دختر تاکید داشتند.

پروفسور روزالیند جان، محقق ارشد این تحقیق گفت: "نتایج اصلی تحقیق این بود که مادرانی که افسردگی و علائم اضطرابی بالاتری در دوران بارداری داشتند، از پیوند ضعیف، پرخاشگری بالاتر و کمبود چربی در نوزادان دختر و نه پسر خبر دادند.

وی گفت: "در مقابل، ارزیابی عینی ما نشان داد که نوزادان پسر بیشتر تحت تاثیر اضطراب یا افسردگی دوران بارداری مادران قرار دارند، اما این مورد توسط مادران نادیده گرفته‌شده بود."

پروفسور استفانی ون گوزن، محقق دیگر این تحقیق از دانشکده روانشناسی این دانشگاه گفت: "مادرانی که خودشان مشکلات عاطفی دارند، نمی‌دانند که پسرانشان نیز دچار مشکل هستند و در اوایل زندگی نیازمند حمایت هستند."

روزالیند جان، رئیس بخش زیست پزشکی از دانشکده علوم زیست  گفت: "ممکن است دختران در دوران نوزادی تحت تاثیر این مشکل مادران قرار نگیرند اما ممکن است در آینده شاهد مشکلاتی باشند."

اگرچه به نظر می‌رسد نوزادان دختر در اوایل زندگی مقاومت بیشتری نشان می‌دهند، اما افسردگی و اضطراب در مادر می‌تواند تاثیر منفی در روابط مادر و دختر داشته باشد و این باعث افزایش خطر مشکلات عاطفی دختران در زندگی شود.

در این تحقیق 113 مادر پرسش‌نامه مربوط به تحقیق را تکمیل کردند و 76 نفر از آنان در ارزیابی نوزادان شرکت کردند. این تحقیق بر روی مادران تحت عمل سزارین انجام‌شده است.

پروفسور جان در ادامه افزود: تحقیقات بیشتری برای تکرار این نتایج در گروه‌های دیگر مادران و پدران برای درک سوگیری جنسیتی نیاز است.

نتایج این تحقیق در نشریه Affective Disorders  منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ترجمه افسردگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۵۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختران جوان در معرض تهدید سندروم «ددی ایشو»!

سندرم مسئله با پدر (Daddy issue) عبارتی جذاب است که بیشتر به صورت تحقیرآمیز برای اشاره به زنانی به کار می‌رود که روابط پیچیده، گیج کننده یا ناکارآمد با مردان دارند و افرادی (اغلب زنان) را توصیف کند که دارای انگیزه‌ها و تکانه‌های ناخودآگاه نسبت به مردان زندگیشان هستند. این تکانه‌ها می‌توانند منفی یا مثبت باشند و ناشی از یک رابطه ناکافی پدری هستند.

معمولاً نشانه های سندرم ددی ایشو زمانی به چشم می خورد که دختر در خلال یک رابطه نیازهایی را حس می کند، اما قادر به تشخیص نوع نیازش نیست و شروع به بهانه جویی یا رفتارهای ناسازگارانه می کند.

این سندرم بیشتر در خصوص دخترانی که نیاز روانی شان به توجهِ پدر به هر دلیلی از جمله طلاق والدین، مرگ یا غفلت برآورده نشده است، اتفاق می‌افتد. آن‌ها به درستی فرصت وقت گذراندن با پدر را نداشته‌اند و از حضور عاطفی او بهره نبرده‌اند، نخستین و مهم ترین نشانه سندرم daddy issue این است که آن ها جذب افرادی با تفاوت سنی زیاد می شوند. آن ها علاقه بسیار به مردان مسن تر از خود نشان می دهند.

جعفر اردبیلی، روانشناس درباره سندروم نوظهور «مسأله با پدر» که عموماً با نام «ددی ایشو» شناخته می‌شود، گفت: نفوذ انواع کلمات روانشناسی به جامعه و فرهنگ ایران، مستلزم کار علمی است.

