نمادی مشفقانه از مردمسالاری دینی
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۶۱۰۱
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهشهای خبری ایرنا، اجرای تصمیم افزایش قیمت بنزین در هفته پایانی آبانماه در برخی مناطق کشور به اعتراض و ناآرامیهایی انجامید. در این اعتراضات عدهای جان باختند و مصدومانی برجای ماندند. در این میان، گروهی نیز به خاطر هنجارشکنی و اقدامات غیرقانونی بازداشت شدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته در پاسخ به نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومین حوادث بعد از اصلاح قیمت بنزین فرمودند: نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رافت اسلامی نزدیکتر است، عمل شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین در مورد آن دسته از قربانیان حوادث اخیر نیز که به صورت مسلحانه و در درگیری با نیروهای حافظ امنیت کشته شدهاند، مقرر شد پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده آنان، حساب خانوادههای موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه کرده جدا شود و خانوادههای آنان متناسبا مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند. مقام معظم رهبری در مورد نحوه مواجهه با خانوادههای گروه سوم نیز که مشکوک به شرارت بودهاند نیز امر بر «رافت اسلامی» و توجه به خانوادهها کردند.
حجت الاسلام «حسن روحانی» نیز چهارشنبه گذشته در همایش بیمه و توسعه که در برج میلاد برگزار شد، گفت: در این حوادث عدهای با سلاح سرد و گرم آمدهاند و فروشگاهها را تاراج کرده و آتش زدند که باید این افراد تفکیک شوند بنابراین قوه قضاییه تلاش بیشتری داشته باشد. البته با مجرمان هم باید در حد قانون برخورد شود و با کسانی که تخلف و جرم کوچکی مرتکب شدهاند نیز با رأفت اسلامی برخورد شود.
پیش از این نیز به مناسبت میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع)، رهبر انقلاب با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات سه هزار و ۵۵۲ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. یکی از ویژگیهای نامه حجتالاسلام «سیدابراهیم رئیسی» رئیس دستگاه قضا به رهبر انقلاب اسلامی در خصوص پیشنهاد عفو، درخواست بخشش تعدادی از محکومان امنیتی (شامل ۳۲ نفر از محکومان رسانهای و دانشجویی) بود که برای نخستینبار رخ داد و مورد موافقت رهبر انقلاب قرار گرفت.
در این زمینه به ذکر چند نکته میپردازیم؛
۱- فردی که مرتکب جرم میشود در عین حال که باید مجازاتی عادلانه را تحمل کند اما باید همواره راه بازگشتی داشته باشد تا بتواند با امید به گذشت حاکم اسلامی، به آغوش خانواده و جامعه بازگردد. اما عفو مجرمان میتواند تاثیر فراوانی در کاهش درد و رنج خانوادههایی که سرپرست آنها در زندان به سر میبرند داشته باشد، چرا که در واقع خانواده مجرمان نیز با زندانی شدن آنها مجازات میشوند که عفو آن دسته از مجرمان که به واقع از کرده خود پشیمانند هم آثار تربیتی برای زندانیان و هم برکات فراوان برای خانوادههای آنان دارد.
۲- بهطور کلی، عفو دارای دو نوع «عمومی و خصوصی» است. عفو عمومی به موجب قانون مقرر میشود، اما عفو خصوصی از سوی بالاترین مقام رسمی کشور، یعنی مقام معظم رهبری به گروهی از محکومان اعطا میشود و برخلاف عفو عمومی احتیاج به تصویب قانون ندارد. رأفت اسلامی در مجازات بیانگر این نکته است که مجازات در اسلام به منظور اصلاح و تادیب افراد است و اگر ندامت و پشیمانی در عمل و رفتار فردی مشخص شد، حاکم اسلامی می تواند در مجازات او تخفیف اعمال کند.
۳- نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام مردمسالار دینی، منطقی متفاوت با نظامهای سکولار و مدعی دموکراسی دارد زیرا مبنای آن قرآنی است. از این رو مبتنی بر قواعد و هنجارهای دینی است. در آموزههای اسلامی، موضوع عفو و گذشت از جایگاه ویژهای برخوردار است. بنا بر معارف اسلامی، اگر کسی «سهواً» دچار خطایی شد یا حتی عمداً خطایی از او سر زد، اما پس از آن «پشیمان» شد، وظیفهی دینی حکم میکند چنین کسی عفو شود و بالعکس آن نیز صادق است. بنابراین منطق رفتار رهبر معظم انقلاب برآمده از خاستگاه الهی و قرآنی است و نشان دهنده تفاوت و تمایز نظام مردمسالار دینی با دموکراسی غربی است.