وی افزود: «ددی ایشو» یا به عبارت فارسی «اختلال مسئله با پدر» نیز از جمله مسائلی است که نیاز به اثبات دارد چرا که در این باره جامعه آماری‌ تهیه نشده و در حد شایعه در ذهن قشری از مردم نقش بسته است؛ این شایعه ممکن است با پدیده «شوگرددی» اشتباه گرفته شود که در هر صورت آمار بالایی ندارد.

علاقه به سن بالا در سه دسته تقسیم می‌شود

استاد دانشگاه هامبورگ علاقه دختران جوان به مردان سن بالا را به سه دسته تقسیم کرد و ادامه داد: این علاقه می‌تواند به خاطر تجربه بیشتری باشد که مرد سن بالا دارد، نوع دیگری از این علاقه به نیاز مالی و علاقه به پول مرد سن بالا برمی‌گردد و در دسته آخر علاقه بر اساس کمبودهایی است که دختر در ارتباط با پدر خود تجربه کرده و حالا در میان همسر سن بالا به دنبال جبران این کمبودها است.

وی با بیان این که این گرایش می‌تواند از چند عامل تشکیل شود، تشریح کرد: به عبارت دیگر انتخاب مرد سن بالا توسط دختران جوان نشان از نیاز دختر به مردی مجرب دارد؛ این احساس نیاز می‌تواند از روابط بد با پدر نشات بگیرد؛ همچنین اگر دختر رابطه خوبی با پدر را تجربه کرده باشد نیز در سنین بالاتر دنبال تکرار آن تجربه می‌گردد. در موارد دیگر ممکن است پول از اصلی‌ترین عوامل به شمار بیاید و در موارد دیگر نیز عوامل ترکیبی دخیل هستند.

این روانشناس با اشاره به برعکس بودن این قضیه گفت: در مورد پسرانی که به سمت زنان سن بالا تمایل دارند نیز دلایل تجربه و مهر مادری بیشتر و حتی نیاز مالی صادق هستند.

فاصله سنی زیاد بیانگر تفاوت نسل‌ها است

اردبیلی با بیان این که یک ازدواج واقعی علیرغم آرزوها و ذهنیت‌ها است، ادامه داد: اگرچه کمبود یا اشتیاق به جایگاه پدری از جمله عوامل این اختلال به شمار می‌آیند؛ اما هیچ یک از این عوامل، عوامل حقیقی یک ازدواج واقعی نیستند؛ اگر هم باشند به طور قطع با یک ناهنجاری مدت دار و دامنه دار یا ناهنجاری موقتی مواجه خواهند شد.

این روانشناس با اشاره به تفاوت نسلی گفت: به طور معمول این ازدواج‌ها مورد تایید علم روانشناسی نیست چرا که فاصله سنی زیاد بیانگر تفاوت فرهنگی، تفاوت نسلی و تفاوت زایش‌ها است، ضمن اینکه تربیت فرزندان نیز دردسرساز خواهد بود.

وی «اختلال ددی ایشو» را به عنوان یک فرضیه روانشناسی مطرح کرد و گفت: قبل از این که یک رفتار مرسوم در جامعه با یک اصطلاح تخصصی زیر سوال رود، باید بار علمی مرتبط با عبارت مربوطه را افزایش داد و بتوان از آستانه تحقیقی انجام شده یک جامعه آماری استخراج کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • سندروم مسئله با پدر در کمین دختران
  • راهنمای انتخاب مانتو شلوار اداری در زمان بارداری
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • جدال ۸ کشور در رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال
  • جدال ۸ کشور در رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال غرب آسیا
  • وقوع یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور در سال گذشته/ زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین
  • دختران جوان در معرض تهدید سندروم «ددی ایشو»!
  • استنشاق دود اگزوز خودرو‌ها تمرکز کودکان را کاهش می‌دهد
  • مسکن های بی خطر در دوران بارداری