۴- تبلیغات و عملیات روانی رسانههای بیگانه، از زمان شکلگیری اعتراضات اخیر، دامنهدار و گستردهتر از پیش شده است. به ویژه یکی از سرفصل های اصلی این رسانهها پرداختن به موضوع «کشتهشدگان» و سرنوشت آنها است. این رسانهها با بزرگنمایی تعداد و نحوه کشته شدن افراد سعی کردند جریانسازی خبری کنند اما با اعلام عفو و رأفت اسلامی و در «حکم شهید» محسوب کردن افرادی که بدون داشتن هیچگونه نقشی در اعتراضات اخیر و در میانه درگیریها جان باختهاند، نقشه رسانهای دشمنان را نقش بر آب کرد.
۵- این حکم که برخورد عادلانه و همراه با رأفت اسلامی را در دستهبندی سهگانه از افراد کشته شده یا درگیر در صحنه نشان میدهد، گویای دقت در نوع و نحوه مواجهه با افراد درگیر در حادثه است؛ اقدامی که مدعا و مفروضات منتقدان و مخالفان نظام اسلامی مبنی بر برخورد سلبی و صدور احکامی تند برای معترضان را باطل کرد. همچنین توجه به همه آسیبدیدگان حوادث اخیر، از دریچه نگاه اخلاقی و انسانی در کنار موازین شرعی گامی بزرگ در اثبات حقانیت رعایت حقوق افراد است.
۶- شیوه برخورد و مواجهه با معترضان حاکی از رأفت اسلامی و پذیرش دشواریهای معیشتی است. حضور پویا و فعالانه مسئولان کشور در برهههای مختلف اعم از بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل و راهی شدن کاروانهایی از جانب نهادهای مختلف جهت کمکرسانی و امداد همه جانبه، نشانگر آن است که مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم را ولینعمت خود میدانند. بر این اساس، آگاهی مسئولان نظام از شرایط سخت معیشتی و فشارهای مضاعف به دلیل تورم افسارگسیخته، اعتراض و فریادبرآوردن از دشواریها و مصائب را حق طبیعی مردم به شمار می آورند. از این رو است که شیوه مواجهه با مساله نیز مبتنی بر این شرایط است.
۷- رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که در برهههای مختلف با نگاهی جامع و همهجانبه به مسئل نگریستهاند، بار دیگر با موافقت با نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومین حوادث اخیر، نشان دادند که تمایز کشور ما با نظامهایی که برخوردیکجانبه و تکسویه با مسائل دارند، تا چه میزان متفاوت است. بر این اساس اگر قرار است حکمی صادر شود واقعیتهای موجود و بسترهای ایجاد آن نیز مطمح نظر قرار میگیرد.
۸- بی شک حکم رأفت اسلامی که از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد موافقت قرار گرفت، علاوه بر نشان دادن زاویه دید و عدالت مستتر در آن، بر اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی میافزاید.
برچسبها مقام معظم رهبری شورای عالی امنیت ملی اعتراضات تظاهرات اعتراضی حسن روحاني پروندهٔ خبری ناآرامی و اعتراضها به تغییر قیمت بنزینمنبع: ایرنا
کلیدواژه: مقام معظم رهبری شورای عالی امنیت ملی اعتراضات تظاهرات اعتراضی حسن روحاني مقام معظم رهبری شورای عالی امنیت ملی اعتراضات تظاهرات اعتراضی حسن روحاني
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۶۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
پهلوان و فیل عنوان کتابی است از سید مهدی شجاعی با تصویرگری فرهاد جمشیدی که از سوی نشر نیستان برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است. نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای مناسبتی است برای آشنایی کودکان با فرهنگ پهلوانی در ایران
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد…
ورزش کشتی یکی از باسابقهترین رشتههای ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکلهای مختلف برگزار میشده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد. با اطمینان میتوان گفت که زورآزمایی و کشتی گرفتن از دورانهای نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوقات فراغت یا در جنگها و نزاعها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا میشده است .
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد. بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسانهای اولیه با کشتی گرفتن سپری میشد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .
در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنتهای ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .
درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود میبستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن میپرداختند. آن کمربند کستی نامیده میشد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار میرود .
تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بیعدالتی و دفاع از مظلومان بکار بردهاند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر میتوان به نامهای مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد .
پهلوان و فیل بازآفرینی از داستانهای شگفتانگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوههای آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام میگیرد، موضوع اثر را تغییر میدهند و اثری نو مستقل پدید میآورند.
سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوهخانهای یا پردهخوانی با نشانههای ایرانی (چهرهی خورشیدخانم، گلهای چندپر) که بر زمینهای کاهگلی نقش بسته است، بازآفرینی کرده است.
جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه میآورد، حاکم قدرت فیل را بیش از انسان میداند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از اینجا کشمکش ماجرای داستان شروع میشود.
حاکم از پهلوان مالانی میخواهد که عقیدهی خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین میزند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست میشود اینگونه دو وجه عقل و عاطفهی انسانی را ثابت میکند. در بخشی از کتاب میخوانیم:
خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداریاش بود. او نمینشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان میگشت و به جستوجوی مردم گرفتار میپرداخت تا غم و غصههایشان را برطرف کند...
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899142